Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها - مسجد حبیب شیراز، مسجدی کوچک در یکی از محلات قدیمی شیراز است که نقشی سرنوشت‎‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی دارد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، هر سال در آستانه دهه فجر همه از پیروزی انقلاب می‌گویند و دستاوردهای این 40 ساله اما گاهی باید به عقب برگشت، باید دید که شعله‌های این انقلاب از کجا جرقه خورده و باید مسیر را از کجا پیش برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جریان انقلاب اسلامی مساجد نقش بسیار مهمی داشتند، به عبارتی می‌توان گفت منبر مساجد بود که جرقه‌های اصلی انقلاب را زد و اکنون پس از گذشت 43 سال باید مسیر را از مساجد سپری کرد.

مسجد حبیب شیراز، مسجدی کوچک در یکی از محلات قدیمی شیراز است که نقشی سرنوشت‎‌ساز در تاریخ انقلاب اسلامی دارد. مسجد حبیب در پشت میدان تره بار قدیمی شیراز برای آنان که برگ‎‌های تاریخ انقلاب را در شیراز تورق می‎‌کنند، نامی آشناست. از میدان غدیر به سمت مرکز تره بار قدیمی شیراز که قدم برداری سمت چپ در انتهای کوچه 7 مسجدی کوچک اما استوار ایستاده، مسجدی که دیوارش مزین به تصاویر شهدای انقلاب شده است. 

روبه‌روی مسجد زمین زراعی است که مردم آن محله صیفی‌جات خود را از آن تهیه می‌کنند. از در کوچک مسجد که وارد شوی در سمت چپ بالای دیوار نرده‌های آهنی قدیمی وجود دارد که دیگر رنگ به چهره‌شان نمانده اما برای اهالی آن محله و مسجد یادگارانی از روزهای سخت است، روزی که باید در تاریخ شیراز روز مسجد حبیب نام گیرد. 

عید غدیر 57 است و برگ‌های ورق خورده تقویم آبان ماه را نشان می‌دهد. سرمای پاییز شیراز استخوان‌سوز نیست اما در این روز آتشی در مسجد حبیب روشن می‌شود که گرمایش تا امروز حس می‌شود. 

آیت‌الله کرامت‌الله ملک‌حسینی یک سال پیش از رحلت خود ( در سال 90) بخشی از خاطرات خود درباره مسجد حبیب را ذکر کرده است. وی گفته است « چند روز قبل از روز عید غدیرخم، "مصطفی آیت اللهی" و برادرش "علی آیت‎ اللهی" که فرزندان عالم بزرگ آیت‎‌الله "سید کاظم آیت‎‌اللهی" و از طرفداران جدی و قاطع امام خمینی(ره) بودند به نزد من در شیراز آمدند و گفتند که مردم در شهرهای تهران، قم و سایر نقاط کشور تظاهرات و تجمع می‌کنند اما در شیراز هنوز خبری نیست و شما باید فکری بکنید».

عمال رژیم مدتی بود که مدرسه خان را از آیت‌الله ملک حسینی گرفته بودند و اجازه درس و بحث و سخنرانی را در آن مکان به وی نمی‌دادند تا اینکه آیت‌الله ملک حسینی مسجد حبیب را برمی‌گزیند، مسجدی که هر چند امروزه دیگر کسی سراغی از آن نمی‌گیرد اما همچنان دنج و دوست داشتنی است.

روز حادثه آیت‌الله ملک حسینی با تاکسی باری خود را به مسجد می‌رساند، شبستان و حیاط مسجد پر شده از زنان و مردانی که از گوشه و کنار شیراز و شهرهای زرقان و کوار و غیره برای شنیدن سخنرانی آمدند. نیروهای رژیم هم به همراه تانک زره‎پوش از پشت میدان تره بار و پمپ بنزینی که نزدیک مسجد حبیب بود، آمده و مستقر شده بودند.

یکی از موی سفید کرده‌های مسجد که از اهالی همین محل است و خود را روح ضمیر معرفی می‌کند، چندی پیش درباره آن روز و حادثه مسجد حبیب به تسنیم گفت: عید غدیر بود و مردم به دعوت آیت‌الله ملک حسینی برای برگزاری جشن عید در مسجد جمع شده بودند، نیروهای رژیم که آیت‌الله ملک حسینی را تحت نظر داشتند متوجه می‌شوند که در مراسم علیه رژیم صحبت شده است.

