Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-28@09:57:52 GMT

بانک آینده در وضعیت قرمز

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۴۶۹۵

‍‍‍‍‍‍

افزایش ۸۰ درصدی زیان خالص بانک آینده در ۹ ماهه زیان انباشته ۸۲ هزار میلیارد تومانی، حاصل بی‌قانونی در مدیریت تعلیق چهار ماهه «وآیند» گزارش نرخ کفایت سرمایه موید بی‌کفایتی نظام بانکی 

اقتصاد آنلاین – سهیل بانی؛ سال ۹۲ بود که با دستور بانک مرکزی، مجموعه‌های بانک تات، تعاونی اعتباری صالحین خراسان و توسعه اعتباری آتی ادغام شده و بانک آینده را تأسیس کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانک آینده از همان ابتدای تاسیس هم وضعیت خوبی نداشت اما از سال۹۶ به این سو به طور مداوم زیان‌ده شده و روند نامطلوبی را در پیش گرفت.

به نحوی که براساس گزارش عملکرد ۹ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بانک آینده، زیان انباشته این بانک به رقم سرسام‌آور ۸۲ هزار میلیارد تومان رسیده که در نوع خود یکی از بیشترین مقادیر زیان انباشته در بین بانک‌های کشور را به خود اختصاص داده است. در ادامه به بررسی بیشتر وضعیت کنونی این بانک می‌پردازیم.

افزایش ۸۰ درصدی زیان خالص بانک آینده در ۹ ماهه

آخرین صورت مالی منتشر شده از بانک سرمایه، مربوط به ۹ ماهه نخست سال ۱۴۰۰ است. طبق این گزارش، درآمد تسهیلات اعطایی، سپرده‌گذاری و اوراق بدهی بانک سرمایه در ۹ ماه ابتدایی سال جاری به بیش از ۱۹ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان رسیده است. از سویی دیگر در همین مدت، هزینه سود سپرده‌های این بانک حدود ۳۳ هزار و ۵۷۰ میلیارد تومان ثبت شده که نشان از افزایش ۲۷ درصدی آن نسبت به دوره مشابه سال ۹۹ دارد.

به این ترتیب زیان خالص بانک آینده در مدت ذکر شده، با افزایش ۸۰ درصدی در مقایسه با ۹ ماه ابتدایی سال گذشته، رقم ۱۵ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. گفتنی است که این بانک در طول سال ۹۹، ۱۷هزار و ۴۴۰میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرده بود. بنابراین انتظار می‌رود بانک آینده در پایان سال ۱۴۰۰، عملکرد به‌مراتب نامطلوب‌تری را در مقایسه با سال گذشته ثبت کند. گراف زیر عملکرد سوددهی بانک سرمایه را از زمان تأسیس در سال ۹۲ نشان می‌دهد.

زیان انباشته ۸۲ هزار میلیارد تومانی، حاصل بی‌قانونی در مدیریت

زیان‌های متوالی بانک آینده سبب شده تا زیان انباشته بانک، از سال ۹۶ رشد چشمگیری را تجربه کند. بانک آینده، سال مالی ۹۶ را با سود انباشته ۲۸۴ میلیارد تومانی آغاز کرد و با زیان انباشته ۲۵۰ میلیارد تومانی به پایان رساند. ادامه این روند باعث شده که زیان انباشته این بانک در پایان پاییز سال جاری به رقم نجومی ۸۱ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برسد. در حالی که سرمایه ثبتی بانک، تنها معادل هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان است و بحث افزایش سرمایه بانک از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز به‌علت گزارش‌های غیرشفاف، به بن بست رسیده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بخش عمده این زیان‌ها، ناشی از عدم بازپرداخت تسهیلاتی است که بر خلاف قوانین و قواعد بانک مرکزی و با اضافه برداشت‌های متعدد از منابع بانک مرکزی، به شرکت‌های خاص مالک واحد سهام بانک آینده تخصیص داده شده است. برای مثال، تسهیلات اعطایی بانک آینده به ایران‌مال، ۴۰ برابر بیش از سقف قانونی بوده و سبب شده که این بانک بیش از ۴۶ هزار میلیارد تومان از ایران‌مال طلبکار باشد. بی شک ناکارآمدی مدیریت و تخطی آن از قانون سبب این وضعیت شده است و هیات مدیره بانک باید پاسخگوی سهامداران آن باشد.

