Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@22:51:44 GMT

توسعه یک واحد تولیدی با همت مادرانه

تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۶۸۲۱۸

توسعه یک واحد تولیدی با همت مادرانه

اگرچه برخی کارها در همان نگاه اول به دلیل نوع سختی آن، کاری مردانه به نظر می‌رسد اما زنانی هستند که علاوه بر مادر بودن، با انجام همین کارهای به ظاهر مردانه مسئولیت‌های زندگی را نیز به دوش می‌کشند.

«اعظم دهقان» متولد۱۳۶۴ نیشابور و ساکن روستای قره‌داش قدمگاه است. او که سال‌هاست به کار گوسفندداری مشغول است، دلیل انتخاب این کار را به عنوان شغل اصلیش می‌پرسم که می‌گوید: پدرم سال‌هاست به کشاورزی مشغول است و در کنار آن نیز گوسفند هم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وقتی قرار شد مشغول به کار شوم با توجه به فضای روستا بهترین کار برای درآمدزایی را همان گوسفندداری دیدم.

آغاز کار با دو رأس گوسفند

او که حالا دارای ۵۰ گوسفند است، می‌افزاید: حدود هفت سال است که مشغول به کارم و شروع فعالیتم با دو رأس گوسفند بود و برای ادامه کار کمیته امداد از واحد خودکفایی ۴۰میلیون تومان برای گسترش کارم اعطا کرد و همان زمان ۱۰ گوسفند دیگر نیز توانستم خریداری کنم.

این مادر پرتلاش با اشاره به اینکه اطلاعات زیادی از این کار نداشته اما با کمک و راهنمایی برادرش این کار را راه‌اندازی کرده است، بیان می‌کند: معمولاً بره ماده خریداری می‌کنم. باید آن‌ها را بزرگ کرد و به مرحله زاد و ولد رساند. بره‌های نری که متولد می‌شوند بزرگشان می‌کنم و آن‌ها را می‌فروشم و بره‌های ماده را برای زادوولد نگه می‌دارم.

این بانوی پرتلاش خاطرنشان می‌کند: بره‌های ماده پس از بزرگ شدن، آبستن و دارای شیر می‌شوند و می‌توان از محصولات آن‌ها استفاده کرد اما من ترجیح می‌دهم آن شیر را بره‌ها به عنوان تغذیه استفاده کنند.

نرخ متفاوت و تقاضای بازار

وی ادامه می‌دهد: اگر رسیدگی به گوسفندان ماده خوب باشد پس از سه ماه فاصله دوباره آبستن می‌شوند. اگر به گوسفندان برسیم زادو ولد خوبی دارند  در غیر این صورت مرگ و میر بره‌ها بالا می‌رود.

او درباره فروش گوسفندان نیز بیان می‌کند: گوسفندان را به واسطه‌ها می‌فروشیم که این نرخ براساس تقاضا در بازار متفاوت است. معمولاً گوسفندان به وزن که برسند، می‌فروشم و از این رو نمی‌توان سن مشخصی را بیان کرد.

وی درباره هزینه‌های درمان دام‌ها نیز توضیح می‌دهد: برای مداوا و نگهداری از دام‌ها با اطلاعات خودم و براساس تجربه این کار را می‌کنم. البته به‌تازگی با کمیته امداد صحبت‌هایی داشتم تا از راهنمایی‌های آن‌ها نیز استفاده کنم. گوسفندداری کار سختی است آن‌ها مدام نیاز به مراقبت دارند. درصورت بیماری هزینه‌های درمانشان بسیار بالاست برای مثال یک شربت نفخ و یک آمپول تقویتی آن‌ها حدود ۲۵۰هزار تومان است.علاوه بر آن داروی انگل که حدود ۴۸۰هزار تومان است باید ماهانه به گوسفندان داده شود.

وی بیان می‌کند: متأسفانه هزینه‌های تغذیه و نگهداری گوسفندان بالاست و این درحالی است که قیمت یک بره نر حدود ۵/۳ میلیون تومان است که با توجه به هزینه بالای کاه و جو عملاً هیچ سودی برای دامدار ندارد. برای مثال کاه وجو که کیلویی ۷هزار و ۵۰۰ تومان است پیش از تورم و کرونا این آذوقه کیلویی ۴هزار تومان بوده است. در ماه حداقل ۳۰کیسه کاه نیاز داریم. در گذشته بیشتر گوسفندان را برای چرا در طبیعت می‌بردیم اما من زمین کشاورزی ندارم که آن‌ها را برای چرا ببرم و باید آذوقه آن‌ها را تأمین کنم.

هزینه بالای نگهداری

وی ادامه می‌دهد: اگر بخواهیم گوسفند زنده را بفروشیم، قیمت آن‌ ارزان است. گوسفندداری سخت شده است چون هزینه‌های تأمین علوفه و نگهداری آن بسیار بالاست و گاهی مشکلات تأمین علوفه و دارو ادامه کار را سخت می‌کند. با وضعیت موجود شرایط ادامه کار و افزایش دام‌ها مهیا نیست حتی حفظ همین وضعیت هم به دلیل بالا رفتن قیمت علوفه و ارزان بودن دام زنده ناممکن است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: کارآفرینی دامداری بره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۸۲۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار

هاشم علایی اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرک‌ها و نواحی صنعتی، دفاتر اسناد رسمی موظفند در صدور هرگونه خرید و فروش و وکالت نامه‌های تنظیمی واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی، از این شرکت استعلام و کسب مجوز کنند.

او افزود: همچنین بر اساس این قانون، هرگونه نقل و انتقال واحد‌های تولیدی منوط به اخذ پایان کار و دریافت پروانه بهره برداری از دستگاه‌های ذیصلاح است و خریداران و فروشندگان موظفند نسبت به انجام مراحل نقل و انتقال واحد تولیدی از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی اقدام کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل، اجرای این قانون را در راستای جلوگیری از بروز مشکلات آتی برای خریداران و حمایت از سرمایه گذاران واقعی دانست و تصریح کرد: ممکن است برخی از قرارداد‌ها دارای مشکلاتی از قبیل بدهی اقساط زمین، ترهین و یا اجرائیات صادره از سوی بانک‌ها، تخلفات ساختمانی، مشکلات زون بندی و زیست محیطی، احتمال فسخی بودن زمین مورد معامله را داشته باشند که وجود هریک از این موارد به طور حتم منتهی به مشکلات آتی برای خریداران خواهد شد.

علایی بیان کرد: در موارد متعددی مشاهده می‌شود که این نوع خرید و فروش‌ها منجر به طرح پرونده‌های کیفری دایر بر خرید و فروش مال غیر و کلاهبرداری شده که لازم است خریداران ضمن توجه به الزامات قانونی، موارد پیشگیرانه را در خصوص جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی در نظر داشته باشند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • بزرگترین واحد تولید اسپری در تویسرکان آماده راه‌اندازی است
  • بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از دو واحد تولیدی در ارومیه
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین+ تصاویر
  • قدردانی نماینده ولی فقیه از کارگران استان قزوین
  • ممنوعیت خرید و فروش اراضی شهرک‌های صنعتی قبل از اخذ پایان‌کار
  • احیای واحدهای تولیدی راکد در دستور کار دولت است
  • قدردانی از کارگران واحد‌های تولیدی و خدماتی همدان
  • وجود بیش از ۱۹ هزار واحد کارگری و کارگاه‌های تولیدی در کردستان
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • خواسته‌های بحق جامعه کارگری، تشکیل تشکلات کارگری در واحد‌های تولیدی