Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@01:31:57 GMT

تاثیرات مثبت رونق در بازار مسکن بر اشتغال و تولید

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۷۵۱۸

تاثیرات مثبت رونق در بازار مسکن بر اشتغال و تولید

ایسنا/چهارمحال و بختیاری متاسفانه بازار مسکن در سال‌های اخیر در ایران به‌شدت تحت تاثیر تورم و رکود قرار گرفته و طی سال‌های گذشته شاهد افزایش چندین برابری قیمت‌ها در بازار مسکن هستیم، همین موضوع مشکلات فراوانی را برای فروشندگان، خریداران و افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند ایجاد کرده است، سایه رکود هم‌چنان بر بازار مسکن سنگینی می‌کند و شغل‌های مرتبط با آن در حال از بین رفتن هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، به‌دنبال افزایش قیمت در حوزه مسکن مشکلات فراوانی برای مردم ایران ایجاد شده است و خرید خانه برای افراد با درآمد پایین به کاری بسیار سخت و دور از دسترس تبدیل شده است، بنابراین بسیاری از افراد به اجاره‌نشینی روی آورده‌اند، اما متاسفانه روز به‌روز شاهد افزایش قیمت در حوزه اجاره‌بهای منازل نیز هستیم، به‌گونه‌ای که برخی مستاجران به دلیل نداشتن توان پرداخت اجاره‌بها مجبور به نقل مکان و اجاره منزلی با متراژ و امکانات کمتر در شهرها و روستاهای کم‌جمعیت‌تر شده‌اند.

وجود رکود و گرانی در بازار مسکن تنها برای مستاجران و افرادی که قصد خرید خانه دارند، مشکل‌ساز نشده است، بلکه این موضوع می‌تواند بر اقتصاد و اشتغال فعالان حوزه ساخت و ساز مسکن نیز تاثیر منفی داشته باشد، زیرا این حوزه می‌تواند برای افراد بسیاری اشتغالزایی داشته باشد و موجب رونق کار کارگران ساختمانی، برق‌کاران، فروشندگان مصالح ساختمانی، صنایع مرتبط با چوب و MDF سازی و... شود و در نتیجه موجب بهبود وضعیت معیشت مردم خواهد شد، همچنین چرخه اقتصاد را به حرکت درمی‌آورد.

متاسفانه در چند ساله گذشته به‌شدت در بازار مسکن رکود ایجاد شده است و همین امر موجب بیکاری افراد بسیاری شده و صنایع مرتبط با ساخت و ساز مسکن را با خطر تعطیلی مواجه شده‌اند، اما خوشبختانه از ابتدای شروع کار دولت سیزدهم ساخت سالیانه یک میلیون مسکن برای افراد کم درآمد آغاز و پیگیری شد و در بسیاری از مناطق نیز این طرح پیشرفت خوبی داشته و اقدامات موثری در جهت تامین زمین مورد نیاز و سایر موارد انجام شده است که این موضوع علاوه‌بر اینکه روزنه امیدی در دل افراد فاقد مسکن برای صاحبخانه شدن ایجاد کرده موجب شده افرادی که در زمینه ساخت و ساز مسکن فعالیت دارند، نیز به ایجاد رونق مجدد در کار خود امیدوار باشند.

در طرح‌ طرح نهضت ملی مسکن مصالح ساختمانی به‌صورت مستقیم از کارخانه تامین می‌شود

نورالله شمسی‌پور- رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص مشکلات  بازار مسکن و تاثیر طرح نهضت ملی مسکن بر آن، اظهار کرد: حدود دو سال از شیوع بیماری کرونا در جهان و ایران می‌گذرد و باتوجه به شرایط ایجاد شده توسط این بیماری و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی اکثر مراکز فروش مصالح ساختمانی به‌صورت تعطیل و یا نیمه تعطیل بود.

وی افزود: طی سال‌های گذشته شاهد رکود در بازار مسکن بودیم، اما با این حال کارخانجات فروش مصالح ساختمانی به دلایل متعدد مانند گرانی آب، برق، گاز و... اقدام به افزایش قیمت می‌کردند، همچنین به دلیل کاهش قدرت خرید مردم در حوزه مسکن، ساخت و ساز بسیار کاهش پیدا کرده است.

شمسی‌پور ادامه داد: درحال حاضر به دلیل نبود خریدار مسکن در کار بسیاری از پیمانکاران فعال در حوزه ساخت مسکن وقفه ایجاد شده است و کمتر کسی اقدام به آغاز پروژه و ساخت مسکن می‌کند، زیرا باتوجه به رکود موجود در بازار امکان دارد در فروش مسکن موفق نباشند و دچار مشکلات مالی بسیاری شوند، به همین دلیل نیز افرادی که زمان‌های زیادی نیز در این حوزه فعالیت دارند از ادامه کار منصرف شده‌اند.

رئیس اتحادیه مصالح‌فروشان شهرکرد عنوان کرد: در حوزه کار فروش مصالح ساختمانی مانند فروش کاشی و سرامیک پیش از عید و حدود بهمن ماه کار رونق خوبی داشت و فروش اوج پیدا می‌کرد، اما متاسفانه درحال حاضر وضعیت فروش به گونه‌ای است که پرداخت حقوق کارکنان فروشگاه نیز به سختی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در طرح‌هایی مانند طرح نهضت ملی مسکن معمولا خرید مصالح ساختمانی به‌صورت مستقیم از کارخانه انجام می‌شود و به همین دلیل تاثیر چندانی بر بازار ندارد، البته به وسیله چنین طرح‌هایی برای برخی افراد ایجاد شغل می‌شود، اما در مجموع تنها درصورتیکه مصالح ساختمانی مورد نیاز از بازار خریداری شوند موجب رونق در بازار خواهد شد.

طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری منجر به ایجاد حدود ۶۰۰۰ اشتغال دائم می‌شود

اسکندر امینی- معاون شهرسازی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیر طرح نهضت ملی مسکن بر اشتغالزایی و رونق اقتصادی، اظهار کرد: ساخت مسکن یکی از نیازهای اصلی انسان‌ها را رفع می‌کند، همچنین در فرآیند ساخت مسکن عوامل و رویکردهای گوناگون مانند نیروی انسانی، مصالح ساختمانی، ماشین‌آلات موردنیاز و... وجود دارند که هرکدام از این عوامل در شکل‌گیری و ساخت مسکن موثر است و می‌تواند برای افراد بسیاری شغل مناسب ایجاد کند.

وی افزود: براساس بررسی‌های انجام شده تاکنون عملیات ساختمانی حدود ۴۲۰۰ مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در چهارمحال و بختیاری آغاز شده که از پیشرفت خوبی نیز برخوردار هستند و منجر به ایجاد حدود ۶۰۰۰ اشتغال دائم می‌شود که این موضوع برای استان که نرخ بیکاری بالایی دارد، موضوع مثبت و خبری خوشحال‌کننده است.

امینی ادامه داد: دولت موظف شده است در طول چهار سال چهار میلیون مسکن برای مردم کشور تولید کند که در این میام سهم چهارمحال و بختیاری نسبت به جمعیت آن حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی در سال است که عبارت هستند از واحدهای مسکونی شهری، روستایی، استیجاری و واحدهایی که در بافت فرسوده به کمک مردم و درحقیقت خود مالکین ساخته خواهند شد.

معاون شهرسازی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: اولویت نخست در طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین است که جلسات بسیاری در این خصوص با دستگاه‌های متولی در شورای تامین مسکن و سایر ارگان‌های دولتی برگزار شده است و به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که تامین زمین با مشکل مواجه نشود، در مناطقی نیز زمین وجود ندارد موضوع خودمالکین مطرح است و اطلاع‌رسانی‌های خوبی نیز در این زمینه انجام شده مبنی بر اینکه افراد مالک زمین در شهرها و روستاهای کوچک می‌توانند با ثبت‌نام و دریافت تسهیلات بانکی مصوب شده اقدام به ساخت مسکن کنند.

وی درخصوص نحوه تامین مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ساخت مسکن در طرح ملی مسکن، اضافه کرد: قیمت سیمان و میلگرد تاثیر زیادی بر قیمت تمام شده هر متر مربع مسکن دارد که خوشبختانه وجود کارخانه تولید آهن‌آلات و میلگرد در چهارمحال و بختیاری و استان همجوار همچنین کارخانه سیمان شهرکرد یک امتیاز بزرگ برای ساختمان‎‌سازی در استان محسوب می‌شود، زیرا به میزانی که فاصله و درنتیجه کرایه حمل و نقل این مصالح کاهش پیدا کند بر قیمت تمام شده هر متر مربع مسکن تاثیر زیادی دارد.

امینی تصریح کرد: به میزانی که هزینه حمل و نقل و یا مصالح ساختمانی در طرح نهضت ملی مسکن افزایش پیدا کند، بر میزان آورده متقاضیان موثر است و باتوجه به این موضوع که هدف این طرح تامین مسکن برای افراد کم درآمد جامعه است، تلاش می‌شود از نزدیک‌ترین کارخانجات که مصالح استاندارد و مورد تایید در ساختمان‌سازی تولید می‌کنند استفاده شود.

