Web Analytics Made Easy - Statcounter

فارس پلاس؛ روایت روز: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ مصوبه‌ای در خصوص سربازی داشت که به واسطه آن مصوبه مشمولان غایب تحت شرایطی می‌توانند با پرداخت مبلغی به تناسب مدرک و شرایط ویژه‌ای که در نظر گرفته شده کارت پایان خدمتشان را دریافت کنند.

هرچند این مصوبه به دلیل اصل ۱۱۰ قانون اساسی نیاز به تاییدات بالاتر از مجلس دارد و با اخباری هم که از مخالفت‌های ستاد کل نیروهای مسلح منتشر شده است احتمالا چنین مصوبه‌ای حتی در صورت تصویب نهایی در مجلس به قانون تبدیل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این موضوع فعلا محل بحث نیست. ما می‌خواهیم در این مسئله دقیق‌تر شویم که اساسا چنین مصوبه‌ای چه تناسبی با مفهوم عدالت دارد؟

عدالت چیست؟

شهید مطهری در کتاب عدل الهی در چیستی عدل، ۴ برداشت از عدل را توضیح می‌دهند:

الف: موزون بودن   ب: تساوی و نفی هرگونه تبعیض   ج: رعایت کردن حقوق افراد و دادن حق هر ذی حق   د: رعایت کردن استحقاق‌ها در افاضه وجود

شهید مطهری در توضیح هر چهار بخش ملاحظاتی دارد. مثلا در توضیح عدل به معنای موزون بودن اینجور می‌گویند که این تعریف از عدل در برابر عدم تناسب است نه در برابر عدم تبعیض یا در توضیح عدل به معنای تساوی می‌گویند اگر عدل به معنای تساوی این باشد که هیچ تفاوتی در استحقاق‌ها رعایت نشود اتفاقا عین ظلم خواهد بود.

در توضیح عدل از منظر حقوق افراد هم یک بحث جدی در حوزه معرفت شناختی شکل می‌گیرد که اساسا حق چیست و صاحب حق چه کسی است؟

عدل به معنای یکسان بودن فرصتها

رهبرانقلاب در سال ۸۵ و در دیدار مردم شاهرود می‌فرماید: " عدالت به معنای یکسان بودنِ همه‌ی برخورداریها نیست؛ به معنای یکسان بودن فرصتهاست؛ یکسان بودن حقوق است. همه باید بتوانند از فرصتهای حرکت و پیشرفت بهره‌مند شوند. باید سرپنجه‌ی عدالت گریبان ستمگران و متجاوزانِ از حدود را بگیرد و مردم به این، اطمینان پیدا کنند".

عدالت یعنى امکاناتى که در کشور هست، عادلانه و عاقلانه تقسیم کنیم - نه عادلانه‌ى بى‌حساب و کتاب - و سعى کنیم همین امکانات را بیشتر کنیم تا به همه بیشتر برسد؛ نه این‌که به قشر خاص و به دسته‌ى خاصى بیشتر برسد. ۱۳۸۴/۰۶/۰۸

نتیجه مصوبه خرید سربازی چیست؟

این مصوبه برای قشر ضعیف و حتی متوسط جامعه که شاید همان اقشار مستضعف اول انقلاب هستند تنها یک انتخاب ایجاد می‌کند و آن صرف دو سال از عمر یک جوان برای خدمت به امنیت و رشد کشور است. اما برای قشر توانمند دو انتخاب ایجاد می‌کند و افراد پول‌دار می‌توانند یا دو سال از عمر خودشان را صرف خدمت کنند و یا پولی بپردازند و این عمر خود را بخرند.

البته روشن است که ارزش و بهای عمر و جوانی یک شهروند بسیار گران‌بهاتر از این هزینه‌هایی است که مصوب شده است. احتمالا چنین هزینه‌هایی برای افراد ثروتمند جامعه هم چندان رقمی محسوب نمی‌شود. در هر حال این مصوبه فرصت بیشتری را در اختیار آن‌ها که ثروتمندتر هستند می‌گذارد و قشر ضعیف جامعه در نسبت‌ با این افراد باید شرایط سخت‌تری را تحمل کنند.

سرخوردگی اجتماعی موضوع دیگری است که در این موضوع کمتر به آن بها داده می‌شود. توییت امین توکلی‌زاده معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران را ببینید: " ‏روزی که دفترچه اعزام به خدمت را گرفتم وبه میدان سپاه مراجعه کردم صف خرید سربازی کنار اعزام شکل گرفته بود . تفاوت ها دیدنی بود آنها کنایه می زدند وما هم جواب می دادیم ما رفتیم سربازی و خدمت کردیم نمی دانم عاقبت آنها که نرفتند سربازی چه شد.ولی حس بدی بود که یک عده قانون را خریدند".

فارغ از آنکه خود این خرید سربازی در آن زمان یعنی دهه ۷۰ قانون بوده اما حسی که به افراد جامعه القا می‌کند همین عبارت آخر این توییت است: " حس بدی بود که یک عده قانون را خریدند".

توجه کنیم که این مصوبه، این حس را در قشر ضعیف یا حتی متوسط جامعه ایجاد می‌کند. قشری که بنا به فرموده امام خمینی(ره) بار انقلاب بر دوش همین طیف جامعه است.

