Web Analytics Made Easy - Statcounter

در دورانی که بسیاری از تیم‌ها با مشکلات زیادی از جمله کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند و از فرم خوب سالیان گذشته خود فاصله گرفته‌اند، باشگاه‌هایی هستند که در بهترین شرایط تاریخ خود قرار دارند و درحال قدرت‌نمایی در سطح اول فوتبال جهان هستند.

یکی از تیم‌هایی که درحال حاضر در بهترین فرم دوران تاریخش قرار دارد، منچسترسیتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آبی‌های شهر منچستر حالا چند سالی است که در لیگ انگلیس قدرت اول محسوب می‌شوند و در لیگ‌قهرمانان هم با وجود این‌که هنوز به قهرمانی نرسیده‌اند جز تیم‌های قدرتمند محسوب می‌شوند و بدون هیچ شک و شبهه‌ای اکنون یکی از سه تیم برتر دنیای فوتبال هستند.

سیتیزن‌ها از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۷ که دوران افت شدید تیمشان بود عبور کردند و از سال ۲۰۰۸ و با روی‌کار‌ آمدن مالک اماراتی دوران جدیدی را آغاز کردند؛ دورانی که روز به روز پیشرفت و نکات مثبت بیشتری را برایشان به ارمغان آورد و به رکوردهای تازه‌ای رسیدند. پیشرفت آن‌ها از فصل ۱۰-۲۰۰۹ که در لیگ به رده پنجم رسیدند قابل مشاهده بود. ۱۱-۲۰۱۰ پس از منچستریونایتد و چلسی سوم لیگ شدند و در سال سوم یعنی ۱۲-۲۰۱۱ توانستند پس از ۴۴ سال جام قهرمانی لیگ را بالای سر ببرند.

از همان روزها به بعد رنگ شهر منچستر از قرمز به آبی‌آسمانی تغییر کرد و هنوز هم قدرت اول شهر در سالیان اخیر سیتیزن‌ها هستند و بهترین مدرک برای اثبات این حرف آمار تعداد قهرمانی‌ها و نایب‌قهرمانی‌های آن‌ها از فصل ۱۲-۲۰۱۱ است. به‌دست آوردن ۵ قهرمانی و ۳ نایب‌قهرمانی تا سال ۲۱-۲۰۲۰ در حد فاصل حدود یک‌دهه به خوبی نشان می‌دهد که تیم شیخ‌منصور تبدیل به غولی بی‌نهایت قدرتمند و مدعی شده‌است.

عملکرد فوق‌العاده شاگردان پپ گواردیولا طی فصل جاری هم ادامه داشته‌است و آن‌ها در لیگ و از ۲۳ مسابقه‌ای که برگزار کرده‌اند، به ۱۸ برد و ۳ تساوی رسیده‌اند و فقط ۲ بار و در برابر تیم‌های تاتنهام و کریستال‌پالاس متحمل باخت شدند؛ با ۵۵ گل‌زده [پس از لیورپول] صاحب دومین خط‌حمله برتر لیگ هستند و با تنها ۱۴ گل‌خورده بهترین خط‌دفاعی لیگ را دراختیار دارند و با توجه به فرم و شرایط نه‌چندان ایده‌آل لیورپول و چلسی، نزدیک‌ترین تیم به جام قهرمانی این فصل لیگ محسوب می‌شوند و می‌توانند به سومین قهرمانی خود در چهار سال اخیر برسند. هواداران منچسترسیتی سال‌ها است که شرایط خوبی را سپری می‌کنند و با ادامه این روند می‌توانند سال‌های دیگر نیز بر لیگ سلطنت کنند و در به‌دست آمدن این شرایط عالی و ایده‌آل، عوامل بسیاری نقش داشته‌اند و در این مطلب قصد داریم چهار عامل موفقیت منچسترسیتی در سالیان اخیر را بررسی کنیم.

