Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-28@11:04:23 GMT

احتمال خروج اشغالگران فرانسه از مالی

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۴۹۷۱

به دنبال کشته شدن نظامیان فرانسه در کشور آفریقایی مالی و تظاهرات مردم این کشورعلیه اشغالگران فرانسه، پاریس از احتمال خروج از مالی خبر داده است. ناطقان: وزیر دفاع فرانسه روز شنبه از احتمال خروج نیروهای فرانسه از کشور آفریقایی مالی که به دلایل داشتن ذخایر طلا و اورانیوم سالها مورد هدف بوده، خبر داد.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «فرانس-۲۴» «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه روز شنبه گفت که کشورهای اروپایی که با شبه نظامیان در مالی مبارزه می‌کنند، تلاش خواهند کرد راهی برای ادامه ماموریت خود بیابند، اما برای تداوم استقرار فرانسه در این کشور محدودیت‌هایی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پارلی گفت: «شرایط مداخله ما در مالی، چه نظامی، اقتصادی یا سیاسی، سخت‌تر و سخت‌تر شده است.»

«ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز جمعه گفت که این وضعیت غیرقابل تحمل شده است. کاخ الیزه اخیرا در بیانیه‌ای اعلام کرد، در نتیجه حمله به یک اردوگاه نظامی متعلق به ارتش فرانسه، یک سرتیپ فرانسوی کشته شد.

دفتر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که در نتیجه حمله راکتی به اردوگاه نظامی «بارخین» در شهر «گائو» واقع در شمال مالی، سرتیپ «الکساندر مارتین» جان خود را از دست داد. ریاست ستاد مشترک ارتش فرانسه هم در پیامی توییتری درباره کشته شدن این نظامی فرانسوی حین ماموریت در مالی را تسلیت گفت.

بر اساس این گزارش ، بیش از چهار هزار نظامی فرانسوی در منطقه ساحل واقع در غرب آفریقا حضور دارند و اغلب این نیروها، در مالی مستقر هستند. مالی از مستعمره‌های سابق فرانسه بود و مردم این کشور بارها علیه فرانسه تظاهرات کرده‌اند. چندی قبل شهروندان مالی در اعتراض به اسلام‌ستیزی فرانسه تصاویر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه را آتش زدند. در پایگاه نظامی فرانسه  در مالی که بزرگ‌ترین پایگاه نظامی این کشور در خارج فرانسه است ۵۱۰۰ نظامی حضور دارند.

روابط میان مالی و فرانسه پس از کودتای آگوست ۲۰۲۰ در این کشور تنش آلود شده و  مقامات «باماکو»، پایتخت مالی از پاریس خواسته‌اند تا در توافق دفاعی دو جانبه تجدید نظر کرده و نظامیانش را خارج کند.

فرانسه و مالی در سال ۲۰۱۳ توافق نظامی دو جانبه‌ای امضاء کردند و ارتش فرانسه عملیات نظامی خود علیه شورشیان که چند نقطه در شمال مالی را به کنترل خود در آورده بودند، آغاز کرد.

«چوگوئل مایگا» نخست‌وزیر مالی ۱۷ مهر ماه سال جاری گفته بود که کشورش زمانی که با طرف فرانسوی برای مبارزه با تروریسم در خاک مالی توافق کرد از پاریس فقط برای دریافت اطلاعات و پشتیبانی هوایی درخواست کرد و قرار نبود فرانسه نظامیانش را وارد خاک مالی کند. او همچنین گفته بود که فرانسه گروه‌های تروریستی را آموزش می‌دهد، تروریست‌هایی که از لیبی وارد مالی می‌شوند. منبع: فارس برچسب ها: احتمال خروج ، اشغالگران فرانسه ، مالی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: احتمال خروج اشغالگران فرانسه مالی احتمال خروج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۴۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی

وزیر دفاع بلاروس در دیدار امیر آشتیانی گفت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کند. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع کشورمان با همتای بلاروسی خود در حاشیه اجلاس وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

امیر آشتیانی در این دیدار ضمن اشاره به اهمیت جمهوری بلاروس در سیاست خارجی  جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و جهانی دارای دیدگاه مشترک بوده و همواره از اقدامات و مواضع یکدیگر حمایت می‌کنند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با  اشاره به موضوع فلسطین به عنوان یک مسئله مهم جهانی گفت: رژیم صهیونیستی علاوه بر نسل کشی و ارتکاب جنایت جنگی در یک اقدام تروریستی با حمله به اماکن دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در سوریه کنوانسیون‌های بین المللی را زیر پا گذاشته و متعاقبا پاسخ ایران به این رژیم مطابق ماده 51 منشور سازمان ملل متحد بود.

وزیر دفاع ادامه داد: انتظار ما از کشورهای دوست و مستقل این است که نقض آشکار قوانین بین المللی توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کنند.

آشتیانی با اشاره به ظرفیتهای متنوع و مختلف دو کشور در حوزه‌های نظامی و دفاعی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت و ارتقای این همکاری ها تاکید کرد.

در این دیدار دو طرف همچنین بر ظرفیتهای موجود و همکاری دو جانبه بر ضرورت اجرای موافقتنامه‌های دفاعی و تخصصی تاکید کردند.

وزیر دفاع بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به حمله ظالمانه رژیم صهیونیستی به ساختمان کنسولگری جمهوری اسلامی ایران این اقدام را زیر پا گذاشتن حقوق بین‌المللی توصیف و پاسخ محدود جمهوری اسلامی ایران به اقدام این رژیم را که متضمن مدیریت تنش و عدم گسترش آن بود را عاقلانه و مدبرانه توصیف کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت: با وجود فشار و تحریم کشورهای غربی علیه این کشور "مینسک" آمادگی خود را جهت توسعه و تقویت همکاری‌های دو جانبه در حوزه‌های مختلف اعلام می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • احتمال خروج توتال از پروژه ال‌ان‌جی روسیه
  • پی‌اس‌جی 109 میلیون یورو ضرر کرد!
  • اعلام آمادگی بلاروس برای توسعه همکاری‌های نظامی
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • گورهای جمعی بیمارستان ناصر در غزه/ احتمال ربوده شدن اعضای بدن شهدای فلسطینی توسط اسرائیل + عکس های وحشتناک
  • حمله به مقر صلیب سرخ در غزه/ مقرهای فرماندهی و جاسوسی اشغالگران هدف حملات مقاومت
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه
  • حزب‌الله لبنان کاروان نظامی اشغالگران را در کمین پیچیده‌ای به دام انداخت
  • احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال
  • خروج نظامیان آمریکایی از نیجر؛ پیروزی استراتژیک برای روسیه