Web Analytics Made Easy - Statcounter

شریفی معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد گفت: اقدام اصلی و مهم برای برون‌رفت هر چه زودتر از موج ششم کرونا مراجعه برای تزریق دز سوم واکسن و بالا بردن پوشش واکسیناسیون است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود شریفی معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون آخرین وضعیت شیوع سویه امیکرون در استان گفت: در حال حاضر ما وارد موج ششم کرونا شده‌ایم و امروز وقتی نمودارهای موارد سرپایی و موارد بستری را نگاه می‌کنیم شاهد یک شیب صعودی هستیم؛ به‌طوری‌که در برخی از استان‌ها این شیب آسانسوری است و حتی آن دسته از استان‌هایی هم که قدری دیرتر وارد شیب صعودی شده‌اند احتمالا ظرف هفته‌های آینده دچار این وضعیت بشوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یزد اولین استان درگیر امیکرون

وی افزود: استان یزد جز اولین استان‌هایی بود که درگیر امیکرون شد و اولین شهرستانی که در کشور قرمز شد اردکان بود و به دنبال آن چهار شهرستان دیگر استان هم قرمز شدند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد اظهار داشت: به جز نمودارها، اگر هر کدام از ما اطراف خودمان را هم بنگریم در بین آشنایان و همکاران موارد ابتلا را خیلی زیاد می‌بینیم؛ هرچند علایم بسیار خفیف است و افراد تصور می‌کنند صرفا یک سرماخوردگی است اما به احتمال زیاد درصد قابل توجهی از این موارد، کرونای امیکرون است.

شریفی خاطرنشان کرد: وقتی کرونای امیکرون وارد کشور شد با سرعت انتشاری که داشت حدس زده می‌شد که ظرف دو سه هفته به سویه غالب کشور تبدیل شود؛ در حال حاضر نیز از کل موارد کرونایی که داریم، حدود 60 الی 70 درصد آن سویه امیکرون و بقیه هم سویه‌های دیگر است.

 

تفاوت سویه امیکرون و دلتا

وی بیان کرد: تفاوت امیکرون با دلتا این است که قدرت سرایت آن بیشتر است بطوری که گفته می‌شود حدود 60 درصد میزان سرایت این سویه به دیگران بیشتر است؛ اما چیزی که تا به الان نشان داده این است که قدری شدت بیماری کمتر است اما وقتی سرایت‌پذیری بالا می‌رود، شدت کمتر را جبران می‌کند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد عنوان کرد: یعنی اگر به فرض مثال در سویه دلتا از هر 100 نفر 10 نفر در بیمارستان بستری می‌شدند، در امیکرون از هر 100 تا اگر 3 نفر هم بستری شوند چون تعداد موارد آن خیلی زیاد است باز هم میزان بستری‌ها افزایش پیدا می‌کند و این اتفاقی است که در حال حاضر رخ داده است یعنی ما می‌بینیم که تعداد بستری‌ها در استان یزد ظرف دو سه هفته اخیر تقریبا دو برابر شده است.

شریفی تأکید کرد: متأسفانه بعد از آن که شاهد افزایش تعداد بستری‌ها در استان هستیم بعد از چند هفته انتظار داریم که موارد مرگ و میر هم قدری بالا برود؛ هرچند در موارد مرگ و میر طبق پیش‌بینی کشوری و چیزی که در دنیا دارند تفسیر می‌کنند به اندازه دلتا نخواهد بود؛ چرا که وقتی ما درگیر دلتا شدیم پوشش واکسیناسیون خیلی پایین تر بود اما امروز پوشش واکسیناسیون خیلی بالاتر است.

مرگ و میر امیکرون کمتر از دلتا است

وی اضافه کرد: شاهد مدعای‌مان هم این است که الان کشورهایی که در اروپا زودتر از ما درگیر امیکرون شده‌اند وقتی امواج بیماری و مرگ ومیر آن‌ها را نگاه می‌کنیم می‌بینیم علیرغم اینکه آن‌ها هم میزان ابتلا و هم میزان بستری در بیمارستان‌هایشان بالا رفته (به طوری که در برخی از کشورها نسبت به سویه دلتا میزان بستری‌ها هفت برابر شده است) اما میزان مرگ و میر آن‌ها به این نسبت بالا نرفته است و اصلا قابل قیاس با میزان افزایش موارد بستری نیست و ما امیدواریم که در ایران هم همین اتفاق بیفتد و شاهد تعداد مرگ و میر کمی باشیم.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد در پاسخ به این سئوال که میزان فوتی‌های روزانه کرونا در آمریکا در سویه امیکرون حتی از سویه دلتا هم بیشتر شده است، یادآور شد: میزان افزایش مرگ و میر کرونایی در سویه امیکرون در آمریکا بدلیل پایین بودن پوشش واکسیناسیون این کشور است به‌طوری‌که میزان واکسیناسیون آمریکا از ایران و از بسیاری از کشورهای اروپایی کمتر است.

شریفی تصریح کرد: اگر به وضعیت کشورهای اروپایی نگاه کنیم می‌بینیم که نمودارهای بستری آن‌ها بصورت آسانسوری و صعودی است اما میزان مرگ و میر آن‌ها به این میزان صعودی نیست.

وی گفت: در کشور ما هم امیدواریم که با توجه به پوشش بالای واکسیناسیون شاهد مرگ و میر زیادی نباشیم اما این مشروط به این است که مردم تزریق دز سوم واکسن را جدی بگیرند چرا که دریافت دز سوم در مقابله و پیشگیری از امیکرون نقش زیادی دارد.

