Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@05:04:33 GMT

یک مصوبه و دو روایت؛ حال ناخوش ترافیک شهر محمودآباد

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۵۹۵۰۱

یک مصوبه و دو روایت؛ حال ناخوش ترافیک شهر محمودآباد

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرنگار ایرنا، اگر چه محمودآباد شهری کوچک با خیابان های محدود و نه چندان طولانی است و در چنین شهرهایی معمولا وجود ترافیک بی معنی است ، ولی این شهر ساحلی و زیبای مازندران از پرترددترین شهرهای استان به شمار می رود چرا که نه تنها بار ترافیکی غرب به شرق مازندران را هدایت می کند ، بلکه نخستین معبر دسترسی گردشگران به دریا از مسیر جاده هراز محسوب می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از پرترددترین مسیرهای درون شهری محمودآباد خیابان امام (ره) است. این خیابان ورودی گردشگرانی است که از جاده هراز وارد مازندران می شوند و قصد رسیدن به دریا را دارند. این خیابان همچنین به دلیل گذر از هسته مرکزی شهر و اتصال خیابان معلم و آزادی به آن ، تقریباً اغلب ساعات روز را با ترافیک سنگین مواجه است. علاوه بر این قرار گیری تعدادی از مدارس، ادارات و همچنین بخش تجاری شهر در این خیابان ترافیک آن را دوچندان می کند به طوری که مردم این شهر کوچک اغلب مواقع مجبور به تحمل ترافیکی هستند که به نظر می رسد راهکاری برای رفعش نیست.

ترافیک خیابان امام محمودآباد در ایام مسافری که رفتن به دریا و ساحل رونق دارد  ، قفل می شود و با اعصاب و روان شهروندان ساکن بازی می کند. با توجه به چنین وضعیتی بود که هفته گذشته شورای ترافیک شهرستان مصوبه ای را به اجرا گذاشت که سال ۱۳۹۷ تصویب شده بود. با اجرای این مصوبه یکی از بریدگی های مهم خیابان امام که پیش از این به نوعی به عنوان سوپاپ کاهش بار ترافیک مرکز شهر کار می کرد ، مسدود شد. با این اقدام سرریز تمامی حجم تردد خودرویی به سمت مرکز شهر جهت یافت و باعث انتقاد و اعتراض شهروندان شده است.

شورای ترافیک همچنین به صورت همزمان مسیر تردد یکی از خیابان های فرعی منتهی به خیابان امام را نیز تغییر داد، اقدامی که به خاطر اعتراض شدید شهروندان چندان دوام نیاورد و شورای ترافیک از اجرای آن عقب نشینی کرد  تا ترددها در همان مسیر قبلی انجام شود.

با این حال ، اعتراض مردمی نسبت به انسداد بریدگی خیابان امام که پیش از این هدایت بار اضافی ترافیکی شهر را به بیرون هدایت می کرد  ، بر جای خود باقی مانده است و شهروندان به صورت جدی خواهان برداشته شدن آن از یک سو و چاره اندیشی اساسی برای رفع مشکل ترافیک مزمن محمودآباد از سوی  دیگر هستند. 

 قفل مسیر گفت‌وگو با مردم 

جدی بودن مردم در مخالفت با مصوبه شورای ترافیک در مقابل اصرار مسوولان بر اجرای نیم بند آن در حد مسدود نگه داشتن یکی از بریدگی ها سبب شده است تا راه مصالحه و گفت و گو میان دو طرف هم بسته شود و به همین دلیل نیز دیروز شنبه نهم بهمن ساکنان و کسبه ای که مخالف بسته شدن بریدگی هستند راسا دست به کار شدند و با استفاده از بیل و کلنگ نیوجرسی های دور برگردان را شکستند تا از این طریق مصوبه شورای ترافیک را ملغی کنند.

یکی از مخالفان اجرای مصوب قدیمی شورای ترافیک محمودآباد که در برداشتن نیوجرسی مسدود کننده بریدگی خیابان امام نقش داشت ، به خبرنگار ایرنا گفت: این تصمیم کاملا غیرکارشناسی بود و به جای اینکه مشکلات ترافیکی شهر را کمتر کند، با بستن ورودی کوچه آسیاب مشکلات ترافیکی را افزایش داده است و مسیری که من هر روزه پنج دقیقه ای طی می کردم الان به ۲۰ دقیقه رسیده است.

وی که نامش نزد خبرنگار ایرنا محفوظ است ، با بیان اینکه ترافیک در سه راه که مرکزی ترین نقطه شهر محمودآباد است و خیابان امام به شدت افزایش یافته است، افزود: متاسفانه هدف شورای ترافیک رفع مشکل ترافیکی نبود و فقط به دنبال این بودند که ترافیک را از نقطه ای به نقطه دیگر جا به جا کنند.

یک شهروند دیگر محمودآبادی هم که در صحنه حضور داشت به خبرنگار ایرنا گفت: مسئولان در اتاقشان نشسته هستند و تصمیم می گیرند در حالی که ما اینجا هر روز شاهد ترافیک هستیم. تازه الان روز خوشمان است زیرا وقتی آخر هفته یا ایام تعطیل مسافر زیاد شود ساعت ها باید برای رسیدن به مرکز شهر در ترافیک بمانیم .

وی با اعتراض به مصوبه شورای ترافیک در تغییر مسیر یکی از خیابان ها ، توضیح داد : بستن بریدگی و تغییر مسیر کوچه « آسد » که به عنوان خیابان فرعی بار ترافیکی را کم می کرد و حتی مسافران نیز برای ساحل و خروج از شهر از آن استفاده می کردند ، قابل قبول نیست چون وضعیت را بدتر می کند.

علاوه براین کسبه منطقه نیز معتقد هستند نه تنها مسیر رسیدن به محل کار برایشان سخت شده است و باید ترافیک زیادی را برای رسیدن به محل کار خود تحمل کنند، بلکه بسته شدن این ورودی تاثیر زیادی بر درآمدشان دارد و مشتری های عبوری آنها را تحت شعاع قرار می دهد.

تضاد نظر شورای ترافیک با مردم

برخلاف اظهارات، اعتراضات و انتقادات مردم و اهالی منطقه و خیابان امام، اعضای شورای کنترل ترافیک شهر محمودآباد معتقدند که اقدام انجام شده توانسته بار ترافیک شهر را کاهش دهد.

مسئول اداره فنی و عمران شهرداری محمودآباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در سال ۹۷ طرح جامع ترافیکی برای شهر تهیه شد و کلیت این طرح در یک کتابچه به تصویب شورای ترافیک شهرستان رسید. در این طرح ترافیکی یک سری از گره ها و مشکلات ترافیکی توسط مشاور بیان و راه حل مناسب برای آن ارائه شد.

سعید پیشروی  افزود : یکی از مشکلات ترافیکی شهر، بریدگی خیابان امام ( ره) در رو به روی  کوچه شهید آسد بوده  که در طرح جامع برای برطرف شدن این گره ترافیکی ، عوض شدن جهت حرکت در خیابان های یک طرفه فرهنگ و آسد پیش بینی شد .

وی ادامه داد:برعکس شدن جهت حرکت  خودرو ها در کوچه آسد و فرهنگ مستلزم این بود که بریدگی رو به روی کوچه آسد مسدود شود تا از ورود خودرو ها به این کوچه یک طرفه جلوگیری شود و این کار در راستای اجرای مصوبه طرح جامع ترافیکی انجام شد.

مسئول فنی شهرداری محمودآباد با بیان اینکه همه انگشت ها به سمت شهرداری نشانه رفته است ، گفت: برخلاف تصور مردمی مبنی بر مقصر بودن شهرداری، این نهاد تنها در راستای اجرای مصوبه شورای ترافیک دست به این کار زده است و راسا تصمیمی نگرفته است.

وی در باره علت عقب نشینی از اجرای بخشی از مصوبه شورای ترافیک از جمله تغییر مسیر خیابان ها و اصرار بر بسته نگه داشتن بریدگی در حالی که همه اجزای مصوبه به هم پیوسته است ، گفت: در راستای اجرای این تصمیم اعتراضات مردمی گسترش یافت و مقاومت زیادی انجام شد. در نهایت طبق توافق پلیس راهور با شهردار محمودآباد قرار شد مجددا  مسیر کوچه ها به حالت قبلی بازگردد و ولی بریدگی همچنان مسدود  بماند و با کم شدن ترافیک در مرحله بعدی مجددا مسیر کوچه ها عوض شود. 

پیشروی افزود : با بسته شدن بریدگی ترافیک کمتر شده است زیرا مسیر خیابان امام در محوطه بانک سپه تا ورودی کوچه آسد به علت دور زدن ماشین ها قفل ترافیکی داشته که با مسدود شدن بریدگی این مشکل برطرف شده است.

بررسی دوباره طرح ترافیک 

معاون هماهنگی و امور عمرانی شهرستان محمودآباد نیز عقیده دارد با بررسی هایی که طی ساعت های مختلف انجام داده است ترافیک کاهش یافته و جو حاکم تنها به خاطر شیطنت برخی از کسبه است.

