Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@01:46:04 GMT

حریم رودخانه کرج در آستانه آزادی/۲۰ بهمن آخرین فرصت برای رفع تصرف

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۱۲۵۵

حریم رودخانه کرج در آستانه آزادی/۲۰ بهمن آخرین فرصت برای رفع تصرف

‍‍‍‍‍‍

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: «در حدود ۱۲ کیلومتر در حاشیه رود چالوس، تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های دولتی در بستر و حریم رودخانه اقدام به ساخت‌وساز کرده‌اند. یکی از این دستگاه‌ها قوه قضائیه و دیگری وزارت نیرو است. به رئیس دادگستری البرز تأکید کردم که اولین سازه‌ای که باید قلع و قمع شود بنای قوه قضائیه است و پس از آن بنای مربوط به وزارت نیرو باید تخریب شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» این دستور را حجت‌الاسلام اژه‌ای رئیس قوه قضائیه ۲۷ دی ماه سال جاری در جلسه مسئولان عالی قضائیه صادر کرد.

رئیس عدلیه در همین راستا به یک رویه نادرست، غیرمنطقی و هزینه‌زا اشاره کرد و گفت: اینکه با صرف هزینه‌های بسیار و مصالح ساختمانی مرغوب، پس از تصرف اراضی یا تغییر کاربری آنها یا در حاشیه و بستر رودخانه‌ها، یک بنای مجلل یا مکان تفریحی نظیر هتل و رستوران مقابل چشمان دستگاه‌های مسئول و ناظر احداث شود و سپس دستگاه‌های ذی ربط مبادرت به قلع و قمع و تخریب آن بنا کنند، رویه درستی نیست و به سرعت باید برای تغییر این رویه تدابیر و اقدامات لازم اتخاذ شود.

محیط زیست رودخانه کرج قربانی شده است

۱۲ کیلومتر از رودخانه کرج در محاصره ۶۰۰ ملک دولتی، حاکمیتی، شخصی و رستوران است و تاکید رئیس دستگاه قضا نیز بر برخورد با این ساختمان‌های غیرقانونی است.

رودخانه کرج یکی اصلی‌ترین منابع تأمین‌کننده آب شرب استان‌های تهران و البرز است اما وجود ساختمان‌های ریز و درشت در حریم آن و ورود فاضلاب انسانی باعث کاهش کیفیت آب شده و در عین حال مردم عادی را از نعمت استفاده از زیبایی‌ها این منطقه گردشگری محروم کرده است.

بر اساس اعلام دادگستری البرز در چارچوب قانون و با رعایت حریم رودخانه چالوس بناهای تخریب‌شده به تفرجگاه عموم مردم تبدیل خواهند شد که هم حق عامه مردم احقاق و هم امنیت آب شرب دو استان تأمین می‌شود.

حسین فاضلی‌هریکندی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در این باره اظهار کرد: ۱۶ نهاد حاکمیتی و دولتی ۱۹ ساختمان را در بستر و حریم رودخانه ایجاد کردند که در بین آنها نهادهای نظامی هم هستند که اسامی آنها به رئیس قوه قضائیه اعلام شده و در صورت لزوم اعلام خواهد شد.

وی بیان کرد: بنای ما در مرحله اول تعاملی است و توقع داریم با اخطاری که داده شده نسبت به رفع تصرف اقدام شود.

وعده‌ای که ۵ روزه محقق شد

پنج روز بعد، وعده حجت‌الاسلام اژه‌ای محقق شد و ساختمان مربوط به قوه قوه قضائیه به عنوان اولین بنا در حریم رودخانه کرج تخریب شد.

حسین فاضلی هریکندی در این باره اظهار کرد: بر اساس دستور رئیس قوه قضائیه، روند تخریب بنای متعلق به دستگاه قضا در بستر رود کرج آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه قدمت این ساختمان ۵۰ سال است و به همین صورت به قوه قضائیه منتقل شده است، گفت: این ساختمان قدیمی که بعد از انقلاب به قوه قضائیه منتقل شده است، امروز کاملاً تخریب خواهد شد و بستر و حریم رودخانه کرج در این قسمت رود آزادسازی می‌شود. با توجه به تأکیدات رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه تا حد امکان، از آسیب به مصالح و ابزارآلات ساختمانی که قابلیت استفاده مجدد دارند، جلوگیری شود، در تخریب امروز نیز به این موضوع توجه شد و مصالح و تجهیزاتی که امکان استفاده مجدد از آن‌ها وجود دارد، از تخریب مصون ماندند.

دومین ساختمان غیرقانونی در حریم رودخانه کرج تخریب شد

در حاشیه آزادسازی حریم رودخانه کرج بنای وزارت نیرو به عنوان دومین ساختمان در حریم این رودخانه با دستور قضائی تخریب شد؛ فاضلی‌هریکندی در حاشیه تخریب بنای متعلق به وزارت نیرو در بستر رودخانه کرج اظهار کرد: تخریب این بنا به دستور رئیس قوه قضائیه به عنوان دومین بنا برای آغاز آزادسازی بستر رودخانه کرج تعیین شده است.

رئیس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در امور اراضی و منابع طبیعی استان البرز تصریح کرد: در مرحله اول، به طول حدود ۴ کیلومتر در حاشیه رودخانه کرج مابین پل حامی تا آبگیر بیلقان که در محدوده شهر کرج واقع شده، بعد از اجرای طرح آزادسازی، جهت ایجاد تفرجگاه ساحلی برای استفاده رایگان عموم مردم در اختیار شهرداری کرج قرار خواهد گرفت.

