Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان همدان-اسفندیار خزایی گفت: به منظور حفظ و احیای مراتع با امضای سند، طرح مرتعداری روستای مرغ آباد در شهرستان فامنین به میزان ۸۶۰ هکتار به شورای اسلامی این روستا سپرده شد که یکی از برنامه‌های محوری و اولویت‌های سازمانی منابع طبیعی سپردن مدیریت با هدف حفاظت اصولی از مراتع است، چراکه در صورت مشارکت مردم محلی و بهره‌برداران مدیریت مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی دچار مشکل نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: مردم و بهره برداران عرصه‌های منابع طبیعی مهمترین و مؤثرترین نقش را در حفاظت و احیا از مراتع به عهده دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت:اهمیت حفظ مراتع و توسعه طرح‌های منابع طبیعی مورد تاکید است و تمامی دارندگان پروانه چرای دام در مراتع باید تا پایان امسال طرح مرتعداری تهیه کنند، در غیر این صورت پروانه مرتعداری و چرای دام آنان که به صورت موقت و یکساله است باطل شده و حق بهره برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

خزایی گفت:اجرای طرح‌های مرتعداری به کاهش تخریب و مدیریت بهینه و پایدار مراتع منجر می‌شود که اجرای این طرح‌ها از نقش مؤثری در افزایش تولید، حفظ و احیای مراتع، درآمد بیشتر و بهبود معیشت بهره‌برداران محلی برخوردار است.

او گفت:طرح مرتعداری سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بهره برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز بپردازند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستای خود کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

به گفته خزایی بهره برداران در طرح مرتعداری می‌توانند در قالب فعالیت‌های مشارکتی و اقتصادی، پرورش طیور و آبزیان، تولید نهال، بوم‌گردی و گردشگری، زنبورداری دام اقدام کرده و هم به معیشت خود سر و سامان دهند و از طرفی به حفظ مراتع و تقویت پوشش گیاهی آن کمک شایانی کنند.

منبع مهر

انتهای پیام/غ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری احیا مراتع طرح مرتعداری بهره برداران منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۹۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ فرشید رحمانی گفت: شهرستان گنبدکاووس بیش از ۳۴۰ هزار هکتار مرتع دارد و امسال، سطح سبز در آن به ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار رسید.

وی با بیان اینکه افزایش پوشش گیاهی در مراتع، مانعی برای پدیده ریزگرد‌ها است، افزود: حدود ۱۵٠٠ دامدار دارای پروانه نیز از این پوشش گیاهی برای چراندن دام‌های خود بهره برداری می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • رفع تصرف و خلع ید ۱۰۲۹۷ مترمربع اراضی ملی در شهرستان ساری
  • رزمایش اطفای حریق در جنگل‌های تمام استان‌ها اجرا می‌شود
  • آزادسازی بیش از ۲۰ هکتار از اراضی ملی حومه قیروکارزین
  • احیای ۲۳۰ هکتار از مراتع شیروان
  • تحقیقات محققین در حوزه کشاورزی باید کاربردی باشد
  • احشام اهالی ۲۴ روستای گلستان از جنگل خارج شد
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • گرامیداشت یاد شهید ناصر پیروی در رشت
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها