Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق گفته یکی از اقتصاددان‌های سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، با توجه به سهم قابل توجه روسیه و اوکراین در صادرات غلات دنیا، درگیری‌های بین دو کشور باعث بی‌ثباتی بازار غلات خواهد شد. - اخبار اقتصادی -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از راشاتودی، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد درگیری‌های بین روسیه و اوکراین تاثیر منفی بر بازار غلات جهان خواهد گذاشت چون هر دو کشور از تولیدکنندگان بزرگ غلات در دنیا هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما هنوز نمی‌توان میزان خسارت احتمالی این درگیری‌ها را محاسبه کرد، چون قیمت مواد غذایی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

طبق گفته‌ مونیکا توتاوا، یکی از اقتصاددان‌های فائو، بازار مواد غذایی به عوامل دیگری مانند بی‌ثباتی، شرایط جوی، هزینه تولید و بسیاری عوامل دیگر هم وابسته‌است. بنابراین نمی‌توان دقیقاً مشخص کرد درگیری‌های بین روسیه و اوکراین چه تأثیری بر قیمت مواد غذایی می‌گذراند، اما مطمئنا این شرایط باعث بی‌ثباتی بازار خواهد شد.

رشد قیمت جهانی زغال سنگ با افزایش تنش‌ها در اوکراینوخیم‌تر شدن بحران انرژی ترکیه در بحبوحه تنش‌های روسیه با اوکراین

وی اضافه کرد همه‌چیز به این بستگی دارد که شرایط فعلی چقدر طول بکشد و چگونه برطرف شود.

این اقتصاددان اشاره کرد:«روسیه در حال حاضر 20 درصد و اوکراین حدود 10 درصد از صادرات غلات به بازار دنیا را در اختیار دارند. حدود 10 درصد از تولید غلات دنیا در روسیه انجام می‌شود درحالی‌که تولید اوکراین 3 درصد از کل تولید دنیا را در بر می‌گیرد».

بسیاری از رسانه‌های غربی و چندین تن از مقامات آمریکا از نوامبر 2021 در مورد حمله‌ قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین هشدار داده‌اند. کاخ‌سفید و برخی متحدین آمریکا کرملین را تهدید به وضع تحریم‌های فلج‌کننده در صورت حمله نظامی کرده‌اند و حرکت سربازان روسیه در مرز با اوکراین را نشانه این نیت مسکو می‌دانند.

روسیه این اتهامات را رد کرده و اعلام کرده حق دارد در داخل مرزهای خود مانور نظامی انجام دهد.

انتهای پیام/90

 

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۶۴۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد

اکبر یاوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به افزایش دما و رسیدن محصول به انبوه، قیمت میوه های نوبرانه طی یک ماه اخیر ۶۰ درصد کاهش یافته است.

او قیمت هرکیلو گوجه سبز را ۱۰۰ تا ۳۵۰ هزارتومان، توت فرنگی ۷۰ تا ۱۲۰ هزارتومان، ملون ۸ تا ۱۲ هزارتومان، جانا ۱۰ تا ۱۵ هزارتومان، طالبی ۱۰ تا ۱۴ هزارتومان و چغاله بادام ۸۰ تا ۱۵۰ را هزارتومان اعلام کرد و افزود: برمبنای فاکتور رسمی حداکثر با احتساب ۳۵ درصد سود در خرده فروشی ها باید عرضه شود.

یاوری ادامه داد: قیمت گوجه سبز در ابتدای فصل یک‌میلیون تومان بود که با افزایش عرضه روند کاهشی به خود گرفته است و پیش بینی می شود که با افزایش عرضه تا پایان اردیبهشت، بازار به ثبات برسد.

رئیس اتحادیه بارفروشان از توزیع روزانه ۱۵۰ تن گوجه سبز، ۲۰۰تن توت فرنگی، ۳۰۰ تن طالبی و جانا و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن هندوانه در میدان مرکزی خبر داد.

او گفت: قیمت صیفی جات نظیر هندوانه، ملون و جانا توجیه اقتصادی برای کشاورز ندارد چراکه کمتر از ۱۰ هزارتومان از تولیدکننده خریداری می شود که جوابگوی هزینه های تولید نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • بازگشت دلار به کانال ۵۰ هزار تومان
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • گوشت اینگونه ۶۳.۵ درصد گران شد
  • تولید هسته‌های اولیه بذر غلات گامی برای تحقق شعار سال
  • روسیه به کانادا هشدار داد