Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا منطقه چابهار در جنوب استان سیستان و بلوچستان با وسعت عملیاتی ۸۰ هزار کیلومتر مربع و با بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، دارای سه ناحیه مرکزی، ایرانشهر و نیکشهر است.

تامین، توزیع و نحوه سوخت‌رسانی کامیون‌ها، قایق‌های صیادی، چاهک‌های کشاورزی و تامین گاز مایع در فصل‌های مختلف سال، تامین سوخت مورد نیاز مراکز عرضه منطقه و ناحیه چابهار و تامین CNG از مهمترین نیازهای شهرستان چابهار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باتوجه به حجم بالای مسافران ورودی چابهار و صفوف طولانی در جایگاه‌های سوخت، می‌طلبد افزایش جایگاه‌های عرضه و همچنین ایجاد جایگاه‌های تک نازله و دو نازله در راستای اشتغالزایی، اجرای عدالت، نظارت و حل مشکلات از مهم‌ترین خواسته‌های مردم این دیار از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران است.

هدررفتِ وقت و انرژی مردم در ترافیکِ جایگاه‌های عرضه سوخت

محمدِ صادق یکی از کامیون‌داران که در صف گازوئیل بود در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: نباید بخاطر کم یا قطع کردن سوخت برای بخش زیادی از جامعه مشکل ایجاد شود و همین سوخت اندک نیز با ساعت‌ها معطلی در صف‌های سوخت تحویل داده می‌شود و انرژی، وقت و توان مردم را برای فعالیت و کار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: تعامل و همکاری بیشتر مدیران شرکت نفت از چابهار تا مرکز استان سیستان و بلوچستان و پایتخت در راستای تحقق اهداف نظام (پیشرفت سواحل مکُران در جنوب سیستان و بلوچستان) و خدمت به شهروندان این خطه از خواسته های مردم است.

یاسر رئیسی یکی از کامیون‌داران چابهاری که در صف جایگاه سوخت جاده نیکشهر به ایرانشهر بود نیز بیان کرد: چابهار با موقعیت تجاری، اقتصادی و گردشگری که دارد نباید با گذشت سال‌ها جایگاه‌های آن از یک شهرستانی که چنین ظرفیت‌هایی ندارد کمتر باشد و اینجا مشاهده می‌کنیم کامیون‌های ورودی به بندر، یک شبانه‌روز و شاید بیشتر در صف تهیه سوخت هستند.

آنچه که آشکار است؛ کامیون‌داران سطح شهرستان چابهار با مشکل شدید کمبود سوخت مواجه هستند و برخی از کامیون‌داران حمل مصالح ساختمانی و شن و ماسه نیز اظهار داشته‌اند سوخت تحویلی به آنان جوابگوی حجم فعالیتشان نیست.

احمد رئیسی یکی از شهروندان چابهار هم گفت: وقتی یک جایگاه سوخت بیش از ۳۰سال قبل راه‌اندازی شده است مسلما براساس تعداد خودروهای همان دوران بوده نه هزاران خودروی فعلی و قطعا نمی‌تواند خدمات لازم را ارائه کند.

به گفته وی، سالانه هزاران گردشگر به چابهار می‌آید و در شان این منطقه با هزاران فرصت سرمایه‌گذاری و گردشگری نیست که مردم ساعت‌ها در صف‌های سوخت باشند و کامیون‌های حمل کالای اساسی نیز یکی دو روز از وقت خود را در صف گازوییل هدر بدهند.

رضا محمدی شهروند دیگر چابهاری نیز در این باره اظهار داشت: شهر چابهار ۳۰ سال قبل سه جایگاه سوخت داشته که هم اینک یک جایگاه سوخت آن تعطیل شده است و ۲ جایگاه سوخت خدمات‌دهی می‌کنند. واقعا جالب نیست که در کشور تعداد جایگاه‌های توزیع سوخت بیشتر می‌شود ولی در چابهار این تعداد کم می‌شود.

ضرورت توجه وزارت نفت به تامین سوخت مورد نیاز سیستان و بلوچستان

به گفته بسیاری از مردم این منطقه، مسوولان مرتبط با حوزه صدور مجوز برای ساخت جایگاه سوخت سالهای زیادی است که به این مشکل مهم رسیدگی نمی‌کنند چراکه جنوب سیستان و بلوچستان نسبت به استانداردهای اعلامی وزارت نفت و همچنین نسبت به جمعت و تعداد خودروها و ترددها، از کمترین جایگاه‌های توزیع سوخت برخوردار است. مردم عنوان می‌کنند که چنین مشکلاتی برای کشور ما که دارای ذخایر نفتی فراوان است شایسته نیست.

