Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، سال‌های منتهی به پیروزی انقلاب سرشار از رشادت‌های مردان و زنانی است که با استقامت در راه آرمان و اعتقاد خود حماسه‌های به یاد ماندنی و جذابی را رقم زدند. امروزه بازخوانی آن خاطرات علاوه بر زنده کردن یاد آن‌ها ،هم مایه ی انذار است و هم بشارت.انذار برای کسانی که فکر می‌کنند به تنهایی نمیتوان کاری انجام داد،و بشارت برای پیروان‌آن‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرحوم حاج حمید فاسونیه چی از جمله این مردان انقلابی است که بازخوانی خاطرات و اقداماتش در راه ترویج دین ودفاع از اسلام و حکومت اسلامی لذت بخش است.

حاج حمیدی که نه تنها محیط بر وی اثر نگذاشت بلکه او با استقامت و ایمان مثال زدنی محیط را تغییر می‌داد و ناشدنی ها را شدنی می‌کرد.

در لباس ژاندارمی حکومت پهلوی درس طلبه گی می‌داد،در پاسگاه حکومتی کلاس قرآن برگزار می‌کرد،تبعید را به تبلیغ بدل می‌کرد و شجاعانه طرح ترور شاه را می‌کشید.

او در سال ۱۳۱۰ درخانواده‌ی مذهبی چشم به جهان گشود و از دوران نوجوانی به توصیه برخی بزرگان وارد حوزه علمیه شد مقدمات را فرا گرفت و در سال ۱۳۲۸ به حوزه علمیه قم رفت.پس از چندین سال تحصیل به دلیل برخی مسائل از ادامه تحصیل بازماند و مجبور شد وارد ژاندارمری شود.

او از اولین مبارزان انقلابی در آذربایجان‌غربی  و خرم آباد لرستان بود که در لباس یک ژاندارم فعالیت دینی می‌کرد و بامرحوم حسنی در ارومیه ارتباط نزدیک داشت و به نوعی معاون او در امور مبارزاتی حساب می‌شد.او همچنین فرمانده نظامی مجاهدن مسلح امام خمینی (ره

آنچه می‌خوانیم بخشی از مصاحبه مرحوم فاسونیه‌چی با مصطفی قلی زاده علیار است که در زمان حیات اش منتشر شد:

پاسگاه چنقرالو و دیگر مناطق خدمتی من، من در آن سالها تماما برای من خاطره است، خاطرات جالب و دل انگیزی از آن سالها دارم، خاطراتی تلخ و شیرین و همه عبرت آمیز که برخی از آنها  جنبه تاریخی دارند . من هرجا میرفتم، اولا با قشر روحانی همانجا ارتباط میگذاشتم ، ثانیا در پاسگاه نماز جماعت اقامه میکردم و تمام افراد تحت فرمان من بایستی نماز می خواندند و از لهو و لعب و حرکات سبک و حرام پرهیز میکردند. مدام برای سربازان و معاونان و همکاران از قرآن و تعالیم اسلامی تبلیغ میکردم.

مساله سوم عدم تمایل من به رژیم پهلوی و حفظ تاج و تخت و سلطنت شاه بود. حتی در اغلب موارد اظهار مخالفت هم میکردم . این بود که من با مردم و روحانیون  و افسران متعهد و مردمی و مومن و متدین بیشتر انس و الفت داشتم تا با مقامات دولتی . البته اطلاع داشتم که این مسائل هم موجب پرونده سازی علیه من در ژاندارمری می شد، ولی اهمیت نمیدادم.

بعد از یک سال از هشتیان به ارومیه برگشتم و طی دو سه ماه در گروهان اول ژاندارمری رضائیه به همان امور دفتری مشغول شدم. سپس به عنوان فرمانده پاسگاه روستای پیرهادی - بالاتر از روستای معروف 《بند》در سمت جنوبی ارومیه - به منطقه مزبور اعزامم داشتند . این پاسگاه را روس ها در زمان اشغال ایران در جریان جنگ جهانی دوم ساخته بودند. زیرا ارتش اشغالگر شوروی، درآمدهایی از قبیل چوب، آرد و .. از مناطق جونبی استان آذربایجان غربی داشته که با دایر کردن این قبیل پاسگاه ها از آنها محافظت می کردند.

