Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان - حمزه احمدی گفت:  عملیات کپه کاری، بذر پاشی و مهار روان آب در مراتع جنوب کرمان، شروع و در سال جاری از محل اعتبارات ملی، استانی و محرومیت زدایی برای انجام عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی ۵ میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: به اینکه عملیات بیولوژیک شامل بذرپاشی توأم با حفاظت و قرق در سطح ۱۰۰۰ هکتار از این عرصه‌ها از طریق مشارکت مردمی اجرایی می‌شود

او گفت : طی چند روز اخیر عملیات بیومکانیک شامل احداث هلالی آبگیر توأم با بذرپاشی، بذر کاری و حفاظت و قرق و همچنین احیاء و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی (شامل بذرکاری و کپه کاری توأم با حفاظت و قرق) در سطح ۲۵۱۵ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان‌های جیرفت، کهنوج، قلعه گنج، منوجان و عنبرآباد شروع شده است.

او می‌گوید: در عملیات‌های بذرپاشی و کپه کاری از گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه استفاده می‌گردد، افزود: کشت گونه‌های بومی، موجب حفاظت خاک در برابر فرسایش شده که به دنبال آن پوشش گیاهی مناطق حساس نیز احیاء خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: مراتع به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی برای تأمین معیشت جمعیت قابل توجهی از دامداران و کشاورزان به شمار می‌رود، از دیگر مزایای کپه کاری و بذرپاشی، تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه آن‌ها برای تأمین خوراک دام می‌باشد که این امر موجب رونق بخش دامپروری می‌شود.

او گفت: تلاش می‌گردد تا از جوامع بومی محلی برای این اقدام استفاده شود، تصریح کرد: از آن جایی که مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در دراز مدت، از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش‌خوراک آن با گونه‌های نامرغوب جایگزین می‌گردد، لذا کشت گونه‌های بومی می‌تواند باعث احیاء دوباره مراتع، تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، افزایش ذخیره نزولات آسمانی و ... شود.

به گفته او کپه­ کاری، یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های کوچک حفر شده قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.

انتهای پیام/س

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری بذرکاری کپه کاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۲۰۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از مشاهدۀ پلنگ ایرانی در این استان خبر داد.

به گزارش تسنیم، علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه‌ است.

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست لرستان با تقدیر از خدمات محیط‌بانان، بیان کرد: هوشمندسازی و استفاده از فناوری‌های نوین ارتقای امنیت، افزایش مشاهدۀ تعداد گونه‌های حیات‌وحش طی دو سال اخیر را به‌دنبال دارد.

او با اعلام اینکه تعداد گربه‌سانان ایران به هشت گونه کاهش یافته‌است، تأکید کرد: پنج گونه شامل پلنگ ایرانی، کاراکال، سیاه‌گوش، گربه جنگلی و گربه وحشی در لرستان شناسایی و ثبت شده‌است.

سالاروند خاطرنشان کرد: سه مورد پلنگ ایرانی سال گذشته در زیستگاه‌های لرستان مشاهده و ثبت شده‌است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • زنده گیری و رهاسازی سه سر تمساح در جنوب سیستان و بلوچستان
  • زادآوری‌های جدید در باغ وحش ارم سبز
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • عملیات ساخت ۱۰۳ مدرسه جدید در استان کرمان آغاز شد
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • عملیات کنترل آفت در ۵۰۰ هکتار از تاغزارهای شاهرود آغاز شد