Web Analytics Made Easy - Statcounter

با توجه به اینکه وزارت اقتصاد به ۱۳ بانک زیر مجموعه خود اعلام کرد حداکثر ظرف ۲۴ ساعت نسبت به درج بخشنامه‌های مربوطه و تسهیل فرایند پرداخت این تسهیلات اقدام کنند و در شرایطی که این بانک‌ها هم نحوه اعطای تسهیلات بدون ضامن را به شعب خود ابلاغ کرده‌اند، اما شاهد هستم که مردم برای دریافت وام در شعب بانک‌ها با مشکلاتی عجیبی روبرو می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرنگار اقتصادی برنا؛ وزیر اقتصاد بر اساس  دستور رئیس جمهور مبنی بر تسهیل پرداخت وام‌های خرد، روز شنبه 9 دی ماه اعلام کرد «اعطای وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون اخذ ضامن آغاز شده است» اما مشخص شد مراحل پرداخت وام در بانک‌های دولتی تغییری نداشته و برخی از مدیران شعب این بانک‌ها یکی از شروط پرداخت وام را  انجام مراحل اعتبارسنجی مشتریان را اعلام می‌کنند که به دلیل اینکه مقررات اعتبارسنجی از سوی بانک مرکزی در حال بازنگری است، بخشنامه جدیدی در این خصوص اعلام نشده است.

با توجه به اینکه وزارت اقتصاد به ۱۳ بانک زیر مجموعه خود اعلام کرد حداکثر ظرف ۲۴ ساعت نسبت به درج بخشنامه‌های مربوطه و تسهیل فرایند پرداخت این تسهیلات اقدام کنند و در شرایطی که این بانک‌ها هم نحوه اعطای تسهیلات بدون ضامن را به شعب خود ابلاغ کرده‌اند، اما شاهد هستم مردم برای دریافت وام در شعب بانک‌ها با مشکلاتی عجیبی روبرو می‌شوند.

 پیگیری‌‌ها از روند پرداخت وام در چند بانک دولتی نشان می‌دهد کارمندان بانک‌ها با رفتار بسیار نامناسبی با متقاضیان این نوع وام‌ها برخورد و  پس از مدت زمان طولانی اعلام می‌کنند با توجه به اعتبارسنجی بانکی، افرادی که در سطح مشتریان پر ریسک قرار دارند شرایط دریافت وام را ندارند. در حالی که پیش از این گفته شده بود کارمندان دولت نیازی به اعتبارسنجی ندارند.

برخی بانک‌ها نیز اعلام می‌کنند این طرح برای مشتریان خوش حساب بانک در نظرگرفته شده و ملاک پرداخت تنها دریافت حقوق از این بانک نیست و یک مدیر بانک اعلام می‌کند برای دریافت وام به همان شعبه‌ای که در آن حساب افتتاح کرده‌اید مراجعه کنید.

زمانی که معیار تعیین مشتریان خوش حساب یا شرایط دریافت وام را از متصدیان بانکی جویا می‌شویم موضوعات عجیبی را اعلام می‌کنند که باید گردش حساب بالایی داشته باشید و مبلغی بین 5 تا 10 میلیون تومان در حساب شما طی چند ماه رسوب کرده باشد و یا اگر شما حساب بلند مدتی نزد شعبه یک بانک داشته باشد با اعلام نظر رئیس شعبه شرایط دریافت هر نوع وامی برای شما ساده‌تر خواهد بود.

حتی در پیگیری‌های انجام شده برخی شعب به کل ابلاغ این چنین وامی را منکر می‌شوند و یا اعلام می‌کنند به دلیل مشکلات سیستمی امروز امکان بررسی شرایط پرداخت وام را نداریم و چند روز دیگر مراجعه کنید. طی این  پیگیری‌ها از رفتار بیشتر متصدیان و مدیران شعب متوجه می‌شویم اعلام تسهیل شرایط دریافت وام از سوی دولت باعث افزایش حجم کار این کارکنان شده و از هر طریقی سعی می‌کنند متقاضیان را به شعب و بانک‌های دیگر بفرستند.

این در شرایطی است که وزیر اقتصاد به دلیل رفتار نامناسب بانک‌ها، ضرب الاجل ۲۴ ساعته‌ای را برای مدیران بانکی تعیین کرد بود و بر پرداخت وام بدون ضامن و نظارت بر تمکین بانک‌ها از این مصوبه تاکید داشت.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اقتصاد دستور رئیس جمهور بانک مرکزی حقوق مشکلات دولت اقتصاد بانک مرکزی دستور رئیس جمهور دولت مشکلات وام 100 میلیونی برای دریافت وام اعلام می کنند شرایط دریافت پرداخت وام بدون ضامن بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۴۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با قانون جدید بانک مرکزی که خردادماه اجرایی می‌شود قدرت کنترل بانک‌ها به دست بانک مرکزی خواهد افتاد.

به گزارش تسنیم؛ غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اصلاح نظام بانکی و جهش تولید اظهار کرد: شبکه بانکی کشور یک ساختار و مدیرانی دارد و زیر نظر بانک مرکزی است، اما تغییر در این مجموعه دشوار است.

وی افزود: وقتی شبکه بانکی کشورمان چهل سال به یک رویه خو گرفته به راحتی نمی‌توان آن را از این رویه خارج و به وضعیت جدیدی منتقل کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این پرسش که نظام بانکی کشور تا چه اندازه با طراحی الگوی توسعه و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هماهنگی دارد گفت: در حال حاضر نظام بانکی کشور تفاوت نسبتاً زیادی با الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد. بانک مرکزی از اول متعهد نبود به اینکه بانکدار اسلامی را دنبال کند، اما الان در قانون جدید بانک مرکزی مهم‌ترین تکلیف این قانون، اجرای بانکداری اسلامی است و تحقق این مهم نیازمند تحول و تغییرات جدی است.

 مصباحی مقدم ادامه داد: با وجود اینکه اقدامات زیادی انجام شده و تغییرات خوبی هم رخ داده، اما تغییرات به صورت اساسی و گسترده نیست و نیاز دارد که رویکرد بانک مرکزی در زیرساخت قرارداد‌ها و قوانین و مقررات یک رویکرد جدی و فعال و به گونه‌ای باشد که ساختار را به صورت اساسی تغییر دهد و اصلاح کند.

وی در پاسخ به این پرسش که قانون جدید تا چه اندازه بانک مرکزی را به نقطه مطلوب می‌رساند اظهار کرد: بنده آرزو می‌کردم بانک مرکزی از استقلال بیشتری برخوردار باشد که این اتفاق افتاده و البته بنده هم در مجلس هشتم طراح قانون بانک مرکزی مستقل بودم که به ثمر نرسید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تذکر این مطلب که بانک مرکزی بانک حکومتی و بانکِ بانکهاست نه بانک مردم یادآور شد: جایگاه بانک مرکزی جایگاهی نیست که با بنگاه‌ها و مردم دادوستد داشته باشد بلکه بانک‌ها را مدیریت و بر عملکرد آن‌ها نظارت می‌کند و جلوی ناترازی و تخلفات آن‌ها را می‌گیرد لذا باید از اقتدار لازم برخوردار باشد تا بتواند مانع از انحرافات و کج روی‌های نظام بانکی شود.

مصباحی مقدم گفت: منابع بانک هم باید در خدمت برنامه‌های بلند مدت و میان مدت دولت باشد و هم باید مستقل باشد تا بتواند بر بانک‌ها نظارت کند.

وی تصریح کرد: قدرت کنترل بانک‌ها تا قبل از تصویب قانون جدید، در اختیار بانک مرکزی نبود، اما با قانون جدید که خردادماه اجرایی می‌شود قدرت کنترل بانک‌ها به دست بانک مرکزی خواهد افتاد و یک سری سیاست‌های پولی و ارزی، مبنای عمل بانک مرکزی قرار خواهد گرفت.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح کرد: اگر منابع بانکی برای بنگاه‌ها و در جهت تولید و تجارت تأمین شود و برگشت داشته باشد بانک باید بر مصرف وجوه حاصل از برگشت اصل پول و برگشت سود به هر مقدار که باشد نظارت کند درغیر این صورت بازار دلالی و واسطه گری رشد پیدا می‌کند.

مصباحی مقدم با انتقاد از اینکه بانک در خدمت نظام تولید و نظام بازار نیست و دغدغه‌ای برای تولید و بخش واقعی اقتصاد ندارد گفت: بانک باید واسطه وجوه بین سپرده گذاران و تجار و تولیدکنندگان باشد، اما این کار را نمی‌کند و فقط تأمین مالی می‌کند و کاری هم ندارد که این تسهیلات برای چه کاری مصرف می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه تأمین مالی برای تولیدکننده نباید هزینه بر باشد افزود: بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی کشور بزرگترین بدهکاران نظام بانکی هستند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مدیر عامل بانک سینا برکنار شد
  • علی ابدالی مدیر عامل بانک سینا شد
  • فعال‌سازی بانکداری اینترنتی در بانک ملت بدون مراجعه حضوری
  • چرا عمده مردم از دریافت وام بانکی محروم اند؟/سو استفاده بانک ها
  • نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است
  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • رحمانی فضلی: دولت ضعیف و قوی، هر کدام ۲۰ درصد کشور را عقب یا جلو می برند /بدون فضای باثبات نمی شود کاری کرد
  • نماینده مجلس: پرداخت وام در کشور به کلی تعطیل شده است
  • واکنش تند مدیر روابط عمومی بانک مرکزی به انتقاد میرسلیم