تعلیق چهار ماهه «وآیند»

یکی دیگر از مشکلات سهامداران بانک آینده، تعلیق معاملات سهام این بانک است که با نماد «وآیند» در بازار پایه نارنجی فرابورس معامله می‌شود. ابهام در وضعیت اطلاعات سهام بانک آینده سبب شده است که ناظر بازار معاملات «وآیند» را از ۲۸ شهریور ماه سال جاری تعلیق کند. بنابراین پول سهامداران بانک آینده از آن تاریخ تا به امروز بلوکه شده است. با در نظر گرفتن افت کلیت بازار سهام در این مدت و شرایط بنیادی نامطلوب بانک آینده، دور از ذهن نیست که «وآیند» در زمان بازگشایی با افت قیمت شدید مواجه شود.

گزارش نرخ کفایت سرمایه موید بی‌کفایتی نظام بانکی 

یکی از شاخص‌های مهم در نظام بانکی، نرخ کفایت سرمایه است. این نرخ، نشان‌دهنده نسبت اطمینان، درجه ریسک بانک و صیانت از سپرده‌های بانکی است و مطابق استانداردها باید بیش از هشت درصد باشد. بنابر صورت‌های مالی سال ۹۷ بانک سرمایه، نرخ کفایت سرمایه این بانک معادل ۰.۹ درصد بوده است. این عدد در شرایطی ثبت شد که در سال ۹۷، زیان انباشته بانک آینده برابر با ۱۷ هزار میلیارد تومان بوده است. پرواضح است که زیان انباشته فعلی ۸۲ هزار میلیارد تومانی این بانک، سبب خواهد شد نرخ کفایت سرمایه آن سقوطی چشمگیر را تجربه کند.

البته این معضل تنها متوجه بانک آینده نیست، در پایان سال ۹۹ تنها ۶ بانک سینا، خاورمیانه، کارآفرین، پاسارگاد، توسعه صادرات و ملی از نرخ کفایت سرمایه استاندارد برخوردار هستند. وضعیت نظام بانکی ایران در حوزه نرخ کفایت سرمایه اصلاً مطلوب نیست و به نظر می‌رسد که اصلاح این روند باید در دستورکار وزارت اقتصاد، مجلس و در نهایت بانک مرکزی قرار بگیرد.

این مطلب برایم مفید است بلی ۱ نفر این پست را پسندیده اند لینک کوتاه لینک کپی شد بانک آینده بانک سرمایه سود سپرده زیان انباشته سپرده‌گذاری بانک تات بازارچه آنلاین گوشی موبایل گوشی ال جی گوشی اپل، آیفون گوشی آنر اخبار مرتبط وضعیت بانک آینده بحرانی است سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش امروز در بورس امروز/ صف فرآورده‌های نفتی نفس بازار را گرفت سودسازی سنگین بانک‌های ملت و اقتصاد نوین ایران مال «مردود» شد! مجمع عمومی بانک آینده متوقف شد / ضرورت شفاف‌سازی وضعیت سهامداری بانک ها وام ۲۰ میلیونی بانک آینده فعال شد / آنلاین و بدون چک و ضامن! ارسال نظر

