Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ذخیره‌سازی گاز به منظور استفاده در فصول سرد یک راه حل آزموده شده در دنیا است که می‌تواند مشکلات مربوط به اوج مصرف گاز در کشورها را حل کند.

در ایران با نزدیک شدن به ماه‌های سرد سال مصرف گاز بخش خانگی به صورت جهشی افزایش می‌یابد به‌طوری که میانگین سهم حدود 30 درصدی بخش خانگی از مصرف گاز در طول سال در 4 ماه پایانی به بیش از 75 درصد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این راهکار به دلایلی از جمله محدودیت منابع مالی و نظام قراردادی نامناسب برای سرمایه‌گذاری تاکنون در ایران برای مواجهه با اوج مصرف گاز در زمستان اجرایی نشده است.

* سهم اندک ایران در ایجاد ظرفیت ذخیره‌سازی گاز

در حال حاضر ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی (UGS) در مخازن تخلیه شده نفت و گاز و یا برخی از ساختارهای زمین شناسی مثل گنبد نمکی در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعات موسسات پژوهشی نشان می‌دهد در ایران نیز حدود 40 ساختار زمین شناسی با پتانسیل ذخیره‌سازی وجود دارد که در صورت بهره‌برداری از آنها می‌توان کسری 200 میلیون متر مکعبی گاز در زمستان را پوشش داد.

به‌طور میانگین ظرفیت ذخیره‌سازی گاز مصرفی در کشورهای اروپایی 22 درصد، روسیه 19 درصد، آمریکا 16 درصد، ترکیه 7 درصد و در ایران تنها 1.7 درصد است (تصویر 1).

تصویر 1

به نظر می‌رسد در کنار سیاست بهینه‌سازی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری و سیاست توسعه میادین گازی و افزایش تولید گاز ضروری است وزارت نفت دولت سیزدهم بر موضوع ذخیره‌سازی گاز طبیعی نیز متمرکز شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ذخیره سازی گاز گاز پیک مصرف ایران بهینه سازی ذخیره سازی گاز مصرف گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۰۵۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی حوضچه‌های ذخیره آب بخش شعیبیه شوشتر

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، آقای احمدی گفت:با تلاش کارکنان حوزه معاونت بهره‌برداری و کرمی مدیر آبفای شهر گوریه، پس از یکسال مخازن روستا‌های مختلف این بخش در حال لایروبی است.

وی افزود: در همین رابطه اواخر فروردین ماه امسال تاسیسات روستای شعیب نبی که آبرسانی به ۷ روستای شعیب نبی، رمانه، خماس، یذاب، شیخ حسین و فارسیه ۲ با جمعیتی بالغ بر ۳۰۲۶ نفر را بر عهده دارد، لایروبی شد.

احمدی ادامه داد: همچنین در روز اول اردیبهشت ماه نیز تاسیسات روستای ام ثوره با جمعیتی حدود ۶۷۷ نفر توسط همکارانمان لایروبی و پاکسازی شد.

سرپرست آب و فاضلاب شوشتر اضافه کرد: حوضچه‌های مربوط به تاسیسات روستای سری که روستا‌های سری یک و ۲، خضر یک و ۲ و فارسیه ۲ را زیر پوشش قرار می‌دهد، در روز دوم اردیبهشت ماه امسال لایروبی و پاکسازی شد تا جمعیتی بیش از یکهزار و ۹۱۶ نفر آب آشامیدنی با کیفیت‌تری استفاده کنند.

وی در خصوص مشخصات مخازن لایروبی شده می‌گوید: حوضچه تاسیسات شعیب نبی، بتنی با ظرفیت ۷۰۰ متر مکعب، ام ثوره بتنی با ظرفیت ۲۰۰ متر مکعب و  سری نیز بتنی با ظرفیت ۴۰۰ متر مکعب است که پس از لایروبی، عملیات کلر زنی در شبکه توسط واحد کیفی مطابق با استاندارد‌های لازم صورت می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • ارسال بیش از ۳۰ میلیون لیتر سوخت مایع به نیروگاه سبلان اردبیل
  • استفاده از خودروهای برقی، دوگانه سوز و هیبریدی راهکار برون رفت از بحران ناترازی بنزین 
  • پیامک سازمان آب به شهروندان برای ذخیره آب چه معنایی دارد؟
  • ایران به هاب ترانزیت داده نزدیک می‌شود؟
  • پشت صحنه پیامک «آبفا»
  • لایروبی حوضچه‌های ذخیره آب بخش شعیبیه شوشتر
  • واکنش دستیار رئیس جمهور به رفتار‌های تند در مواجهه با بی حجابی (فیلم)
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • واحدهای تولید فولاد در هرمزگان ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند