Web Analytics Made Easy - Statcounter

افندی غیاث الدین بدری از علمای اهل سنت و استاد حوزه علمیه محمدیه تالش در گفتگو با خبرنگار مهر، به تقویت مشترکات اسلام و اجتناب از اختلافات تاکید کرد و اظهار داشت: وحدت پایه و اساس هر خیری در دنیا و آخرت است. وحدت، باعث رشد و ترقی مسلمانان می‌شود و در مقابل، تفرقه خطرناک‌ترین آفتی است که سعادت و خوشبختی مردم را تهدید می‌کند و آنان را به هلاکت می‌افکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خداوند متعال در سوره انعام می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ فَرَّقُوا دِینَهُمْ وَ کانُوا شِیَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِی شَیْ‏ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَی اللَّهِ ثُمَّ یُنَبِّئُهُمْ بِما کانُوا یَفْعَلُونَ‏» آنان که دین را پراکنده نمودند و فرقه فرقه شدند چنین کسانی به کار تو نیایند کار آنها با خداست و بعد از این به آنچه می‌کردند آگاهشان می‌گرداند.

افندی بدری با بیان اینکه عدم وحدت و از هم گسستگی نه تنها در دین اسلام بلکه در هر امری مشکل آفرین است، گفت: وحدت برای مسلمانان اهمیت ویژه‌ای دارد، خداوند متعال به همه مسلمین دستور حفظ وحدت داده و می‌فرماید: «إِنَّ هذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» این طریقه شما آئین یگانه است و من یکتا پروردگار و آفریننده شما هستم، پس تنها مرا پرستش کنید. بر اساس آموزه‌های دینی، وحدت باعث اعتلای رفتار و اخلاق انسان شده و او را به سعادت می‌رساند.

وی افزود: در راستای فراخوان اسلام به وحدت می‌توان قرآن را بزرگترین عالم حفظ وحدت دانست. قرآن کریم بارها و بارها به مسلمانان نسبت به چالش‌هایی که دشمنان در مقابله با وحدت انجام می‌دهند، هشدار داده است؛ بنابراین ضرورت ایجاب می‌کند که مسلمانان علی رغم اختلافات جزئی که دارند در کنار یکدیگر باشند و وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کنند.

اختلاف مهمترین ابزار دشمن برای تسلط بر مسلمانان است

این استاد حوزه علمیه محمدیه تالش با تاکید بر اینکه اختلاف اساسی بین مسلمانان وجود ندارد و این اختلافات جدی نیست، عنوان کرد: چرا که جوامع اسلامی در اصل دین هیچ اختلافی با هم ندارند. بیشترین اختلافات بر سر فتاوا و اجتهاد است. اساساً اجتهاد به معنای درک و برداشت از آیات و روایات است، بنابراین وجود اختلافات جزئی در اجتهادها امری کاملاً طبیعی است. اگر مسلمانان اینگونه بیندیشند، دشمن از تفرقه افکنی مأیوس می‌شود. اما اگر مسلمین بر سر اختلافات جزئی با یکدیگر درگیر شوند و هر فرد خود را مؤمن و دیگری را کافر بداند زمینه برای سو استفاده و مانور دشمن ایجاد می‌شود.

افندی بدری به ضرورت تقویت وحدت بین مسلمانان اشاره و تاکید کرد: حفظ و تقویت وحدت در عصر حاضر بسیار ضرورت دارد، به خصوص در مقطع زمانی فعلی که تمام ابزار و امکانات ایجاد اختلاف فراهم است و یک کلام نابجا از یک مسلمان می‌تواند ابهت مسلمین را زیر سوال ببرد. بنابراین همه باید مراقب باشند و این مراقبت هم مختص یک گروه نیست بلکه همه گروه‌ها باید ضرورت‌ها را درک کرده و به آن عمل کنند. مسلمین باید به آنچه که نص صریح قرآن کریم و احادیث شریف پیامبر اکرم (ص) است عمل کرده و در مواردی که به فتاوا و اجتهاد برمی‌گردد با یکدیگر مدارا کنند. اگر مسلمانان این گونه عمل کنند موفق می‌شوند و در دنیا عقاید و ادیان دیگر نیز به مسلمانان به چشم یک امت واحده نگاه می‌کنند.

