Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه گاردین در گزارشی به فشار اقتصادی بر خانوارها در برخی کشورهای اروپایی پرداخت و نوشت: مردم انگلیس هفته آینده شاهد اعلام بیشترین افزایش قیمت انرژی خواهند بود. افزایشی بی‌سابقه که هزینه انرژی میلیون‌ها خانوار را تا دو هزار پوند در سال افزایش می‌دهد.  

بر اساس آمار بانک آمریکا، بعد از چهار دور افزایش قیمت انرژی خانوارهای اروپایی در سال جاری میلادی به طور متوسط و نسبت به سال ۲۰۲۰ باید ۵۴ درصد بیشتر برای انرژی هزینه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انگلیس و ایتالیا در صدر کشورهای از جهت افزایش قیمت انرژی قرار دارند. 

برخی کشورها تدابیر اجباری را برای کاستن از خسارت ناشی از افزایش هزینه های انرژی اتخاذ کرده‌اند. دولت انگلیس در این زمینه کاری نکرده است با اینکه درخواست های زیادی از سوی گروه های نمایندگان خانواده های آسیب پذیر، کسب و کارهای خرد و حتی اقتصاددانان مطرح شده بود. 

انگلیس

دولت انگلیس قرار است ۷ فوریه (۱۸ بهمن) قرار است قیمت جدید انرژی را اعلام کند که از اول آوریل (۱۰ اسفند) اعمال خواهند شد. تدابیر احتمالی دولت این کشور برای کاستن از قیمت های فزاینده انرژی شامل کاهش ۵ درصدی مالیات بر ارزش افزوده و تغییر خط مشی‌ها در مالیات عمومی بخش انرژی است. همچنین طرحی به نام سازوکار تثبیت مطرح است که بر اساس آن تامین کنندگان انرژی از پرداخت اضافی توسط دولت برخوردار می‌شوند. حزب کارگر به عنوان حزب رقیب دولت از طرحی حمایت کرده که به قبوض انرژی با استفاده از مالیات غیرمنتظره سود پروژه های نفت و گاز دریای شمال یارانه تعلق بگیرد.

هلند

هلند نیز مانند انگلیس برای گرم کردن خانه و تولید برق به گاز وابسته است. اما دولت این کشور اقداماتی را با تخصیص بسته چند میلیارد یورویی را برای حمایت از خانواده ها و کسب و کارهای خرد صورت داد. دولت این کشور در ماه اکتبر (مهر) مالیات انرژی را حذف کرد که به معنای کاهش متوسط ۴۰۰ یورویی برای هر خانواده در سال است. علاوه بر این حدود ۱۵۰ میلیون یورو به عایق بندی خانه ها و ۵۰۰ میلیون یورو برای جبران خسارت کسب و کارهای خرد در قالب مالیات های کمتر انرژی اختصاص داد. این تدابیر در کل ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو برای دولت هزینه دارد و از اول ژانویه ۲۰۲۲ به مدت یک سال اجرا می‌شوند. 

فرانسه و آلمان

دولت فرانسه نیز با توجه به اعتراضات شدید مردم از افزایش قیمت انرژی در سال ۲۰۱۸، تدابیری را صورت داده و بخشی از مالیات بر قبوض انرژی را قطع کرد که حدودا ۸ میلیارد یورو برای دولت هزینه خواهد داشت. پاریس غیر از این شرکت برق دولتی ای. دی اف را برای کاستن از هزینه های تولید قیمت برق تحت فشار گذاشته و شرکت نیز به سهامداران هشدار داده که باید منتظر خسارت حدود ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورویی باشند. 

آلمان نیز ضمن حذف یک نوع مالیات بر قبوض برق قیمت برق را از ۶.۵ سنت در هر کیلووات تا ۳.۷ سنت در هر کیلووات طی ماه های آتی کاهش خواهد داد. دولت همچنین بسته ۱۳۰ میلیون یورویی برای کمک به خانوارهای کم درامد در نظر گرفته که در تابستان پرداخت خواهد شد. 

اسپانیا و ایتالیا

دولت اسپانیا سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۰) در مورد حذف مالیات بر قبوض برق تا ماه مه جاری (اواسط اردیبهشت ۱۴۰۱) موافقت کرد. قرار است این مبلغ از محل مالیات بر سودغیرمنتظره صنایعی تامین شود که از افزایش شدید قیمت بازار انرژی سود بردند.  مالیات بر سود غیرمنتظره این صنایع احتمالا تا ۲ میلیارد یورو افزایش می یابد و مانع از سود بی حساب تولیدکنندگان برق در زمان بحران می شود. 

مردم ایتالیا با قبض برق بسیار بالایی در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی روبرو شده اند، دولت این کشور در عوض طرحی برای حمایت از مردم به دلیل افزایش قیمت گاز تدارک دیده است که شامل کاستن از مالیات بر قبوض همه مشتری ها و کاهش هزینه یارانه های انرژی تجدیدشونده است. افزون بر این کمک مالی اضافی برای خانواده های کم‌درامد در نظر گرفته شده است که انتظار می رود به حدود ۸ و نیم میلیارد یورو برسد. 

سوئد، نروژ و دانمارک

سوئد دولت سوئد ۶ میلیون کرون برای کاستن از شدت قیمت قبوض برق خانگی اختصاص داده و اول این ماه نیز طرح هایی را برای یارانه های فصل زمستان تا ۶ هزار کرون و برای ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار خانوار اعلام کرد. نروژ هم حدود ۸ میلیارد کرون برای یارانه مستقیم به خانوارها از اول ماه دسامبر در نظر گرفت.  

دولت دانمارک در حال مذاکره برای اتخاذ تدابیر مختلف است تاکنون ۱۰۰ میلیون کرون برای کمک به خانوارهای اسیب پذیر اختصاص داده است؛ احتمال دارد حدود ۸۰۰ هزار خانواده کمک مالی برای پرداخت قبوض انرژی خود دریافت کنند. اما مبلغ دقیق کمک باید در مجلس این کشور تصویب شود. 

برچسب‌ها انگلیس فرانسه ایتالیا اسپانیا انرژی برق اتحادیه اروپا نروژ سوئد آلمان دانمارک

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انگلیس فرانسه ایتالیا انگلیس فرانسه ایتالیا اسپانیا انرژی برق اتحادیه اروپا نروژ سوئد آلمان دانمارک افزایش قیمت انرژی مالیات بر قبوض برای کاستن دولت این کشور میلیارد یورو میلیون یورو حدود ۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۰۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست

دولت سیزدهم در راستای ارتقای امنیت غذایی مردم و اثرگذاری یارانه بر سر سفره آن‌ها، طرح سه‌گانه کالابرگ الکترونیکی، یارانه مادران باردار یا دارای کودک شیرخوار سه دهک اول درآمدی و یارانه برای کودکان هفت دهک درآمدی جامعه که نیازمند تغذیه مضاعف هستند را در دستور کار قرار داد و اجرایی کرد.

به گزارش ایرنا، هر کدام از این طرح‌ها برای قشر خاصی تعریف شدند تا امنیت غذایی آن‌ها از طریق یارانه ارتقا یابد یا تقویت شود. طرح فجرانه یکی دیگر از ابتکارات دولت در حوزه تشویق مردم به خرید اقلام خوراکی با قیمت پایه بود؛ به این شکل که آن‌ها سبد غذایی تعریف شده مشتمل بر ۱۱ قلم کالای اساسی را با قیمت پایه خریداری کنند.

«طرح فجرانه» در راستای حمایت مضاعف از سبد غذایی خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه (اول تا هفتم) هم‌زمان با چهل و پنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از ۱۷ بهمن‌ماه سال گذشته آغاز و تا ۱۷ اردیبهشت‌ماه (فردا) ادامه دارد. در این طرح اعتبار تشوقی خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از طریق کالابرگ از ۱۲۰ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافت و شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان از مبلغ یارانه برای دریافت آن اعتبار تشویقی حذف شد.

استقبال ۸۷ مردم از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی در مرحله نخست

۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات و با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ است که مابه‌التفاوت قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین شده است.

در مرحله نخست این طرح که از بهمن ۱۴۰۲ آغاز شد، افرادی که مشمول بودند با خرید از طریق کالابرگ الکترونیکی از فروشگاه‌های اعلام شده ۲۲۰ هزار تومان یارانه مضاعف دریافت می‌کردند. در دوره نخست وازیر طرح فجرانه کالابرگ بیش از ۸۷ درصد مردم از یارانه مضاعف استفاده کردند. در مرحله بعدی که مربوط به اسفند ماه بود این مشارکت به ۷۵ درصد رسید که دلیل کاهش آن نیز این بود که مردم درگیر خرید نوروز و سفرهای نوروزی بودند.

ارتقای امنیت غذایی دهک‌های درآمدی پایین جامعه

در این مدت استقبال دهک‌های یک تا سه درآمدی جامعه از این طرح، به بیش از ۸۸ درصد رسیده که نشان می‌دهد دولت سیزدهم به اهداف خود که ارتقای امنیت غذایی دهک‌های درآمدی پایین بوده جامع عمل پوشانده است.

در آخرین آمار مربوط به ۵۲ روز نخست طرح فجرانه، بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان توسط دولت در قالب یارانه و بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان آورده مردم را تشکیل داده که به این واسطه ۷۸ هزار میلیارد تومان در ۵۲ روز به سمت سفره غذایی مردم روانه شده و در کنار آن تولید داخل رونق گرفته و کارخانجات غذایی هم توانسته‌اند تولید خود را افزایش دهند. آمار مربوط به اردیبهشت ماه هنوز اعلام نشده است.

علاوه بر ارتقا امنیت غذایی مردم از این طریق، دولت به یک هدف دیگر نیز دست‌یافت. در گذشته یارانه‌بگیران عادت به برداشت یارانه نقدی و صرف آن برای امور غیر از کالاهای خوراکی داشتند؛ اما با طرح کالابرگ الکترونیکی و پس از آن طرح تشویقی «فجرانه» رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم و صاحبان فروشگاه‌ها نسبت به خرید اعتباری شکل گرفت تا دولت به هدف خود که ارتقا امنیت غذایی است نزدیک‌تر شود.

آیا طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی پایان می‌یابد؟

باتوجه‌به اینکه روز هفدهم اردیبهشت (فردا) این طرح سه‌ماهه خاتمه می‌یابد، دولت و مسئولان حوزه به دنبال این هستند که می‌توان یارانه مضاعف ۲۲۰ هزار تومانی را به شکل دیگری پیش برد یا خیر.

تا کنون در این خصوص اطلاع‌رسانی انجام نشده است اما با توجه به موفق بودن طرح، استقبال مردم، توزیع به موقع اقلام غذایی بدون ایجاد صف، رونق صنایع تولید مرتبط با اقلام سبد غذایی و ارتقا امنیت غذایی آحاد مردم تمدید این طرح تشویقی دور از ذهن نخواهد بود. البته با توجه به هزینه زیادی که برای دولت ایجاد می‌کند قطعا باید مورد بررسی بیشتر قرار بگیرد و بودجه آن تعریف شود تا طرح ادامه پیدا کند.

قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته می‌بایست قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان پرداخت کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • فایننشال تایمز: اروپا نگران تشدید اقدامات «خرابکارانه و خشن» روسیه است
  • تمدید طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی دور از انتظار نیست
  • طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی تمدید می‌شود؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • با سامانه خودنویس امکان کنترل قیمت اجاره و حذف واسطه بین مالک و مستاجر فراهم خواهد شد
  • نقره و خودروهای برقی/ نقش فلز نقره در صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر!
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت