Web Analytics Made Easy - Statcounter

عدم حمایت از صنعت زنبورداری، تعلل در پرداخت تسهیلات، سموم کشاورزی، قاچاق و عسل‌های تقلبی سبب شده تا شیرینی عسل به کام زنبورداران تلخ شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیرافلاک، عسل یکی از مقوی ترین مواد خوراکی است که در بسیاری از کشورهای دنیا طرفدار دارد، ناب ترین محصول خوراکی که توسط زنبورها تولید می شود، زنبورها با نشستن بر گل ها، شیره و شهد آن را مکیده و سپس در کندوها به عسل تبدیل می شوند، اگرچه عسل تنها ماده تولید شده زنبورهاست اما در کنار آن از زهر، موم و ژل نیز برای درمان بیماریها، تولید مواد آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالانه در کشور بالغ بر ۱۱۰ هزار تن عسل ناب تولید می شود، عسلی که کیفیت آن در دنیا بی نظیر است و تولید این ماده خوراکی شیرین توسط حشره زنبور عسل صورت می گیرد که نقش زنبورها در زندگی انسان بسیار حائز اهمیت است.

امروزه صنعت زنبورداری یکی از شغل هایی است که توجه و حمایت به آن می تواند در بخش های اقتصاد، درمان و اشتغال بسیار موثر باشد اما با ورود دلالان و سودجویان در این بخش و تولید عسل های تقلبی، سبب شده تا کام زنبورداران تلخ شود.

خشکسالی تابستان امسال سبب شد تا این صنعت در امان نمانده و مشمول خسارت هایی شود اما علیرغم همه مشکلات از جمله خشکسالی، قاچاق ملکه زنبورها، نبود حمایت های کافی، این بار سموم کشاورزی دردی مضاعف بر شانه زنبورداران گذاشته که این صنعت را به شدت تهدید می کند.

دربه دری برای دریافت تسهیلات

محمد مقدسی زنبوردار و مدیر عامل تعاونی زنبورداران بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: مشکلات در بخش زنبورداری یکی دوتا نیست بلکه مشکل ما در تسهیلات، سموم کشاورزی، قاچاق ملکه و مابقی موارد است به طوری که برای توسعه در این کار پیگیر دریافت تسهیلات شدم اما بانکها همکاری لازم را ندارند و تعلل در این کار، ما را از دریافت تسهیلات و توسعه در این کار، دلسرد می کند.

وی افزود: قرار است که ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود چهار درصد دریافت کنیم ولی بانکها تبصره های مختلفی برای ضامن اعلام می کنند که ضامن بازنشسته و یا کارمند بالای ۲۳ سال خدمت را قبول نمی کنند و دو ماه است که پیگیر هستیم تا بتوانیم ۵۰ میلیون وام بگیریم.

مدیر عامل تعاونی زنبورداران بروجرد با بیان اینکه زنبورداری این روزها وضعیت خوبی ندارد، تصریح کرد: خشکسالی از یک سو و عدم حمایت های لازم از سوی دیگر سبب شده تا حال این صنعت چندان خوش نباشد، از سوی دیگر استفاده از سموم شیمایی در مزارع کشاورزی سبب شده تا برخی از زنبورها با ورود به مزارع، آلوده شوند.

مقدسی بیان کرد: در گذشته کشاورزان از کودهای شیمیایی استفاده می کرند ولی هم اکنون از سمومی استفاده می کنند که وقتی زنبور روی گل و گیاه می نشیند، ممکن است آلوده شود و بعد از ورود به کندو، آلودگی را به سایر زنبورها انتقال دهد و همین سبب می شود که ۹۰ درصد حشرات از بین بروند.

وی با اشاره به نقش مهم گرده افشانی زنبورها، خاطرنشان کرد: به طور مثال در شهرستان بروجرد گرده افشانی زنبورها در باغات سیب نقش مهمی در بهبود کیفیت این محصول دارد ولی وقتی سوم شیمیایی و گاهی سمسوم نامرغوب و آلوده استفاده شود که می تواند این صنعت را تهدید نماید.

مدیر عامل تعاونی زنبورداران بروجرد گفت: به نظر می رسد صنعت زنبورداری رها شده و آنگونه که انتظار می رود حمایت های لازم صورت نمی گیرد در حالی که زنبورداران در خشکسالی اخیر خسارت های زیادی را متحمل شده اند و لازم است حمایتها از این بخش به صورتی باشد که زنبورداران بتوانند کار خود را توسعه دهند نه اینکه شغل خود را به علت مشکلات و عدم حمایت، تغییر دهند.

