تصاویر نبرد خونین اوکیناوا / ساخت دیوار برلین در بحبوحه جنگ سرد / فلسطین پیش از جنگ جهانی دوم / از شروع انقلاب رومانی تا اعدام چائوشسکو / چوگان بازی در میدان نقش جهان اصفهان
تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۳۴۸۱
بسته ویدیویی «تابناک» مجموعهای از ویدیوها عمدتاً متکی بر گزارشها و تحلیلها و ویدیوییهایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست دادهاید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر میتوان فرا گرفت.
تصاویر نبرد خونین اوکیناوا
نبرد سنگین اوکیناوا جزو آخرین نبردهای جنگ جهانی دوم بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ساخت دیوار برلین در بحبوحه جنگ سرد
بعد از پایان جنگ جهانی دوم و شروع جنگ سرد بین منطقه تحت تصرف شوروی و منطقه تحت تصرف آمریکا، انگلستان و فرانسه دیواری ساخته شد که بزرگترین نماد جنگ سرد بود و به آن لقب پرده آهنین را داده بودند. این دیوار ۲۸ سال شهر برلین را به دو منطقه شرقی و غربی تقسیم میکرد و نهایتا در سال ۱۹۸۹ با بهبود تدریجی روابط بین شرق و غرب و سیاست دموکراسیسازی حکومت کمونیستی شوروی در کشورهای اروپایی شرقی تحت نفوذ خود، دولت کمونیستی مجارستان درهای خود را روی غرب گشود و با باز شدن مرزهای بین مجارستان و اتریش از آنجایی که مهاجرت بین دو کشور کمونیستی ممنوع نبود ساکنان آلمان شرقی که مجاز به رفتوآمد به مجارستان بودند، از طریق این کشور و نیز چکسلواکی به آلمان غربی و سایر کشورهای اروپای غربی رفتند. چندی بعد دولت ایگون کرنس که بعد از کناره گیری اریک هوکنر به رهبری آلمان شرقی رسیده بود، تصمیم گرفت به ساکنان برلین شرقی اجازه دهد تا برای سفر به برلین غربی تقاضای ویزا کنند. با این تصمیم دهها هزار تن از ساکنان برلین شرقی خود را به محلهای مشخص رساندند تا از مرز عبور کنند، اما نگهبانان که آمادگی برای چنین جمعیتی نداشتند، مجبور به باز کردن مرز شدند، در حالی که در آن طرف مرز، اهالی برلین غربی برای استقبال از همشهریان سابقشان جمع شده بودند. به این ترتیب، نهم نوامبر ۱۹۸۹ به روز فروپاشی دیوار برلین تبدیل شد. این دیوار ظرف روزها و هفتههای بعد و توسط کسانی که از دیگر نقاط آلمان شرقی خود را به برلین رسانده بودند، به تدریج تخریب شد. فروریختن دیوار برلین، اولین قدم در راه اتحاد مجدد دو آلمان بود که سرانجام در سوم اکتبر ۱۹۹۰ صورت گرفت.
فلسطین پیش از جنگ جهانی دوم
تصاویری از سرزمین فلسطین در دوران استعمار بریتانیا که بیانگر چگونگی روند مهاجرت و ساخت و ساز یهودیان در این دوره است. این گزارش که متعلق به سیستم پروپگاندای بریتانیاست، سعی دارد نقشی مثبت برای مهاجرت یهودیان اروپایی به تصویر بکشد و آن را لازمه پیشرفت و ترقی منطقه تحت استعمار خود معرفی کند. هرچه باشد، مهاجرت و شهرسازی گسترده اتباع بیگانه در یک خاک حرکتی نیست که بتوان به سادگی توجیه کرد، البته با گذر زمان و روشن شدن هدف اصلی این مهاجرتهای گسترده نگاه دوباره به این گزارش خالی از لطف نیست و نشان میدهد که دروغهای رسانهای هرچند در کوتاه مدت بتوانند القای به باطل کنند، در طولانی مدت حقیقت به صورت غیرقابل اجتناب از پشت پرده دروغ بیرون خواهد آمد.