وی از شلوغی مسجد در آن روز می‌گوید از اینکه مردم از همه جای شیراز برای شنیدن سخنان آیت‌الله ملک حسینی آمده بودند تا اینکه سرهنگی به نام قاسمی با پوتین وارد مسجد می‎‌شود و با آیت‌الله ملک حسینی بگو مگو می‎‌کند و با هم درگیر می‎‌شوند.

روح ضمیر در گفت‌‎وگو با تسنیم می‎‌گوید: پس از این حادثه بود که سربازان شاه از بالای نرده‌ها آتش به روی مردم گشودند. با دست نرده‌ها را به من نشان می‌دهد و چند بار با تاسف می‌گوید: «از اینجا از اینجا مردم را به گلوله بستند».

به گفته وی مقاومت مردم سبب می‌شود که نیروی هوایی نیز به کمک سرهنگ قاسمی بیاید و با هلی کوپتر سقف شیروانی مسجد را گلوله باران کنند و تعداد بسیاری از مردم زخمی شوند. روی دیوار مسجد عکس شهدا نقش بسته است، شهدایی که برخی سنشان به زحمت به 20 سالگی می‌رسد.

مردم ایران با پیروزی انقلاب اسلامی "عزت نفس" گرفتندنماینده ولی فقیه درهمدان: جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی باید به معنای واقعی کلمه مردمی باشدبازخوانی نقش مردم مازندران در انقلاب اسلامی/‌ آشوب‌هایی که به دست مازند‌رانی‌ها خنثی شد

آیت‎ الله ملک‎ حسینی در ادامه خاطرات آن روز گفته است «در خیابان دوباره مردم دور ما جمع شدند که باز هم نیروهای رژیم به طرف مردم تیراندازی کردند. داخل کوچه‌ای رفتیم. چند نفر از ماموران آمدند، گفتند"بیایید بیرون، مردم رابه کشتن دادید". گفتم شما مردم را می‎‌‌کشید و خداوند لعنت کند قاتلان را».

پس از این حادثه آیت‌الله ملک ‎حسینی دستگیر می‌‎شود اما آتشی که در دل مردم شیراز روشن شده بود تا 22 بهمن 57 ادامه می‎‌‌یابد و هر روز راهپیمایی و تظاهرات علیه رژیم در گوشه و کنار شهر برپا می‌شود اما از آن زمان تاکنون مسجد حبیب در گوشه‌ای از این شهر آتشی در دل مردم روشن کرد که خاموش شدنی نیست.

انتهای پیام/424 /ی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قدیمی شیراز ملک حسینی مسجد حبیب آیت الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۵۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یادواره شهدا یاد اقتدار و عزت و عظمت است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید نصیر حسینی بعدازظهر یکشنبه در نشست اجلاسیه شهدای روحانی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج افزود: شهدا تربیت یافته مکتب شیعه و دین بوده و در امنیت انقلاب اسلامی، عزت و اقتدار میهن نقش آفرین بودند.

وی بیان داشت: شهدای روحانی همیشه در صحنه بوده و در راه عزت و دفاع از مردم نقش آفرین بودند.

حسینی تصریح کرد: وظیفه امروز ما این است که از قهرمانانی که جان خود را در راه عزت ملی دادند، شهدای روحانی، ایثارگران و جانبازان دفاع کنیم.

وی افزود: امروز در مناطق مختلف دنیا شعار عدالت، مبارزه با ظلم و شعار عدالت طلبی را که شعار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است، سر می‌دهند.

امام جمعه یاسوج تصریح کرد: اکنون آوازه قدرت و اقتدار ایران و ظلم ستیزی در مناطق مختلف دنیا شنیده می‌شود و افراد خردمند و عقل ورز از انقلاب اسلامی دفاع می‌کنند.

کد خبر 6097564

دیگر خبرها

  • دشمن تلاش دارد اعتماد مردم به نهادهای دینی را مخدوش کند
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • یادواره شهدا یاد اقتدار و عزت و عظمت است
  • «فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
  • اهدای جایزه «فرج الله سلحشور» در جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • رونمایی از «رضای انقلاب» در حوزه هنری
  • رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد/ جایزه ویژه فرج‌الله سلحشور اعطا می‌شود
  • هزار و ۶۰۰ نفر از خراسان جنوبی به حج می روند
  • پیام قدردانی از حضور باشکوه مردم در مراسم تشییع و تدفین شهید گمنام
  • تعویض قرآن دروازه ورودی شیراز