Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-29@10:47:31 GMT

پایتخت صنعتی کشور هوا ندارد/ رشد چشمگیر روزهای آلوده اراک + فیلم

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۷۱۱۲

پایتخت صنعتی کشور هوا ندارد/ رشد چشمگیر روزهای آلوده اراک + فیلم

‍‍‍‍‍‍

گروه استان‌ها ــ در حالی اراک بیش از ۱۴۵ روز آلوده در سال ۱۴۰۰ را تجربه کرده که این تعداد روزها روند افزایشی داشته و باید گفت پایتخت صنعتی کشور هوا ندارد. - اخبار استانها -

به‌ گزارش  خبرگزاری تسنیم  از  اراک، کلانشهر اراک  از شهرهای آلوده کشور است که این روزها دیگر نفسی برای آن باقی نمانده و پی در پی بودن روزهای آلوده نفس این شهر را بریده تا جایی که 139 روز با هوای آلوده در کارنامه امسال اراک ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود تلاش‌های تشکل‌های زیست‌محیطی و همچنین فعالان و دغدغه‌مندان زیست‌محیطی اما اراک همچنان بر مدار آلودگی هوا قرار دارد و آمار روزهای با هوای ناسالم در این شهر روز به روز رو به افزایش است.

این روزها جولان ویروس منحوس کرونا نیز بار دیگر افزایش یافته و نگرانی مردم کلانشهر اراک تمامی ندارد و آمار مراجعات افراد با مشکلات تنفسی به مراکز درمانی رو به افزایش است و با اوج شیوع سویه جدید کرونا(اُمیکرون) این نگرانی بیشتر هم شده است.

خبرنگار تسنیم استان مرکزی با حضور در بین مردم مطالبه زیست محیطی آنها را بررسی کرده و هوای پاک این روزها به مطالبه و دغدغه اصلی مردم و شهروندان اراکی و استان مرکزی به شمار می‌رود.

فیلتراسیون نیروگاه شازند و صنایع آلاینده استان مرکزی جدی گرفته شود

این درحالیست که «علی‌اصغر محمدی» فعال زیست محیطی استان مرکزی موضوع هوای پاک را یک حق طبیعی و اصلی مردم می‌داند که سال‌ها است از سوی سازمان‌های مردم نهاد از مسئولان مطالبه شده است.

این فعال محیط زیستی استان مرکزی بر ضرورت شناسایی علمی منابع و منشا آلودگی هوا تاکید داشته و اظهار داشت: یکی از منابع مهم آلودگی هوا نیروگاه شازند است که باید ذمینه فیلتداسیون و رفع آلایندگی هوا را در این مجموعه فراهم آورد.

محمد بیان کرد: کار وضعیت هوای اراک از نشست و مذاکره و گفت‌و‌گو گذشته و می‌طلبد مسئولان مربوطه یک اقدام جدی برای رفع معضل آلودگی هوا داشته باشند، متاسفانه در سال‌های اخیر تنها اقدام تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوا بوده است و این کارگروه هم عملا نتوانست کمکی به رفع آلودگی هوای اراک کند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر می‌شد تا بجای شعار و تئوری پردازی اقدام عملی برای رفع آلودگی هوا کرد تا امروز شاهد افزایش 400 درصدی روزهای آلوده هوای اراک نباشیم.

شورای شهر حل آلودگی هوا را با جدیت از مسئولان مربوطه مطالبه می‌کند

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اراک نیز با اشاره به فعالیت شورای ششم شهر اراک اظهار داشت: شورای ششم اسلامی شهر اراک از روز اول عهد کرده که شورای شهر باشد و نه شورای شهرداری بنابراین موضوعات متعددی را خارج از حوزه شهرداری اراک در دستور کار قرار داده که می توان به موضوعاتی مانند آلودگی هوای شهر اراک اشاره کرد.