 


فرشته نجات منچسترسیتی از خاورمیانه آمد؛ شیخ‌منصور پایه‌گذار طلایی‌ترین نسل تاریخ سیتیزن‌ها

سال ۲۰۰۸ و زمانی که منچسترسیتی درگیر بحران‌های شدید مالی شده‌بود و اصلاً شرایط خوبی نداشت، مردی از کشور امارات این تیم را با قیمت ۲۱۰ میلیون پوند خریداری کرد و باعث رقم‌خوردن بهترین سال‌های این باشگاه آبی‌پوش شد؛ اما این مرد عرب‌تبار چه کسی بود؟

منصور بن‌زاید آل‌نهیان متولد ۲۰ نوامبر ۱۹۷۰ فرزند امیر سابق و برادر امیر حال‌حاضر ابوظبی یعنی زاید بن سلطان آل‌نهیان، و از ثروتمندترین افراد جهان است که حاضر به خرید و سرمایه‌گذاری در منچسترسیتی شد. شیخ‌منصور دارای شش فرزند است و ثروت حال‌حاضر او بیش‌از ۱۷ میلیارد‌ پوند است! میزان ثروت او زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم با توجه به ثروت ۵۶۰ میلیارد پوندی خاندان آل‌نهیان، ثروتی که در آینده به او خواهدرسید بسیار بسیار بیشتر از ثروت اکنون او خواهدبود و می‌تواند باشگاه‌های بیشتری و حتی در عرصه‌های دیگری هم سرمایه‌گذاری کند و این ثروت به‌همراه استفاده درست از آن، شیخ‌منصور را به یکی از مشهورترین و درخشان‌ترین مالکان تاریخ فوتبال تبدیل کرده‌است.

شیخ‌منصور به‌همراه خلدون‌مبارک [بازرگان معروف و ثروتمند اماراتی] پایه‌گذار اصلی گروه City Football Group (گروه سیتی فوتبال) هستند و علاوه‌بر منچسترسیتی در انگلیس، مالک ۱۰ باشگاه دیگر از جمله ژیرونای اسپانیا، نیویورک‌سیتی آمریکا، مومبای‌سیتی هند، ملبورن‌سیتی استرالیا و یوکوهاما ژاپن هستند و اکثر این تیم‌ها نیز به موفقیت‌های زیادی رسیده‌اند؛ هرچند مشهورترین و معروف‌ترین تیم تحت‌مالکیت این گروه منچسترسیتی است.


ثروت شیخ‌منصور نقشی پررنگ و اساسی در موفقیت این روزهای سیتی داشته‌است اما پول به تنهایی کافی نیست. مالک اماراتی علاوه‌بر سرمایه، به درستی از سرمایه و ثروت خود برای خرید ستارگان مدنظر گواردیولا استفاده می‌کند؛ همواره با سرمربی تیمش رابطه‌ای خوب و دلگرم‌کننده دارد و در مسائل‌فنی تیمش نیز چندان دخالت نمی‌کند. تمام این عوامل شیخ‌منصور را به یکی از ارکان مهم طلایی‌ترین نسل تاریخ منچسترسیتی تبدیل کرده‌است و باعث موفقیت بیشتر تیمش شده‌است.

از فصل ۰۱- ۲۰۰۰ منچسترسیتی با صرف بیش از ۲.۳ ملیارد یورو دومین باشگاه پرهزینه دنیای فوتبال [پس از چلسی] بوده‌است که بخش بسیار اعظمی از این هزینه‌ها توسط شیخ‌منصور انجام شده‌است. در دورانی که تیم‌های مطرح و قدرتمندی مثل رئال‌مادرید، بارسلونا، اینتر، یوونتوس، منچستریونایتد و بسیاری دیگر درگیر مشکلات زیادی هستند، وجود مالکی ثروتمند، با دانش و خلاقی مثل شیخ‌منصور در هر باشگاه می‌تواند شرایط را به بهترین شکل به نفع تیم خود برگرداند.

 

پپ گواردیولا انتخاب بسیار درست شیخ‌منصور برای هدایت منچسترسیتی پر ستاره

پس از زمانی که مانوئل پیگرینی و مدیریت منچسترسیتی بر سر جدایی به توافق رسیدند، شیخ‌منصور برای هدایت سیتیزن‌ها گزینه‌هایی مثل کارلو آنجلوتی و رافا بنیتز را زیرنظر داشت اما درنهایت، انتخاب پایانی او جذب گواردویولا از بایرن‌مونیخ بود و در تاریخ ۱ جولای ۲۰۱۶ این این سرمربی اسپانیایی رسماً سکان هدایت آبی‌های شهر منچستر را به‌دست گرفت.

پپ گواردیولا سالا، متولد ۱۸ ژانویه ۱۹۷۱ است؛ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ سرمربی منچسترسیتی است و پس از آن طبق گفته خودش مایل است هدایت یک تیم‌ملی را برعهده بگیرد و عملکرد درخشان و موفقش در سه باشگاهی که سرمربیگری کرده‌است او را به یکی از برترین سرمربیان تاریخ فوتبال تبدیل کرده‌است. در بارسلونا و زمانی که نخستین تجربه هدایت در رده بزرگسالان را تجربه می‌کرد، از ۲۴۷ مسابقه به ۱۷۹ برد و ۴۷ مساوی رسید و فقط در ۲۱ نبرد متحمل باخت شد. این آمار فوق‌العاده با یکی از بهترین نسل‌های تاریخ بارسلونا باعث شد او به میانگین ۲.۳۶ امتیاز در هر مسابقه برسد و توانست در رقابت‌های مهمی مثل لالیگا، لیگ‌قهرمانان و جام‌حذفی اسپانیا به قهرمانی برسد.

با پیوستن به بایرن‌مونیخ هم موفقیت‌هایش را ادامه داد و پس از ۳ فصل حضور در جمع باواریایی‌ها آمار ۱۲۴ برد، ۱۶ مساوی و ۲۱ باخت از ۱۶۱ مسابقه را ثبت کرد؛ کارش در آلمان را به اتمام رساند و نهایتاً راهی آبی‌های منچستری شد. آمار و عملکرد پپ گواردیولا در منچسترسیتی او را به بهترین سرمربی تاریخ این باشگاه تبدیل کرده‌است. تا پایان هفته ۲۳ لیگ انگلیس در فصل ۲۲-۲۰۲۱ و در تمام رقابت‌ها، او از ۳۲۶ مسابقه، به ۲۴۳ برد و ۳۴ تساوی رسیده‌است و ۴۹ بار نیز تیمش مغلوب شده‌است؛ میانگین امتیازگیری ۲.۳۴ به ازای هر مسابقه را به ثبت رسانده و ۳ قهرمانی لیگ، ۴ جام‌حذفی و ۱ جام‌اتحادیه مهمترین افتخارات او با این تیم انگلیسی است. در فصلی که تیمش در بیشتر مواقع بدون مهاجم بوده‌است شانس اول قهرمانی لیگ محسوب می‌شوند و شاگردانش همواره سبکی زیبا، جذاب و خاصی را به نمایش می‌گذارند.

یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت پپ، ستارگان بی‌شماری است که او در ترکیب تیم خودش دارد؛ اما نباید فراموش کنیم فقط داشتن ستاره و چهره شاخص مهم نیست و گواردیولا قابلیت استفاده درست از این ستارگان را دارد و این درحالی است که تیمی مثل پاریسن‌ژرمن چندان از داشتن ستارگان بی‌شمار خود استفاده نمی‌کند.

 

ترکیب پرستاره منچسترسیتی، اسلحه گواردیولا برای رسیدن به موفقیت

یکی از نکات مشترک هر سه باشگاهی که پپ گواردیولا هدایت آن‌را برعهده داشته‌است، وجود ستارگان فراوان در ترکیب آن‌ها بوده‌است که بسیاری همین موضوع را از عوامل اصلی موفقیت این سرمربی اسپانیایی می‌دانند و خود پپ هم این موضوع را تایید کرده‌است. هر تیمی برای رسیدن به موفقیت علاوه‌بر داشتن سرمربی باهوش، موفق و کاربلد، به وجود ستارگان باکیفیت در ترکیب هم نیاز دارد و منچسترسیتی نیز از این قاعده مستثتی نبود و شیخ‌منصور از همان ابتدای دوران مدیریتش با خریدهای گران‌قیمت نشان‌داد که هدفش ساخت تیمی موفق و بی‌رحم برای به‌دست آوردن جام‌های متعدد است و برای تحقق رویایش پول‌های زیادی نیز خرج کرد.

در ترکیب فعلی سیتیزن‌ها ستارگانی مثل ادرسون، روبن دیاز، ژائو کانسلو، الکساندر زینچنکو، رودریگو هرناندز، فیل‌فودن، کوین دی‌بروین، برناردو سیلوا، رحیم استرلینگ، جک گریلیش و گابریل ژسوس بیشترین حقوق دریافتی را دارند و همگی نیز از عوامل موفقیت و ستارگان تیمشان در سالیان گذشته هستند. جمع‌آوری این ستاره‌ها در کنار هم با وجود هزینه‌های بسیار منچسترسیتی را حالا به یکی از قدرتمندترین تیم‌های جهان تبدیل کرده‌است.

ارزش‌کلی ترکیب این باشگاه انگلیسی درحال حاضر حدود ۹۹۴.۱ میلیون یورو است که باعث شده گران‌قیمت‌ترین ترکیب در بین تمام تیم‌ها باشد؛ هرچند نباید فراموش کنیم داشتن ستاره به تنهایی کافی نیست و نحوه استفاده از آن‌ها هم مهم است که در این موضوع، پپ گواردیولا کاملا حرفه‌ای و صاحب‌تجربه است و به خوبی توانسته‌است از ستارگان تیمش بهترین استفاده را بکند و می‌توان به هوش بالای گواردیولا پی برد.

 

به‌دست آوردن موفقیت‌های گوناگون و خارج‌شدن از زیر سایه شیاطین‌سرخ انگیزه اصلی منچسترسیتی برای آغاز دوران طلایی

هواداران منچسترسیتی درحال سپری‌کردن بهترین دوران تیمشان هستند و در طول تاریخ هیچ‌گاه تا این اندازه شاهد درخشش و موفقیت‌های باشگاهشان نبوده‌اند. تا قبل از سال ۲۰۰۸ که شیخ‌منصور، منچسترسیتی را خرید، این باشگاه سختی‌های بسیاری کشیده‌بود و هیچ‌وقت در قامت یک مدعی نبود؛ این اتفاق باعث شده‌بود تیم اول شهر منچستر، یونایتدی‌ها باشند و عظمت و قدرت شیاطین‌سرخ نسبت به سیتیزن‌ها دست بالاتر را به آن‌ها داده‌بود. سرمایه‌گذاری مالک اماراتی در سیتی، تاریخ این باشگاه انگلیسی را به قبل و بعد از آن تقسیم کرد. دوره قبل به‌مدت ۱۴۲ سال و بعد از سرمایه‌گذاری شیخ‌منصور تاکنون که حدود ۱۴ سال طول کشیده‌است.

قبل از فصل ۲۰۰۸ آبی‌های شهر منچستر فقط ۲ بار توانسته‌بودند به مقام قهرمانی لیگ برسند و ۳ بار هم نایب‌قهرمان شده‌بودند؛ درحالی که پس از ۲۰۰۸ آن‌ها به ۵ قهرمانی لیگ رسیدند و ۳ مرتبه نیز در جایگاه دوم لیگ قرار گرفته‌اند. در مسابقات جام‌اتحادیه هم عملکرد پسا شیخ‌منصور منچسترسیتی از دوره قبل از آن بهتر بوده‌است. ۲ قهرمانی از ۸ قهرمانی منچسترسیتی در این جام مربوط به ۲۰۰۸ به قبل از آن است و ۶ قهرمانی مربوط به بعد از تحولات مدیریتی می‌شود. در جام خیریه منچسترسیتی طی ۱۱۳ سال به ۳ قهرمانی رسید و طی ۱۴ سال دوره شیخ‌منصور هم، همین تعداد توانستند جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای‌سر ببرند.

همه این آمارها و دستاوردهای منچسترسیتی پس از سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهد تغییرات و تحولات مدیریتی و فنی این تیم به‌خوبی جواب داده‌است و آن‌ها حالا و طی سالیان اخیر به تیم نخست شهر منچستر تبدیل شده‌اند؛ هرچند سیتیزن‌ها هنوز هم نتوانسته‌اند فاتح لیگ‌قهرمانان اروپا شوند و امیدوارند با پپ گواردیولا فاتح این جام مهم و ارزشمند نیز بشوند.

ذکر این نکته هم الزامی است که منچسترسیتی با وجود عملکرد درخشان‌تر و بسیار بهتر نسبت به منچستریونایتد در تمام رقابت‌های سالیان اخیر، همچنان از لحاظ افتخارات و دستاوردها فاصله زیادی با شیاطین‌سرخ دارند و امیدوارند طی سالیان آتی و با ادامه این روند، ابن فاصله را جبران کنند و در تمام زمینه‌ها به بهترین و پرافتخارترین تیم انگلیسی تبدیل بشوند.

 

اخبار داغ 

این زن روی تتلو را کم کرد! / سارا سبات کیست؟ + عکس سودی که استقلال با انتقال قرضی صیادمنش از دست داد سردار آزمون، هفتمین انتقال گران‌قیمت بوندسلیگایی در ژانویه 2022 بارسلونا در اندیشه فسخ قرارداد عثمان دمبله / موندو مراحل انتقال فابیو کاروالیو به لیورپول ناتمام ماند

منبع: طرفداری

کلیدواژه: محسوب می شوند تبدیل کرده سرمایه گذاری پپ گواردیولا سالیان اخیر قهرمانی لیگ شهر منچستر سیتیزن ها شیخ منصور سال ۲۰۰۸ رقابت ها ترین تیم تیم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tarafdari.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «طرفداری» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۶۱۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان

تیم ملی وزنه‌برداری نوجوانان ایران در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۴ پرو شرکت نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی نوجوانان جهان از ۲۲ تا ۲۶ می (۳ تا ۶ خرداد) در لیما پرو آغاز می‌شود. فدراسیون جهانی وزنه‌برداری لیست وزنه‌برداران حاضر در این مسابقات را اعلام کرد و نامی از وزنه‌برداران ایران وجود نداشت.

علاوه بر ایران کشورهایی مانند چین، کره جنوبی و کره شمالی هم وزنه‌بردار در این لیست ندارند و شرکت نمی‌کنند.

سجاد انوشیروانی رییس فدراسیون وزنه برداری پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا در مورد اعزام نوجوانان به قهرمانی جهان پرو اعلام کرده بود: باید تمرکز اصلی ما بر روی المپیک باشد. بعد از بازی‌های المپیک مسابقات متعددی در رده‌های سنی مختلف داریم از این رو احتمال دارد که فدراسیون تمرکزش را بر روی المپیک و مسابقات متعددی که بعد از آن وجود دارد، بگذارد."

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • غیبت وزنه‌برداری ایران در قهرمانی نوجوانان جهان
  • شعار هواداران تراکتور علیه ایجنت معروف فوتبال ایران!
  • مدیر عامل لیگ برتر: پرونده مالی منچسترسیتی به زودی به نتیجه می‌رسد
  • گواردیولا: هرگز در مورد داوری صحبت نمی‌کنم؛ قهرمانی در لیگ برتر رویای من است
  • پرسپولیس در سودای تبدیل شدن به رکورددار قهرمانی در جام حذفی ایران
  • هشدار گواردیولا به سیتی و آرسنال
  • منچسترسیتی با بردی پرگل در کورس قهرمانی ماند
  • گواردیولا: منچسترسیتی و آرسنال از وضعیت لیورپول در امان نیستند
  • منچسترسیتی در کورس قهرمانی ماند
  • خلاصه بازی لیورپول ۰ - ۲ اورتون؛ قهرمانی پر! + ویدئو