جمال فاضلی گفت: پس از اعتراضات مردمی جلسه دیگری با حضور اعضای ستاد ترافیک در فرمانداری محمودآباد تشکیل شد و مجددا طرح مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: تنها مشکلی که از سمت مردم اعلام شد و به طرح جامع ترافیکی خیابان امام مربوط می شد زمان اندک چراغ راهنمایی سه راهی شهر بوده است که در حال حاضر زمان آن افزایش یافته است و مشکل دیگری وجود ندارد.

معاون عمرانی فرمانداری محمودآباد با بیان اینکه مشاهدات میدانی متعددی  پس از اعتراضات مردمی توسط نیروهای فرماندار انجام شده است،  توضیح داد: با اجرای مصوبه شورا ترافیک، تغییر خاصی در شرایط ترافیکی ایجاد نشده  و بار ترافیکی افزایش نداشته و حتی بنابر اظهارات پلیس راهور، ترافیک مرکز شهر با بسته شدن بریدگی کاهش یافته است 

وی جو حاکم در بین مردم را بیشتر شیطنت خواند و گفت: بیشتر معترضان به این تصمیم کسبه محل هستند که بنابر دلایلی به این موضوع اعتراض داشتند.

افزایش ایمنی علت بسته شدن بریدگی

 مشاور طرح ترافیک شهر محمودآباد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اجرای برخی از طرح های ترافیکی جدا از حل شدن مشکل ترافیکی برای افزایش ایمنی مسیر انجام می شود.

حسن ملکی با بیان اینکه گاهی مسیرهای پرخطر شهری باعث ایجاد تصادف می شود، افزود : نوع بریدگی رو به روی کوچه آسد بشدت ناایمن و پر خطر بود و بنابر نظر کارشناسی پلیس علت بسیاری از تصادفات در خیابان امام همین بریدگی بوده است.

وی توضیح داد : فاصله بریدگی ها طبق استاندار حداقل ۴۰۰ متر و عموما ۸۰۰ متر است ولی در مسیر خیابان امام به مرکز شهر محمودآباد سه بریدگی به فاصله هر ۱۵۰ متر وجود دارد که  از نظر ایمنی خطرناک است.

ملکی گفت : مصوبه ای که اخیرا در محمودآباد نیز اجرا شده برای کاهش تصادفات و در جهت افزایش ایمنی بوده و این تصمیم کاملا با نظر کارشناسی تمامی افراد دخیل با جریان ترافیک شهری گرفته شده است .

وی با بیان اینکه اجرای هر طرح جدیدی در ابتدا با مخالفت رو به رو می شود، گفت : در ابتدا علت مخالفت مردم افزایش ترافیک عنوان شد که گذشت زمان نشان داد هیچ تغییر ترافیکی در مسیر ایجاد نشده است و بار ترافیکی مسیر به روال سابق است که البته بر اساس یک سری اقداماتی که قرار شد شهرداری انجام دهد در آینده شاهد کاهش بارترافیکی این مسیر نیز خواهیم بود.

مشاور طرح ترافیکی شهر محمودآباد افزود : پس از اینکه ثابت شد تغییری در وضعیت ترافیکی ایجاد نشده ، اعتراضات به سوی کاهش مشتری کاسبان محل رفته است هرچند که این موضوع هم از نظر ما  با واقعیت هم خوانی ندارد زیرا بررسی ما نشان می دهد که  نوع فعالیت کسبی در کوچه های فرهنگ و آسد با مشتری گذری سنخیتی ندارد  که کسب و کارشان از این تغییر آسیب دیده باشد.

وی تاکید کرد : بستن بریدگی مسیر خیابان امام به دلیل افزایش سطح ایمنی مسیر به نفع اکثریت شهروندان بوده است ولی یک سری افراد از جمله کسبه از اجرای این طرح شکایت دارند زیرا مسیر رسیدنشان به محل کار طولانی شده است .

 اگر چه طبق مشاهدات خبرنگار ایرنا، با همه اعتراضات مردمی  شهرداری محمودآباد غروب روز گذشته مجددا نیوجرسی های شکسته را برسر جای خود بازگرداند و دوباره بریدگی کوچه آسد بسته است،ولی پرسش بی پاسخ این است که چرا مصوبه ای که ۹۷ تاکنون تصویب شده تاکنون اجرا نشده بود ؟ مهم تر این که آیا راهی برای گفت و گو میان شهروندان و مسوولان دستگاه های مرتبط برای اقناع سازی یکدیگر وجود ندارد که از یک سو شهرداری مسیری را می بندد و از سوی دیگر شهروندان آن را باز می کنند؟ به هر صورت هرگونه تغییر در رویه عمومی زندگی شهروندان نیازمند قانع کردنشان نسبت به منافع تغییر است و بدون مهیا کردن این پیش نیاز ، هر طرح و برنامه پرمنفعتی به ضد خودش تبدیل خواهد شد .