استقبال از دز سوم واکسن کمتر از 50 درصد

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد اظهار داشت: ما موفقیتی که در تزریق دز اول و دوم واکسن داشتیم در دز سوم نداشتیم و آن استقبالی که باید در زمینه دریافت دز سوم می‌شده هنوز نشده است؛ هرچند طی چند روز اخیر با توجه به شیوع امیکرون توجه مردم برای تزریق واکسن بیشتر شده است اما هنوز هم بیش از 50 درصد افرادی که واجد شرایط تزریق نوبت سوم هستند، برای تزریق مراجعه نکرده‌اند.

شریفی درباره اینکه نسبت تعداد بستری‌ها و فوتی‌های کرونایی در استان یزد با عدم تزریق واکسن چه میزان است، عنوان کرد:  در این زمینه کار متشکلی در همه استان انجام نشده است، هرچند ممکن است مثلا در یک بیمارستان چنین آماری انجام شده باشد و البته یک طرح پژوهشی در این زمینه در حال انجام است اما هنوز نتایج آن اعلام نشده است.

وی ادامه داد: اما بصورت میدانی وقتی نگاه می‌کنیم و من خودم وقتی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنم می‌بینم که اکثر بیماران بستری شده یا بیماران بستری شده در بخش مراقبت‌های ویژه یا اصلا واکسن دریافت نکرده‌اند و یا اینکه بصورت ناقص دریافت کرده‌اند.

تزریق دز سوم واکسن راه مقابله با امیکرون

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد تأکید کرد: لذا تزریق دز سوم به ویژه برای مقابله با امیکرون بسیار کارساز و نقش‌آفرین است؛ به ویژه آنکه زمان اوج واکسیناسیون در کشور ما در ماه‌های شهریور و مهر بود و بسیاری از مردم سه ماه از زمان تزریق نوبت دوم‌شان گذشته است.

شریفی درباره راه برون‌رفت از پیک ششم کرونا تصریح کرد: اقدام اصلی و مهم برای برون‌رفت هر چه زودتر از موج ششم کرونا مراجعه برای تزریق دز سوم واکسن و بالا بردن پوشش واکسیناسیون است و نکته دیگری که بسیار قابل اهمیت است استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است.

وی اضافه کرد: بعد از تزریق دز سوم واکسن هم نیاز به استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی داریم؛ چر که واکسن نقش حفاظتی در برابر ابتلا به بیماری دارد و مهم‌تر اینکه افراد را در برابر ابتلا شدید و بستری در بخش مراقبت‌های ویژه محافظت می‌کند اما به هر حال افرادی هم که واکسن می‌زنند ممکن است مبتلا به کرونا بشوند اما شدت بیماری‌شان خیلی کمتر است و معمولا بدون نیاز به بستری درمان می‌شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد یادآور شد: با توجه به اینکه قدرت سرایت‌پذیری امیکرون بسیار بالا است هرجا که تجمعی باشد و افراد رعایت نکنند انتقال اتفاق می‌افتد؛ بر همین اساس در ستاد استانی مقابله با کرونا نیز مصوباتی در همین راستا تصویب شده است.

شریفی با بیان اینکه مهم‌ترین راه در امان ماندن از ویروس، خودمراقبتی است، اظهار داشت: شاخص میزان استفاده از ماسک و همچنین رعایت فاصله اجتماعی در استان یزد به زیر 40 درصد رسیده است و بدتر اینکه طی هشت هفته اخیر میزان رعایت فاصله اجتماعی حدود 20 درصد و میزان استفاده از ماسک 13 درصد کم شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: معاون فنی مرکز بهداشت استان یزد رعایت فاصله اجتماعی تزریق دز سوم واکسن پوشش واکسیناسیون استفاده از ماسک موج ششم کرونا سویه امیکرون برای تزریق مرگ و میر برون رفت بستری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۶۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور

بنابر اعلام وزارت بهداشت واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کودکان کشور وارد شد.

به گزارش ایسنا، واکسن خوراکی روتاویروس جهت پیشگیری از اسهال‌های ناشی از این روتاویروس برای شیرخواران تجویز می‌شود.

بنابر اعلام وزارت بهداشت شروع این برنامه از دانشگاه‌های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران ٢ ماهه است.

دکتر عرشی - رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت پیش از این اعلام کرده بود که واکسن روتاویروس در سنین ۲ و ۴ و ۶ ماهگی تزریق می‌شود و واکسیناسیون روتاویروس حداقل از سالانه ۱۰ هزار بیماری اسهال شدید و نیاز به بستری جلوگیری خواهد کرد.

همچنین اواخر سال گذشته واکسن پنوموکوک به برنامه واکسیناسیون کشوری وارد شد و اجرای آن از بندر خمیر هرمزگان شروع شد. بنابر اعلام رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت این واکسن نیز در سنین ۲ و ۴ و ۱۲ ماهگی تزریق می‌شود و می‌تواند سالانه از ۱۵۰۰ مرگ کودکان جلوگیری کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک واکسن دیگر در لیست واکسیناسیون کودکان ایرانی
  • دستورالعمل فواصل بین کسب و کار‌های کشاورزی اصلاح می‌شود
  • واکسن روتاویروس به جدول واکسیناسیون کشوری اضافه می‌شود
  • ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور
  • شکایت بازیکن فرانسوی از فایزر و بیونتک به دلیل عوارض واکسن کرونا
  • واکسن کرونا باعث پایان فوتبال من شد!
  • آغاز واکسیناسیون حجاج در آذربایجان شرقی
  • تزریق و تلقیح بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • واکسیناسیون ۵ هزار حجاج گلستانی در حال انجام است