Web Analytics Made Easy - Statcounter

باشگاه خبرنگاران جوان - چندین سال است که بنا‌های تاریخی کشورمان، لوکیشن سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی تاریخی شده‌اند. با وجود اثرات مثبتی که این میراث تاریخی بر توسعه روند فیلم سازی داشته اند، اما این رویه برای میراث ارزشمند کشورمان، گران تمام شده است. هنوز هم در کاخ گلستان، جای خالی دو گلدانی که در حین فیلمبرداری در دهه ۷۰ شکست، حس می‌شود و یا دو گلدانی که در دهه ۹۰ در این کاخ گم شد!

در سال ۱۳۹۳، پس از خسارت وارده به کاخ گلستان حین فیلمبرداری سریال «معمای شاه»، معاون وقت میراث فرهنگی ورود گروه‌های فیلمبرداری به موزه‌ها و بنا‌های تاریخی کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در سال ۱۳۹۶، سید مهدی موسوی، رئیس وقت اداره امور فرهنگی مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و کارشناس امور هنری اعلام کرد که از سال ۹۳ به بعد، فیلمبرداری به منظور تولید فیلم سینمایی و سریال در اماکن تاریخی ممنوع شده و متقاضیان در موارد استثنا اگر از هر مرجعی مجوز بگیرند، خلاف دستورالعمل ابلاغی عمل کرده اند.

عمارت مستوفی الممالک هم از این آسیب‌ها بی نصیب نمانده؛ به گونه‌ای که در زمان ساخت سریال «از یاد‌ها رفته»، رنگ آمیزی دیوار‌های این بنای ثبتی قاجاری را کاملاً تغییر دادند و حتی در معماری بخش‌هایی از بنا دست برده شد.

عمارت  مستوفی الممالک  قبل از سریال از یاد رفته ها

 

دیوارهای آبی عمارت  مستوفی الممالک  بعد از سریال از یاد رفته ها

 

با وجود وضع قوانین و دستورالعمل‌های یاد شده، باز شاهد هستیم که در سال‌های اخیر بناهای تاریخی از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به گروه‌های فیلمسازی اجاره داده می‌شوند.

دارابی: ضوابط و قانون تعریف می‌کنیم

علی دارابی معاون میراث فرهنگی کشور در این باره بیان کرده که در حال باز تعریف ضوابطی هستیم تا  در عین استفاده از این مکان‌ها برای کارهای فرهنگی و هنری، مقرراتی را برای جلوگیری از ایجاد خسارت  وضع کنیم.

به تازگی گروه فیلمبرداری سریال «خاتون» در عمارت مسعودیه حضور پیدا کرده اند. همچنین عمارت بادگیر کاخ گلستان در اختیار گروه فیلمبرداری سریال «جیران» به کارگردانی حسن فتحی قرار گرفته است. این در حالی است که  فیلمسازان با توجه به پیشرفت تکنولوژی، قادرند هر فضایی را در استودیو بازسازی کرده و  از تخریب ابنیه تاریخی جلوگیری کنند.

سازه الحاقی به باغ عفیف آباد، به این عمارت آسیبی نمی‌زند

دیروز هم در خبر‌ها اعلام شد که برای ساخت یک فیلم سینمایی تاریخی، به صورت موقت سازه‌ای در باغ تاریخی عفیف آباد احداث شده است. باغ عفیف آباد در سال ۱۳۵۱ ثبت ملی شده است و ساخت سازه‌ای در حریم این باغ اعتراض و نگرانی علاقه‌مندان به میراث فرهنگی را در پی داشته است.

همین چند سال پیش بود که گروه فیلمبرداری تهمینه میلانی با اسپری کردن مواد شیمیایی روی سنگ‌های کاخ تچر تخت‌جمشید باعث آسیب به منظره کاخ شد. و این‌بار به بهانه ساخت فیلم سووشون برگرفته از رمان سیمین دانشور و به کارگردانی نرگس آبیار؛ مجوز ساخت و ساز بنایی غیراستاندارد در کنار بنای تاریخی باغ عفیف آباد شیراز یکی از باغ‌های معروف دوران قجری صادر شده است.

در حالی که مستندسازان شیرازی برای گرفتن مجوز، ماه‌ها باید در راهرو‌های سازمان‌های مربوطه بالا و پایین بشوند، نه تنها مجوز ساخت فیلم بلکه مجوز احداث سازه‌ای مماس با بنای تاریخی صادر می‌شود که مورد اعتراض اهالی فرهنگ قرار گرفته است.

محسن‌نژاد مدیر کل میراث فرهنگی فارس در توضیح این اتفاق می‌گوید: این سازه به صورت موقت بوده و به عمارت باغ عفیف‌آباد هیچ ضربه و آسیبی نمی‌زند.

