Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهروندان در صورت خودداری "دفاتر اسناد رسمی" برای تنظیم وکالتنامه تعویض پلاک به استناد برگ سبز، به راحتی می‌توانند در محاکم علیه سردفتران و کارکنان دفاتر اقامه دعوی کنند و رأی به محکومیت دفاتر متخلف دریافت کنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ معامله‌کنندگان خودرو چه خریدار و چه فروشنده بر اساس دستور دادستان کل کشور باید به برگ سبز صادره از سوی مراکز تعویض پلاک به عنوان سند رسمی مالکیت خودرو اکتفا کنند و در صورت تمایل و توافق طرفین می‌توانند با حضور در دفاتر اسناد رسمی نسبت به تنظیم سند در این دفاتر هم اقدام کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما برای تنظیم وکالتنامه تعویض پلاک فروشندگان خودرو ملزم به حضور در دفاتر هستند تا این اسناد را دریافت کنند و خریداران بر اساس آن بتوانند با حضور در مراکز تعویض پلاک، پروسه تغییر مالکیت خودرو را تکمیل کنند؛ اما این بخش از انتقال مالکیت خودرو با دهن‌کجی کانون‌های سردفتران و دفتریاران با مشکل مواجه شده است.

طبق مواد مختلف قانونی که محل صدور رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در 25 اسفند سال گذشته شد، استناد به برگ سبز برای تنظیم وکالتنامه در دفاتر اسناد کفایت می‌کند؛ اما کانون‌های سردفتری و برخی سران دفاتر اسناد با دستور دادستان به تغابل پرداختند و به رأی دیوان عدالت ادرای که حکم قانون را برای مجموعه نهادهای دولتی و حاکمیتی دارد، بی‌توجهی کردند.

این کانون‌ها در بخشنامه‌ای داخلی و در اتحادی قابل تامل با سران دفاتر که آن را آشکارا اعلام می‌کنند، از تنظیم وکالتنامه تعویض پلاک خودرو به استناد برگ سبز خودداری می‌کنند! که این امر تا به امروز تبعاتی زیادی برای مردم و شهروندان به همراه داشته است.

این اقدام دفاتر اسناد رسمی هم برخلاف رأی دیوان و هم برخلاف دستور دادستان است که تخطی و استنکاف از اجرای آن لازمه ورود قهری و تنبیهی دادستانی‌ها است.

در نمونه اخیر برخورد دادستانی‌ها با این تخلف دفاتر استاد رسمی در سطح کشور، دادستانی دیواندره در استان کردستان دادخواستی را به همراه یک شهروند تنظیم و به دادسرا ارائه کرده که تصمیم قاضی شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان دیواندره در قالب خبر در تسنیم (اینجا) منتشر شد.

حالا مسیر برخورد قانونی با قانو‌شکنانی که با گروگانگیری سند وکالتنامه تعویض پلاک خودرو به دنبال تحمیل سند قطعی خودرو در دفاتر اسناد به مردم هستند، باز شده و شهروندان می‌توانند علیه سران دفاتری که وکالتنامه آنها را تنظیم و صادر نمی‌کنند به اتهام "جلوگیری از اجرای اوامر کتبی دولتی یا اجرای قوانین مملکتی یا احکام یا اوامر مقامات قضائی و قانونی یا سوء‌استفاده از مقام توسط صاحب‌منصبان و مستخدمین و مأمورین دولتی و شهرداری‌ها" طرح دعوی کنند و در شرح خواسته "عدم اجرای قوانین مملکتی و استنکاف سردفتر و دفتریار از دستور قضائی به نحو عدم تنظیم وکالت تعویض پلاک" را مورد تأکید قرار دهند.

آغاز برخورد دادستانی‌ها با قانون‌گریزی دفاتر اسناد رسمی درباره سند خودرو + تصویر رأی

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کانون سردفتران دیوان عدالت اداری دادستان کل کشور قوه قضائیه کانون سردفتران دیوان عدالت اداری دادستان کل کشور قوه قضائیه وکالتنامه تعویض پلاک دفاتر اسناد رسمی تنظیم وکالتنامه برگ سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۷۹۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده‌های اسرای صهیونیست: یورش به رفح مساوی با مرگ اسرا خواهد بود

به گزارش  قدس آنلاین، خانواده‌های اسرای صهیونیست نزد مقاومت فلسطین تأکید کردند که پس از گذشت ۲۰۰ روز ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در آزادی اسرا و شکست فشار نظامی بر حماس، وقت آن رسیده که این رژیم رویکرد خود را تغییر دهد.

آن‌ها خطاب به همه اعضای کابینه رژیم صهیونیستی، گفتند: اگر بهای آزادی اسرا، پایان دادن به جنگ است، پس جنگ را متوقف کنید.

خانواده‌های اسرای صهیونیست همچنین هشدار دادند که یورش به رفح به اسارت بیشتر صهیونیست‌ها یا مرگ آن‌ها در اسارت منجر خواهد شد و رژیم صهیونیستی باید بین یورش به رفح یا بازگرداندن اسرا یکی را انتخاب کند.

آن‌ها تاکید کردند که کوتاهی کابینه در حق اسرا، جنایت کابینه علیه صهیونیست‌ها است.

۲ اسیر صهیونیست نزد گردان های شهید عزالدین القسام، امروز (شنبه) در یک فایل ویدیویی هشدار دادند که حملات نظامی اسرائیل به نوار غزه باعث آزادی ما نخواهد شد، بلکه جان ما را به خطر خواهد انداخت.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، عملیات «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ (۲۴ نوامبر ۲۰۲۳) آتش بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی برقرار شد.

این وقفه در جنگ، هفت روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت.

مخالفت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با آتش بس در نوار غزه، امکان دستیابی به توافق برای آزادی اسرای صهیونیست در مقابل آزادی اسرای فلسطینی از زندان های این رژیم را سلب کرده است و شماری از اسرای صهیونیست بر اثر بمباران وحشیانه مناطق مختلف نوار غزه توسط رژیم تل آویو کشته شده اند. این امر باعث اعتراض گسترده خانواده های این اسرا در سرزمین های اشغالی شده است. در حالی که آنها خواستار توافق با حماس برای آزادی اسرای صهیونیست هستند، نتانیاهو که از محاکمه به اتهام فساد پس از پایان جنگ اطمینان دارد بر سر هرگونه توافقی در این باره مانع تراشی می کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • خانواده‌های اسرای صهیونیست: یورش به رفح مساوی با مرگ اسرا خواهد بود
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • هشدار هواشناسی برای خودداری از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها
  • مخالفان اعتبازدایی از اسناد عادی از افشای اموالشان می‌ترسند
  • ۷۶ درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر سنددار شده است
  • کلاهبرداری از طریق جعل اسناد خودرو در نظرآباد
  • محکومیت ۸۸۸ میلیون تومانی متهم قاچاق سوخت در بیرجند
  • تعقیب و گریز خودرو بدون پلاک و رانندگی غیر متعارف در جاده اسکو
  • هشدار سردار رادان درباره توقیف خودرو بی‌حجاب‌ها
  • هشدار رادان به پلیس: در توقیف خودروی بی حجاب ها زد و بندی برای یدک کشی و پارکینگ ایجاد نشود (فیلم)