Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی دوباره جایگاه زن را به او عطا کرد، گفت: در دوران پهلوی زنان جایگاه و ارزشی نداشتند و مانند عروسک خیمه شب بازی بودند اما بغد از انقلاب در تمام ابعاد پیشرفت کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، نیمی از جمعیت کشور ما را زنان تشکیل می‌دهند؛ در ۴۰ سال اخیر بر خلاف دوران رژیم ستم‌شاهی که تلاش می‌شد زن ایرانی همچون زن غربی، مظهر تبرّج و جلوه‌گری و هیجان جنسی باشد، تلاش شده تا از امکان و استعداد عظیم وجودی زن برای تعالی جامعه بهره گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در فرهنگ پهلوی و در طول سال های حکومت شاهنشاهی در ایران دو راه پیش روی زنان قرار داده شد.فرنگی مآبی و همراه شدن با نگاه استفاده ابزاری و تغییر در باورهای ارزشی زنان و محجوریت و ممنوعیت و نگاه ارتجاعی نسبت به زن؛ یا زن باید در پستوی خانه ها محصور و محدود از حق رای، حق تحصیل، حق برخورداری از موقعیت های اجتماعی محروم و ممنوع می شد اما با آمدن انقلاب اسلامی، جایگاه و ارزش زن به او داده شد.
یکی از بزرگ‌ترین افتخارات نظام جمهوری اسلامی، آن است که در سایه‌ی این نظام مقدس، زنان فرزانه و تحصیل‌کرده و خوش‌فکر و ممتاز از لحاظ فکری و عملی در جامعه‌ی ما رشد و نمو یافته‌اند.



استفاده ابزاری از زن

از همین رو معصومه ظهیری؛ کارشناس امور زنان و خانواده و استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشارهه جایگاه زن قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، اظهار داشت: خداوند همه انسان ها را به تساوی خلق کرد و آنها را گرامی داشت اما در طول تاریخ بشریت بنا به مکاتب و سلیقه های بشری و حاکمیت حاکمان نسبت به هر دو جنس ظلم شده است.
وی ادامه داد: گاهی به عنوان آپارتاید نژادی؛ نژادی را به نژاد دیگر برتری بخشیدند و گاهی با عنوان آپارتاید تبعیض جنسیتی؛ یک جنس را بر جنس دیگر والادست و دیگری را فرودست قرار دادند.

در دوران پهلوی زنان مانند عروسک خیمه شب بازی بودند/ زنان در دوران پهلوی جایگاه و ارزشی نداشتند
این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در فرهنگ پهلوی و در طول سال های حکومت شاهنشاهی در ایران دو راه پیش روی زنان قرار داده شد. فرنگی مآبی و همراه شدن با همین نگاه استفاده ابزاری و تغییر در باورهای ارزشی زنان و محجوریت و ممنوعیت و نگاه ارتجاعی نسبت به زن؛ یا زن باید در پستوی خانه ها محصور و محدود از حق رای، حق تحصیل، حق برخورداری از موقعیت های اجتماعی محروم و ممنوع می شد و یا به نحوی از او استفاده می شد که در تبلیغ فروش آدامس به عنوان یک عروسک خیمه شب بازی بکار گرفته می شد و جلوی چشم اذهان با برهنگی مطرح می شد.
وی اضافه کرد: در طول تاریخ زنان دچار فراز و فرودهای مختلف شدند. یک دسته زنانی که در عُزلت، سنت و کناره‌گیری محرومیت‌ها را می‌کشیدند و یک عده‌ای هم باید آن ارزش‌ها را می‌باختند، لذا باید از نوک سر تا نوک پا فرنگی می‌شدند.



 انقلاب اسلامی دوباره جایگاه زن را به او عطا کرد
ظهیری بیان کرد: در این بین انقلاب اسلامی آمد و یک الگوی سومی و شاخص جدیدی را معرفی کرد تحت عنوان زن انقلابی که باارزش‌های انقلاب رشد کرد و حقوق ناشناخته او دوباره موردتوجه قرار گرفت و این تساوی به معنای برخورداری از حقوق و جایگاه اجتماعی و تکریم او موردتوجه قرار گرفت.
وی ابراز کرد:  این یک الگوی سومی بود که زن بر اساس استعداد، قابلیت، توانمندی، شخصیت و در یک رقابت مثبت با جنس مقابل خود وارد عرصه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی می‌شد.

نگاه ویژه امام خمینی(ره) به جایگاه و ارزش زن
کارشناس امور زنان و خانواده با اشاره به دیدگاه امام خمینی(ره) نسبت به ارزش و جایگاه زنان، گفت: حضرت امام خمینی(ره) که بنیان گذار انقلاب اسلامی و احیاگر مجدد شخصیت زن دارای نگاه ویژه و خاصی بود.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب بعضی رای دادن برای زنان و یا در معرض انتخابات قرار گرفتن زنان و یا عضویت در مجلس شورای اسلامی و خبرگان را ممنوع می دانند اما حضرت امام خمینی(ره) می فرماید که مرد از دامن زن به معراج میرود و در انقلاب اسلامی سهم زنان قابل توجه است به نحوی که در بعضی از مقاطع زنان پیش گام و پیش رو بودند مانند 17 شهریور و یا جریان زنان چهارمردان قم که حضرت امام اشاره مستقیم به آنها داشتند.



پیشرفت بانوان در تمام ابعاد بعد از انقلاب

ظهیری در ادامه بیان داشت: تمام درصد های رشد در نمودار بررسی وضعیت زنان بعد از انقلاب خوب بوده است مانند حضور زنان در دانشگاه ها، تحصیلات عالیه، برخورداری از تحصیل در مناطق محروم، حضور زنان در انواع شغل ها مانند پزشکی و تخصصی، حضور زنان در ورزش های مختلف، حمایت زنان در عرصه های ورزش، رشد اقتصادی و مالکیت زنان، سلامت و بهداشت و..
وی عنوان کرد: پس باید گفت که گام‌های خوبی بعد از انقلاب  در بحث ورزش زنان و امکان ورزش همگانی و امکان ورزش حرفه‌ای برداشته شده است. همچنین در بحث هنر در بحث آموزش عالی هم امکانات خوبی فراهم شده است به نحوی که درصد حضور بانوان در بخشی از آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی از مردان هم سبقت گرفته است.
این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: در رابطه با امکان تحصیل رایگان برای همه بانوان و امکان تحصیل دوباره برای بازماندگان از تحصیل ایجاد شد، در بحث سوادآموزی بسیار رشد داشته‌ایم. این‌ها را اگر به عنوان دستاوردها قرار دهیم دستاوردهای بسیار خوبی است.
وی افزود: نمودار فعالیت ها در خصوص بانوان در مقایسه با قبل و بعد از انقلاب در هر جهت و بُعدی رشد قابل توجهی داشته است و در برخی مسائل هم رشد صددرصدی داشته است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: دوران پهلوی انقلاب اسلامی بعد از انقلاب جایگاه و ارزش امام خمینی ره جایگاه زن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۶۹۲۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی + عکس

به گزارش جماران؛ اخیراً در فضای رسانه‌ای توئیتی مبنی بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران بر ساخت سلاح اتمی منتشر شده است. با مروری بر بیانات مقام معظم رهبری در سال‌های مختلف در می‌یابیم که در دکترین دفاعی- امنیتی جمهوری اسلامی ایران چنین رویکردی وجود ندارد و توئیت منتشر شده به هیچ عنوان با بیانات رهبر انقلاب اسلامی و سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی تطابق ندارد.

اینفوگرافی طراحی شده توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی نشان‌دهندهٔ تمام "نه"های رهبر انقلاب به سلاح اتمی است.

 

دیگر خبرها

  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • سپاه مظهر مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف پیشرفت انقلاب است
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • دادستانی انتظامی قضات جوان، مومن و متعهد را به جامعه معرفی می کند 
  • بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچه‌ای/ یک کنش‌گری سیاسی با شاگردپروری
  • نیروهای مسلح ایران در اوج اقتدار در منطقه و جهان هستند
  • اینفوگرافیک/ تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی
  • همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود
  • همایش ملی پیاده روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت ماه قم برگزار می شود
  • تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح اتمی + عکس