Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرام عسگری گلوگاهی با اعلام اینکه امسال 40 کشاورز متقاضی برای اجرای طرح زراعت چوب در سطوح کشاورزی در اختیار خود به این اداره کل تقاضا داده اند، گفت: شرایط خاک این سطوح و منابع آب آنها برای آبیاری در این طرح باید بررسی شوند که در صورت تایید، نهال رایگان به آنان اختصاص داده می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهرام عسگری گلوگاهی، مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: با اجرای طرح تنفس جنگل و ممنوعیت قطع درختان جنگل های شمال همچنین به دنبال آن افزایش قیمت چوب در سطح کشور، کشت زراعت چوب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عسگری گفت: در خراسان شمالی طرح های زراعت چوب در سه بخش شامل سطوح کشاورزی، سطوح دولتی و سطوح ملی تهیه شده اند.

وی عنوان کرد: در سال جاری، این اداره کل در سطح 410 هکتار از سطوح کشاورزی، دولتی و ملی طرح های زراعت چوب برای کشت را تهیه کرد.

این مسئول بیان کرد: سهم بخش کشاورزی استان از اجرای طرح زراعت چوب 75 هکتار است که اولویت اصلی کشت در سطوح کشاورزی برای شهرستان های فاروج، شیروان و مانه و سملقان در نظر گرفته شده است.

وی افزود: البته پنج شهرستان دیگر نیز مشمول اجرای این طرح شده اند.

عسگری خاطرنشان کرد: کشت زراعت چوب در سطوح کشاورزی در قالب کشت در حاشیه مزارع، حاشیه انهار و یا در مزرعه خواهد بود.

وی در ادامه عنوان کرد: برای اجرای طرح زراعت چوب در سطوح کشاورزی، نهال رایگان و تسهیلات به متقاضیان اعطا خواهد شد.

مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: پیش بینی شده است که برای هر هکتار هزار و 200 اصله نهال اختصاص داده شود.

وی اعلام کرد: خراسان شمالی از وزارت جهاد کشاورزی سهمیه اختصاص 100 هزار اصله نهال را تقاضا کرده بود که با اختصاص این سهمیه به استان موافقت شده است.

عسگری با بیان اینکه فصل کشت زراعت چوب در اسفندماه است، افزود: با اختصاص این تعداد نهال به استان، نهال ها به صورت رایگان به متقاضیان واگذار می شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به کشاورزانی که سطوح آنها بیش از پنج هکتار باشد نیز 12 میلیون تومان تسهیلات بانکی پرداخت می شود.

این مسئول با یادآوری این مطلب که اجرای طرح زراعت چوب در سطوح کشاورزی در زمین هایی باید اجرایی شود که زمین از شرایط خاک مناسب برخوردار و آب پایدار برای آبیاری نیز داشته باشد، اعلام کرد: تا به کنون 40 متقاضی برای اجرای این طرح در سطوح کشاورزی در اختیار خود به این اداره کل تقاضا ارائه داده اند.

وی افزود: شرایط آب و خاک سطوح کشاورزی این متقاضیان به منظور تایید برای اجرای طرح بررسی می شوند.

عسگری درباره اجرای طرح زراعت چوب در زمین های دولتی نیز بیان کرد: در این زمینه، طرح تهیه شده برای سطح 25 هکتار از محوطه اداره منابع طبیعی شهرستان جاجرم است.

وی افزود: این 25 هکتار دارای چاه آب است.

مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه اخیرا مزایده اول برای واگذاری اجرای این طرح در این سطح 25 هکتاری به سرمایه گذار برگزار شده بود که بدون متقاضی به پایان رسید، عنوان کرد: به زودی مزایده دوم آن برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این طرح که دارای توجیه اقتصادی است، زمین مورد نظر به مدت 15 سال برای اجرای این طرح و بهره برداری از آن به سرمایه گذار واگذار خواهد شد.

در عین حال، عسگری توصیه کرد: دیگر نهادهای دولتی از جمله پادگان ها، آموزش و پرورش، شهرک های صنعتی و دانشگاه ها نیز در صورت برخورداری از زمین و پساب می توانند کشت زراعت چوب را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: اداره زندان اسفراین که محوطه ای 20 هکتاری همچنین پساب در اختیار دارد در تعامل با این اداره کل نسبت به اجرای طرح زراعت چوب در این محوطه اقدام کرده است.

این مسئول در بخش دیگری از سخن خود درباره اجرای این طرح در زمین های ملی استان نیز اظهار کرد: این اداره کل در این زمینه دو طرح برای زمین های ملی دارای سند و بدون معارض تهیه کرده است که البته زمین های انتخاب شده برای اجرای این طرح در پایین دست تصفیه خانه های آشخانه و اسفراین قرار دارند.

وی گفت: این زمین ها شامل پلاک نجف در شهرستان مانه و سملقان به مساحت 10 هکتار و پلاک خیرآباد در شهرستان اسفراین به مساحت 112 هکتار هستند که اجرای این طرح ها وابسته به تامین پساب از محل تصفیه خانه های آشخانه و اسفراین هستند.

عسگری خاطر نشان کرد: این دو طرح طی عقد تفاهم نامه میان این اداره کل و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان تهیه شده اند که تصویب کمیته فنی را دریافت کرده اند.

وی افزود: برگزاری مزایده این دو طرح برای واگذاری به سرمایه گذار معطل دریافت استعلام پساب از شرکت آب و فاضلاب استان است که البته در حال پیگیری است.

مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی همچنین خاطرنشان کرد: اجرای طرح زراعت چوب در مساحت 567 هکتار از پلاک ملی در منطقه حصار و گرمخان شهرستان بجنورد توسط سرمایه گذار بخش خصوصی نیز تهیه شده که این طرح به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح که به تامین پساب از تصفیه خانه بجنورد وابسته است، گفت: پیگیری برای اختصاص پساب از تصفیه خانه بجنورد به این طرح در حال پیگیری است.

مجری زراعت چوب اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در خاتمه یادآور شد: درخت انتخابی برای کشت زراعت چوب در استان صنوبر نیگرا است.

عسگری افزود: این درخت در سال دهم آماده بهره برداری می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: اجرای طرح زراعت چوب سطوح کشاورزی اجرای این طرح کشت زراعت چوب اداره کل سرمایه گذار برای اجرای تصفیه خانه تهیه شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۱۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیتکانلو خراسان شمالی لرزید

به گزارش قدس آنلاین براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمان وقوع این زمین لرزه ساعت 15 و 37 دقیقه و 2۸ ثانیه و در عمق هشت کیلومتری زمین رخ داده است.

هنوز از خسارات احتمالی این زمین لرزه گزارشی دریافت نشده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • زلزله در خراسان شمالی ؛ شدت و مرکز زمین لرزه
  • تیتکانلو خراسان شمالی لرزید
  • خراسان شمالی لرزید
  • تعیین تکلیف پساب یزد
  • آمادگی برای خرید اتوبوس‌های برقی در بجنورد
  • اجرای بزرگ‌ترین پروژه درمانی خراسان شمالی آغاز شد
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند زمین های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین های شهرک صنعتی فجر قشم
  • حفاظت از حیات وحش مناطق آزاد نیازمند اجرای قرق اختصاصی است