نکته پایانی هم اینکه تحول و افزایش بهره‌وری سربازی حتما یک مطالبه جدی و مهم است که همه مسوولین کشور باید به دنبال آن باشند اما چنین مصوباتی اساسا با روح و مغر انقلاب اسلامی سازگاری ندارد. 

انتهای پیام/

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: سربازی عدالت کمیسیون تلفیق انقلاب عدل به معنای یکسان بودن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۸۸۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر از ایجاد ۲۶ هزار و ۸۵۰ شغل در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: تمامی دستگاه‌های استان بوشهر نسبت به توجه به مزایای کارگران اهتمام ویژه‌ای داشته باشند در غیر این صورت اسامی آنها اعلام می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بوشهر، مصدق کشاورزی عصر امروز در مراسم گرامیداشت هفته کار و کارگر در جزیره صنعتی صدرا ضمن تبریک این هفته به کارگران اظهار داشت: اکثریت جامعه را قشر کارگر پوشش می‌دهد و رفاه این قشر به معنای رفاه اکثریت جامعه است.

وی تعداد بیمه شدگان تأمین اجتماعی استان بوشهر را 354 هزار نفر اعلام کرد و بیان کرد: کارگران کسانی هستند که چرخ اقتصاد در این استان به حرکت در می آورند، نباید این اتفاق مهم و این نقش کارگران نادیده گرفته شود.

نباید از سلامت، ایمنی و بهداشت کار کارگر غافل شویم

کشاورزی ادامه داد: نباید از سلامت، ایمنی و بهداشت کار کارگر غافل شویم، زیرا منابع انسانی سرمایه نظام است و با آسیب‌های محیط کارگری و افزایش بیماری‌های شغلی، سطح بهره‌وری کاهش پیدا خواهد و در نتیجه کارفرما متضرر می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با تذکر به مدیران و کارفرمایان گفت: کارفرمایان در راستای مسئولیت اجتماعی خود قانونی و شرعی نسبت ایجاد زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، مسکن کارگران، حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و فرهنگی و ورزشی کارگران اقدام کنند.

وی با بیان اینکه قانون کار و انضباط کارگاهی جای خود را دارند، تأکید کرد: کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگر را رعایت کنند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با کارگران که فرمودند اگر کارگران حالشان خوب باشد حال جامعه خوب خواهد شد، تصریح کرد: نیمی از جمعیت استان بوشهر را قشر عزیز و زحمتکش کارگر تشکیل می‌دهند. پس ما اگر حال این قشر زحمتکش را  از لحاظ رضایتمندی خوب کنیم حال جامعه خوب خواهد شد.

ایجاد  26 هزار و 850 نفر شغل در استان بوشهر

مصدق کشاورزی گفت: در سال گذشته 26 هزار و 850 نفر شغل در استان به همت دولت مردمی آیت‌الله رئیسی که واقعاً توجه ویژه به حوزه معیشت کارگران دارد و هدایت ارزشمند استاندار انقلابی بوشهر ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بوشهر با بیان اینکه کارفرمایان باید مزایای کارگران را رعایت کنند تصریح کرد: شایسته است تمامی دستگاه‌های استان بوشهر نسبت به توجه به مزایای کارگران اهتمام ویژه‌ای داشته باشند زیرا در غیر این صورت اسامی آنها را اعلام خواهیم کرد.

وی نقش کارگران در حرکت چرخه اقتصادی جامعه را مورد اشاره قرار داد و ایمنی و معیشت کارگران را مهم دانست و بیان کرد: کارفرمایان باید حقوق و عزت کارگران را رعایت کنند.

امنیت شغلی کارگران نقش مهمی در آرامش و رفاه جامعه دارد

سردار عبدالرضا دشتی نیز گفت: اسلام نگاه بسیار ویژه‌ای نسبت به قشر کارگر دارد زیرا این قشر تاثیرگذار باعث پیشرفت جامعه در عرصه‌های مختلف می‌شود.

جانشین فرماندهی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر با بیان اینکه دشمنان با آوردن تحریم سعی در ناامید کردن جامعه نسبت به آینده دارد تصریح کرد: علیرغم تحریم‌های مختلف دشمنان کشور توانسته است در زمینه‌‌های متعددی همچون هسته‌ای، پزشکی، تکنولوژی، عمران، کشتی‌سازی، صنایع دفاعی و نظامی و غیره دستاورد‌های بسیاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه امنیت شغلی کارگران نقش مهمی در آرامش و رفاه جامعه دارد گفت: شایسته است مسئولین ذیربط نسبت به بیمه کارگران، ایمنی کار و افزایش مهارت کارگران اهتمام بسیار ویژه داشته باشند.

در پایان این مراسم از کارگران نمونه شرکت صدرا با اهدای هدیه و لوح تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/190

دیگر خبرها

  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • تصویب جدول مربوط به مصارف استانی در مجلس
  • تصویب جدول مربوط در مورد مصارف استانی در مجلس
  • جدول مربوط به «تملک دارایی‌های مالی» تصویب شد
  • برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • برای اولین بار قرار است «جداول بودجه» در صحن مجلس بررسی شود
  • جداول بودجه ۱۴۰۳ کاملا شفاف است