عباس خسروانی افزود: ما مطالبه گری حقوق شهروندان اراکی را از محل عوارض آلایندگی صنایع آغار کرده ایم و در گام نخست از محیط زیست و امور مالیاتی خواستیم که صنایع آلاینده و میزان واریزی عوارض آنها را اعلام کند اما جوابی دریافت نکردیم و معلوم شد این اطلاعات محرمانه است و حق دسترسی به آنها وجود ندارد.

وی بیان کرد: اینکه در حال حاضر تنها 14 صنایع آلاینده در اراک وجود دارد صحت دارد؟ که از بین آنها 12 واحد فقط کوره آجرپزی است و مابقی صنایع کجا هستند؟ یا دبیر کمیسیون مربوط به این قانون توضیح دهد طی یکسال گذشته، چند بار تشکیل جلسه داده و چه طرح های زیست محیطی از محل عوارض دریافتی این قانون در اراک به اجرا در آمده است؟

آلودگی هوا 80 میلیون دلار خسارت به یزد وارد کرده استتداوم آلودگی هوا در تهران/ 14 ایستگاه سنجش کیفیت در وضعیت قرمزپایداری شرایط جوی و انباشت آلاینده‌ها، سایه آلودگی هوا بر آسمان اصفهان ادامه دارد

این در حالی است که «علیرضا محرابیان» رئیس مرکز پایش و کنترل کیفیت هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به منشا آلودگی هوای اراک اظهار داشت: درخصوص منشا آلودگی هوا در سال 1400 باید عوامل را به 2 دسته تقسیم کرد.

وی افزود: به طوری که در نیمه نخست سال رشد محسوسی در افزایش روزهای آلوده اراک داشتیم که عامل اصلی آن خشکسالی بود که همچون کشور درگیر با آن بودیم که در نیمه نخست 100 روز آلوده را داشتیم اما در نیمه دوم روند و نوع آلاینده ها تغییر کرد و اغلب آلاینده های صنعتی بودند.

گزارش ویدئویی خبرگزاری تسنیم استان مرکزی از وضعیت آلودگی هوا در استان و کلانشهر اراک در زیر می‌آید:

 

انتهای پیام/711/س

منبع: تسنیم

کلیدواژه: روزهای آلوده استان مرکزی زیست محیطی آلودگی هوا هوای اراک شورای شهر شهر اراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۷۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: نگاه ما استانی است و برای مشکلاتی همچون وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم، اما امیدوارم که اتفاقات خوبی برای جریان دائمی آب در این رود بیفتد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدجواد توحیدی‌راد امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ در صدوسی‌امین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با گرامیداشت فرارسیدن روز شوراها اظهار کرد: از شورا و مدیریت شهر اصفهان تشکر می‌کنم، زیرا اگر همراهی و کمک آن‌ها نبود، شورای استان با چالش روبه‌رو می‌شد.

وی با اشاره به اینکه دولت و سازمان‌های آن، مدیریت شهر و روستا و سازمان‌های مردم نهاد سه ضلع اداره امور شهرها و روستاها هستند، افزود: در تمام جلسات کشوری از اصفهان دفاع کردم و آنجا که اصفهان را برخوردار می‌نامند، یادآور شده‌ام که اصفهانی‌ها در غیرت، مدیریت خوب، خلاقیت، تقدیم شهدا و دفاع از نظام برخوردار است.

رئیس شورای اسلامی استان اصفهان گفت: امیدوارم در سالی که شاهد فعالیت مجلس جدید هستیم، با هم‌افزایی نمایندگان شاهد اتفاقات خوب در استان باشیم.

وی گفت: نگاه ما استانی است و برای مشکلاتی همچون وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم، اما امیدوارم که اتفاقات خوبی برای جریان دائمی آب در این رود بیفتد.

کد خبر 748675

دیگر خبرها

  • برای وضعیت زاینده‌رود و آلودگی هوای اصفهان غصه می‌خورم
  • جایزه ملی محیط زیست برای دانشجوی دانشگاه صنعتی بهبهان
  • هوای ۴ شهر ناسالم و آلوده است / پاک‌ترین هوا سهم اردبیل شد
  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • پیش‌بینی آب و هوای تهران طی روزهای آینده