Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - طبق ماده دوم قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی، دولت از اواسط سال ۱۳۹۸ تاکنون، موظف بوده از طریق وزارت نفت، نسبت به صدور و بازنگری مجوز طرح‌های ایجاد تأسیسات پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی تا سقف دو میلیون بشکه در روز و اعطای تنفس خوراک، از سرمایه گذاران بخش غیردولتی برای جذب سرمایه گذاری مردمی حمایت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منظور از تنفس خوراک این است که، چون ۹۰ درصد از هزینه‌های یک واحد پتروپالایشگاهی مربوط به خوراک آن می‌شود، با اجرای این قانون، آن قدر به این واحد فرصت داده می‌شود که ابتدا هزینه‌های سرمایه گذاری اولیه را برگرداند و سپس هزینه سوخت از آن دریافت شود.

پس از تصویب این قانون، وزارت نفت با چند ماه تاخیر، در بهمن سال ۱۳۹۸ فراخوانی را اعلام کرد که حدود ۸۰۰ شرکت در آن شرکت کردند و در نهایت، حدود ۷۴ شرکت تایید اولیه شدند. حدود ۲۰ شرکت نیز تاییدیه نهایی را دریافت کردند، اما مشکل آن‌ها در این است که هنوز مجوز تنفس خوراک را از وزارت نفت و صندوق توسعه ملی دریافت نکرده اند.

ناظمی هرندی کارشناس حوزه نفت می‌گوید، وزارت نفت ظرف مدت یک ماه پس از اصلاحیه این قانون که اوایل امسال تصویب شد، باید آیین نامه اجرایی آن را مصوب می‌کرد که این کار تازه دو هفته پیش انجام شده است.

به گفته او، عقیده برخی از مسئولان وزارت نفت مبنی بر این که نیاز به اذن رهبری است، علت این تاخیر بود، اما سوال اینجاست که چطور در مرحله قانون گذاری در مجلس نیاز به اذن رهبری نبوده و در مقام اجرا این نیاز احساس شده است؟ این مشکلی است که باید توسط وزارت نفت و صندوق توسعه ملی برطرف شود، زیرا کیمسیون تلفیق مجلس نیز، برداشت از منابع این صندوق را به سبب نبود اذن رهبری رد کرده است.

ناظمی هرندی این را هم تاکید کرده که بخش دیگر تامین مالی این طرح‌ها به جز صندوق توسعه ملی، باید از طریق بازار سرمایه انجام شود که زیرساخت‌ها و موانع قانونی حضور آن‌ها در بورس برطرف شود؛ از طرف دیگر، این شرکت‌ها نیز منتظر ایجاد کانال مالی با کشور‌هایی مثل چین و روسیه هستند.

واحد‌های پتروپالایشگاهی نسبت به واحد‌های پالایشگاهی، سودآوری بیشتری دارند؛ به طور مثال، گران‌ترین محصول یک واحد پالایشگاهی، بنزین است که ارزش آن کمتر از ۳۰۰ دلار برای هر تن است، ولی محصولات پتروپالایشگاهی، عمدتا بیشتر از ۵۰۰ دلار در ازای هر تن ارزش دارند.

به طور کلی، در ازای تحویل هر بشکه نفت به پالایشگاه ۷ دلار، به واحد آروماتیک پتروشیمی ۸.۷ دلار و واحد پتروپالایشی، ۱۵.۷ دلار سود ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بازار سرمایه پتروپالایش صندوق توسعه ملی وزارت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۱۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود

جواد اوجی وزیر نفت در جمع خبرنگاران گفت: استفاده از هلدینگ‌های پتروشیمی‌ در توسعه میادین و سرمایه گازی مدنظر است  به طوری که حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و با هدف تولید روزانه ۱۲۷ میلیون مترمکعب گاز است و با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی در این زمینه قرارداد امضا شد.

او ادامه داد: سال گذشته قراردادهای خوبی برای جمع‌آوری گازهای مشعل داشته‌ایم و همچنین برای تولید بنزین در پتروشیمی‌ها تفاهم نامه خوبی داشته ایم و بخشی از متانول کشور به سمت سوخت بنزین سوق داده می شود، امروز در بسیاری از کشورها از متانول سوخت بنزین تولید می‌کنند که امروزه کشور ما هم به این دانش رسیده است.

وزیر نفت گفت: ناترازی بنزین می تواند از طریق متانول برطرف شود همچنین تولید ۳۵ میلیون متر مکعب گاز و ۵۰ هزار بشکه نفت در پالایشگاه‌های کشور از برنامه های وزارت نفت در سال ۱۴۰۳ است.

اوجی تصریح کرد: بیش از ۵۰ میلیون نفر در کشور در صنعت پتروشیمی دارای سهام هستند، در این دولت مردمی ما منتظر شرکت‌های خارجی نخواهیم ماند این در حالی است که بالاترین جذب سرمایه‌گذار خارجی در این دولت انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • رفع مشکل تامین خوراک شرکت روی بندرعباس در دستور کار قوه قضائیه
  • مشکل طولانی شدن ترخیص مواد اولیه دارو برطرف می‌شود
  • سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد یورویی در طرح‌های ارتقای کیفی پتروپالایشگاه تهران
  • مشکل صدور مجوز ساخت در ۲۸ قطعه از زمین‌های رو به روی شهرک خانقاه برطرف می‌شود
  • سرمایه‌گذاری پتروشمی‌ها در بالادست صنعت برای حل مشکل خوراک
  • مسکن مهر چاله‌ های بزرگ دارد
  • پتروشیمی‌ها پول خوراک را به‌موقع پرداخت کنند
  • ناترازی بنزین با سوخت متانول برطرف می‌شود
  • رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • رشد ۴۱ درصدی صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال گذشته