Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان سنندج - دکتر امید بنفشی با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در جوامع بشری است گفت: در حال حاضر سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان دومین علت مرگ و میر در بیشتر جوامع مطرح است و یکی از اولویت‌های مهم بخش سلامت در ایران نیز بشمار می‌رود.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گوید: توجه به بیماری سرطان به منظور پیشگیری و کنترل آن، امری بسیار ضروری و مهم است و نیاز به همکاری و هماهنگی بخش‌های مختلف نظام سلامت دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه سرطان تا حد زیادی قابل پیشگیری و درمان است، گفت: ۴۰ درصد سرطان‌ها با خود مراقبتی قابل پیشگیری است.

دکتر بنفشی مهمترین گام‌ها در پیشگیری و کنترل سرطان را آگاهی آحاد جامعه در مورد علایم خطر سرطان، خود مراقبتی، سبک زندگی سالم و بهداشتی و دوری از مواجهه با عوامل سرطان زا برشمرد وگفت: طبق آخرین آمار سال ۱۳۹۵، تعداد بیماران سرطانی شناسایی شده در استان یک هزار و ۹۲۵ مورد است از این تعداد ۸۲۲ مورد برابر با ۴۳ درصد از سرطان‌ها در زنان و یک هزار و ۱۰۳ مورد هم معادل ۵۷ درصد در مردان گزارش شده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تعداد مراکز دولتی و خصوصی برای خدمات رسانی به بیماران مبتلا به سرطان، گفت: تعداد مراکز دولتی برای خدمات رسانی در بخش بهداشت در استان شامل ۶۳۰ خانه بهداشت، ۳۷ مرکز خدمات شهری، ۴۲ مرکز خدمات شهری و روستایی، ۷۱ مرکز خدمات سلامت روستایی و ۱۱۸ پایگاه سلامت است.

به گفته او: ۳۰ مرکز پاتولوژی، سه مرکز شیمی درمانی و چهار مرکز تشخیص زودهنگام جهت ارائه خدمات درمانی، حمایتی و مراقبتی به بیماران مبتلا به سرطان در استان فعالیت دارد.

دکتر بنفشی تعداد مراکز دولتی برای خدمات رسانی به بیماران سرطانی در بخش درمان در استان را ۳ مرکز شیمی درمانی و ۴ مرکز تشخیص زودهنگام این بیماری در شهرستان‌های سنندج، سقز، مریوان و قروه نام برد و گفت: در حال حاضر ۶۷ تخت بیمارستانی در استان در بخش دولتی به این بیماران اختصاص یافته است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان به میزان بروز سرطان در استان اشاره کرد و گفت: میزان بروز خام سنی انواع سرطان در کل جمعیت استان، ۹.۱۲۰ در ۱۰۰ هزار نفر است.

او شایعترین سرطان‌ها در کل جمعیت استان را پستان، پوست، معده، سرطان با محل اولیه نامشخص و کولورکتال برشمرد و گفت: شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت مردان استان را معده، پوست (غیر ملانوما)، مثانه، ریه، سرطان با مرحله اولیه نامشخص، کولورکتال و در زنان پستان، پوست (غیرملانوما)، سرطان با محل اولیه نامشخص، مری، معده و کولورکتال نام برد.

دکتر بنفشی می گوید: بهترین راه تشخیص بیماری سرطان، استفاده از روش‌های میکروسکوپی شامل پاتولوژی یا سیتولوژی تایید شده است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان توصیه‌های مهم برای پیشگیری از سرطان را شامل مجموعه‌ای از سبک زندگی بیان کرد و گفت: رعایت مواردی با هم می‌توانند تاثیر بسیار زیادی بر پیشگیری از این بیماری و سایر بیماری‌های مزمن در طول عمر داشته باشند.

او با تاکید بر خودداری از کشیدن سیگار و قلیان، می گوید: در معرض دود مواد دُخانی قرار نگیرید و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه تند راه بروید.

بنفشی مصرف روزانه پنج وعده میوه و سبزی، کاهش مصرف نمک، قند، شکر و روغن را از جمله توصیه‌های مهم برای پیشگیری از سرطان برشمرد و گفت: شناسایی علایم هشدار دهنده سرطان، غربالگری و مراجعه به موقع به مراکز پزشکی بسیار مهم است و در این میان مدیریت وزن بدن جهت جلوگیری از چاقی، استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست و پوشش مناسب پوست، خودداری از مصرف الکل و مواد مخدر توصیه می‌شود.

در ایران ۸ تا ۱۵ بهمن ماه به نام هفته ملی مبارزه با سرطان نامگذاری شده است.

انتهای پیام/م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مبارزه با سرطان پاتولوژی کردستان سرطان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۶۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله

به گزارش قدس آنلاین، بازار اجاره مسکن در کشورمان تابع وضعیت عرضه مسکن است. به علت سقوط تولید مسکن در ۸ سال دولت گذشته، دولت سیزدهم برای ساماندهی بازار مسکن با تقاضای بی‌سابقه و انباشته‌شده مواجه بوده است.

با این حال در دو سال گذشته با کلید خوردن طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون ساخت بیش از ۲.۵ میلیون واحد مسکن آغاز شده و حدود ۵۰۰ هزار واحد مسکن هم تحویل داده شده است.

از سوی دیگر، با کنترل انتظارات تورمی با اجرای سیاست‌های انضباطی پولی و مالی و همینطور برخورد با بنگاه‌های املاک متخلف، بخشی از سوداگری در بازار مسکن کنترل شده اما انتظار می‌رود با تصویب قانون مالیات بر سوداگری در مجلس و اجرای آن در سال جاری، وضعیت مسکن بهتر از گذشته شود و دلالی کاهش یابد.

اطلاعات مرکز آمار هم نشان می‌دهد در فروردین امسال تورم ماهانه اجاره‌بهای مسکن به حدود ۱.۶۵ درصد رسیده که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون کمترین رقم است.

همچنین متوسط تورم ماهانه اجاره مسکن در ۸ سال گذشته (۱۳۹۵ – ۱۴۰۲) حدود ۱.۸ درصد بود و کاهش تورم ماهانه اجاره در فروردین امسال به ۱.۶۵ درصد به معنای نزول این شاخص به سطح پایین‌تر از میانگین ۸ سال گذشته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نحوه تاثیر آسپرین در پیشگیری از سرطان روده بزرگ
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد 
  • کاهش تورم ماهانه اجاره مسکن به کمتر از میانگین ۸ ساله
  • صندوق نوآوری حامی زیست‌بوم پیشگیری و درمان سرطان
  • صندوق نوآوری و شکوفایی حامی پیشگیری از سرطان شد
  • صندوق نوآوری حامی پیشگیری از سرطان شد
  • مرکز جامع پیشگیری ، کنترل و بیماریهای غیر واگیر  در مرکز خدمات جامع سلامت گلها راه اندازی شد
  • افزایش مبتلایان به مالاریا در افغانستان
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • تشخیص سه سرطان مرگبار با هوش مصنوعی