وی متذکر شد: در ادامه نیز هر قسمتی که مطابق ضوابط قانونی امکان ایجاد دسترسی برای استفاده عمومی باشد به همین نحو اقدام خواهد شد و به عبارت دیگر مقابله با اقدام غیرقانونی برخی اشخاص از طریق احداث ساختمان در بستر و حریم رودخانه کرج و استفاده اختصاصی از آن منتهی به استفاده قانونی عموم مردم از حاشیه رودخانه خواهد شد.

۲۰ بهمن آخرین فرصت رفع تصرف نهادهای دولتی

مسعود غیاثی، مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای البرز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس دستور رئیس قوه قضائیه و قرارگاه صیانت از بیت‌المال و مقابله با تغییر کاربری اراضی کشاورزی و زراعی استان البرز تا ۲۰ بهمن ماه جاری هر یک از ادارات دولتی که تصرفات کنار رودخانه دارند باید آن را آزاد کنند.

وی با بیان اینکه این امر به صورت ترتیبی نخواهد بود همه باید ادارات و نهادهای دولتی باید تا آن تاریخ بنای خود را تخریب کنند، تصریح کرد: در صورتی که این عقب‌نشینی صورت نگیرد بنای واقع در حریم رودخانه کرج با دستور قضائی تخریب می‌شود.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه‌های شرکت آب منطقه‌ای البرز بیان کرد: بعد از این تاریخ و از اول اسفند نیز آزادسازی املاک شخصی شروع خواهد شد.

تخریب رستوران‌های غیرمجاز در مرحله دوم

۴٣ رستوران در حاشیه رودخانه کرج و در محدوده آبگیر بیلقان تا سد امیرکبیر به صورت غیرقانونی ساخته شده است.

پنج باب از این رستوران‌ها به طور کامل تخریب خواهد شد و باقی آن نیز در بخشی دچار تصرف شده‌اند که آن بخش قلع و قمع می‌شود.

کد خبر 5412415

منبع: مهر

کلیدواژه: رودخانه کرج دستور قضایی دادگستری البرز مطالبات مردم گیلان از دولت ویروس کرونا دهه فجر بوشهر آمار کرونا خطبه های نماز جمعه بارش برف کرمانشاه شیوع کرونا خراسان رضوی برف و کولاک مشهد واکسن کرونا همدان بستر و حریم رودخانه حریم رودخانه کرج رئیس قوه قضائیه وزارت نیرو دستگاه ها خواهد شد تخریب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۱۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام مهدی احمدی امروز در همایش روحانیون وطلاب، ائمه جمعه وجماعات با موضوع حمایت و تقدیر ازنیروی انتظامی به خاطر برقراری طرح نور گفت: محجبه بودن خودش عاملی برای سوق دادن انسان به حیا و عفت است و این دو مقوله جدایی ناپذیر هستند و انحصار به زن و مرد ندارند.

دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان قزوین گفت: عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است، در کنار حیا و عفت مقوله حجاب است که کاملاً در ارتباط اصولی با حیا و عفت است و امروزه حجابی که دختران ما انتخاب می‌کنند حجابی انتخابی و آگاهانه است.

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: حجاب و پوشش تنها مختص انسان نبوده و با نگاه به عالم هستی، در می‌یابیم که خداوند تمام موجودات را دارای پوشش و حفاظ آفریده و عریانی و برهنگی را عامل افول و سقوط برشمرده است.

وی ادامه داد: امنیت مسئله ساده‌ای نیست و اینکه نیروهای انتظامی شب و روز خود را در این راستا خرج می‌کنند، قابل تقدیر است.

دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان قزوین تصریح کرد: دشمنان امروز در تمامی عرصه در مقابل انقلاب اسلامی ایران ایستاده‌اند و جمهوری اسلامی ۴۵ سال است که در برابر این توطئه‌ها با سربلندی ایستاده است.

وی ادامه داد: طرح نور باید با قدرت اجرا شود و تداوم آن موجب دلگرمی جامعه است. وی اظهار کرد: فرماندهی انتظامی کشور در جهت عمل به مطالبه عمومی جامعه و در راستای ایجاد سلامت اجتماعی و فرهنگی و آرامش و امنیت اخلاقی در مقام ضابط قانونی دستگاه قضائی به وظایف محوله خود پرداخته است و خوشبختانه در مدت برگزاری این طرح در کشور ودر استان شهروندان به خوبی همراهی وهمکاری داشته‌اند که جای تقدیر است.

حجت الاسلام احمدی بیان کرد: اگر در جامعه امر به معروف و نهی از منکر نباشد منکر و ظلم حاکم خواهد شد و وظیفه همه در امر به معروف و نهی از منکر تذکر لسانی است.

دبیر ستاد امر به معروف ونهی از منکر استان قزوین تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فرایض بسیار مهم، حساس و سرنوشت ساز اسلامی و رویکرد اساسی انبیا و معصومین و اولیای الهی است.

کد خبر 6091521

دیگر خبرها

  • قلعه تاریخی روستای تاج آباد کهنه در آستانه تخریب + تصاویر
  • واکنش قوه قضائیه به احتمال آزادی زنجانی: ۲۰ سال حبس باید تحمل کند
  • کلینیک مشاوره حرم مطهر رضوی پناهگاه دوم زائران است/خدمت عاشقانه خادمیاران مشاور در حریم رضوی
  • بابک زنجانی امکان استفاده از آزادی مشروط را دارد
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • اراضی محوطه ربع رشیدی بسیار مهم و حساس از نظر باستان شناسی است
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • عفاف و حیا حافظ حریم انسانی و شخصیت وجودی زن و مرد است
  • تنها پل چوبی روستای شورکش بر اثر باران سیل آسا تخریب شد + فیلم