Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاوزی در برنامه نگاه یک به سوالات زیر در حوزه کشاورزی و امنیت غذایی پاسخ داد.

در آستانه دهه مبارک فجر بفرمایید دستاورد حوزه کشاورزی در دولت سیزدهم چه بوده است؟

در مدت ۵ ماهی که از شروع دولت سیزدهم می گذرد تمام تلاش ما این بوده که دغدغه سفره مردم کاهش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاخص ترین اقدام در این مدت ایجاد فرماندهی واحد در حوزه زنجیره غذا بوده است.

۶ بهمن یکی از بدترین روزهای تاریخی برای کشاورزی ایران است که در سال ۴۲ مه انقلاب سفید در کشور ایجاد شد و تعدادی از بندهای آن در حوزه کشاورزی است یکی از آنها اصلاحات ارضی است که باعث خرد شدن اراضی کشاورزی شد. یکی از آنها هم جدا شدن بازار و تجارت از کشاورزی بود و این امر سبب شد کشاورزی به عنوان یک حوزه اقتصادی دیده نشود.

در سال ۹۲ قانون در مجلس تصویب شد که حوزه تجارت و کشاورزی یکپارچه شد اما دولت ها اجرا نمی کردند که در ابتدای دولت سیزدهم با دستور رئیس جمهور این اتفاق افتاد و به طور کامل زنجیره حوزه غذا به دست وزارت جهاد کشاورزی سپرده شد. ۶۲۸ نفر بازرس از وزارت صمت به وزارت جهاد منتقل شدند.

این مدیریت یکپارچه باعث شده در ماه های اولیه کار دولت بتوانیم اقدامات مناسبی در تامین مرغ و تخم مرغ انجام دهیم. قانون انتزاع به طور کامل اجرا شده و نتیجه آن هم این بوده که تسلط کاملی بر بازار به وجود آمده است.

سیل اخیر در جنوب کشور چه میزان خسارت به حوزه کشاورزی وارد کرد و چه میزان از این خسارت به زنجیره غذایی کشور بوده است؟ برای جبران این خسارت ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بخش زیادی از کشور ما دارای اقلیم کویری و خشک است و بحث آب اهمیت بالایی دارد. وجود سیلاب نشان می دهد ما در بخش آبخیزداری دچار چالش هستیم و نمی توانیم آب را حفظ کنیم.

برآورد خسارت سیل اخیر انجام گرفته و طبق مصوبه دولت بیش از ۳ هزار میلیارد تومان به جبران خسارت اختصاص یافته است، اقداماتی برای کشاورزان انجام شده و در بحث استمهال وام ها حمایت هایی صورت گرفته است.

سال گذشته خشکسالی بود ، برای گندم وارداتی شرایط سختی داشتیم و دامداران هم برای تامین علوفه شرایط سختی داشتند این باران رحمت الهی نوید می دهد سال آینده فضای مطلوبی در حوزه  تامین علوفه داشته باشیم و میزان برداشت گندم هم افزایش یابد اما ما باید در حوزه آبخیزداری سرمایه گذاری بیشتری کنیم.

در بودجه ۱۴۰۱ جدا از اعتباراتی که برای حوزه آبخیزداری دیده شده و دستور سال های گذشته مقام معظم رهبری برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در این بخش، دو اقدام انجام گرفته است یکی اینکه سازمان جنگل ها با نام جدید سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری دارای ردیف اختصاصی بودجه شده است و دوم اینکه سال آینده ردیفی داریم در خصوص مولدسازی املاک وزارت جهاد که در قانون حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان در این زمینه اعتبار دیده شده است.

چقدر از محصولات کشاورزی بیمه شده بودند و شرکت های بیمه توان پرداخت این خسارت را دارند؟

در حوزه بیمه محصولات کشاورزی باید کار زیادی انجام بگیرد. حوزه کشاورزی پر ریسک است و بیمه های تجاری معمولا به این بخش ورود پیدا نمی کنند.

ما در کشور دارای صندوق بیمه کشاورزی هستیم اما متاسفانه پوشش آن بالا نیست و در این سیلاب بسیاری از کشاورزان بیمه نبودند که تلاش ما این است که از محل اعتباراتی که دولت گذاشته این خسارات جبران شود.