وی تفرقه افکنی را یکی از اهداف دشمنان اسلام دانست و گفت: مهم‌ترین دلیل منافع آنها است. اگر مسلمانان با هم اختلاف داشته باشند، منافع جبهه استکبار تأمین می‌شود. امت اسلامی متحد و یکپارچه قوی و مقتدر است. واضح است که هیچ قدرتی نمی‌تواند بر یک میلیارد مسلمانی که در کنار هم و به صورت امت واحده هستند و حرفشان یکی است، مسلط شود. اما اگر این یک میلیارد مسلمان تکه تکه شده و به جمعیت‌های میلیونی خورد شوند، سلطه پیدا کردن بر آنها آسان خواهد بود.

از ثمرات اتحاد جوامع اسلامی پایمال نشدن حقوق انسان‌ها و کاهش جنگ و خونریزی است

این عالم اهل سنت خاطرنشان کرد: عامل دیگری که دشمنان نمی‌خواهند مسلمانان به وحدت برسند این است که جامعه اسلامی در فقر بماند و مسلمانان چه به لحاظ فرهنگی و چه از نظر مادی فقیر باشند. در جهان سوم که مسلمین عمدتاً در آن هستند ظرفیت‌های کم نظیری از منابع مالی و سرزمینی وجود دارد که دشمنان به دنبال دستیابی به آن هستند. اتحاد مسلمانان مانع از دستیابی دشمن به این ظرفیت‌ها می‌شود، از این جهت است که آنها تمام تلاش خود را در جهت تفرقه افکنی در دنیای اسلام به کار می‌گیرند.

افندی بدری گفت: تأسف آور است که اکثر سلاح‌های کشورهای ضد دین توسط مسلمانان خریداری می‌شود. مسلمانان ناخواسته اقتصاد دشمنان را رونق می‌بخشند. در گذشته دغدغه رهبران دینی ایجاد وحدت میان شیعه و سنی بود؛ اما امروز باید نگران اختلافات بین شیعه‌ها و یا سنی‌ها با هم باشیم. جنگ عربستان و یمن از این دست است، در یمن اکثر مسلمانان شافعی مذهب هستند. این نشان می‌دهد که دشمنان اسلام به اختلاف افکنی بین شیعه و سنی بسنده نمی‌کنند و پا را فراتر گذاشته و به هر نحو و در هر سطحی که بتوانند بر طبل اختلاف می‌کوبند. تفرقه و جدایی خواست استکبار است، برای آنها فرقی ندارد که کدام گروه با چه گروهی می‌جنگد. آنها فقط خواستار جنگ و نزاع بین مسلمانان و در نتیجه تضعیف دنیای اسلام هستند. این مسلمانان‌اند که باید هوشیار باشند، فریب دوستی‌های مصلحتی دشمن را نخورند و مانع از پیشرفت دشمن در رسیدن به اهدافش بشوند.

این استاد حوزه علمیه محمدیه تالش با انتقاد از دولت مردان جهان اسلام عنوان کرد: دولتمردان جهان اسلام نباید وحدت را در هفته وحدت خلاصه کنند. بلکه در طول سال منشوری با موضوع وحدت، چگونگی حفظ و ایجاد وحدت و اشتراکات مسلمانان تهیه کنند. باید طوری بشود که وقتی یک اهل سنت به یاد خواهر و برادر شیعه خود می‌افتد و همینطور وقتی یک شیعه از خواهر و برادر سنی خود یاد می‌کند به یاد اشتراکات و خوبی‌های یکدیگر بیفتند نه اینکه تا اسم شیعه و سنی آمد همه به یاد اختلافات بیفتند. به نظر من اهل سنت و تشیع باید مشترکات خود را احصا کرده و آن را تبلیغ و ترویج کنند.

