Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@18:50:41 GMT

رونمایی از «سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور»

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۳۲۷۲

رونمایی از «سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی کشور»

رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ICT گفت: امروز از پروژه "تدوین سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور" رونمایی شد. طبق این سند ایران در سال ۱۴۱۰ بین ۱۰ کشور نخست جهان در حوزه هوش مصنوعی خواهد بود.

به گزارش مشرق، امروز در مراسمی از دو پروژه "تدوین سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور" و "طرح زیرساخت آزمایشگاهی هوش مصنوعی (در حوزه خط و زبان فارسی) " در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جزئیات سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی 

"محمدشهرام معین" رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ICT با اشاره به تدوین سند نقشه راه توسعه هوش مصنوعی در کشور گفت: طبق این سند، ایران در سال ۱۴۱۰ بین ۱۰ کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی خواهد بود.

معین با اشاره به تدوین سند نقش راه هوش مصنوعی در کشور، جزئیات آن را اعلام کرد و گفت: این پروژه از ۲۸ بهمن ماه سال ۹۹ کلید خورده و امروز به ثمر رسیده است. این سند با نگاهی به برنامه راهبردی هوش مصنوعی در ۲۳ کشور تدوین شده و چشم‌انداز ایران در این حوزه در سال ۱۴۱۰ را نمایش می‌دهد.

وی تصریح کرد: بر این اساس در سال ۱۴۱۰ جمهوری اسلامی ایران باید بین ۱۰ کشور اول جهان در حوزه هوش مصنوعی باشد که رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی را برای مردم به همراه بیاورد. باید به سهم ۱۲ درصدی هوش مصنوعی در تولید ناخالص ملی برسیم و ۷ میلیارد دلار تا سال ۱۴۱۰ در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده باشیم و همچنین باید ۶۰۰ هزار نفر نیروی متخصص در حوزه هوش مصنوعی را تربیت کنیم.

رئیس مرکز هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:‌ در این سند ۹ راهبرد برای توسعه هوش مصنوعی در کشور دیده شده که شامل سیاست‌های خرد، اقدامات و پروژه‌ها است و در مجموع ۱۵۵ پروژه و فعالیت در ذیل آنها در نظر گرفته شده است.

معین ادامه داد: در این سند حوزه‌های اولویت‌دار برای توسعه هوش مصنوعی در کشور مشخص شده که حوزه‌های اقتصاد و حمل و نقل در اولویت هستند و البته نقشه راه برای همه این راهبردها به طور دقیق و شفاف طراحی شده است و متولی این موضوع هم مشخص شده است.

وی گفت: برای تحقق سند توسعه هوش مصنوعی در کشور نهادهایی از جمله مرکز فضای مجازی، مجلس شورای اسلامی، قوه قضائیه، سازمان استاندارد و چندین دستگاه دیگر دارای وظیفه هستند. وزارت ارتباطات باید هسته اجرایی هوش مصنوعی در کشور باشد.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار خودرو بورس قیمت وزارت ارتباطات مجلس شورای اسلامی قوه قضائیه فناوری خودرو قیمت های روز در یک نگاه حوادث سلامت توسعه هوش مصنوعی در کشور حوزه هوش مصنوعی سال ۱۴۱۰ تدوین سند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۳۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید

 به گزارش تابناک،ایسنا نوشت: انتظار می‌رود آیپد پرو (iPad Pro) با نسل جدید تراشه‌های اپل یعنی M4 و مجهز به هوش مصنوعی وارد بازار شود.

به گفته مارک گورمن از بلومبرگ، آیپد پرو مورد انتظار که دارای نمایشگر OLED خواهد بود، ممکن است نه با تراشه جدید M3 که همه انتظارش را دارند، بلکه با نسل جدید تراشه‌های اپل یعنی M4 وارد بازار شود.

گورمن می‌گوید که شنیده است به احتمال قوی این اتفاق می‌افتد و آیپد پرو نخستین گام عملی ورود رسمی اپل به دنیای هوش مصنوعی خواهد بود.

گورمن نوشت: من معتقدم اپل این تبلت را به عنوان اولین دستگاه واقعاً مجهز به هوش مصنوعی خود عرضه خواهد کرد و از آن پس هر محصول جدید را به عنوان یک دستگاه هوش مصنوعی معرفی خواهد کرد.

انجام این کار برای رویداد 7 مه(۱۸ اردیبهشت)، زمینه را برای شرکت اپل فراهم می‌کند تا در کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان خود(WWDC) در ماه ژوئن، هوش مصنوعی را فراگیر کند.

کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل(WWDC) کنفرانسی است که به شکل سالیانه در کالیفرنیا و توسط شرکت اپل برگزار می‌شود. این کنفرانس در ابتدا توسط اپل به منظور نمایش نرم‌افزارها و فناوری‌ها به توسعه‌دهندگان برگزار می‌شد. تعداد شرکت‌کنندگان در hdk کنفرانس بین ۲۰۰۰ تا ۴۲۰۰ نفر متغیر است. اگرچه استیو جابز فقید در سال ۲۰۰۷ اعلام کرد که تعداد شرکت‌کنندگان در این کنفرانس ۵۰۰۰ نفر بوده‌ است.

همه اینها بر اساس گزارش قبلی گورمن مبنی بر این است که اپل در حال مذاکره با شرکت‌های اوپن‌ای‌آی(OpenAI) و گوگل است تا به طور بالقوه از فناوری هوش مصنوعی آنها برای ویژگی‌های جدید سیستم عامل جدید خود به نام iOS 18 استفاده کند.

همچنین انتظار می‌رود که رویداد «Let Loose» به‌روزرسانی‌هایی را برای لوازم جانبی آیپد ایر(iPad Air) و آیپد(iPad) مانند صفحه کلید جادویی(Magic Keyboard) و قلم اپل(Apple Pencil) ارائه کند.

به گفته گورمن، قلم آینده اپل احتمالا بازخورد لمسی را ارائه می‌دهد.

دیگر خبرها

  • رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار در اصفهان
  • تجهیزات بانک امانات خانه هلال دشتستان رونمایی شد
  • رونمایی از بانک امانات تجهیزات پزشکی در دشتستان
  • نقشه راه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری تدوین شده است
  • رونمایی از سکوهای زنجیره ارزش گردشگری و مرکبات مازندران در نمایشگاه ایران اکسپو
  • رونمایی از خودروهای ثبت تخلف ویژه ناوگان بار درون شهری در اصفهان
  • هوش مصنوعی چینی متن را به ویدئو تبدیل می‌کند
  • رونمایی از ۲ پلتفرم بومی گردشگری و مرکبات در مازندران
  • چین از مدل هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدئو رونمایی کرد
  • اپل با هوش مصنوعی به میدان می‌آید