Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ آیت‌الله صافی‌گلپایگانی از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی بود و توانایی ویژه علمی او سبب شد پاسخگویی به سوالات فقهی و کلامی به وی واگذار شود، از ۲۸ مرداد تا ۲۴ آبان ۱۳۵۸ مسئولیت تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیماز  قم، آیت‌الله لطف الله صافی گلپایگانی مرجع تقلید شیعیان بامداد سه‌شنبه بر اثر ایست قلبی دعوت حق را لبیک گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی سال 1297در گلپایگاندیده به جهان گشود، این مرجع تقلید شیعیان از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردیو عضو شورای استفتایوی بود و کتاب منتخب الاثردرباره امام دوازدهم شیعیان را به توصیه استاد خود نوشت.

عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، عضویت در شورای نگهبانو دبیری آن، از مناصب سیاسی صافی گلپایگانی بوده است. از این مرجع جهان تشیع آثار فراوانی منتشر شده که به 80 عنوان فارسی و عربی می‌رسد و برخی از این موارد، جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویترا به دست آورده‌اند.

آیت‌الله شیخ غلام حسن صبوری دعوت حق را لبیک گفتآیت‌الله سید عادل علوی دعوت حق را لبیک گفتحجت‌الاسلام آقاجری از اساتید و مبلغین حوزه و از جانبازان دفاع مقدس دعوت حق را لبیک گفت

 زندگی و تحصیل 

آیت الله صافی تحصیلات خود را در گلپایگان آغاز کرد و ادبیات عرب، کلام، تفسیر قرآن،حدیث، فقه و اصول را تا پایان سطح، در زادگاه خود به سرانجام رساند.

این مرجع تقلید شیعیان در 23 سالگی (1360ق) ازگلپایگان به قم هجرت کرد و در درس سید محمد تقی خوانساری، سید محمد حجت کوه کمره ای، سید صدرالدین صدر، سید محمد رضا گلپایگانیو آیت الله بروجردیحاضر می‌شد. او پس از چهار سال اقامت در قم، به مدت یک سال در نجفساکن شدو در درس محمدکاظم شیرازی، سید جمال الدین گلپایگانیو شیخ محمدعلی کاظمی حضور یافت. او داماد و سید محمد رضا گلپایگانیاست.

 جایگاه علمی و مرجعیت 

آیت الله صافی گلپایگانی، از شاگردان برجسته آیت الله بروجردی بود و توانایی ویژه علمی او موجب شد پاسخگویی به سوالات فقهی و کلامی و همچنین نگارش کتاب منتخب الاثر، از سوی آیت الله بروجردیبه وی واگذار شوداو همچنین از مشاوران نزدیک و همچنین از اصحاب شورای استفتای آیت الله بروجردیبوده است، در فقه، اصول، کلام،حدیثو رجال، به تدریس و تحقیق پرداخته و آثاری در این ابواب نوشته است. عالمان بزرگ شیعه مانند سید جمال الدین گلپایگانی، سید حسن طباطبایی بروجردی، امام خمینی و سید محمد رضا گلپایگانی بر مراتب علمی او تاکید کرده‌اند.

آیت‌الله صافی گلپایگانی، پس از درگذشت آیت‌الله گلپایگانی در آذر 1372ش، به عنوان مرجع تقلیدشناخته شد.آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی در وصیتنامه خود، آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی را مجتهد مسلم و عادل خوانده بود.

 مناصب سیاسی 

صافی‌گلپایگانی، از معدود مراجع تقلید شیعه است که تجربه عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی، عضویت و همچنین دبیری شورای نگهبانرا داشته است.

عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، یکی از 73 عضو مجلس خبرگان قانون اساسیبود که از 28 مردادتا 24 آبان1358ش، مسئولیت تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرانرا به عهده داشت.

عضو و دبیر شورای نگهبان: در سال 1359 شمسی، با حکم امام خمینی، عضو فقهای شد و هشت سال تا تیر 1367دبیر شورای نگهبان بود،  آیت الله صافی در تیر 1367ش از عضویت در شورای نگهباناستعفا کرد.

برخی از مراکز و موسسات علمی و دینی، از سوی دفتر صافی گلپایگانی راه‌اندازی شده است، از جمله: مرکز تحقیقات اسلامی دارالزهراء، در سال 1389ش، در تهران و با هدف پاسخگویی به سوالات شرعی و مشاوره دینی و خانوادگی آغاز به کار کرد.

  آثار و تألیفات  

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی، یکی از پرکارترین نویسندگان شیعی است که بیش از 80 عنوان کتاب از وی به زبان‌های فارسی و عربی منتشر شده. برخی از آثار او به زبان‌های انگلیسی و اردو ترجمه شده و پاره‌ای از این کتاب‌ها برنده جایزه کتاب سال ولایتو کتاب سال مهدویتشده‌اند،مقالات و اشعاری نیز از سوی او در مجلات و رسانه‌های مختلف منتشر شده است.

 کتاب‌ها و آثار تالیفی 

برخی از آثار لطف‌الله صافی گلپایگانی عبارتند از: منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر، درباره امام دوازدهم و در ده فصل است. نصوص مرتبط با دوازده امام، نصوص مرتبط با امام دوازدهم، و تاریخ زندگی و چگونگی ظهور آن امام، بخش‌های اصلی کتاب است.

 این کتاب در سال 1380ش، در سه جلد چاپ شده که مجموعا 1400 صفحه است،  منتخب الاثر، در اولین دوره کتاب سال ولایت، اثر برگزیده شناخته و در اولین دوره کتاب سال مهدویت، اثر برتر نام گرفت.

 مقالات و اشعار 

علاوه بر کتاب‌هایی که از این مرجع تقلید شیعیان انتشار یافته، مقالات و اشعار پراکنده‌ای هم در نشریات مختلف منتشر کرده است؛ از مقاله‌ای در نشریه کتابخانه مسجد اعظم قم در سال 1344ش درباره حکومت اسلامی از نگاه قرآن کریم،  تا اشعاری مانند «منظومه اهل دل» که در سال 1390 در مجله پاسدار اسلام به چاپ رسیده و بیت اول آن چنین است: «ما را ز کورش و کی و جم اعتبار نیست/ فخری به داریوش و به اسفندیار نیست.

برخی از مقالاتی که آیت الله صافی نگاشته، به خواست و توصیه آیت‌الله بروجردی بوده است؛ از جمله مقاله‌ای در پاسخ به مجله‌ای در هند که مدعی برگرفته شدن اسلام از دین بودایی بوده است،  در موردی دیگر، صافی گلپایگانی مقاله‌ای در پاسخ به شیخ محمود شلتوتنوشت و به ادعای او درباره استخاره در نظر مکتب اهل بیت واکنش نشان داد. شیخ محمود شلتوت در مجله رسالة الاسلام، ضمن تفسیر آیه «و إن تستقسموا بالازلام»، استخاره در مکتب اهل بیت را از قبیل استقسام بالازلام دانسته است.

انتهای پیام/452/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی مجلس خبرگان قانون اساسی مرجع تقلید شیعیان آیت الله بروجردی دعوت حق را لبیک آیت الله صافی کتاب سال سید محمد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۴۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه

سعید نسیمی، شاعر و نویسنده کتب «مصباح‌الذاکر» و «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» در گفت‌وگویی از عرضه این کتاب‌ها در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: هر دوی این کتاب‌ها در حوزه عاشورایی و عاشوراپژوهی است.

این نویسنده ادامه داد: کتاب «مصباح‌الذاکر» برای اهل تبلیغ یعنی افرادی مانند مداحان، سخنرانان، شاعران آیینی، نغمه‌سرایان و فعالان رسانه‌ای می‌تواند مفید باشد. کتاب «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» هم به بحث‌های تاریخی می‌پردازد.

وی افزود: مطالعه این کتاب‌ها باعث ارتقاء سطح دانش و دانایی افراد مبلّغ می‌شود. این دو کتاب را انتشارات «آرام دل» منتشر می‌کند و قرار است به نمایشگاه کتاب امسال برسد.

بخشی از کتاب «مصباح‌الذاکر» را می‌خوانیم:

برای تبلیغ نهضت عاشورا، باید در فرم و محتوای مجالس، از شیوه‌های صحیح استفاده کرد. اینجاست که رسالت نوکری فراتر از گرفتن اشک از مستمعین (که قطعا فی نفسه امر مقدسی است) تعریف می‌شود. این امر که مطالبه علما و مراجع عظام است، میسر نیست مگر با ارتقاء سطح دانش مداحی از طریق مطالعه متون معتبر.

کتاب حاضر مجموعه‌ای است در عین جامعیت، خلاصه و فشرده برای استفاده سخنرانان، شاعران، مداحان و آن دسته از اهل تبلیغ که امکان یا فرصت بررسی منابع متعدد و پرحجم را ندارند و یا با وجود مطالعات قبلی، نسبت به مرور مطالب برای استفاده در مجالس احساس نیاز می‌کنند.

بخشی از کتاب «جرعه؛ قیام عاشورا، نگاهی دیگر» را می‌خوانیم:

اگر خواص در پیچ تاریخی سقیفه به وظیفه خود عمل می‌کردند و امیرالمومنین (علیه السلام) را تنها نمی‌گذاشتند، اگر مسلمین در جمل و صفین و نهروان علی شناس بودند و تیغ بر امام مفترض الطاعه نمی‌کشیدند، اگر قرآن ناطق را به کاغذ و مرکب‌های بر نیزه خدعه برافراشته نمی‌فروختند، دشمنان قسم خورده اسلام، سر حسین بن علی (علیه السلام) که نه، سر اسلام مجسم را بر نیزه نمی‌زدند و پای آن پایکوبی نکرده و با جام شراب لعبت هاشم فی البدر نمی‌خواندند.

و اما امروز... امروز هم اندکی غفلت، بی‌بصیرتی، دنیا طلبی و انفعال، و در یک کلام فاصله از خط ولایت، کافی است که یزیدیان زمان عاشورایی دیگر رقم بزنند.

دیگر خبرها

  • ۲ کتاب مناسب مداحان و منبری‌ها در راه نمایشگاه
  • بدرود آقای پل استر
  • تبیین نگاه قرآنی رهبر معظم انقلاب را نباید در تدوین چند کتاب خلاصه کرد
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • اجازه حاشیه‌سازی در حریم شورا و شهرداری را نمی‌دهیم
  • مسوولان در نشر و چاپ کتاب نویسندگان را حمایت کنند
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • منشور مشاوره خانواده تدوین و نهایی شد
  • تدوین منشور مشاوره خانواده نهایی شد
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد