Web Analytics Made Easy - Statcounter

به‌گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان،عاطفه رشنوئی افزود: پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه پارسال نیز به برگزاری کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله کپوبافی در روستاهای اطراف این اثر جهانی، به صورت رایگان و با هدف توانمندسازی جوامع محلی و کمک به توسعه پایدار منطقه اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی  با بیان اینکه این پایگاه تنها بر آموزش تکیه نکرده است، گفت: تلاش کردیم تا علاوه بر آموزش، بتوانیم مسیر به فعلیت رساندن این صنعت را در میان زنان علاقه‌مند هموار سازیم، از این‌رو از همان ابتدای کارگاه‌ها، کارآموزان علاقه‌مند را به اداره  فنی و حرفه‌ای شهرستان شوش معرفی کردیم تا بتوانند مدرک کپوبافی خود را دریافت کنند. همچنین این افراد در سامانه وزارت ثبت‌نام شدند تا بتوانند از تسهیلات آن نیز بهره ببرند. هم وی ادامه داد: اکنون مدرک این افراد مورد تایید سازمان فنی و حرفه‌ای و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. 
رشنوئی با اشاره به وظایف میراث‌جهانی نسبت به جوامع محلی پیرامون افزود: طبق کنوانسیون میراث‌جهانی مصوب سال ۱۹۷۲ میلادی، محوطه‌های میراث‌جهانی موظفند گام‌های اساسی برای توانمندسازی جوامع پیرامون خود به ویژه زنان و جوانان بردارند که این پایگاه برای نخستین بار پس از گذشت ۲۰ سال از تاسیس ، با هدف پوشاندن جامه عمل به وظیفه خود نسبت به جامعه پیرامونی، دوره‌های صنایع‌دستی را برگزار کرد.
مدیر پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه افزود: در سه ماه گذشته این پایگاه با همکاری اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان شوش، کارآموزان را برای شرکت در آزمون مهارت معرفی کرد که در نهایت ۲۰ نفر از زنان آموزش‌دیده این روستاها موفق به دریافت گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای و گواهی مهارت صنایع‌دستی شدند.
کارشناس آموزش صنایع‌دستی پایگاه میراث‌جهانی چغازنبیل نیز با تاکید بر این نکته که هدف این پایگاه کمک به معیشت و امید به زندگی در ساکنان روستاهای اطراف چغازنبیل است، بیان کرد: براساس هماهنگی‌ به عمل آمده با صندوق توسعه تعاون و بنیاد برکت از سوی این پایگاه و تاسیس صندوق خرده‌محلی زنان در روستا، این صنعتگران می‌توانند با استفاده از گواهی‌ صادرشده، از تسهیلات مناسب برای راه‌اندازی کارگاه تولید صنایع‌دستی شخصی استفاده کنند.
فاطمه نوری اضافه کرد: متقاضیان تسهیلات روستایی به منظور برخورداری از این طرح‌ها می‌توانند با مراجعه به صندوق توسعه تعاون و بنیاد برکت و بانک کارآفرین واقع در شهرستان شوش، از این مزایا بهره‌مند شوند.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم برنامه‌های بیشتری در زمینه کمک به اقتصاد پایدار و کسب و کارهای خانگی در منطقه چغازنبیل برگزار کنیم که در این راستا این پایگاه در تلاش است تا با کمک مردم منطقه و شهرستان شوش، برنامه‌های بلند مدت و کوتاه‌مدتی که می‌تواند اقتصاد محلی و منطقه‌ای پاک را توسعه بخشد، اجرا و به نتیجه برساند.

معبد زیگورات چغازنبیل نخستین اثر باستانی ایران است که به ثبت جهانی رسیده است. این اثر در ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر شوش و ۲۰ کیلومتری هفت تپه در شمال خوزستان واقع است.
این سازه در سال ۱۹۷۹ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفت.

برچسب‌ها گردشگری چغازنبیل خوزستان میراث فرهنگی اهواز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گردشگری چغازنبیل خوزستان گردشگری چغازنبیل خوزستان میراث فرهنگی اهواز میراث جهانی چغازنبیل فنی و حرفه ای شهرستان شوش صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۱۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود

ایسنا/البرز مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز از پیگیری واگذاری کاروانسرای ینگی امام به بخش خصوصی و همچنین ایجاد پایگاه میراث ملی این کارونسرا در سال ۱۴۰۳خبر داد.

به گزارش ایسنا، رحیم خاکی روز شنبه هشتم اردیبهشت اظهار کرد: کاروانسرای ینگی امام یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب استان البرز است که سال گذشته همراه با ۵۳ کاروانسرای دیگر در پرونده کاروانسرا های ایرانی به ثبت جهانی رسید.

 
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز با اشاره به اینکه شرایط بنای کاروانسرا اکنون به گونه‌ای است که به مرمت نیاز دارد و باید هر چه سریعتر برای این موضوع اقدام شود.
 
او با اشاره به اینکه حدود ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان برای مرمت کامل این بنا نیاز است، گفت: اعتبارات ناچیری هر ساله برای مرمت بخش هایی از این بنا در نظر گرفته می شود که جوابگوی نیاز مرمتی آن نیست، بنابراین اولویت واگذاری این بنا به بخش خصوصی است تا یکبار به صورت کامل مرمت بنا صورت گیرد.
 
به گفته او کاروانسرای ینگی امام  از لحاظ موقعیت قرارگیری و دسترسی یکی از بهترین گزینه‌ها برای تبدیل به اقامتگاه و یا گذر فرهنگی به عنوان محلی برای برگزاری رویدادها، نمایشگاه‌ها و بازارچه صنایع دستی و فرهنگی است که در راستای حمایت از تولید ملی نیز قرار می گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • کاروانسرای ینگی‌امام به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • آلاچیق عشایر شاهسون اردبیل قابلیت ثبت جهانی دارد
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود
  • اعطای تسهیلات 4 میلیاردی به کارفرمایان در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • اعطای تسهیلات 40 میلیاردی به کارفرمایان زنجانی در ازای به کارگیری معلولان + جزییات
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود