Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-29@21:48:07 GMT

باور‌های درست و غلط درباره سرماخوردگی

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۶۶۹۶

باور‌های درست و غلط درباره سرماخوردگی

آفتاب‌‌نیوز :

برخی بر این باورند که سرما باعث سرماخوردگی می‌شود. تأکید بر بیرون نرفتن با موی خیس یا ضرورت پوشیدن لباس ضخیم و گرم از جمله عبارتی است که به گوش بسیاری آشناست. ابتلا به سرماخوردگی در واقع بر اثر انتقال ویروس سرماخوردگی به بدن بروز می‌کند.

وقتی فردی در معرض استرس قرار دارد، دستگاه ایمنی بدن او نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ضعیف می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استرس مداوم سبب می‌شود که بدن در پاسخ به استرس کورتیزول سنتز شود. یکی از پیامد‌های این ترشح تضعیف مقاومت و قدرت دفاعی بدن است.

دارو‌های آنتی‌بیوتیک تنها در مقابله با باکتری‌ها مؤثر هستند. از آنجایی که بیماری‌های سرماخوردگی در اغلب موارد بیماری‌های ویروسی هستند، مصرف آنتی‌بیوتیک تأثیری در درمان نخواهند داشت.

استفاده از واکسن سرماخوردگی بدن را تنها در برابر شماری از ویروس‌ها ایمن می‌سازد و به طور ۱۰۰ درصد مانع از ابتلا فرد به سرماخوردگی نمی‌شود. واکسن سرماخوردگی اثر محدود دارد و تزریق آن معمولا باید هر سال در زمان معینی تجدید شود.

وقتی فرد بیمار با شدت زیاد فین می‌کند، در ناحیه حلق و بینی فشار زیادی به‌وجود می‌آید و گاه باعث می‌شود که ویروس‌ها به حفره‌های اطراف بینی رخنه کنند و باعث تشدید عفونت سینوزیت‌ها شوند. بالا کشیدن آب بینی می‌تواند بهتر عمل کند.

از آنجایی که بیشتر انواع ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق تماس مستقیم پخش می‌شوند، عطسه کردن در دست‌ها و نشستن دست‌ها یکی از راه‌های خطرناک انتقال ویروس است.

افرادی که به سرماخوردگی مبتلا هستند، بهتر است از بوسیدن پرهیز کنند. ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا از طریق قطرات مایع از فرد به فرد منتقل می‌شوند، به ویژه از طریق سرفه، عطسه و بوسه.

اینکه مصرف زیاد ویتامین ث باعث پیشگری از ابتلا به سرماخوردگی می‌شود، باوری رایج، اما نادرست است. برخی تحقیقات تنها نشان می‌دهد که مصرف ویتامین ث در مواردی می‌تواند طول دوره‌ی سرماخوردگی را تا اندازه‌ی کاهش دهد و بدن را اندکی مقام‌تر سازد.

در دوره سرماخوردگی بدن برای مقابله با ویروس‌ها به استراحت کامل نیاز دارد. از آنجا که ورزش و فعالیت‌های بدنی نیروی زیادی می‌برد و بر بدن فشار می‌آورد، روند درمان و بهبودی نیز به مراتب به کندی پیش خواهد رفت.

رفتن مرتب به سونا پیش از سرماخوردگی می‌تواند تأثیری پیشگیرانه داشته باشد و مقاومت بدن را افزایش دهد. در صورت ابتلا، اما توصیه می‌شود که از رفتن به سونا پرهیز شود. تصور اینکه از طریق عرق کردن بدن ویروس‌ها هم از بدن خارج می‌شوند، تصوری نادرست است.

منبع: دویچه وله

منبع: آفتاب

کلیدواژه: سرما خوردگی آنفلوآنزا ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۶۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) نحوه درست کردن برنج پف کرده در خیابان‌های هند

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی tags # غذای هندی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غول‌پیکری که توسط انسان‌ها به وجود آمد! اتفاق عجیب که همزمان با انقراض دایناسورها در زمین رخ داد! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟

دیگر خبرها

  • باور به سوددهی «دلالی» علی‌رغم حمایت فرهنگ عمومی از کار مولد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • عضو کمیته استیناف: حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • سرمربی تیم ملی والیبال: هیچ قولی نمی دهم؛ باور نمی کنم سفارش شده باشم
  • به روز رسانی| پائز: حضور ستاره‌ها مهم نیست/ اگر بازیکنی به عشق برای تیم ملی باور ندارد بهتر است در تیم ملی نباشد
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • وقتی هوش مصنوعی از هر چیزی توپ درست کنه! (عکس)
  • (ویدئو) نحوه درست کردن برنج پف کرده در خیابان‌های هند