از شروع انقلاب رومانی تا اعدام چائوشسکو
انقلاب دسامبر رومانی که در دسامبر سال ۱۹۸۹ رخ داد و بخشی از انقلابهای ۱۹۸۹ محسوب میشود، شاید یکی از دراماتیکترین انقلابهای قرن بیستم باشد. پس از چهل سال حکومت یک نظام کمونیستی با سیاستهای اقتصاد ریاضتی، تصمیم به اخراج یک کشیش در شهر تیمیشوارا، جرقه شورشهایی بود که در چند روز باعث سقوط حکومت نیکولای چائوشسکو شد. پس از شورشهای تیمیشوارا طبق روال همیشه چائوشسکو تصمیم گرفت که برگزاری تظاهرات در بخارست قدرت در خطر خود را تحکیم بخشد و حمایت مردم از دولت خود را نشان دهد. تعداد زیادی از کارگران با تهدید به اخراج به میدان کاخ که بعدها میدان انقلاب نامیده شد، آورده شدند و مراسم زنده از تلویزیون ملی پخش شد؛ اما جمعیت حاضر که همه ناراضی از شرایط موجود بودند به جای تشویقهای همیشگی، شروع به اعتراض کرده و نظم مراسم به هم خورد؛ پخش این اعتراض گسترده از تلویزیون ملی برای چائوشسکو نتیجه معکوس داشت. مردم به خیابانها ریختند و نظامیان نیز با حمایت از مردم به چائوشسکو پشت کردند. سازمان امنیتی رومانی، سکوریتاته توان کنترل شرایط را نداشت و چائوشسکو مجبور شد با همسرش سوار بر هلیکوپتر فرار کند. اما نتوانست مدت زیادی پنهان شود و نهایتا دستگیر، محاکمه و اعدام شد. تصاویر این لحظه تاریخی و محاکمه و اعدام رئیسجمهور رومانی سوسیالیست را با زیرنویس فارسی در ویدیو تابناک ببینید. (هشدار: این ویدیو شامل تصاویری است که ممکن است برای همه مخاطبان مناسب نباشد.)
چوگان بازی در میدان نقش جهان اصفهان
میدان نقش جهان اصفهان یکی از مشهورترین جاذبههای گردشگری ایران و جهان است؛ البته دیدن اسب و گاری در این میدان کمی عجیب به نظر میرسد، اما روزگاری این میدان زمین بازی چوگان بود.در این ویدیو خیلی قدیمی بخشهایی از بازی چوگان در میدان نقش جهان اصفهان را میبینید.
منبع: تابناک
کلیدواژه: مذاکرات وین جنگ یمن بودجه 1401 روابط ایران و روسیه اومیکرون دهه فجر بسته ویدیویی تابناک ویدیو تاریخ مذاکرات وین جنگ یمن بودجه 1401 روابط ایران و روسیه اومیکرون دهه فجر جنگ جهانی دوم دیوار برلین جهان اصفهان میدان نقش جنگ سرد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۳۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مقهور فریب حاشیهسازیهای دشمن درباره کشف حجاب نشویم
شبیر فیروزیان پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موضوع حجاب گفت: تامّل در آیات قرآن کریم نشان دهنده این نکته راهبردی و مهم است که در نوع مواجهه با هر فتنه و ناهنجاری سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مانند مساله «کشف حجاب»، «اصل اساسی» و «اولویّت»، باید برخورد شدید و قهرآمیز با «ریشه ها»، «علّت ها»، «سامری ها» و «منافقانی» که عامل و نفوذیِ دشمن هستند و «شبکه های مولد ناهنجاری های اجتماعی» و «عاملان اصلیِ» ایجاد آن فتنه ها و ناهنجاری ها باشد، نه برخورد با معلول ها و قربانی های کف خیابانی.
وی ادامه داد: «گوساله های سامری» و «مسجد ضرارها» یی که پایگاه ایجاد ناامنی های عقیدتی، فرهنگی و سیاسی هستند باید با مدیریتی دقیق و هوشمند، سوزانده شوند یا تخریب شوند.
اینپژوهشگر در ادامه با اشاره به توصیهای از حضرت امیرالمؤمنین گفت: حضرت امیرالمؤمنین (ع) در توصیه ای به محمد بن حنفیه که پرچم سپاه در جنگ جمل را به او داده بودند، می فرمایند: «ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقصَی الْقَوْمِ وَغُضَّ بَصَرَکَ وَاعلَم أَنَّ النَّصْرَمِن عِندِاللَّهِ سُبْحَانَه؛ به انتهای سپاه دشمن بنگر و دیده ات را (از آنچه که اراده ات را سست می کند) فرو افکن و بدان که پیروزی از سوی خداوند سبحان است.» (نهج البلاغه؛ خطبه ۱۱). درواقع توصیه امیرالمؤمنین (ع) به همه مجاهدان جهاد فرهنگی (اعم از فعالان خودجوش فرهنگی، اندیشمندان و کارگزاران) این است که در این جهاد، سرگرمِ مصادیق پیش پا افتاده و دمِ دستی و بدون اولویت نشوید؛ ماجرا را «راهبردی»، «عمیق»، «ریشه ای»، «جامع»، «برآیندی»، «فرآیندی»، «جریانی»، «چند ضلعی» و «چند بعدی» ببینید: «ارْمِ بِبَصَرِکَ أَقْصَی الْقَوْمِ؛ به انتهای سپاه دشمن بنگر».