منطقه 《 بند》و《 پیرهادی》از مناطق بسیار حساس اطراف ارومیه بود و به عنوان تفرجگاه مردم شهر هم محسوب میشد. گاهی افراد لاابالی و اوباش و قاچاقچیان در این مناطق جولان می دادند و امنیت اهالی بومی را به هم می زدند. نه تنها اهالی روستاهای منطقه ، حتی افرادی که برای تفرج و سیاحت به آنجاها میرفتند به ویژه روزهای جمعخ ، از دست مزاحمت های همان افراد فاسق و هرزه گرد و اوباش، امنیت جانی و مالی و آرامش روحی نداشتند. من در مدت کمی با همکاری افراد تحت فرمانم توانستم نظم و آرامش را در آن منطقه برقرار نمایم.

چهارسال در پیرهادی بودم . مردم هم به لطف خدا دوستم داشتند ، زیرا برای اولین بار یک فرمانده پاسگاه ژاندارمری را می دیدند که ریش و محاسن می گذارد و نماز می خواند و با فسق و فجور مبارزه میکند و سایه رشوه خواری را هم با تیر می زند و به افراد و سربازان درستکار ارزش و اهمیت می دهد این برای مردم منطقه جالب بود.

 

طرح ترور شاه

در سالهایی که فرمانده پاسگاه بالانج بودم ، دوستان روحانی ام را گاهی به بالانج دعوت میکردم . گاهی هم خودشان می آمدند. یکی از ایشان جناب حجت الاسلام والمسلمین آقای حاج شیخ غلامرضا حسنی امام جمعه محترم و مجاهد ارومیه است. ایشان از سالهای ۱۳۲۰ شخصی مسلح و شجاع و علاقمند به جنگ مسلحانه علیه رژیم شاه بود. حتی ازسالهای بسیار دور و از قدیم در زادگاهش روستای 《بزرگ آباد》نماز جمعه اقامه می کرد. من از جوانی با ایشان رابطه دوست بودم و از سال ها قبل از پیروزی انقلاب و بعد از پیروزی هم در راستای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی با ایشان همکاری داشتم. در صحبت های آتی از آن روابط سخن خواهم گفت.

یک روز آقای حسنی به روستای بالانج آمده بود . هنگام خداحافظی مقداری از راه را باهم پیاده آمدیم و من ایشان را بدرقه کردم . آقای حسنی گفت: من دیشب در خواب دیدم که نوری از آسمان نزول کرد و و در کشور ما ایران به زمین نشست و از میان آن نور ، شخصی بیرون آمد که خیلی شبیه مرحوم آیت الله بروجردی بود!

بعد من ضمن صحبت هایمان همکاری برادرم مرحوم احمد فاسونیه چی با خیاط خانه دربار شاه را به آقای حسنی اطلاع دادم. آقای حسنی فکر کرد و گفت: این فرصت خیلی خوبی است، ما از موقعیت او استفاده میکنیم و به خیاط خانه می رویم. در جایی کیمن میکنیم و در فرصت مناسب که شاه به تنهایی در آن حوالی قدم می زند و یا رفت و آمد می کند ، ترورش می کنیم و مملکت از شر او راحت میشود. خودمان هم یا فرار میکنیم، یا در این راه شرافتمندانه به شهادت میرسیم! فعلا تو به فکر فراهم کردن مقدمات سفر به تهران و نفوذ به خیاط خانه دربار باش.