برچسب‌ها مازندران محمودآباد ترافیک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران محمودآباد ترافیک مازندران محمودآباد ترافیک مصوبه شورای ترافیک خبرنگار ایرنا گفت اعتراضات مردمی مشکلات ترافیکی شهر محمودآباد بار ترافیکی مسیر خیابان خیابان امام ترافیکی شهر ترافیک شهر بار ترافیک طرح ترافیک خیابان ها مرکز شهر طرح جامع انجام شد گفت و گو رو به رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۵۹۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت ترافیکی شهر تهران/ توقف درحاشیه معابر بزرگراهی ممنوع  

سرهنگ علی اصغر شریفی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره ترافیک امروز شهر تهران گفت: با رصدی که از طریق مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ از وضعیت تردد خودروها در ساعات ابتدایی صبح روز سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه از سطح معابر بزرگراههایی شهر تهران انجام شد، شاهد شروع ترافیک در مسیرهای غربی، شرقی و جنوبی به سمت مرکز شهر تهران و معابری پرتردد و دارای ترافیکی سنگین و نیمه سنگین اما روان در سطح پایتخت بودیم .  

وی ادامه داد: انتهای بار ترافیکی در بزرگراه آزادراه تهران کرج در هر مسیر غرب به شرق تا مقطع پل آزادگان بدون مشکل و روان ، شهید سلیمانی - صیاد ، بابایی مسیر شرق به غرب – نیروی زمینی ، زین الدین– روی پل امام علی (ع) ، علامه – شقایق در حال حرکت ، امام علی (ع) – جانبازان ، شهید سلیمانی – ستاری ، بزرگراه لشگری - شیشه مینا و رسالت قبل از پل سید خندان هم و بدون مشکل ترافیکی می باشد .  

رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ افزود: انتهای بار ترافیک در بزرگراههای شیخ فضل الله – روی پل یادگار سنگین ، آبشناسان – سردار جنگل سنگین ، همت – جنت آباد، چمران - نهج البلاغ ، یادگار امام (ره ) تا مقطع صالحی تا شیخ فضل الله از جلال آل احمد ، محمد علی جناح بعد از پل شیخ فضل الله می باشد .   

سرهنگ شریفی بیان کرد: خیابان آزادی در مسیرغرب به شرق از شهیدان به دلیل نقص معبر پر تراکم و جانبازان از میدان امام رضا (ع) و مسیر جنوب به شمال نواب از نهم دی دارای بار ترافیکی سنگینی هستند و داخل تونل توحید ترافیک منظم و در حال حرکت می باشد . 

سرهنگ شریفی تصریح کرد: طرح جناغی  ها در  معابر  بزرگراهی در  حال اجراست و این طرح به این منظور  انجام می شود که برخی  از  رانندگان نمی خواهند قوانین را رعایت نمایند و قصد دارند زودتر از  بقیه رانندگانی که در  انتظار ورود به رمپ ها و خروجی ها حضوری  منظم دارند وارد شوند و به قول  معروف  زرنگی  نمایند که تیم های  پلیس  راهور  تهران بزرگ ، با حضور  خود در  این مقاطع از  این اقدام رانندگان متخلف  جلوگیری  می نمایند .

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • آموزش ایمنی ترافیک به ۴ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز مدارس حاشیه راه‌های آذربایجان‌غربی
  • اعلام محدودیت ترافیکی تعطیلات پیش رو در جاده‌ها
  • اعلام ممنوعیت‌های ترافیکی جاده‌ها در تعطیلات ۳ روزه آتی/ چالوس در کدام روزها یکطرفه است؟
  • ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز شهر مراغه
  • وضعیت ترافیکی شهر تهران/ توقف درحاشیه معابر بزرگراهی ممنوع  
  • آخرین وضعیت ترافیکی معابر و بزرگراه‌های تهران
  • اجرای فاز نخست خط ویژه مسیر اتوبوس خیابان حضرت امام خمینی(ره) اراک
  • وضعیت ترافیک شهرستان همدان بهتر شده است
  • چاره‌اندیشی کوتاه مدت ترافیکی برای میدان سپاه قم
  • ترافیک شهر تهران آغاز شده است