معاون شهرسازی و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: در تفاهم‌نامه‌ای که با پیمانکاران و سازندگان طرح نهضت ملی مسکن منعقد شده، این افراد ملزم شده‌اند از مصالح ساختمانی استاندارد و مرغوب که تولید استان و یا درصورت لزوم استان‌های همجوار هستند، استفاده کنند، زیرا درمجموع تلاش می‌شود قیمت تمام‌شده برای متقاضیان این طرح کاهش پیدا کند.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم طرح نهضت ملی مسکن با کمک متقاضیان بتواند در ساخت مسکن برای آن‌ها نقش موثری داشته باشد و به‌همین منظور از متقاضیان درخواست داریم در موعدهای مقرر که اعلام خواهد شد نسبت به واریز آورده خود اقدام کنند و از ایجاد وقفه در پیشرفت فیزیکی پروژه جلوگیری کنند، زیرا آورده متقاضیان و تسهیلات بانکی روند ساخت مسکن در این طرح را پیش می‌برد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه چهارمحال و بختیاری نهضت ملی مسکن اشتغالزايي چهارمحال و بختیاری مصالح ساختمانی طرح نهضت ملی مسکن بازار مسکن برای افراد ساخت و ساز ساخت مسکن ایجاد شده شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۷۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403

به گزارش پارس نیوز ، در قالب طرح نهضت ملی مسکن دو میلیون و ۵۱۸ هزار واحد مسکونی به مرحله ساخت رسیده است. همچنین آمار افتتاحات گویای آن است دولت سیزدهم تا کنون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را به مردم تحویل داده که شامل طرح‌های مسکن مهر، اقدام ملی و نهضت ملی مسکن است.

   

از سوی دیگر تلاطمات بازار مسکن فروکش کرده که ظاهرا طرح‌هایی همچون مالیات خانه‌های خالی، رشد تدریجی ساخت و ساز و تکمیل ظرفیت سرمایه‌گذاری در بازار ملک به آرامش این بازار کمک کرده است. مطابق آمار بانک مرکزی، پایان سال گذشته نرخ رشد سالیانه مسکن در تهران به ۲۴ درصد رسید که حدود نصف رشد تورم عمومی بود.

طرح نهضت ملی مسکن که با مدل‌هایی همچون ثبت نام متقاضیان، خودمالکی، نوسازی بافت‌های فرسوده، ساخت مسکن روستایی، طرح‌های مشارکتی و تعاونی‌ساز پیش می‌رود به تدریج بر روی ریل قرار گرفته است. پس از آنکه بانک‌ها عملکرد چندانی در تامین منابع ساخت مسکن ارایه ندادند وزارت راه و شهرسازی تصمیم گرفت از ظرفیت‌های مردم، انبوه‌سازان و تعاونی‌ها برای اجرای این طرح بهره بگیرد.

برای کاهش قیمت تمام شده ساخت نیز صندوق ملی مسکن اقداماتی را در دستور کار قرار داده است. پس از اجرایی شدن خرید فولاد در سال گذشته، امسال خرید سیمان به منظور تزریق به پروژه‌های مسکن کشور در برنامه صندوق ملی مسکن قرار دارد. در این قالب با حذف واسطه‌ها قیمت مصالح برای سازندگان کاهش می‌یابد که در افزایش سرعت پیشرفت پروژه‌های طرح نهضت ملی مسکن موثر خواهد بود.

آن‌طور که محمدرضا مهدیار اسماعیلی ـ رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن گفته است فولاد‌های خریداری شده در سال گذشته توسط این صندوق به زودی به پروژه‌های مسکن در نقاط مختلف کشور تزریق خواهد شد.

همچنین مجلس شورای اسلامی طرح ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره‌بهای مسکونی را تدوین کرده که مراحل تصویب این طرح در مجلس طی شده و اکنون برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شده است.

همزمان با اجرای پروژه نهضت ملی مسکن، بازار ملک به ثبات نسبی رسیده است. کاهش انتظارات تورمی و پیش‌بینی‌پذیر شدن اقتصاد از دیگر اتفاقاتی است که در فضای اقتصاد کشور قابل مشاهده است.

فعالان بازار مسکن از کاهش محسوس انتظارات تورمی در بازار مسکن خبر می‌دهند. کارشناسان نیز معتقدند در صورتی که دولت موفق شود تعداد قابل توجهی از پروژه چهار میلیون واحدی نهضت ملی مسکن را در سال جاری به سرانجام برساند می‌توان به کنترل و ثبات بازار مسکن در میان مدت امیدوار بود.

منبع:بانک اول

دیگر خبرها

  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • وضعیت بازار اجاره مسکن در جنوب تهران
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • ایجاد اشتغال برای ۲۵۶۰ نفر توسط بسیج سازندگی گیلان
  • پیام مشخص از بازار مسکن؛ جمعیت خانه‌ندار‌ها چه می‌گوید؟
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • ارتقاء رونق تولید و بهره روری با حمایت از کارگران
  • حمایت از کارگران رونق تولید و بهره‌روری را ارتقا می‌دهد