فیروزیان گفت: همچنین حضرت علی (ع) می فرماید: «غُضَّ بَصَرَکَ». یعنی خیره نشو و چشمانت را نیمه بسته نگاه دار؛ از چه چیزی؟ از هرآنچه که ممکن است در میدان جنگ در تو «اختلال محاسباتی» ایجاد کند.از تعداد نفرات و تجهیزاتِ بزرگنمایی شده، از حواشی پر سر و صدا و از مصادیق و موضوعات غیراولویت دار. در مساله کشف حجاب نیز نباید فریب بزرگنمایی ها و حاشیه سازی های دشمن از کشف حجاب های خیابانی را خورد. بلکه باید «میدانِ اصلیِ نبرد» را درست تشخیص داد.
وی افزود: امروز میدان نبرد اصلی در مساله کشف حجاب، «مدیریت صحیحِ فضای مجازی» (بطور خاص، تلگرام و اینستاگرام) بوده و میدان نبرد اصلی، «نظارت دقیق بر شبکه نمایش خانگی» است. میدان نبرد اصلی، برخورد با «سلبریتی های قبح شکن و هتّاکِ مرتبط با سفارتخانه های غربی»، «برخورد با مافیای تولیدکننده و واردکننده و توزیع کننده لباسهای نامناسب»، برخورد با سرشبکه های مرتبط با دشمن هستند که با وعده پول، افرادی را برای قبح شکنی و کشف حجاب های خیابانی اجیر و سازمان دهی می کنند.
اینپژوهشگر در ادامه گفت: میدان نبرد اصلی، نظام آموزش و پرورش و آموزش عالیِ پر اشکال ماست که خروجی هایش در کف خیابان دیده می شود. میدان نبرد اصلی، اندیشه های فرهنگیِ خطرناکی بوده که از ابتدای انقلاب در ذهن برخی کارگزاران و تصمیم سازانِ کشور نقش بسته است. همچنین میدان نبرد اصلی نفوذی هایی هستند برای در امان ماندن خود از تیغ انتقاد، ما را مشغول به معلول های خیابانی و حواشی و امور غیراولویت دار کردند و می کنند. باید نیم نگاهی هم به خیابان داشت؛ ولی نه بگونه ای که ما را دچار «ناامیدی»، «فریب» و «اختلال محاسباتی» کند تا بخش عمده سیاستگذاری ها و مطالبه گری ها را نیز به سمت خیابان سوق دهیم. برخورد با معلولها بدون برخورد جدی با علت ها، نه تنها مشکلی را حل نمی کند بلکه بر شدت آن می افزاید.
فیروزیان گفت: این اشتباهی بود که برخی در دهه هفتاد نیز که زمانه شروع تهاجم فرهنگیِ دشمن بود، مرتکب شدند؛ اما از آن سو امثال «شهید آوینی» و مرحوم «آیت الله مصباح یزدی» که درک عمیق تری از موضوع داشتند، ریشه ها و علت ها و سامری ها و منافقان و مرجفون و نفوذی های فرهنگیِ دشمن و سیاستگذاران پشت پرده فرهنگ را هدف می گرفتند و برخورد سخت با آنان را مطالبه می کردند.
وی در پایان افزود: سیاستگذاریها و قوانین در این زمینه نباید «تک بعدی» و تنها ناظر به «برخورد با مصادیق خیابانیِ کشف حجاب» طراحی شوند. برنامه عملیاتیِ دشمن در مسئله حجاب، منسجم، منظّم، چند بعدی، مکمل یکدیگر و به تعبیر قرآن، «صفّاً» (در یک صف واحد) است؛ «فَأَجمِعوا کَیدَکُم ثُمَّ ائتُوا صَفًّا؛ (فرعون گفت:)تمام نیرو و نقشه خود را جمع کنید و دریک صف (به میدان مبارزه) بیائید.» (طه: ۶۴). در نتیجه در جبهه حق نیز باید طرّاحی و برنامه عملیاتی و قوانین، چند لایه، منسجم، مکمل یکدیگر و «صَفًّا» باشد. این نوع جهاد فرهنگی است که دارای اتقان و مورد رضایت خداوند متعال است؛ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الَّذینَ یُقاتِلونَ فِی سَبیلِهِ صَفًّاکَأَنَّهُم بُنیانٌ مَرصوصٌ" (صف :۴).
کد خبر 6097765 زینب رازدشت تازکند