یکی از محورهای مهم ما که موجب می شود سطح بیمه هم افزایش پیدا کند کشاورزی قراردادی است. یعنی از ابتدا با کشاورز قرارداد ببندیم، نهاده ها  و سموم را در اختیار او قرار می دهیم، بیمه می شود و آموزش هم می بیند نهایتا بعد از اینکه محصول را برداشت کرد با او تسویه خواهد شد.

شرکت بازرگانی دولتی ماموریت دارد در گندم کشت قراردادی انجام دهد و اکنون بالای ۲۵۰ هزار هکتار گندم زار کشور، کشاورزی قراردادی هستند و تا سال آینده به ۲ میلیون هکتار خواهد رسید.

برای سال آینده برنامه داریم تا برنج را کشاورزی قراردادی کنیم. در این روش بیمه در حوزه کشاورزی فراگیر خواهد شد.

در حال تکمیل...

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کشاورزی قراردادی زنجیره غذا حوزه کشاورزی سال آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۷۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشک شدن دریاچه ارومیه چالش جدی در شهرستان شبستر است

به گزارش خبرگزاری مهر، پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» تلاش دارد با آماده کردن بستری مناسب برای معرفی داوطلبان نمایندگان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گامی در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح و برگزاری پرشور انتخابات بردارد.

«حسین غیاثی» از حوزه انتخابیه شبستر به پویش بزرگ انتخاباتی خبرگزاری مهر با عنوان «با مهر انتخاب کنیم؛ کارآمدی و شایسته گزینی» پیوست. متن گفت‌وگوی وی با خبرگزاری مهر را در ادامه می‌خوانید:

در مجلس آینده تقسیم بندی حزبی و سیاسی را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

من به طور مستقل وارد انتخابات شده‌ام، خط قرمز من مردم و نظام جمهوری اسلامی است که برای رفاه مردم و بهتر نمودن شرایط معیشتی مردم تلاش خواهم نمود.

مهم‌ترین موضوعی که با توجه به حوزه تخصصی شما باید بیشتر در مجلس آینده مورد توجه قرار بگیرد، چیست؟

مهمترین موضوع مبحث اقتصاد و معیشت مردم است. اقتصاد و معیشت رابطه مستقیمی با افرایش یا کاهش ازدواج و طلاق، استرس و آرامش، پیشگیری و درمان بیماری، بداخلاقی و شلوغی و کاهش، مراجعات به دادگاه‌ها دارد.

راه حل در تقویت تولید است (تولید در هر بخش کشاورزی و صنعت و دامپروری و …) رونق تولید با رونق صادرات محصولات غیرنفتی رابطه مستقیم دارد. برای بهبود صادرات باید موانع را برداریم که عمده ترین آن رفع تعهدات ارزی صادر گنندگان می‌باشد که متأسفانه تیشه به ریشه صادرات و تولید وارد کرده است.

اولویت شما در مجلس آینده برای حضور در کدام کمیسیون خواهد بود؟

اولویت من با توجه به شغل اکثریت اهالی کمیسیون کشاورزی یا کمسیون صنایع خواهد بود.

مهمترین چالش استان را چه می‌دانید و برای حل آنچه راه‌کاری دارید؟

۱. خشک شدن دریاچه ارومیه
۲. کیفیت پایین خدمات بهداشت و درمان
۳. جاده‌های مواصلاتی
۴. مشکلات کم آبی در حوزه شرب و کشاورزی

کد خبر 6099508

دیگر خبرها

  • اجرای پروژه‌های فاضلاب رشت با قراردادی بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد تومان
  • ضرورت تسریع در اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری
  • تضمین تعهدات بیش از ۲۰۴ هزار پرونده «کشاورزی قراردادی» با عاملیت بانک کشاورزی
  • خشک شدن دریاچه ارومیه چالش جدی در شهرستان شبستر است
  • استقبال دانشگاه آزاد از ایده‌های نو در حوزه کشاورزی، دامی و شیلات
  • پوشش کامل فیبرنوری استان قم تا یک هفته آینده انجام می‌شود
  • پوشش کامل فیبر نوری قم ظرف یک هفته آینده انجام می‌شود
  • بنو و پرداخت مبلغ محکومیت سنگین!
  • تخریب کامل ۳۸۹ واحد مسکونی و تجاری در آتش‌سوزی شفت
  • ارزیابی نهایی خسارت آتش سوزی شفت از سوی متولیان بیمه