وی به ثمرات وحدت اشاره و بیان کرد: وحدت ثمرات و خیرات فراوانی دارد از آن جمله می‌توان به نهادینه شدن اخلاق در دنیای بشریت، به حداقل رسیدن جنگ و خونریزی، پایمال نشدن حقوق انسان‌ها، ریشه‌کن شدن فقر و حتی کم شدن بیماری‌ها اشاره کرد. همه اینها به وحدت ارتباط دارد چرا که اگر انسان با حسادت، بغض و کینه زندگی کند، سلامتی‌اش نیز به خطر می‌افتد. اتحاد دنیای اسلام باعث می‌شود طراز مالی مسلمانان پیشرفت کرده و از دیگران به خصوص از دشمنان بی‌نیاز شوند. آن وقت است که جهان استکبار به جای زورگویی از مسلمانان درخواست دوستی می‌کند. متأسفانه اختلاف و عدم وحدت باعث ذلت مسلمانان شده، این چیزی است که باید تغییر کند و انشاالله تغییر خواهد کرد.

کد خبر 5411368 فاطمه علی آبادی

منبع: مهر

کلیدواژه: قرآن کریم قرآن وحدت اسلامی مسلمانان اتحادیه جامعه اسلامی علمای اهل سنت علما و روحانیون وحدت شیعه و سنی ایالات متحده امریکا انگلیس بریتانیا فعالیت های قرآنی قرآن کریم قرآن ایران انقلاب اسلامی ایران سازمان تبلیغات اسلامی ایالات متحده امریکا حوزه علمیه مسابقات قرآنی کربلا تهران مداحان خطبه فدکیه آیین اعتکاف اهل سنت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۷۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد

به گزارش صدای ایران،باشگاه خبرنگاران نوشت: سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه شورای اداری ورامین با اشاره به لزوم پیگیری مطالبات مردم اظهار داشت: تشکیل استان شرقی و استان شدن ورامین فرایندی دارد که آغاز شده و در مسیر اجراست.

وی با بیان اینکه بخشی از کار‌های استان تهران شرقی پیش رفته است افزود: این تقسیمات فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و بر اساس قانون باید در دولت و مجلس بررسی شود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: مطالبات مردم و مشکلات احصا شده، لذا باید ثبت و توسط فرمانداران و معاونان استاندار تهران رسیدگی شود.

شاهچراغی ابراز داشت: ارتباط با مردم نیاز به برنامه ریزی مستمر دارد و فرمانداران و بخشداران باید به این نکته توجه کنند که دیدار با اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، کشاورزان، عشایر و ... منوط به دوره خاصی نباشد و مشکلات احصا شده به‌صورت مستمر پیگیری شود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات افزود: انتخابات در استان تهران کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بود که با همکاری تمام استانداران و فرمانداران پیگیری شد و در احقاق ۴ راهبرد فرموده مقام معظم رهبری گام‌های ارزشمندی را شاهد بودیم.

معاون وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: دشمنان ما از برگزاری انتخابات پرشور در ایران هراس داشتند و پیام‌های رسمی صادر کرده بودند که اختلال و ضربه‌ای به انتخابات وارد می‌کنند، اما انتخابات در تمام کشور و حتی در مرز‌ها به‌خوبی انجام شد و برای اولین بار بیش از ۹۹ درصد آرای مردم به‌صورت آنلاین اتخاذ شد.

دیگر خبرها

  • پشت پرده اسلام آوردن سرمربی پرتغالی سپاهان | پای ازدواج با بازیگر ایرانی در میان است | رازی که پیراهن خانم بازیگر فاش کرد (عکس)
  • چرا غرب دنبال ترویج بی‌بند‌وباری در ایران است؟
  • بصیرت رهبری و سپاه پاسداران در پاسخ ایران به اسرائیل باعث درخشش جهان اسلام شد
  • سکوت مجامع بین المللی نسبت به کشتار مسلمانان از حد وجدانی فراتر رفته است
  • وحدت رویه ملی و جهانی علیه رژیم منحوس صهیونیستی
  • وحدت و انسجام، نیاز ضروری و مهم امروز جهان اسلام است
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • مشکلات مردم استان بوشهر در دیدارهای چهره به چهره احصا می‌شود
  • جنگ ترکیبی دشمن با هدف از بین بردن وحدت مسلمین انجام می شود
  • اعزام ۸ کاروان حج تمتع از کرمانشاه به سرزمین وحی