Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به تبیین منویات امام خامنه‌ای در زمینه کتب دفاع مقدس پرداخت و بر لزوم توجه به این فرمایشات تاکید کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سومین همایش «تاریخ شفاهی دفاع مقدس» که صبح امروز با حضور حجت‌السلام‌والسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای فرهنگی کشور، سردار سرتیپ بسیجی بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سردار علاماتی، جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و جمعی از پژوهشگران و نویسندگان دفاع مقدس در کتابخانه ملی برگزار شد، به سخنان مقام معظم رهبری اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی حداقل در شش محور، مسائل مربوط به خاطرات دفاع مقدس را بیان و بر آن تاکید کردند؛ همچنین تشبیه خاطرات به گنجینه‌ای که می‌تواند هدایتگر ما باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ایشان این خاطرات را مرجع، منبع، سند و کتب آن را غنی‌ترین میراث معنوی برای تاریخ می‌دانند که هزاران محصول فرهنگی قابل احصا است، تصریح کرد: ظرفیت دفاع مقدس برای تولید کتاب و محصولات فرهنگی و اهمیت زنده نگه داشتن دفاع مقدس و نقش آن در ابطال اهداف دشمنان انقلاب از دیگر نکات مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با برشمردن انتقادات امام خامنه‌ای از برخی آثار دفاع مقدس بیان داشت: از نظر محتوایی مسائلی همچون انتخاب دیدگاه ضعیف، غفلت از نقش فداکارانه دیگر شخصیت‌های تاثیرگذار مثل همسران، مادران و خانواده رزمندگان، کم جاذبه بودن بعضی خاطرات، عدم رعایت تسلسل طبیعی، ضعف در بازسازی و ترسیم حالات، گسیختگی و نارسایی در زبان ازجمله این انتقادات است.

مختارپور تصریح کرد: پنج وظیفه مهم پیش روی ماست که شامل لزوم تولید انبوه خاطرات و محصولات فرهنگی هنری، ثبت رویداد‌های پیرامونی دفاع مقدس، مانند تشییع پیکر شهدا و اعزام‌ها، لزوم نهضت ترجمه، لزوم بررسی جامعه شناختی، روانشناختی و استنتاج‌ها برای حضور پررنگ دین می‌شود. وقتی قرار است خاطرات به عنوان مرجع و سند قرار بگیرد باید نقد دقیق داشته باشیم تا آثاری که منتشر می‌شود برخوردار از نقد کارشناسانه باشند.

وی با اشاره به نقش والای اسلام و عرفان در دفاع مقدس گفت: از آیت‌الله بهالدینی پرسیده شد چطور مراتب دشوار عرفانی یعنی فنای الی‌الله و رسیدن به قرب الهی که گاه برای عالمان و عرفا سال‌ها طول می‌کشد برای رزمنده کم سن و سالی که دانش فقهی بالایی ندارد حاصل می‌شود؟ ایشان گفت: شرط رسیدن به آن مرحله و مراتب بالا گذشتن از خود و نفس است، رزمندگان با حضور در جبهه این مرحله را به سرعت طی می‌کنند و از خود می‌گذرند، در نتیجه آنچه برای علما و عرفا سال‌ها رخ می‌دهد برای برخی به سرعت رخ می‌دهد.

تشریح روند سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جنگ دفاع مقدس امام خامنه ای جنگ دفاع مقدس امام خامنه ای کتابخانه ملی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۰۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال

پیکر مطهر شهید مجید شخصی شتردار پس از ۴۲ سال از طریق دی ان‌ ای شناسایی و به خانواده این شهید اطلاع‌رسانی شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، علی ولی نیا، مسئول ایثارگران سپاه امام رضا (ع) با حضور در منزل خواهر شهید "مجید شخصی" خبر تفحص پیکر شهید را به خانواده  این شهید داد و اظهار داشت: شهید مجید شخصی شتردار، متولد 1342 که در هجده بهمن سال 1360 در عملیات مولای متقیان در تنگه چزابه به شهادت رسید و مفقودالاثر شده بود، پس از 42 سال چشم انتظاری پیکرش کشف و شناسایی شد.

وی افزود: پیکر این شهید دوران دفاع مقدس، سال گذشته در تنگه چزابه تفحص شده بود که از طریق DNA، شناسایی و به خانواده این شهید اطلاع‌رسانی شد.

ولی نیا گفت: پیکر این شهید روز گذشته از تهران به مشهد منتقل شد و مراسم وداع با پیکر شهید مجید شخصی، جمعه شب در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود.

مسئول ایثارگران سپاه امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: روز شنبه همزمان با شهادت امام صادق علیه‌السلام، در مراسم اجتماع صادقیون، پیکر مطهر این شهید از میدان شهدا به سمت حرم مطهر رضوی بر روی دستان مردم تشییع و بعد از آن در بهشت رضا (ع) به خاک سپرده می‌شود.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال شناسایی شد
  • شناسایی پیکر مطهر شهید دفاع مقدس پس از ۴۲ سال
  • وداع با جانباز و آزاده سرافراز دوران دفاع مقدس
  • نگاه قرآنی و تفسیری رهبر معظم انقلاب با سخن و کلام ایشان عجین است
  • دیدار جمعی از معلمان و فرهنگیان با رهبر معظم انقلاب
  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • سالفه دریانوردان، دورهمی اهل دریا با داستان‌هایی از قشم تا هند و آفریقا
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است