این را هم بگویم که در ارومیه دندانپزشکی ماهر به نام 《 مسنن》 بود که در نزدیک 《مسجد سردار》 مطب داشت. او بعد ها به تهران رفت . دامادش ابراهیم در تهران پیمانکار خیاط خانه کاخ مرمر واقع در چهارراه خیابان امام خمینی و ولی عصر (عج) امروزی بود. آن زمان زندگی شاه  بیشار در همین کاخ مرمر سپری میشد که الان ظاهرا موزه اش کرده اند. برادرم مرحوم احمد عامل خرید این ابراهیم در خیاط خانه دربار بود.

طرح پیشنهادی آقای حسنی البته فقط در حد حرف ماند و بعد ها هیچ اقدامی در تحقق مقدمات آن فراهم نشد. هروقت به آقای حسنی یادآوری می کردم که پس چه شد آن طرح؟ ایشان امروز و فردا می کرد تا اینکه زمان گذشت.

برای روشن تر شدن این خاطره ، گفتنی است این فکر و طرح تقریبا مربوط به سالهای ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ می شود.

تبعید به لرستان

مرا در خرداد سال ۱۳۴۹ به لرستان و شهر خرم اباد اعزام کردند و به ظاهر محل خدمتم را از ارومیه و آذربایجان غربی ، به لرستان تغییر و انتقال دادند. این ظاهر امر بود. اما در واقع مرا تبعید کردند. چرا که در طول تقریبا ۱۹ سال خدمت من در ژاندارمری تا آن زمان نه تنها هیچ گرایشی به دولت در پرونده ام نمی دیدند، بلکه برعکس، پرونده ای قطور پر از گزارش هایی از عملکرد و سخنان من در ژاندارمری برضد دولت و عوامل شاه پرست موجود بود که بر اساس آن، سازمان ضد اطلاعات ژاندارمری در تهران تشخیص داده بود که من باید از ارومیه به نقطه دوری انتقال یابم و از آن همه ارتباطات که با روحانیون داشتم و آن همه تاثیر مثبتی که به توفیق خدا در میان مردم شهر و روستاها گذاشته بودم ، به کلی منقطع گردم. البته بعدها به این واقعیت پی بردم ، من از شاه انتقاد میکردم ، به وزرا و وکلا ، ارتشیان وابسته، اعمال فسادآمیز آنها ، رشوه خواری ها، خیانت ها و بی بند و باری ها را آشکار میکردم و گاهی دهن به دهن میشدم.

الان هم یکی را بازگو میکنم که مربوط است به عملیات ژاندارمری در دفع شر عوامل حزب دموکرات کردستان در سردشت، عرض کردم که آن عملیات شش ماه طول کشید و افراد و مقامات مختلف ژاندارمری در آن شرکت داشتند. مسئول سازمان ضد ژاندارمری ارومیه هم یک روز به عنوان ماموریت و سرکشی به سردشت آمد، اما بعد از بازگشت فوق العاده حقوق یک ماه ماموریت برای خودش نوشت و در پرونده اش بایگانی کرد و مقابل یک روز ماموریت ، اضافه کار یک ماهه گرفت!

من این مورد را پیش چشم همه همکاران به خود او گفتم و انتقاد کردم و متذکر شدم که تو به بست المال ملت و حقوق این مردم خیانت می کنی ، همه ما می دانیم که تو فقط یک روز در فلان تاریخ به سردشت آمدی، اما چرا فوق العاده حقوق ماموریت یک ماهه گرفتی؟ آیا این دزدی و خیانت نیست؟!

همین مسائل روی هم جمع شد و جمع شد تا اینکه مرا به مخالفت با رژیم شاه و اقدامات ضدامنیتی متهم و پرونده سازی کردند و حکم انتقالم به لرستان را گرفتند.البته این ظاهر قضیه بود، اما به نظر خودم و همه دوستان هم فکرم و همچنین به باور همکارانم در ژاندارمری، باطن این امر تبعید من به لرستان بود.

البته علاوه بر آن ، فعالیت های مذهبی و فرهنگی من در این پرونده سازی هم خیلی موثر بود و وابستگان به رژیم از جمله مسئولان و عوامل تشکیلات ضد اطلاعات را ناخرسند می ساخت. مثلا اینکه من در وفیات و اعیاد اسلامی فعالیت های مناسبی داشتم. در مساجد روستاهای محل خدمتم از معارف قرآنی و احادیث اهل بیت ( ع) سخن می گفتم و احکام حلال و حرام را در پاسگاه ها و در میان همکاران تبلیغ می کردم ، سربازان و افسران بی نماز را برای همکاری قبول نمی کردم ، با روحانیون ارتباط تنگاتنگ داشتم.... تک تک این ها گزارش و در پرونده ام به عنوان حرکات منفی و اقدام بر ضد مصالح حکومت شاه درج و بایگانی میشد.

به هرحال، وقتی حکم اعزام به لرستان را ابلاغ کردند، اسباب و اثاثیه زندگی ام را جمع کردم و خانواده ام را برداشتم و با توکل به خدا عازم خرم آباد شدم، یادم هست که در روز وفات مرجع بزرگ مرحوم ایت الله سید محسن حکیم در خرم آباد لرستان بودم.

در عرصه فعالیت های انقلابی

من بعد از حادثه قیام مردم قم در ۱۹ دی ماه ۱۳۵۶، دیگر به مدرسه اسلامی نرفتم و به فعالیت های داغ انقلابی و همکاری با روحانیون پیشرو مثل آقای حسنی پرداختم. از آن پس، فعالیت هایی مثل خرید اسلحه کمری یا غیر کمری و بزرگ به صورت مخفیانه از افراد بومی در اطراف ارومیه به منظور آماده شدن برای مبارزه مسلحانه با عوامل مسلح رژیم شاه از فعالیت های من بود. سعی داشتیم مسجد اعظم را به ستاد اطلاع رسانی مردم بر ضد رژیم شاه تبدیل کنیم. اما مسجد اسماعیل بیگ محل تجمع محرمانه و مرکز تصمیم گیری روحانیون مبارز و افراد انقلابی بود که به اقتضای پیشرفت جریان انقلاب ماهم فعالیت های خود را تنظیم و یا بیشتر می کردیم.

مرحوم فاسونیه چی در حوادث مختلف دوران انقلاب و پس از آن نقش کلیدی در ارومیه ایفا کرد.بنای بسیاری از مبارزات انقلابی را گذاشت و تا آخر عمر با برکت خود نیز دست از این جهاد برنداشت.دستی بر قلم و شعر و شاعری نیز داشت اما جنبه های مبارزاتی شخصیت او بیشتر مطرح شد.پس از انقلاب نیز کماکان در عرصه ‌های مختلف باعث خیرات فراوان شد.

انتهای پیام

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز مرحوم حسنی ارومیه آقای حسنی خیاط خانه رژیم شاه یک روز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۷۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حزب الله کریات شمونا را به آتش کشید + فیلم

حزب الله لبنان اعلام کرد که با ده‌ها موشک کاتیوشا و فلق شهرک کریات شمونا در فلسطین اشغالی را هدف قرار داده و آن  شهرک را به آتش کشیده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد با شرکت و همراهی ۵ کشور برگزار شد
  • برگزاری تمرین پاسگاه فرماندهی مرکب صیاد ارتش و ۵ کشور
  • حزب الله کریات شمونا را به آتش کشید + فیلم
  • بکرترین دریاچه لرستان در دل طبیعت (فیلم)
  • سمپاشی مزارع گندم ارومیه علیه سن غلات و علفهای هرز
  • سمپاشی ۱۸۱۶ هکتار از مزارع ارومیه بر علیه آفت سن غلات
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین از ۳ خودرو در ارومیه
  • ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه کشف شد
  • کشف ۱۲ کیلوگرم هروئین در ارومیه
  • شرکت در انتخابات یک حق و تکلیف ملی است