Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@03:46:43 GMT

جمعیت حداقل ۲۵ استان کشور زیر حد جایگزینی است!

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۸۰۲۷

جمعیت حداقل ۲۵ استان کشور زیر حد جایگزینی است!

رییس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت گفت: حداقل ۲۵ استان از ۳۱ استان کشور، نرخ باروری کل زیر حد جایگزینی دارند و این مسئله تهدیدی برای جوانی ایران و گویای سرعت حرکت به سمت سالمندی است! - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ دکتر خلیل علی محمدزاده  در نشست هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در تبیین سیاست‌های جمعیتی و میزان برخی شاخص‌های جمعیتی در ایران اظهار کرد: حداقل 25 استان از 31 استان کشور، نرخ باروری کل زیر حد جایگزینی دارند و این مسئله تهدیدی برای جوانی ایران و گویای سرعت حرکت به سمت سالمندی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به دو بخش اساسی در تمدن نوین اسلامی تصریح کرد: در بخش سخت‌افزاری تمدن‌سازی هر چقدر هم پیشروی داشته باشیم، بدون موفقیت در بخش نرم‌افزاری که همانا پرداختن به رفتارهای سالم اجتماعی و اصلاح سبک زندگی است، پیشرفت همه جانبه رخ نخواهد داد.

علی‌محمدزاده اساس سبک زندگی را فرهنگ و بن‌مایه‌های فرهنگ را خِرد، اخلاق و حقوق معرفی و خاطرنشان کرد: سبک زندگی تمام عناصر موجود در متن زندگی را در بر می‌گیرد و این مسئله در بخشی زمینه‌ها، از جمله حیطه‌های مربوط به ازدواج، خانواده و باروری نیازمند اصلاح است؛ به عنوان مثال در حوزه سلامت؛ سزارین سازی اکثر زایمان‌ها و افزایش سقط جنین‌های غیردرمانی و محدودسازی تعداد فرزندان در خانواده‌ها، اقدامات فرهنگی خاص و کمک و همراهی متخصصان امر را می‌طلبد.

 رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری اقتصاد سلامت همچنین درباره کیفیت بخشیدن به وضعیت جمعیتی و هرم سنی مطلوب جمعیت خاطرنشان کرد: باید نگاهمان به حفظ نمای جوانی در کشور طی سالیان آینده با توسعه زیرساخت‌ها در ابعاد مختلف باشد.

وی به مسئله مهاجرت جوانان نخبه به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: بهبود این روند، سیاست‌گذاری و سبک مدیریتی خاصی را اقتضاء می‌کند.

این استاد دانشگاه به بخش‌هایی از "قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت" از جمله برخی مانع زدایی‌ها از دشواری‌های تشکیل خانواده و تسهیلات برای فرزندآوری و فرزندپروری و همچنین بیمه ناباروری اشاره کرد و ضرورت برخی اصلاحات در حوزه جمعیت و خانواده را یادآور شد.

معاون بانوان رئیس جمهور در رشت: دورکاری مادران شاغل را اجرایی می‌کنیم/ اعطای ‌تسهیلات فرزندآوری ‌در دستور کار ‌قرار دارد‌پویش ملی ترویج فرزندآوری در استان مرکزی اجرا می‌شودقائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی: مادران موفق، رسانه ترویج فرهنگ فرزندآوری و تربیت فرزند باشند

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: وزارت بهداشت فرزندآوری تک فرزندی کاهش جمعیت وزارت بهداشت فرزندآوری تک فرزندی کاهش جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۸۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، هوشنگ توکلی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در سخنانی عنوان کرد: معتقدم که تصمیم گیری و دیدگاه نسبت به جوانی جمعیت و ازدیاد آن باید از جامعه به بالا تزریق شود.

وی ادامه داد: وقتی خواسته‌ای در جامعه تعریف می‌شود و جا می‌افتد، به سمت مدیران اجرایی هم می‌رود و همین نشان می‌دهد که چنین علاقه‌ای الان در جامعه وجود دارد. وی در ادامه اظهار داشت: زمانی که چنین دیدگاهی به مدیران جامعه تزریق شود قطعا جزو اولویت هایشان قرار میگیرد و توجه می‌کنند که چه چیز‌هایی نیاز این جوانان است و تعادل بین نیاز‌ها، خواسته‌ها، توقعات و قدرت اجرایی خود را برقرار می‌کنند، هر تصمیمی در اینجا گرفته شود می‌تواند به نفع جامعه باشد.

توکلی با اشاره به شعار جوانگرایی جامعه گفت: همین شعار نشان می‌دهد که ما جوانان را می‌خواهیم تشویق به ازدواج و سپس فرزندآوری کنیم، این را هم باید در نظر بگیریم که در طول سالیان گذشته کشورما دچار تحریم‌های زیادی بوده و همه روی جامعه اثر منفی گذاشته است حال باید سرمایه گذاری‌هایی داشته باشیم که بتواند این ضعف‌ها را جبران کند و جزو اولویت‌های جامعه قرار بگیرد، قطعا قوه مجریه ما در این زمینه نیت خوبی دارد و باید بررسی کند که براساس آن چه سیاست‌هایی را در نظر بگیرد.

توکلی با اشاره به اینکه آشوب‌هایی که در سراسر دنیا دیده می‌شود نیرو‌های جوان جامعه را نسبت به آینده نگران می‌کند، گفت: الان هم که دانش بشری رشد کرده، کهنسالان بیشتر عمر می‌کنند و شرایط به طوری شده کشوری مثل انگلیس یک قتل عام علیه سالمندانش در بیمارستان راه انداخته به دلیل اینکه توان دادن خرج سالمندان را ندارد، حال در این شرایط و در جامعه خودمان باید وضعیت با بسنجیم تا نیروی کار و انسانی جوانمان از دست نرود و برای آینده هم برنامه ریزی درست داشته باشیم.

دومین جایزه ملی جوانی جمعیت به همت ستاد ملی جمعیت در بخش‌های خانواده، رسانه، سازمان‌های مردم نهاد، دستگا‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی، مدیران و نخبگان اردیبهشت سال جاری با شعار سهم من از جوانی ایران برگزار خواهد شد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت jameyat.ir مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عفاف و حجاب حافظ زندگی انسان‌ها است
  • رتبه نخست شهرستان پلدشت در نرخ رشد جمعیت
  • دلایل کاهش نرخ باروری در کشور
  • فرزندآوری باید ضرورت ملی و اولویت زندگی جوانان باشد
  • یکی از ریشه‌های کاهش نرخ باروری در کشور ما حاصل یک نگاه مالتوسی بود
  • علی مطهری: در خانواده آیت الله مطهری، نوه‌ها، نتیجه‌ها و نبیره‌ها همه یک گونه فکر می‌کنند/ حکومت باید بر اجرای حجاب نظارت کند
  • مهم‌ترین مسئله حفظ حرمت معلمان در جامعه است/ ثبات در آموزش و پرورش را ایجاد کنیم
  • ازدواج آسان راه حل مسئله جوانی جمعیت است
  • ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها/ تعامل ستاد جمعیت و فضای دانشگاهی کشور+فیلم
  • دغدغه رهبر انقلاب پیرامون فرزندآوری و ازدواج مجرّدان