پُرواضح است این مشکلات زمانی نمایان می‌شود که مدیران و مسوولان شرکت نفت می‌گویند اگر در کشور برای ایجاد جایگاه سوخت هیچ مشکلی نیست ولی در این استان و به ویژه در چابهار اینقدر در مشکلات و موانع و بروکراسی و پیچ و خم‌های اداری گرفتار می‌شوید که خود از ادامه کار دست می‌کشید وگرنه سرمایه‌گذاران با یک فراخوان و تعیین شرایط و ضوابط در کمتر از یک سال در تمامی نقاط شهری و روستایی و مسیرهای مواصلاتی براساس استانداردهای وزارت نفت جایگاه احداث می‌کنند و مشکلات مرتفع می‌شود. 

کُدینگ کارت‌های سوخت مشکل بزرگ سوختگیری مسافران چابهار

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار نیز گفت: در طول سال خصوصا فصل زمستان و تعطیلات نوروز بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر وارد این شهرستان می‌شود و یکی از مشکلات و نارضایتی‌ها همین تحویل سوخت است.

عبدالحمید بلوچ‌زاده افزود: کُدینگ شدن کارت‌های سوخت معضلی برای گردشگران و خودروهای خارج استان است و این مشکلات همچنان وجود دارد. «با کدینگ شدن یا همان رمزگذاری، کارت‌های سوخت مسافران در استان دیگر غیرفعال است»

وی گفت: وقتی شهر چابهار گردشگری تعریف شده است نباید کارت‌های سوخت را کدینگ کنیم و مردم برای دریافت ۶۰ لیتر بنزین با مشکل بشوند.

۱۰ جایگاه سوخت جدید در مرحله تکمیل

مدیرکل شرکت پخش و فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار هم درخصوص این مشکلات به خبرنگار ایرنا گفت: هم اینک در ۱۳ شهرستان تحت پوشش شرکت نفت جنوب سیستان و بلوچستان (منطقه چابهار) ۵۱ جایگاه سوخت فعال است که تلاش‌های بسیاری در یک‌سال اخیر برای اخذ مجوز احداث جایگاه جدید انجام شده است.

سیدکاظم اسد افزود: بر این اساس و طبق مجوزهای صادره در حال حاضر تعداد ۱۰ جایگاه شامل ۲ جایگاه در شهرستان چابهار (میدان مادر داخل شهر و ورودی گیت شمالی منطقه آزاد)، سه راهی خیرآباد و ابتر در ایرانشهر، یک جایگاه در گلمورتی دلگان، یک باب در کلماتی ریمدان شهرستان دشتیاری، یک جایگاه در کنارک، یکی در فنوج و یک باب CNG در روستای چاه شور دلگان و یک باب تاسیسات گاز مایع در نیکشهر در حال ساخت است که امید است به زودی و به خصوص با بهره‌برداری از جایگاه‌های شهرستان چابهار حجم زیادی از بار ترافیکی جایگاه‌های سطح شهرستان کاهش یابد.

توزیع بیش از ۳۲ میلیون لیتر نفتگاز در جایگاه ترمینال چابهار

مدیرکل شرکت پخش و فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار با اشاره به اینکه در جایگاه سوخت ترمینال چابهار در ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری مقدار ۳۲ میلیون و ۳۶۴ هزار لیتر نفتگاز توزیع شده است، خاطرنشان کرد: نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۴ میلیون و ۱۲۷ میلیون لیتر نفتگاز به جایگاه ذکر شده اختصاص یافته بود، افزایش ۳۴ درصدی در توزیع این فرآورده را در این جایگاه را شاهد هستیم.

وی گفت: از طرف دیگر با توزیع بیشتر از ۱۱ میلیون و ۷۷۶ هزار لیتر بنزین در ۱۰ ماهه نخست سال‌جاری در جایگاه ترمینال مقدار ۳۱ درصد افزایش توزیع را در این بخش شاهد بوده‌ایم و به نظر می‌رسد حجم بسیار زیاد مبادلات کالا در بندر چابهار و ترخیص کالا به مقصد کشورهای همسایه و به تبع آن تردد بیشتر خودروهای بخش حمل ‌نقل موجب زیاد شدن بار ترافیکی در این جایگاه شده است.

اسد اظهار امیدواری کرد که با بهره‌برداری از جایگاه هوران در ورودی گیت شمالی منطقه آزاد چابهار قبل از پایان سال‌جاری و انتقال بخشی از ترافیک خودروهای سنگین به این جایگاه و همچنین بهره‌برداری از جایگاه میدان مادر، بخش زیادی از بار ترافیکی خودروهای سواری در سطح شهرستان کاهش پیدا خواهد کرد.

مدیرکل شرکت پخش و فرآورده‌های نفتی منطقه چابهار گفت: جایگاه مومان (بخش نفتگاز) نیز از ابتدای ماه جاری راه‌اندازی شده و امیدواریم در کاهش ترافیک موثر باشد. 

به گفته وی، طی ۱۰ ماه نخست سال‌جاری چهار میلیون و ۶۵ لیتر بنزین، ۶۱۵ میلیون و ۸۲۵ هزار لیتر نفتگاز (گازوئیل) در جنوب سیستان و بلوچستان تحویل داده شده که نسبت به مشابه سال گذشته رشد هشت درصدی را نشان می‌دهد.

۱۵ جایگاه سوخت جدید در شهرستان چابهار نیاز فوری است

و اما "علیرضا میر" معاون توسعه و برنامه‌ریزی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار اظهار داشت: در سطح شهرستان چابهار با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر پنج جایگاه سوخت شامل جایگاه شیلات و منطقه آزاد در شهر چابهار، ترمینال در وردی شهر از طرف راسک، روستای تیس و جایگاه سوخت صدیق زهی در بخش پلان فعال هستند که به هیچ وجه پاسخگوی خودروها و کامیون‌ها نبوده و همیشه مردم با مشکلات زیادی در این بخش مواجه هستند.

وی افزود: سهمیه روزانه جایگاه منطقه آزاد ۱۰۵ هزار لیتر نفتگاز و ۳۶ هزار لیتر بنزین، جایگاه شیلات ۱۸ هزار لیتر نفتگاز و ۱۰۵ هزار لیتر بنزین، جایگاه ترمینال ۱۵۵ هزار لیتر نفتگاز و ۵۰ هزار لیتر بنزین، تیس هفت هزار لیتر نفتگاز و ۱۷ هزار لیتر بنزین و جایگاه سوخت صدیق‌زهی پلان ۵۰ هزار لیتر نفتگاز و ۲۰ هزار لیتر بنزین است که در مجموع ۳۳۵ هزار لیتر نفتگاز و ۲۳۸ هزار لیتر بنزین به پنج جایگاه سوخت شهرستان چابهار تحویل داده می‌شود که توزیع کنند.

میر با اشاره به اینکه ۱۵ جایگاه سوخت جدید در شهرستان چابهار نیاز فوری است، خاطرنشان کرد: با توجه به جایگاه اقتصادی، شیلاتی، تجاری و گردشگری باید هرچه سریع‌تر مجوزهای لازم صادر شود تا شاهد کاهش صف‌ها، رضایتمندی مردم و ارائه خدمات مطلوب به مسافران، شهروندان و سرمایه‌گذاران باشیم.

وی گفت: کمبود جایگاه سوخت، ورود حجم زیادی از مسافر به‌صورت روزانه، مهاجرپذیری بالای شهرستان چابهار بخاطر جاذبه‌های خاص توریستی و اقتصادی، حمل کالاهای اساسی فراتر از ناوگان حمل بار شهرستانی و به‌ناچار استفاده از ناوگان حمل بار استانی و کشوری و مهم‌تر از همه قیمت بالای فرآورده نفتی در آن سوی مرز از عوامل و مشکلات اساسی جایگاه‌های سوخت موجود بوده که موجب شلوغی نامتعارف و ایجاد صف‌های طویل در جایگاها شده و این نارضایتی‌ها را ایجاد کرده است.

میر درخصوص ترافیک سنگین جایگاه توزیع سوخت ترمینال چابهار گفت: تنها راه برون‌رفت از مشکلات، انتقال جایگاه ترمینال با ایجاد جایگاه جدید با افق بلند در قالب مجتمع خدمات رفاهی در محدوده پلیس‌راه است.

وی با اشاره به اینکه نه تنها در چابهار بلکه در تمامی استان سیستان و بلوچستان بخاطر نگاه دولتمردان به مسئله قاچاق کالا و ارز باوجود شناسایی نقاط مستعدبرای ایجاد جایگاه سوخت و وجود سرمایه‌گذار بخش خصوصی بدون استفاده از تسهیلات دولتی، متاسفانه محدودیت زیادی در صدور مجوز وجود دارد، افزود: برای رفع کمبود جایگاه و کاهش نگرانی شهروندان و مردم به لحاظ تامین به موقع سوخت مورد نیاز بایستی با نگاه کارشناسی، همچون سایر استان‌ها فضایی رقابتی ایجاد کرد.

گلایه استاندار سیستان و بلوچستان از تعداد جایگاه‌های سوخت

استاندار سیستان و بلوچستان نیز ۱۳ دی‌ماه سال‌جاری در نشست ویدئو کنفرانسی با شرکت سرمایه‌گذاری «آسیاناما» متقاضی سرمایه‌گذاری در اجرای طرح انتقال گاز طبیعی مخزنی با اشاره به صف‌های طولانی بنزین در شهرهای استان گفت: احداث ۳۰ جایگاه سوخت درون شهری و برون شهری مصوبه سفر ریس جمهور بوده که این مصوبه بایستی با جدیت پیگیری شود چرا که وضعیت موجود جایگاه‌های سوخت جوابگوی نیاز و در شأن مردم نیست.

حسین مدرسی خیابانی اظهارداشت: با توجه به افزایش جمعیت و معطلی مردم در صف‌های طولانی بنزین، افزایش تعداد جایگاه‌های عرضه سوخت بویژه در زاهدان و چابهار ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه در هیچ یک از نقاط کشور از نظر تعداد جایگاه‌های سوخت چنین شرایطی وجود ندارد که مردم ساعت‌ها معطل بمانند تصریح کرد: مجوز ساخت چهار جایگاه سوخت در شهر زاهدان اخذ شده که لازم است فرمانداری و شهرداری به فوریت، کارِ جانمایی این جایگاه‌ها را انجام دهند. 

 استاندار سیستان و بلوچستان همچنین به وضعیت نامناسب جایگاه‌های سوخت در چابهار پرداخت و خاطرنشان کرد: درخواست مجوز احداث ۲ جایگاه سوخت برای خودروهای سنگین در چابهار دریافت و به بخش دولتی و یا نیمه دولتی واگذار شده است و این موضوع بایستی با جدیت پیگیری شود.

 وی بیان کرد: جایگاه‌های موجود در چابهار با توجه به ورود مسافران و گردشگران و جمعیت کنونی این شهر غیر منطقی است.

استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: به منظور جلوگیری از قاچاق سوخت نیز مطالبه ما گاز سوز کردن خودروها و در وهله نخست، گازسوز کردن خودروهای ناوگان عمومی و دولتی است.

به گزارش ایرنا، شهرستان چابهار با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر از شمال به شهرستان‌های نیکشهر، قصرقند و دشتیاری، از شرق به دشتیاری و کشور پاکستان، از جنوب به دریای مکُران (عمان) و از غرب به شهر کُنارک متصل است.

چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُران بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان واقع شده است.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان چابهار پمپ بنزین جایگاه توزیع سوخت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان چابهار پمپ بنزین سیستان و بلوچستان چابهار پمپ بنزین جایگاه توزیع سوخت استاندار سیستان و بلوچستان جنوب سیستان و بلوچستان هزار لیتر نفتگاز فرآورده های نفتی تعداد جایگاه جایگاه های سوخت هزار لیتر بنزین شهرستان چابهار جایگاه ترمینال کارت های سوخت ایجاد جایگاه منطقه چابهار کامیون داران جایگاه سوخت سطح شهرستان منطقه آزاد توزیع سوخت یک جایگاه کامیون ها سال جاری شرکت پخش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۰۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف ۲۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در بستان آباد

سرهنگ نایب زاده گفت: با هدف اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی و مبارزه با قاچاق کالا ماموران کلانتری ۱۱ شهرستان بستان آباد حین گشت‌زنی در سطح حوزه استحفاظی و کنترل خودرو‌های عبوری در محل عوارضی بستان آباد به یک دستگاه کامیون کشنده مشکوک شده و آن را متوقف کردند.

فرمانده انتظامی بستان آباد افزود: در این ارتباط یک نفر دستگیر و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل بعدی تحویل مراجع قضایی شد.

نایب زاده با اشاره به اینکه برخورد با سودجویان و مقابله با قاچاقچیان به صورت مستمر در دستور کار پلیس این شهرستان قرار دارد  از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک موضوع را با شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • کشف ۸۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندر عباس
  • کشف بیش از ۸۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد
  • کشف و ضبط ۳۳ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در شهرستان کرخه
  • کشف ۳۳ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • کشف ۲۹ هزار لیتر سوخت قاچاق در بستان آباد
  • کشف ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در کرخه
  • آغاز همکاری‌ های حمل‌ ونقل بین‌ المللی و ترانزیتی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار
  • کشف انبار دپوی ۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در بندر ماهشهر
  • کشف ۱۰ میلیارد ریال سوخت قاچاق در بندرلنگه