Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه گروه علم وآموزش ایرنا،‌ شرکت آمریکایی اچ‌دی‌تی بیو (HDT Bio Corp)، توسعه‌دهنده ایمونوتراپی برای سرطان‌شناسی و بیماری‌های عفونی و سنای سیماتک (SENAI CIMATEC) که یک موسسه آموزشی، تحقیقاتی و نوآوری مهم برزیل است، به اولین داوطلبان سالم در برزیل واکسن ضدکرونای RNA COVID-۱۹ HDT Bio  را تزریق کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این واکسن به عنوان فاز اول آزمایش بالینی به این افراد تزریق شد. این واکسن از فناوری تحویل RNA نانوذرات لیپیدی اختصاصی HDT Bio استفاده می‌کند.

استیو رید، مدیرعامل اچ‌دی‌تی بیو افزود: این کارآزمایی بالینی در برزیل دومین مطالعه بین‌المللی است که تلاش‌ می‌کنیم به کمک شرکایی از کشورهایی که از لحاظ تاریخی محروم هستند، روی توسعه واکسن ضدکرونا کار کنیم. این کار با انتقال فناوری منحصربه‌فرد نانوذرات لیپیدی برای توسعه، ساخت و توزیع RNA COVID-۱۹ در مبارزه با این بیماری همه‌گیر انجام می‌شود، اولین مورد در هند و با شریک ما جنووا بیوفارماکیوتیکالز بود که واکسن را به فاز ۲ و فاز ۳ انتقال داده‌ایم.

وی بیان کرد:‌ اچ‌دی‌تی بیو شراکت‌های دیگری برای توسعه واکسن ضدکرونای خود از جمله در کره جنوبی و چین دارد. این مشارکت‌ها بخشی از ماموریت و راهبرد تجاری شرکت ما است که هدف آن ارائه روش‌های ایمنی درمانی پیشرفته به کشورهایی است که حمایتی از آن‌ها انجام نمی‌شود تا به رفع نابرابری‌های بهداشت جهانی کمک کنند.

روبرتو بادارو از اعضای این شرکت گفت: از مطالعات بالینی واکسن RNA MCTI CIMATEC HDT، انتظار داریم داده‌های کافی برای نشان دادن کارایی و ایمنی این محصول به دست آوریم. به این ترتیب، توسعه واکسن RNA MCTI CIMATEC HDT نشان‌دهنده نقطه عطفی برای مدرن‌سازی نظام سلامت ملی است؛ زیرا می‌توان آن را در خود کشور برزیل تولید کرد.

سنای سیماتک از طریق شراکت با اچ‌دی‌تی بیو در برزیل توسعه و ارزیابی یک فناوری پیشرفته را به روشی انحصاری انجام می‌دهد و همچنین اولین مطالعه بالینی شامل واکسن خودتقویت‌کننده RNA را آغاز می‌کند. وزارت علوم، فناوری و نوآوری‌ها برزیل (MCTI) از اجرای مراحل اولیه بالینی حمایت کرده است.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این کارآزمایی ایمنی، تحمل‌پذیری و ایمنی‌زایی واکسن را در سه سطح دز یک میکروگرم، پنج میکروگرم و ۲۵ میکروگرم ارزیابی می‌کند، ایمنی و تحمل، نقطه پایانی این ارزیابی خواهد بود که با بروز عوارض جانبی برای هر دز تا ۱۲ ماه پس از واکسیناسیون ارزیابی می‌شود. ارزیابی‌های موقت برنامه‌ریزی شده برای اندازه‌گیری ایمنی‌زایی نیز انجام خواهد شد.

واکسن ابداعی HDT Bio که فاز اول آزمایشی را در آمریکا نیز انجام خواهد داد، از سیستم حامل نانوذرات لیپیدی اختصاصی خود برای تحویل RNA استفاده می‌کند. این واکسن از دو جهت با واکسن‌های RNA موجود تجاری متفاوت است. اول این که، محموله RNA آن برای تقویت خود در داخل بدن طراحی شده است، در نتیجه، واکسن سیستم ایمنی را با دز بسیار پایین‌تری نسبت به واکسن‌های تجاری موجود فعال می‌کند، ایمنی را افزایش و هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهد. دوم این که RNA به جای محصور شدن در داخل آن به خارج از سیستم تحویل نانوذره می‌چسبد و ثبات بیشتری فراهم می‌کند.

برچسب‌ها ویروس کرونا فناوری نانو فناوری واکسن کرونا برزیل پروندهٔ خبری واکسن کرونا، از نظریه تا عمل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا فناوری نانو فناوری ویروس کرونا فناوری نانو فناوری واکسن کرونا برزیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۷۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد

در پژوهش جدیدی که برای ارزیابی توانایی ChatGPT در تشخیص بیماری‌ها انجام شد، این مدل هوش مصنوعی نتوانست آبسه مغزی را به درستی تشخیص دهد.

به گزارش ایسنا، به رغم این که هوش مصنوعی در حال تبدیل شدن به یک بخش اساسی از پژوهش‌های بالینی و تصمیم‌گیری است، بسیاری از افراد هنوز صحت ChatGPT را برای پشتیبانی از فرآیندهای تشخیصی و درمانی پیچیده زیر سوال می‌برند.

به نقل از میراژ نیوز، یک پژوهش جدید که ChatGPT را برای مدیریت کردن «آبسه مغزی»(Brain abscess) به کار گرفته، نشان داده که اگرچه به نظر می‌رسد ChatGPT قادر به ارائه دادن توصیه‌هایی درباره تشخیص و درمان است اما برخی از پاسخ‌های این مدل هوش مصنوعی می‌توانند بیماران را در معرض خطر قرار دهند.

این پژوهش که در کنگره جهانی «انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا»(ESCMID) در شهر بارسلون اسپانیا ارائه شد، توسط اعضای گروه پژوهشی «بیماری‌های عفونی مغز»(ESGIB) انجام شده است.

دکتر «سوزان دایکوف شن»(Susanne Dyckhoff-Shen) از بیمارستان «دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان مونیخ»(LMU) در آلمان و یکی از اعضای انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا گفت: زمانی که با ایمنی بیمار سر و کار دارید، هر نتیجه کمتر از ۱۰۰ درصد یک شکست است. اگرچه ما از دانش ChatGPT درباره مدیریت آبسه‌های مغزی شگفت‌زده شده‌ایم اما محدودیت‌های کلیدی در استفاده از این مدل هوش مصنوعی به عنوان یک دستگاه پزشکی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به آسیب احتمالی بیمار و عدم شفافیت داده‌ها برای ارائه پاسخ اشاره کرد.

توانایی هوش مصنوعی در جذب سریع، پردازش و تفسیر مجموعه داده‌های گسترده، چشم‌انداهای وسوسه‌انگیزی را نشان می‌دهد اما این پرسش نیز به وجود می‌آید که آیا فرآیندهای زمان‌بر برای ایجاد دستورالعمل‌های پزشکی هنوز ضروری هستند یا اینکه مدل‌های هوش مصنوعی آموزش‌دیده با انبوهی از اطلاعات پزشکی می‌توانند در پاسخ به پرسش‌های پیچیده بالینی با کارشناسان بالینی رقابت کنند.

آبسه‌ مغزی یک عفونت تهدیدکننده در سیستم عصبی مرکزی است که برای جلوگیری از عوارض شدید عصبی و حتی مرگ بیمار باید به سرعت شناسایی و درمان شود. مدیریت آبسه‌های مغزی عمدتا براساس تجربه بالینی و پژوهش‌های محدود انجام می‌شود اما انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا در سال ۲۰۲۳، نیاز به یک روش استاندارد را با توسعه یک دستورالعمل بین‌المللی برآورده کرد.

گروهی از پژوهشگران اروپایی برای اینکه بفهمند آیا ChatGPT قادر به ارزیابی حرفه‌ای پژوهش‌های پزشکی و ارائه توصیه‌های معتبر علمی است یا خیر، مدل هوش مصنوعی را آزمایش کردند تا ببینند که آیا در مقایسه با دستورالعمل ESCMID می‌تواند به ۱۰ پرسش کلیدی درباره تشخیص و درمان آبسه مغزی پاسخ دقیق بدهد یا خیر.

پژوهشگران ابتدا از نسخه چهارمChatGPT (ChatGPT 4) خواستند تا به ۱۰ پرسش مطرح‌شده توسط انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا پیرامون دستورالعمل آبسه مغزی آنها پاسخ دهد. پرسش‌ها بدون هیچ گونه اطلاعات اضافی طراحی و ارزیابی شدند.

سپس، ChatGPT با متن همان مقالات پژوهشی آموزش داده شد که برای توسعه دستورالعمل پیش از پرسیدن سؤالات مورد استفاده قرار گرفته بودند. این کار برای بررسی این موضوع انجام شد که آیا ChatGPT با استفاده از داده‌های مشابه به‌ کار رفته برای توسعه دستورالعمل‌ها می‌تواند توصیه‌های هماهنگ‌تری را ارائه دهد یا خیر.

سپس سه متخصص بیماری‌های عفونی، پاسخ‌های هوش مصنوعی را با توصیه‌های دستورالعمل انجمن میکروبیولوژی بالینی و بیماری‌های عفونی اروپا مقایسه کردند تا مواردی را مانند وضوح، هم‌سویی با دستورالعمل و خطر احتمالی برای بیمار ارزیابی کنند.

این پژوهش در «The Journal of Neurology» ارائه شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • تلقیح و تزریق بیش از ۱۶۱ هزار دز واکسن فلج اطفال در همدان 
  • آغاز طرح ارتقای ایمنی تردد عابران و موتورسواران در گیلان
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • مرکز رشد فناوری‌های بالینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • پیوستن رهبران فناوری دنیا به هیئت فدرال ایمنی هوش مصنوعی آمریکا