قیمت مسکن صرافی ارز دیجیتال خرید ارز دیجیتال تحلیل بیت کوین نقشه مترو تهران تقویم ۱۴۰۰ شرایط فروش خودرو ثبت نام ایران خودرو ثبت نام سایپا نمودار تغییرات قیمت طلا . ارز . شاخص بورس آخرین خبر ها وینگر ۲۵۰ میلیارد تومانی فلامینگو در الهلال! مسواکی که در صورت نیاز به دندانپزشک هشدار می‌ دهد! نهنگ بزرگ اتریوم در حال جمع آوری تدریجی آلت کوین ها کمیسیون تلفیق با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد عصبانیت زیر پوستی مدیر پرسپولیس از یحیی گل محمدی مراقب یخ زدگی کنتور آب باشید! قیمت مرغ (جدول) بورس امروز ۹ بهمن ماه۱۴۰۰ / فردا روز سرنوشت سازی است رویداد سوپر دیوایس هوآوی در تهران، رونمایی از جدیدترین محصولات روند بستری کرونایی ها در ۲۷ استان‌ صعودی شده است مدیرعامل جدید ایران خودرو کیست؟ زمان فروش و قیمت FMC T۵ از سوی فردا موتورز اعلام شد اومیکرون در واکسن زده ها به چه شکل است؟ بانک آینده در وضعیت قرمز خداحافظی تاکسی‌ های کرج با پول کاغذی کارنامه تجارت خارجی در دولت رییسی شاخص‌های جدید رنگ بندی به ستاد کرونا پیشنهاد داده می شود تفکیک جنسیتی در کافه‌ بازی‌ های مشهد بستری‌ های کرونا در اغلب استان‌ های کشور صعودی شد چرا تجارت ایران با ترکیه پا نمی گیرد؟ هفته گذشته چه بر بازار رمزارزها گذشت؟ ١.٨ میلیون تن کالای اساسی در شناورها سرگردانند گردش تجاری ایران و روسیه رکورد زد آلمان و سوئیس همچنان تنها شرکای اروپایی تجارت خارجی ایران کوچینگ و بیزینس کوچینگ چیست؟ بررسی انواع کوچینگ در کمتر از ۵ دقیقه مروری بر عملکرد چکاوه در دی ماه ۱۴۰۰ روشی ساده برای در امان ماندن افراد از نارسایی قلبی بازنشستگان ۴۷۲ میلیون تومان پاداش می گیرند پرونده ای‌نماد زیر دست دولت و رییس دستگاه قضا قیمت یخچال (جدول) موارد منع استفاده از واکسن آسترازنکا چیست؟ واکسیناسیون کودکان ۹ تا ۱۲ سال در مشهد آغاز شد ​تعداد مشترکان اینترنت موبایل از ۹۱ میلیون گذشت صدرنشینی فولاد در معاملات برتر با معاملاتی ۹۳میلیارد تومانی یارانه جدید، بهمن پرداخت می شود؟ کاهش درد طولانی‌مدت جراحی زانو با این روش کسب دومین رتبه بازده فروش هشدار نسبت به سویه جدید موسوم به "NeoCov" شعار پویش ملی مبارزه با سرطان «فاصله ها را کم کنیم» اعلام شد مجید حسینی؛ برنده مبارز یا سلبریتی فضای مجازی؟ آزادسازی کامل سواحل مازندران در سال آینده پوشش زنده جشنواره فیلم فجر در روبیکا، ذره‌ بین و آی‌ گپ گزارش روزانه صندوق های ETF‌ (۹بهمن)/ ثبت رشد ۶ درصدی برای صندوق پالایش فواید و مضرات پلاسما درمانی برای پوست صورت ​تور مالیات در کمین تراکنش کارتخوان ها؟ واکنش غافلگیرکننده بازار خودرو به اخبار آزادی منابع ارزی در زمان ریزش بازار تسلا بیت کوین فروخت؟ استفاده از منابع ارزی ایران در بانک عراقی در قالب واردات قیمت موتورسیکلت (جدول) سویه های بعد اومیکرون خطرناک تر هستند؟ DokwxNAm2RGmAAYq(1)-svg حوزه های پوشش خبری صفحه نخست  اقتصاد کلان  مسکن  طلا و ارز  خودرو  بورس  بیمه  بازرگانی  انرژی  صنعت  شهر  فناوری شبکه های اجتماعی  درباره ما  تماس با ما آرشیو  تبلیغات اخبار بیمه

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ و متعلق به

پایگاه خبری اقتصادآنلاین

میباشد و استفاده از آن با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی سایت خبری و خبرگزاری آسام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بانک آینده بانک سرمایه سود سپرده زیان انباشته سپرده گذاری بانک تات ۸۲ هزار میلیارد تومان نرخ کفایت سرمایه میلیارد تومانی بانک آینده زیان انباشته بانک سرمایه بانک مرکزی نظام بانکی زیان خالص ۹ ماهه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۴۶۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری

نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری با حضور سرپرست، جمعی از اعضای هیئت مدیره و مدیران ارشد بانک برگزار شد.

به نقل از روابط عمومی بانک دی، علیرضا قیطاسی سرپرست بانک در این جلسه با بیان این که مجمع سالیانه بانک و شرکت‌های زیرمجموعه، در موعد مقرر قانونی برگزار خواهد شد، گفت: همه تلاش ما، شفاف‌سازی حداکثری در صورت‌های مالی است.

در این جلسه همچنین پس از معرفی «سیدعلی حسینی» به عنوان عضو مستقل کمیته مالی سرمایه‌گذاری بانک دی، موضوعات در دستور کار جلسه مطرح و درباره آن‌ها تصمیم‌گیری شد.

دیگر خبرها

  • هوای اصفهان قابل قبول است/ شاخص ۴ شهر بر مدار قرمز و نارنجی
  • آینده رقابت متا با غول‌های هوش مصنوعی
  • برگزاری نخستین جلسه کمیته سرمایه‌گذاری بانک دی در سال جاری
  • ۸۰۰ میلیاردی تسهیلات اشتغالزایی به عشایر لرستان پرداخت شد
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز
  • راهکار‌های هدایت منابع تسهیلات به سمت تولید چیست؟
  • پرهزینه و زیان‌ده؛ پول قرارداد پرداخت بازیکنان استقلال و پرسپولیس از جیب کارگران و بازنشستگان!
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان
  • آینده ژائو کانسلو در منچسترسیتی از زبان پپ گواردیولا