به گفته او، این سازه به شکل پرتابل است و فاصله لازم هم با بنا رعایت شده و در پایان پروژه نیز باید توسط تهیه کنندگان و با نظارت به صورت ایمن جمع‌آوری شود. هر چند در این سازه از اسکلت بنایی استفاده شده، اما بدون فونداسیون و موقت است و پایان پروژه با ایمنی کامل جمع‌آوری می‌شود.

حال، باید دید بعد از اتمام فیلمبرداری، این سازه‌های جدید برچیده می‌شوند و یا به باغ آسیبی وارد می‌شود؟

استفاده از ابنیه تاریخی به عنوان لوکیشن فیلم مشکلی ندارد

در همین ارتباط، با پرهام جانفشان مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تهران گفتگو کردیم. او عقیده دارد که بنای تاریخی باید زنده باشد و شرط حیات این ابنیه، منوط به کاربری‌هایی است که به آن داده می‌شود. این کاربری‌ها می‌تواند اعم از کاربری فرهنگی، اقامتی گردشگری و ... است.

جانفشان، استفاده از ابنیه تاریخی به عنوان لوکیشن فیلم‌ها را مغایر با سیاست‌های میراث فرهنگی نمی‌داند؛ اما در این میان، شرط نظارت موثر و جدی میراث فرهنگی بر عدم آسیب به اصل بنای تاریخی در حین فیلمبرداری را امری اساسی عنوان می‌کند.

به گفته او، استفاده از بنا‌های تاریخی به عنوان لوکیشن امر دور از ذهنی نیست؛ اما موضوع حفاظت از ابنیه در بعضی مواقع، رعایت شده و در برخی مواقع مورد اهمال قرار گرفته است.

نکته جالب اینجاست که او، لفظ تخریب بنا‌های تاریخی توسط گروه‌های فیلمبرداری را درست نمی‌داند؛ چرا که عقیده دارد تخریب به آن معنی نیست که ساختمان کلا خراب شده باشد. بلکه الحاقاتی به بنا بوده که در همان زمان، تذکرات لازم به گروه داده شده است. البته او تاکید دارد که این موضوع، برای برهه‌های گذشته بوده و این موضوع برای امروز نیست. به گفته او یک ناظر توسط میراث فرهنگی انتخاب شده تا گروه از الگو‌های کاری خود فراتر نروند.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری بناهای تاریخی بنا های تاریخی باغ عفیف آباد میراث فرهنگی بنای تاریخی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۴۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان گفت: ۲۵۰ برنامه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها طراحی و برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز _یکشنبه نهم اردیبهشت_ اظهار کرد: روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی بهترین فرصت برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی تاریخی استان گیلان به منظور حفاظت بهتر و گسترده‌تر از آن‌ها است.

وی با بیان اینکه در هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزه‌ها ۲۵۰ برنامه طراحی و برنامه‌ریزی شده است، افزود: افتتاح و بهره‌برداری از بناهای تاریخی که طی سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ مورد مرمت قرار گرفته از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان خاطرنشان کرد: بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان، افتتاح پروژه‌های مرمت و احیای بناهای تاریخی در سطح استان، تقدیر از میراث‌بانان و برگزاری رویداد تخصصی افتتاح موزه مردم‌شناسی رودبار بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده در این هفته میراث فرهنگی است.

جهانی اضافه کرد: افتتاح دفاتر خدمات مسافرتی، نمایشگاه باستان‌شناسی و نمایش اشیای شاخص و کمتر دیده شده، برگزاری جشنواره بهار نارنج ثبت ملی استان و دیدار با چهره‌های شاخص فرهنگی و مذهبی از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این هفته است.‌

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی ویژه این هفته از جمله پاکسازی آثار و محوطه‌های تاریخی سطح استان، برگزاری نشست‌های تخصصی، کارگاه‌های آنلاین و حضوری آموزشی، نمایشگاه‌ها، تجلیل از مفاخر و میراث‌بانان حوزه میراث فرهنگی، تورهای آشناسازی برای دانش‌آموزان، دانشجویان، مدیران و سازمان‌های مردم نهاد انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با قدردانی از مقام عالی دولت در گیلان گفت: استانداری و دستگاه‌های اجرایی استان تعامل خوبی با حوزه میراث فرهنگی دارند و اعتبار خوبی برای سه حوزه تخصصی تخصیص داده شده که بخش عمده این تخصیص مربوط به مرمت و بازسازی بناهای تاریخی است.

کد خبر 748691

دیگر خبرها

  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • هنر‌های قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
  • بررسی سیر تحول هنرهای قرآنی/ اهمیت نگاه میراث فرهنگی به هنر قرآنی
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • سعید آقاخانی از کوه افتاد و در بیمارستان بستری شد