Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان - دو سال پیش مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله با وجود برگزاری مناقصه توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان، به ستار رضایت سپرده شد. این در حالی بود که در مناقصه نخست استادکار دیگری برنده شده بود، اما بی اعتنا به نتیجه مناقصه، میراث فرهنگی اصفهان تصمیم به واگذاری مرمت به ستار رضایت و پدرش رحمت الله رضایت که از استادکاران معروف اصفهان بود داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاد رضایت در کارنامه خود بازسازی سردر کوشک، سردر و بازارچه حسن آباد، سردر و بازارچه رهنان، سردر و ورودی موزه علامه مجلسی و شبکه بندی دور حیاط مسجد جامع اصفهان را داشت، اما خود معترف بودکه تخصصش کاشی تراشی و کاشی کاری نیست.

گنبد دو رنگ مسجد شیخ لطف الله از دو سال پیش و با بارش برف زمستانی، سوال برانگیز شده، اما پاسخ درخوری دریافت نشد و اعتراضات به جایی نرسید. حالا هم که در همین وضع، مرمت، متوقف شده است.

امکان نفوذ رطوبت به گنبد مسجد شیخ لطف الله

۲۱ شهریور ۱۴۰۰ استاد رحمت الله رضایت به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت؛ بعد از فوت او مدتی، مرمت متوقف، اما در چند هفته گذشته کاشی‌های ترک دوم گنبد مسجد شیخ لطف‌الله برداشته شد و اکنون پوسته این ترک گنبد که کاشی هایش برداشته شده در برابر باران بی حفاظ است.

در روز‌های گذشته یکی از کارشناسان با انتقاد از این موضوع گفته بود: رها کردن پوسته گنبد بدون پوشش و حفاظ رطوبتی، مناسب نیست و مشکلات بسیار زیادی به وجود می‌آورد. این گنبد فرسوده است و باران در پوسته دوم (درونی) گنبد نفوذ می‌کند.

ادامه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله بعد از روز‌های بارانی!

فریبا خطابخش مدیرپایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان در وبینار مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله گفته بود: در روز‌های بارانی و پس از باران از قسمتی که کاشی‌ها برداشته شده تست زدیم و این قسمت‌ها بیش از دو سانت نفوذ رطوبت نداشته است.

او می‌گوید: منتظرم این‌ها که به کار استاد رضایت در مرمت ترک اول ایراد گرفتند پیمان‌کار به من معرفی کنند تا او را بالای کار بگذارم. با فوت استاد رضایت هیچ کسی را نداریم که بالای سر کار بگذاریم.

خطابخش در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص تصمیم گیری در خصوص مرمت صحیح گنبد مسجد شیخ لطف الله گفت: قصد مصاحبه در خصوص گنبد مسجد شیخ لطف الله را با هیچ خبرنگاری ندارم، برخلاف گفته رسانه‌ها مرحله دوم مرمت آغاز نشده در روز‌های بارانی قادر به ادامه مرمت نیستیم، منتظریم از بارش‌ها کاسته شود تا تصمیم جدیدی بگیریم.

او گفت: فعلا برای انتخاب مرمت گر جدید هم برنامه‌ای نداریم این موضوع باید دقیق بررسی شود پس از تمام شدن روز‌های بارانی تصمیم خواهیم گرفت.

مسجد شیخ لطف‌الله اولویت درجه یک میراث فرهنگی اصفهان

علیرضا ایزدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در خصوص مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله می‌گوید: مسجد شیخ لطف‌الله اولویت درجه یک مرمتی ما است، از مجموعه میدان نقش جهان به راحتی نمی‌گذریم. باید نگاه تخصصی را بر روند کار حاکم کنیم، درباره مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله آسیب‌شناسی و برنامه ریزی شده و در اولین فرصت پیمانکار انتخاب می‌شود.

او معقتد است پیمان‌کار باید اهل فن باشد تا دچار آزمون و خطایی نشود، بنایی مانند مسجد شیخ لطف‌الله بنایی نیست که امکان آزمون و خطا به ما بدهد. باید در مسیر قانونی و منطقی بهترین پیمان کار را برای مرمت این بنا انتخاب کنیم.

گلایه استادکاران کاشی تراش اصفهانی از نادیده گرفته شدن در مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله

هوشنگ رسام پیشکسوت کاشی کار و مرمت در اصفهان که چند ماه قبل در گفتگو با خبرنگار ما عنوان کرده بود «آبروی اصفهان با مرمت‌های غیر اصولی در ایران و جهان رفته» حال می‌گوید: پس از انتقاد‌های فراوان از نحوه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله و سپردن کار به دست افراد غیر متخصص بنا شد تا میراث فرهنگی اصفهان بر ادامه مرمت نظارت و توجه بیشتری داشته باشد تا مشکلی بر مشکلات قبلی افزوده نشود.

او گفت: اما همانطور که مشخص است کاشی‌های ترک دوم برداشته شده و گنبد بدون هیچ پوشش و عایقی زیر بارش‌های چند روز اخیر رها شده است. کمترین کاری که می‌توانستند بکنند پوشاندن محل با عایق‌های مناسب بود که در همه دنیا مرسوم است، اما حتی از گذاشتن یک عایق ساده دریغ کردند.

به گفته این مرمتگر پیشکسوت هر چقدر زمان بیشتری بگذرد و ترک گنبد بدون کاشی به حال خود رها شود ضربه بیشتری به گنبد وارد می‌شود. این اولین بار نیست که گنبد مسجد شیخ لطف‌الله مرمت می‌شود. سال ۱۳۶۵ ما همین گنبد را مرمت موضعی کرده بودیم، اما کوچکترین مشکلی به وجود نیامده بود.

رسام با گلایه از مسئولان حفاظت از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله می‌گوید به تازگی مصاحبه‌هایی شده و عنوان کرده اند کسی را برای مرمت گنبد سراغ ندارند این در حالی است که در دو سال اخیر با وجود همه اعتراض ها، حتی یک بار هم از پیشکسوتان و استادکاران کاشی تراش در خصوص نحوه مرمت گنبد شیخ لطف الله سوالی پرسیده نشد مسئولان میراث فرهنگی حتی کارنامه استادکاران را نمی‌دانند.

او گفت: از زمان سلجوقیان و تیموریان و به ویژه در دوره صفوی، اصفهان مهد کاشی کاری ایران بوده، اما مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله را به استادکارانی سپردند که کاشی تراش نیستند و خود به رسانه‌ها گفتند که تخصص اصلی آن‌ها بنایی است.

پیشکسوت کاشی تراش اصفهان می‌گوید در ترک اول تفاوت رنگ کاشی‌های تازه نصب شده با کاشی‌های قدیمی کاملا مشهود است از طرفی طبق بررسی‌های ما بین ۵ تا ۷ سانتیمتر سربند‌های ترک‌ها جفت نیست. ترک دوم نیز برداشته و زیر باران رها شده است؛ حتی به هشدار‌های هواشناسی نیز بی توجه هستند.

مسلم است که حفظ آثار تاریخی ملی و جهانی از هرگونه بحث و اختلاف نظر در نحوه کار مهم‌تر است. حال آوازه مرمت غیراصولی گنبد مسجد شیخ لطف الله در همه کشور پیچیده و مشکلات کار روشن شده است. شایسته است اداره کل میراث فرهنگی اصفهان که حالا بعد از چند ماه، دارای مدیرکل هم شده، تصمیم سریع و صحیحی برای ادامه مرمت این اثر بگیرد.

گزارش از سپیده صالحی
انتهای پیام/ص

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسجد شیخ لطف الله مرمت آثار تاریخی مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله میراث فرهنگی اصفهان روز های بارانی ادامه مرمت برداشته شد کاشی تراش کاشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوشمندسازی و مجازی‌سازی فرآیند حمل و نقل کالا در یزد

محمد رستگاری  مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزدگفت: هوشمندسازی و مجازی‌سازی فرآیند حمل‌ونقل کالا یکی از سیاست‌های اصلی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد است که طی سال‌های اخیر این مهم در شهرستان‌های ابرکوه، مروست، بافق و معادن متمرکز بخش ندوشن اجرا، مراحل آزمون‌وخطا را پشت سر گذاشته و پس از تست‌های اولیه به تکامل مطلوب رسیده است.

وی افزود: با توجه به حواشی متعدد حاکم بر ساختار حمل‌ونقل محمولات کاشی و سرامیک، برنامه‌ریزی‌های مختلف برای اجرای این طرح در صنایع نامبرده نیز در دستور کار مجموعه راهداری قرار گرفت که به لطف خدا پس از انجام هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های اجرایی مرتبط، تشکل‌های صنفی و واحد‌های تولیدی، طرح ساختاری اعلام بار مجازی از ۹ اردیبهشت‌ماه سال جاری در رابطه با حمل محمولات کاشی و سرامیک سراسر استان پیاده‌سازی شد.

رستگاری با بیان اینکه در اولین روز اجرا بیش از هزار و ۱۰۰ بارنامه برای محمولات کاشی و سرامیک استان مبتنی بر سامانه هوشمند صادر شد، تصریح کرد: همزمان با آغاز اجرای این طرح، کلیه فعالان حوزه حمل‌ونقل و شرکت نرم‌افزاری سازنده و کنترل کننده این سامانه نیز آماده‌باش بودند تا در صورت وجود هرگونه نقص و ایجاد اختلال، به سرعت مشکل را برطرف نمایند که به لطف خداوند هیچ‌گونه مشکلی گزارش نشد.

وی اظهار داشت: شفافیت، عدالت محوری و چابک سازی در فرآیند حمل‌ونقل از جمله مزایای طرح هوشمند سازی و مجازی‌سازی است که در حوزه حمل‌ونقل استان بروز کرده و منشأ برکات بسیاری خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از پیاده‌سازی ساختار مجازی در فرایند حمل‌ونقل در صنایع کاشی و سرامیک به عنوان یک تحول بزرگ یاد کرد و گفت: مهم‌ترین دستاورد این طرح که پس از ۲ سال برنامه‌ریزی و کار کارشناسی قابلیت اجرا یافت، برقراری عدالت بین رانندگان و رضایت کامل آنان، سهولت و چابک سازی در امر حمل‌ونقل برای همه ارکان فعال در این حوزه است.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ساخت مسجد جامع سکینه خاتون (س) در شهرک گلستان شیراز
  • خسارت۵۷میلیاردتومانی به راهداری گلستان
  • هوشمندسازی و مجازی‌سازی فرآیند حمل و نقل کالا در یزد
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • اسب‌های خراسان شمالی در کورس گنبد کاووس خوش درخشیدند
  • فعالیت ۶۲ شعبه سیار در دومین مرحله انتخابات گنبد
  • باز هم یک حکم قضایی خاص در عجب‌ شیر
  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد