Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- فرآیند آشتی ملی با اعطای عفو ریاست جمهوری به متقاضیان در حومه جنوبی دمشق آغاز شد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، با ورود مقامات بلندپایه ارتش و نهاد‌های امنیتی سوریه به شهر کِسوه در حومه جنوبی دمشق، فرآیند آشتی ملی با اعطای عفو ریاست جمهوری به متقاضیان آغاز شد.
هزاران نفر از شهروندان در شهر کِسوه واقع در جنوب دمشق با سر دادن شعار‌هایی در حمایت از رئیس جمهور بشار اسد، از مقامات بلندپایه امنیتی سوریه استقبال کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقامات برای آغاز فرآیند آشتی ملی و اعطای مصونیت و عفو به آن‌هایی که متقاضیِ دریافتِ عفو ریاست جمهوری هستند، وارد کسوه شده اند.
معتز جومران، فرماندار حومه جنوبی دمشق گفت: امروز فرمان عفو عمومی از سوی رئیس جمهور بشار اسد صادر شد تا فرآیند آشتی در این منطقه جنوبی دمشق و بعد سراسر سوریه آغاز شود. اهمیت چنین فرآیندی، نقش مهم آن در ایجاد صلح در کشور است.
عبدالرحمان الخطیب نماینده مجلس سوریه نیز خاطر نشان کرد: ما درخواست‌ها برای پیوستن به فرآیند آشتی ملی را نزد رئیس جمهور اسد بردیم و او هم کمیته امنیتی با حضور مقامات ارتش و امنیتی تشکیل داد تا مشکلات مردم را حل کنند و وضعیت درست شود.
صد‌ها نفر برای معرفی خود و دریافتِ عفو ریاست جمهوری در مراکز آشتی ملی حاضر شدند. برخی از آنان در دوران جنگ سوریه از ارتش گریخته بودند، برخی علیه دولت اسد اقداماتی انجام دادند و برخی هم عضو سازمان‌های مسلحانه شده بودند.
این جامع‌ترین فرآیند آشتی ملی در جنوبِ پایتخت سوریه است. از سال 2016 تاکنون، بیش از 2700 نفر در جنوب دمشق به فرآینده آشتی ملی پیوسته اند. تا هفته آینده، هزاران نفر دیگر هم شانس پیوستن به این فرآیند و آغاز زندگی طبیعی دارند. سال هاست دولت سوریه در مناطقی که سال‌ها عرصه ناآرامی و خشونت بود، فرآیند آشتی ملی را بر راه حلِ نظامی ارجحیت داده است. چنین توافق‌هایی می‌تواند با مذاکره، بحران‌های پیش روی کشور را حل کند.

حمله راکتی به یک پایگاه آمریکایی در الحسکه
منابع خبری از شنیده شدن صدای انفجار در یک پایگاه آمریکایی در استان الحسکه واقع در شمال سوریه خبر دادند.
بامداد امروز (یکشنبه) پایگاه نظامیان اشغالگر ایالات متحده آمریکا در اطراف شهر «الشدادی» استان الحسکه هدف حملات راکتی قرار گرفته است.
منابع خبری می‌گویند که دست‌کم چهار فروند راکت به سمت این پایگاه غیر قانونی آمریکا در شمال سوریه شلیک شده است.
با شلیک این راکت‌ها، آژیرهای خطر در پایگاه غیر قانونی آمریکا در الشدادی به صدا درآمد و نیروهای آمریکایی به حالت آماده باش درآمدند.
هنوز از تلفات و خسارت‌‌های احتمالی این حمله راکتی خبری مخابره نشده و آمریکا به این خبر نیز واکنشی نشان نداده است.
طی هفته‌های اخیر، چندین بار پایگاه‌های آمریکایی در میدان نفتی العمر و گازی کونیکو در حومه شرقی دیرالزور نیز هدف موشکی و راکتی قرار گرفته است.

انفجار یک بمب در خودروی یکی از سرکرده‌های گروه های مسلح
یک بمب در خودروی یکی از سرکرده‌های گروه های مسلح تحت حمایت ترکیه در نزدیکی شهر عفرین در شمال سوریه منفجر شد.
خبرنگار العالم در سوریه گزارش داد که یک بمب در خودروی رئیس «شورای محلی» گروه‌های مسلح مورد حمایت ترکیه در شهر راجو در شمال عفرین در حومه شمالی حلب منفجر شد.
گزارش هایی از کشته و زخمی شدن بر اثر این انفجار وجود دارد.

دستگیری فرمانده آمریکایی گردان زنان داعش
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد آلیسون فلوک-اکرن آمریکایی که فرماندهی گردان زنان داعش را در سوریه برعهده داشت، اخیراً بازداشت و به پلیس فدرال آمریکا (FBI) تحویل داده شده است.
به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزارت دادگستری آمریکا روز شنبه اعلام کرد یک زن آمریکایی که فرماندهی گردان زنان داعش را در سوریه برعهده داشته است، به حمایت از یک سازمانی تروریستی خارجی متهم شد.
وزارت دادگستری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد این زن 42 ساله که آلیسون فلوک-اکرن نام دارد و اهل کانزاس در مرکز آمریکاست، اخیراً در سوریه بازداشت و روز جمعه به پلیس فدرال آمریکا (FBI) تحویل داده شد.
این زن افراط گرا قرار است روز دوشنبه در دادگاه فدرال الکساندریا در واشنگتن حاضر شود. وی در صورتی که گناهکار شناخته شود، حداکثر 20 سال حکم حبس خواهد گرفت.
بر اساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، محاکمه وی بیانگر تشکیل نخستین پرونده از این دست در آمریکاست که در آن فردی متهم به داشتن چنین سمت بالایی در داعش است.
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد، آلیسون فلوک-اکرن سال‌ها پیش با هدف ارتکاب فعالیت تروریستی یا حمایت از تروریسم به سوریه سفر کرده است.
این زن که با نام "ام محمد العمریقی" نیز شناخته می‌شود، متهم به برنامه ریزی و استخدام عواملی با هدف حمله احتمالی به دانشگاهی در آمریکاست. وی تمایل خود را برای حمله به یکی از مراکز خرید در خاک آمریکا نیز ابراز داشته است.
آمریکا این زن را به رهبری و سازماندهی گردان نظامی داعش موسوم به «خطیبه نصیبه» متهم کرده است. هدف این گردان نظامی، آموزش زنان برای جنگ به ویژه در سال 2017 و در زمان محاصره شهر رقه سوریه بوده است.
«خطیبه نصیبه» اواخر سال 2016 تشکیل شد و گردانی نظامی بود که اعضای آن فقط زنانی بودند که با افراط گرایان این گروه تروریستی ازدواج کرده بودند. آلیسون فلوک-اکرن بلافاصله پس از تشکیل این گردان، فرماندهی آن را بر عهده گرفته بود.
شکایت‌هایی علیه وی در وزارت دادگستری مطرح شده است و در آن شش نفر شهادت داده اند بین سال‌های 2014 تا 2017 شاهد "فعالیت‌های تروریستی" این زن آمریکایی بوده اند. بر اساس شهادت این افراد، آلیسون فلوک-اکرن در آموزش استفاده از کلاشینکف (تفنگ‌های AK-47)، نارنجک و کمربند‌های انتحاری به کودکان نقش داشته است.
به گفته یکی از شاهدان، آلیسون فلوک-اکرن از تمایل خود برای حمله در آمریکا نیز صحبت کرده است. این زن گفته بود که می‌تواند به مرکز خریدی در آمریکا برود، خودرویی پر از مواد منفجره را در زیرزمین مرکز تجاری متوقف و از طریق تلفن مواد منفجره داخل این خودرو را منفجر کند.
آلیسون همچنین به یکی از این شاهدان گفته بود حمله‌ای که تلفات بالایی نداشته باشد و به کشته شدن افراد زیادی منجر نشود، هدر دادن منابع است.

تلاش در برگزاری دور تازه نشست آستانه با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه
معاون وزیر امور خارجه روسیه از برگزاری نشست آتی مذاکرات آستانه درباره سوریه در فصل بهار با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه و برخی دیگر خبر داد.
یک دیپلمات ارشد روسیه از برگزاری «نشست آستانه» در فصل بهار با حضور نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه و سوریه و برخی دیگر خبر داد.
به نوشته خبرگزاری«سانا» «سرگئی ورشینین» معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که نشست آتی مذاکرات آستانه درباره سوریه فصل بهار برگزار خواهد شد. این دیپلمات روس گفت: «آمادگی برای برگزاری نشست سه جانبه از سوی کشورهای ضامن آستانه شامل روسیه، ترکیه و ایران همچنان در دستور کار است.»
تاکنون 17 نشست در قالب آستانه برگزار شده است که دو مورد از آنها در شهر «سوچی» در روسیه برگزار شد. هفدهمین اجلاس آستانه در مورد سوریه با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، ترکیه، سوریه، معارضه و کشورهای لبنان و عراق به عنوان ناظر از سه‌شنبه 30 آذر ماه به مدت 2 روز در شهر «نورسلطان» پایتخت قزاقستان برگزار شد. شرکت کنندگان در هفدهمین نشست روند آستانه بر توقف حملات نظامی رژیم صهیونیستی به سوریه تاکید کرده و تصمیم گرفتند هجدمین نشست را در نیمه اول سال 2022 مجددا در نورسلطان برگزار کنند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تحولات سوریه وزارت دادگستری آمریکا عفو ریاست جمهوری گردان زنان داعش فرآیند آشتی ملی جنوبی دمشق سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۳۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی ایران خللی در عزم و اراده ایران ایجاد نمی‌کند.

به گزارش مشرق، ناصر کنعانی در یک موضع گیری رسانه‌ای اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود؛ این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد : تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • حمله راکتی حزب‌الله به مقر تیپ «حرمون» ارتش اسرائیل
  • پایگاه خبری اکسیوس: آمریکا درحال بررسی برنامه‌های خود برای تحریم ارتش اسرائیل است
  • ارسال تجهیزات و نیروهای کمکی به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در سوریه
  • سردار فدوی: امام خمینی (ره) خبیثان آمریکایی و صهیونیسم را مورد حمله مستقیم قرار داد/ 92 درصد از کشورهای جهان طی 200 روز گذشته، همان مطالب 60 سال پیش امام خمینی در خصوص آمریکا را تکرار کردند
  • حملات موشکی، راکتی و پهپادی مقاومت لبنان و فلسطین به پایگاه‌های مختلف صهیونیست‌ها
  • پیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه
  • حمله گسترده انصارالله یمن به کشتی های آمریکایی و اسرائیلی/ واکنش مداخله جویانه آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی/ امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان ایران و روسیه/ ادامه مأموریت‌های مستشاران ایرانی در سوریه