Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مخاطبین «فارس من» خبرگزاری فارس با تشکیل کمپینی با موضوع «درخواست تسریع روند تاسیس شرکت مس آذربایجان» به ثبت رساندند و درخواست پیگیری داشتند.

این کمپین که در کمتر از ۲۴ ساعت با استقبال مخاطبان فارس روبه‌رو شد و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ امضای الکترونیکی جمع کرد،هر لحظه بر تعداد امضاهای آن نیز افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این کمپین طبق اصل۴۸ قانون اساسی از رئیس جمهور خواسته شده در روند تاسیس شرکت مس آذربایجان به عنوان یکی از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم آذربایجان تسریع شود.

تشکیل مس آذربایجان چندین سال است از سوی نمایندگان مجلس و استانداران و مسئولان آذربایجان شرقی مطرح می‌شود اما هز سوی مسئولان صنایع مس ایران به امروز و فردا موکول می‌شود و مردم منطقه و آذربایجان از عایدات معادن عظیم مس سونگون که روزانه به گفته مسئولان ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس سونگون برای پالایش و تبدیل به مس به کرمان می‌رود، کمترین بهره را می‌برند و تنها تخریب محیط زیست آن برای مردم آذربایجان می‌ماند.

البته در این سال‌ها چه از سوی مدیریت قبلی و چه مدیر فعلی مس سونگون، انگیزه‌ای برای تشکیل مس آذربایجان دیده نمی‌شود که باید در این رابطه به مردم آذربایجان پاسخگو باشند.

 

 

روزانه 50 میلیارد تومان سرمایه آذربایجان به کرمان می‌رود

پورمحمدی استاندار سابق آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز پیش از این گفته بود: معادن منبع تامین مالی بسیار مناسبی برای اشتغال و رفاه مردم روستاهای همجوار خود هستند اما تاکنون چنان که باید عملکرد قابل توجهی نداشته اند.

وی ادامه می دهد: درآمدهای حاصل از بهره‌برداری باید در اجرای طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی و توسعه‌ای استان با محوریت مناطق معدنی هزینه شود . یعنی مردم ثمره موهبت‌های خدادادی را در زندگی خود ببینند. نه اینکه معدنکاران راه خود را بروند و مردم بومی هم به زندگی قبلی مشغول باشند.

پورمحمدی یادآور شده بود: از آنجایی که منابع درآمدی دولت محدود شده درآمدهایی را که به خزانه واریز می‌شود، دوباره به استان بازنمی‌گردانند. اگر هم بخواهند بازگردانند به وزارتخانه مربوطه محول می‌کنند که با این مکانیزم توزیع، حداکثر ۵ تا ۸ درصد به استان می‌رسد.

استاندار سابق آذربایجان‌شرقی  تصریح کرده بود: روزانه بیش از  ۵۰ میلیارد تومان کنسانتره مس از ورزقان به کرمان می‌رود. اگر همین پول در خود استان بماند، اینجا بهشت می‌شود.

پورمحمدی ادامه داده بود: با راه‌اندازی خطوط ذوب و پالایش مس در سونگون که در کنار آن یک شهرک مس ایجاد بشود، نه تنها اشتغال ۳ هزار نفری محقق می‌شود بلکه تولید ورق‌های مس و کابل ، ثروت‌‌های کلانی برای استان ایجاد خواهد کرد.

رویکرد کرمانیزه شرکت ملی مس!!

«شرکت ملی مس در مجموعه سونگون سرمایه‌گذاری کرده و اگر چه رویکرد این‌ها در گردش مالی، خدمات‌دهی و غیره کمی کرمانیزه(!) به نظر می‌رسد اما یک چالش مدیریتی است.»

این جمله‌ای است که رئیس سازمان سابق مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‎‌شرقی به زبان می‌آورد و می‌گوید: اگر این چالش وجود نداشت و یک شرکت از یک استان و یا کشور دیگر در مجموعه مس‌سونگون ما سرمایه‎ گذاری می‌کرد، مراحل سرمایه‌گذاری شامل تولید کنستانتره، تغلیظ، ذوب و فرآوری بود که می‌توانست توسط همان شرکت یا یک شرکت دیگر انجام شود که در حال حاضر هم انجام می‌شود.

داوود بهبودی می‌گوید: ما برای استقلال شرکت مس آذربایجان هم تلاش کرده‌ایم. البته این کار در مقطعی که شرکت مس دولتی بود از لحاظ حقوقی سهل بود. حالا که شرکت ملی مس به بورس رفته و سهامدار خصوصی دارد از لحاظ حقوقی کار راحتی نیست که بخشی از دارایی‌های یک شرکت را جدا کنیم؛ باید حق و حقوق سهامداران حقیقی و حقوقی در نظر گرفته شود.

وی تصریح می‌کند: نمایندگان در دوره‌های مختلف مجلس هم تلاش‌هایی برای استقلال مس داشتند. مدیریت عالی استان هم به عنوان مدیر اجرایی می‌تواند در این عرصه منشاء اثر و تعیین‌کننده مسیر باشد.

بهبودی یادآور می‌شود: در دوران وزارت آقای رحمانی، به بخش معدن توجه زیادی صورت گرفت و حساسیت‌ها و محدودیت‌هایی که از طرف مرکز وجود داشت با توجه خاص وی اصلاح شد و تلاش‌های ایشان به‌ویژه در ارتباط با مس‌سونگون قابل تقدیر است.

رئیس سازمان سابق مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر هم باید با برقراری ارتباطات موثر و ابزارهای موجود همان مسیر را ادامه دهیم و در مجموع صنایع معدنی در استان ما باید تقویت شود.

 

 

توسعه صنعت مس آذربایجان‌شرقی باید به مطالبه عمومی تبدیل شود/ صنایع مس ایران سهم اقتصادی آذربایجان را پرداخت کند

عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی نیز در این باره می‌گوید: توسعه صنعت مس استان باید به یک گفتمان، مطالبه و حرکت عمومی تبدیل شود، در غیر این صورت این صنعت در وضعیت نامناسب باقی خواهد ماند.

وی اظهار کرد: مس سونگون و شرکت ملی مس ایران باید به وظایف قانونی خود درخصوص پرداخت سهم اقتصادی استان و عملکرد شفاف و مسئولیت‌های اجتماعی و قانونی خود عمل کنند.

خرم اضافه کرد: ضروری است مجتمع مس سونگون تعهدات قانونی و مسئولیت اجتماعی خود را در قبال خدمات ارائه‌ شده از سوی ادارات کل منابع طبیعی، جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای و حفاظت محیط زیست استان را ایفا کند.

وی گفت: شرکت ملی مس متعهد به ۴۰۰ هکتار جنگل‌کاری در منطقه و حفاظت از آن به مدت ۱۰ سال است که مُسکنی برای جلوگیری از فرسایش خاک در این منطقه است.

خرّم با تاکید بر ایجاد صنایع پایین دستی مس در شهرک‌های صنعتی ورزقان و اهر، افزود: شرکت مس سونگون موظف به تامین مواد اولیه این صنایع در داخل استان خواهد بود.

وی با بیان این‌که شرکت مس سونگون تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۱ متعهد به ایجاد نیروگاه ۵۰ مگاواتی است، اظهار کرد: ایجاد نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی برای توسعه این شرکت از تعهدات دیگر مس سونگون است.

محمد کلامی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در  این باره می‌گوید: شرکت مس سونگون در مقابل خدماتی که از دستگاه‌های اجرایی استان دریافت می‌کند باید برنامه زمان‌ بندی شده دقیق از تمام طرح‌ها و اقدامات توسعه‌ای خود ارائه کند.

وی با اشاره به ایجاد شهرک تخصصی صنایع پایین دستی مس، افزود: بخش خصوصی که قصد سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی مس دارند نسبت به تامین مواد اولیه از سوی شرکت مس سونگون نگرانی‌هایی دارند که شرکت مس باید با شفاف‌سازی در این زمینه، تضمین لازم به سرمایه‌گذاران را بدهد.

 

 

گزارش فارس حاکی است، مجتمع سونگون با کانسنگ مس پورفیری، در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری ورزقان قرار دارد. کانسار مس سونگون در منطقه‌ای کوهستانی با ارتفاع متوسط ۲۰۰۰ متر بالای سطح دریا و در بخشی از رشته‌ کوه‌های قره‌داغ واقع شده و حداکثر ارتفاع محدوده معدن از سطح دریا ۲۷۰۰ متر است.

در این مجتمع معدنی ۵ هزار نفر مشغول کار هستند و محصول نخست صادرات استان یعنی کنسانتره مس را تولید می‌کنند و در صنعت مس کشور سهم ۳۰ درصدی دارند. هر تن کنسانتره حداقل ۱ هزار و ۸۰۰ دلار ارزش دارد.

مجموعه مس سونگون توان این را دارد که در آینده، همه سنگ‌های مس منطقه شمال غرب ایران را فرآوری و به شمش کاتد تبدیل کند.یعنی محصولی که در بازار فناورانه امروز و فردای دنیا حرف اول را می زند. اما مسیر پیشرفت در این مجموعه چندان هموار نیست.

سالانه ۳۰۰ هزار تن کنسانتره مس در سونگون تولید می‌شود اما این فرآورده یا راهی هرمزگان می‌شود برای صادرات و یا میهمان کرمان برای تبدیل شدن به مس کاتداست.

تاخیر در بهره‌برداری و افتتاح طرح ذوب و شهرک تخصصی مس در سونگون صدای انتقاد استاندار آذربایجان شرقی را هم بلند کرده است.

انتهای پیام/م

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس معدن مس سونگون فارس تبریز عابدین خرم استاندار آذربایجان شرقی شرکت ملی مس ایران کنسانتره مس سونگون شهرک تخصصی مس محمد کلامی مس کاتد فارس من پالایش مس در سونگون آذربایجان شرقی شرکت مس سونگون مس آذربایجان کنسانتره مس شرکت ملی مس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۵۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است

مریم جلالی در جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام در شهر دژکرد شهرستان اقلید با اشاره به نام‌گذار‌ی امسال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: این مهم سرلوحه کار ما قرار دارد، چرا که معتقدیم صنایع دستی و گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است که همه اقشار می‌توانند در آن نقش‌آفرینی کنند.

او گفت: هنر زنان و خانواده‌های ایرانی این بوده که زندگی را نگه‌دارند و تولید عشق و عاطفه با محبت، تولید اخلاق و امنیت با تربیت، تولید مثل برای جوانی جمعیت، تربیت سربازان امام زمان (عج) و خلق ثروت کنند.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: هر منظره‌ای که مشاهده می‌شود، هر شکوفه‌ای که بر درخت می‌نشیند، هر نخی که بر تاری و هر کیسه‌ای که بافته می‌شود و هر هنری که خانواده ایرانی از مواد اولیه در دسترس آن استفاده به هنر تبدیل کرده و رنگ آفریده، در واقع حکمت ایرانی اسلامی و سبک زندگی را رقم زده است.

جلالی با تصریح اینکه این خانواده ایرانی است که همیشه سربلند، عزت‌آفرین و عزت‌ساز بوده است، گفت: قدردان شور و شعور اهالی شهر دژکرد هستم، دژی که هم طبیعت و هم زیبایی و فرهنگ با شاهنامه‌خوانی دارد و هم موسیقی، قصه، رنگ و طعم دارد و یک رویکرد کامل برای فرهنگ ما محسوب می‌شود.

او با تاکید بر اینکه فرهنگ ما مثابه یک گنج است و ما باید بتوانیم از این فرهنگ استفاده کنیم، گفت: برای حفظ این فرهنگ باید رنج ببریم، اما پشت هر رنجی، گنجی است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: اگه نوای شاهنامه خوانان، اگر پینه دست زنان در حاجیم و فرش و کیسه و اگر عرق و پینه دست مردان در باغداری وجود داشته، همه برای حفظ ایران بزرگ و برای سربلندی فرزندانی است که در آینده بگویند ما در ایران اسلامی زندگی کردیم.

او با تاکید بر اینکه ایرانی با فرهنگ، غیرت، ایمان و آموزه‌های دینی خود نشان داده که همیشه وجود دارد، با مثبت ارزیابی کردن برگزاری جشنواره مردمی شکوفه‌های بادام اشاره و ابراز امیدواری کرد که به سرسختی دنا و به سختی بادام و طراوات و سرسبزی شکوفه‌های بادام این جشنواره همیشه برقرار باشد و بتوانیم لبخند را بر لب خانواده ایرانی بیاوریم ومعیشت عزت آفرین با دست‌ها، زمین و درختان بیافرینم.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در بخش پایانی سخنانش افزود: ایرانی همیشه خوش سلیقه بوده و از هر بهانه‌ای برای حفظ فرهنگ استفاده کرده است. 

جلالی بیان کرد: رویداد‌هایی اینچنینی که پیوند دهنده طبیعت، فرهنگ و اقتصاد است کمک می‌کند تا اهالی یک روستا و شهر یک هویت منسجم پیدا کنند و این نشان دهنده خوش سلیقگی فرهنگ ایرانی است که با هنر، غذا، طبیعت و موسیقی سعی در انسجام ملی دارد.

او یادآور شد: جشن شکوفه‌های بادام بهانه زیبا برای عرض اردات انسان به طبیعت و پاسداری از فرهنگ غنی است که درشهر دژکرد وجود دارد و با رونق گردشگری این شهر، اقتصاد هویت بنیان ایجاد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت: این رویداد‌ها به پیوند نسلی و آشنایی کودکان و نوجوان با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما کمک می‌کند و از طرفی رویکرد اقتصادی و اجتماعی هم دارد و حتی می‌تواند اقتدار ایران را تضمین کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • تشکیل هیئت ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • تشکیل هیات ویژه نظارت در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن
  • بازدید جمعی از معاونین و مدیران شرکت توزیع نیروی برق استان فارس از واحد‌های مختلف شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی 
  • دو قانون مصوب مجلس از سوی قالیباف به دولت ابلاغ شد
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • حضور رئیس‌جمهور در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • علی‌اف: آذربایجان هرگز به اوکراین سلاح نمی‌دهد
  • اسراییل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است
  • گردشگری، مردمی‌ترین سهم ما در اقتصاد است