مقدسی اظهار داشت: بنده سالانه بالغ بر ۹۰۰ کیلو تا یک تن عسل ناب برداشت می کردم ولی به دلیل مشکلات و خشکسالی میزان تولید عسل امسال به ۲۵۰ کیلو کاهش یافته است و با توجه به این خسارت می طلبد وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه و جلوگیری از کاهش تولید عسل حمایت هایی را برنامه ریزی نماید.

بروجرد رتبه دوم تولید عسل

جواد گودرزی مدیر جهاد کشاورزی بروجرد در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در خشسکالی امسال، بروجرد اولین شهرستانی بود که گزارشی از میزان خشکسالی را به استان ارجاع داد ولی تاکنون ابلاغ نشده است.

وی افزود: برخی از زنبورداران بروجرد برای توسعه کار زنبوردارای درخواست و تقاضای تسهیلات داشتند که پیگیری های لازم در دستور کار قرار دارد که روند پرداخت تسهیل شود تا مشکلات در این حوزه برطرف شود.

مدیر جهاد کشاورزی بروجرد تصریح کرد: بروجرد با تولید ۵۱۰ تن عسل، رتبه دوم تولید را در استان دارد و بیش از ۶۰ هزار کلونی در این شهرستان، عسل ممتاز و ناب را تولید می کنند که به دلیل خشکسالی ۲۰ درصد از کندوهای تولید عسل دچار کاهش جمعیت شدند و در مجموع ۱۰ هزار تا از کندوهای عسل دچار خسارت شدند.

بیمه ۵۰ هزار کندوی عسل

فتح اله رفیعی مدیر صندوق بیمه کشاورزی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک، اظهار داشت: در استان لرستان سه هزار و ۵۰۰ نفر با ۳۰۰ هزار کندو در صنعت زنبورداری مشغول به کار هستند که در سال زراعی گذشته ۵۰۶ نفر از زنبورداران استان، ۳۶ هزار کندوی عسل را بیمه کردند که از این تعداد ۱۹۰ نفر متحمل خسارت های قهری و بیماری شده و ۷۵۰ میلیون تومان غرامت دریافت کردند.

وی افزود: در سال زراعی جاری استقبال زنبورداران برای بیمه بیشتر شده به طوری که تاکنون ۳۵۰ نفر از زنبورداران بیش از ۵۰ هزار کندوی عسل را بیمه کردند که روند فروش بیمه نامه زنبورداران ادامه دارد و پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۰۰ هزار کندو تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی لرستان تصریح کرد: صندوق بیمه کشاورزی برای زنبورداران استان خدماتی را ارائه داده که در صورت استقبال زنبورداران و یا وقوع خسارت، بتوانند خسارت های خود را جبران نمایند.

بدون شک حمایت از صنعت زنبورداری در بخش های مختلف می تواند زمینه ساز تولید عسل با کیفیت، سایر محصولات مانند زهر و ژل باشد که نگاه ویژه ای را می طلبد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: صنعت زنبورداری سبب شده تولید عسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۷۸۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو در حالی امروز آغاز به کار کرد که صنعتگران و تولیدکنندگان قمی در خوشه و بخش‌های صنعتی کفش ماشینی، سنگ‌های تزیینی، محصولات کشاورزی، فرش دستبافت و محصولات بهداشتی و آرایشی ظرفیت‌های صنعتی، معدنی، تولیدی و کشاورزی قم را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دادند.

نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو امروز برای ششمین دوره گشایش یافت. این نمایشگاه تا دوازدهم اردیبهشت ماه از ساعت ۹ تا ۱۶ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برپاست.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • پهپاد کشاورزی ایرانی مورد توجه بازدیدکنندگان خارجی ایران اکسپو
  • سمپاشی دقیق‌تر و کم هزینه‌تر با پهپاد کشاورزی ایران ساخت
  • زخمِ کاری «قطع درختان» مرثیه‌ای بر پیکر سبز سنندج
  • سه تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی در بخش کشاورزی امضا شد
  • زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است
  • اوقاف با افتخار خود را پیشرو در مسیر انقلاب می‌داند/ تولیدات جوانان ایرانی می‌تواند سود فراوانی برای صنعت و کشاورزی داشته باشد
  • دفاع از مردم حق و وظیفه شوراها است
  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی با استفاده از داده های فضایی
  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو