Web Analytics Made Easy - Statcounter

معرفت آذری امروز در جلسه شورای عشایری خلخال با بیان اینکه طرح صدور کارت هوشمند عشایر در کشور برای نخستین بار در استان اردبیل اجرا شده است، اعلام کرد: با اجرای طرح صدور کارت هوشمند برای عشایر استان اردبیل، در کنار حذف تعداد قابل توجهی از جمعیت غیر عشایر بهره مند از خدمات امور عشایری استان ،از هرگونه رانت و فساد مالی نیر جلوگیری شده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  با بیان اینکه صدور کارت هوشمند عشایر در استان اردبیل براساس امار جمعیتی اعلامی از سوی مرکز امار ایران صادر و براساس سرشماری خود اظهاری سال 1397 صورت می گیرد اظهار کرد: داشتن ییلاق و قشلاق و کوچ در آنها، وابستگی ایلی و وابستگی معاش اصلی افراد به شغل دامداری، سه مولفه مورد نیاز برای شناسایی قشر تلاشگر عشایر در استان و افرادی که فاقد این سه مولفه هستند از لیست عشایر استان حذف می شوند .

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با اشاره باینکه از اغاز اجرای این طرح تا به امروز 13 هزارو 472 کارت هوشمند عشایر در استان صادر و تحویل عشایر شده است اظهار کرد: با جایگزین شدن این کارت به جای دفترچه‌های قبلی علاوه بر شناسایی عشایر واقعی و فعال استان ارائه هر نوع خدمات به جامعه عشایری هدفمند شده است.

وی گفت:در همین راستا هم اکنون برای هزارو 200 خانوار عشایری خلخال کارت هوشمند عشایر صادر و از 138مورد مغایرت نیز 100 مورد مجددا بررسی و برای ثیت در سامانه مرکز امار ایران به تهران ارسال شده است .

وی بیان کرد: این کارت با هدف رصد خدمات ارائه شده به عشایر استان مورد استفاده قرار می‌گیرد و خدمات ارائه شده از جمله تامین نهاده‌های دامی و کشاورزی‌، توزیع کالاهای اساسی ، آرد خام و سایر امور مربوط به عشایر از این طریق صورت خواهد گرفت.

آذری با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از دفترچه‌های شناسایی صادر شده برای جمعیت عشایری استان در گذشته با جمعیت واقعی عشایری اردبیل مطابقت نداشت، اضافه کرد: اداره کل امور عشایری استان اردبیل اقدام به شناسایی عشایر واقعی و صدور کارت شناسایی هوشمند برای آنها همراه با حذف نام خانوارهای غیر عشایری با حذف دفترچه‌های صادر شده در سال‌های گذشته کرده است.

وی ادامه داد: از آغاز اجرای طرح حذف نام خانوارهای غیرعشایری از لیست جمعیت عشایر واقعی استان اردبیل تاکنون برای 13 هزار و 472 خانوار جمعیت واقعی عشایر استان اردبیل کارت هوشمند عشایر صادر شده و دفترچه‌های افراد غیر عشایر باطل شده است.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل اظهار کرد:در سفر ریاست جمهوری به استان اردبیل اعتبارات مناسبی برای کمک به جامعه عشایری استان منظور شده و بر همین اساس یک دستگاه کامیون 6 چرخ بنز ،دو دستگاه وانت نیسان ،100 دستگاه تانکر هزار لیتری ذخیره اب شرب ،تعداد قابل توجهی پنل خورشیدی تامین برق و اعتبار لازم برای شن ریزی و بهسازی 27 کییلومتر راه عشایری خلخال  و در مجموع اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال برای ارتقا سطح خدمات رسانی به عشایر این شهرستان در سال جاری تامین شده است .

به گزارش ایرنا، عشایر استان اردبیل با بیش از 13 هزار خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل ساکن در ۱۱ شهرستان استان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ ابه زندگی می‌کنند.

عشایر استان اردبیل سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

هم‌اکنون عشایر استان در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه دار کشور در جایگاه سوم، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری بوده و به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

برچسب‌ها زندگی عشایری خلخال استان اردبیل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری خلخال استان اردبیل زندگی عشایری خلخال استان اردبیل عشایر استان اردبیل کارت هوشمند عشایر عشایری استان عشایری خلخال صدور کارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۸۹۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران


به گزارش شهروند خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، کوچ عشایر قره داغ از قشلاق‌های دشت مغان شروع میشود و به ارتفاعات شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، سراب وکلیبر ختم می شود و به تعلیف جمعیت دامی خود می‌پردازند. هر ساله پس از ارائه درخواست عشایر، کارشناسان استانی از محل بازدید کرده و در صورتی که تعداد خانوار‌های مستقر در منطقه بیش از ۲۰ خانوار باشند راه قبل از کوچ قشلاقی عشایر، برای عبور وسائط نقلیه برطبق مشخصات استانداراد بهسازی و مرمت می‌شود. 

متن پیام شهروند خبرنگار ما:
درخواست اصلاح راه عشایران زحمت کش قره داغ اهر ارسباران
با خطر مواجه ایم. خیلی خطرناک‌ است، لطفاً پیگیری کنید.
با تشکر از مسئولین محترم شهروندخبرنگار جمهوری اسلامی ایران
اهر ییلاق روستای کقالق بطرف کمربندی اهر تبریز

دیگر خبرها

  • ارائه خدمات پزشکی گروه جهادی الکفیل در زنجان
  • ارائه خدمات درمانی و دارویی رایگان در زنجان
  • ارائه خدمات به اتباع خارجی با کارت شناسایی جدید انجام می‌شود
  • جامعه عشایری سومین جامعه استان کرمانشاه
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • هوشمند شدن خدمات دولت برای کسب وکار واحد‌های صنفی در اردبیل
  • خسارت بیش از ۲ میلیارد تومانی سیل به زیر ساخت‌های عشایری سربیشه
  • درخواست بهسازی و مرمت راه عشایری قره داغ اهر ارسباران
  • خدمات هوشمند دولت برای واحد‌های صنفی با صدور مجوز‌های الکترونیکی
  • ۱۱۰ دندانپزشک آماده ارائه خدمات به نیازمندان زنجانی