Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه هنر: «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه چهلمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد. هر روز می‌توانید با «مهر سیمرغ ۴۰» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور، در تازه‌ترین دوره برگزاری قرار بگیرید.

امروز سه‌شنبه ۱۲ بهمن‌ماه و هم‌زمان با دومین روز اکران فیلم‌های چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینمای رسانه با دومین شماره از «مهر سیمرغ ۴۰» همراه شوید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چهره روز؛ بهرام رادان

سال گذشته با ایفای نقشی متفاوت در «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار، در جشنواره فیلم فجر حضور داشت. بازیگری که زمانی از چهره‌های گیشه‌پسند سینمای ایران محسوب می‌شد اما آرام‌آرام دوران پرکاری‌اش سپری شد و دست به گزیده‌کاری زد. آخرین حضور پررنگ بهرام رادان در جشنواره فیلم فجر در مقام بازیگر به دوره سی‌وهفتم بازمی‌گردد که همزمان سه فیلم «آشفته‌گی»، «سونامی» و «ایده اصلی» را در ترکیب فیلم‌های جشنواره داشت.

در دوره‌ای اما رادان سراغ فعالیت‌های دیگری در عرصه هنر رفت از خوانندگی و انتشار ویدئوکلیپ‌های موسیقایی گرفته تا تهیه‌کنندگی. «ستاره قطبی» به کارگردانی سودابه مرادیان در سال ۹۷ اولین فیلمی بود که رادان در مقام تهیه‌کننده به تولید رساند. بعد از آن مستند «کاپیتان من» به کارگردانی سیاوش صفاریان پور، حضور او در مقام تهیه‌کننده را تثبیت کرد.

«گربه سیاه» به کارگردانی کریم امینی دیگر فیلمی بود که رادان تهیه‌کنندگی آن را برعهده گرفت؛ فیلمی که تا پیش از آغاز چهلمین جشنواره فیلم فجر، در سینماهای کشور در حال اکران بود و البته فروش چندان موفقی را تجربه نمی‌کرد.

بهرام رادان امسال برای اولین بار در مقام «تهیه‌کننده» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد. او تهیه‌کنندگی اولین ساخته سینمایی کاظم دانشی یعنی «علف‌زار» را برعهده دارد که در نوع خود دست روی سوژه‌ای ملتهب گذاشته و می‌تواند از آثار بحث‌برانگیز جشنواره امسال باشد.

بهرام رادان در دوره تازه فعالیت‌های هنری خود احتمالاً با جدیت بیشتری تهیه‌کنندگی را دنبال خواهد کرد اما باید دید در اولین حضور جشنواره‌ای خود در این مقام، چه دستاوردی خواهد داشت.

حاشیه روز؛ این «صدا» مناسب نیست!

«سالن برج میلاد به دلیل عدم رضایت صاحبان آثار نسبت به کیفیت فنی نمایش فیلم‌ها در این سینما و مشکلات جانبی انتخاب نشد.» در مقطع کوتاهی که پردیس سینمایی «چارسو» به‌عنوان میزبان اصلی برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شده بود، یزدان عشیری در مقام مدیر روابط عمومی این رویداد، مهمترین مشکل «برج میلاد» برای انتخاب به عنوان میزبان جشنواره فجر را اینگونه تشریح کرده بود.

در کمتر از ۲۴ ساعت اما این تصمیم تغییر کرد و «برج میلاد» باردیگر به‌عنوان میزبان اصحاب رسانه در ایام برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر معرفی شد؛ تغییر نظری که انتظار می‌رفت مبتنی‌بر رفع مشکلات پیش‌تر اعلام‌شده باشد.

کیفیت نمایش آثار سینمایی در سالن «مرکز همایش‌های برج میلاد تهران» همواره با گلایه‌مندی سینماگران همراه بوده است. سینماگرانی که قرار است حاصل کارشان برای اولین‌بار پیش روی اصحاب رسانه و منتقدان رونمایی شود و طبیعتاً وسواس بالایی برای کیفیت تصویر و صدا در محل اکران فیلم‌شان باید داشته باشند.

روز نخست اکران فیلم‌های جشنواره چهلم در برج میلاد هم از همین منظر حاشیه‌ساز شد؛ هم مرتضی‌علی عباس‌میرزایی و هم محمدحسین مهدویان در مقام دو فیلمسازی که فیلم‌های‌شان در خانه جشنواره روی پرده رفت، در نشست خبری به صراحت نسبت به کیفیت «صدا» در سالن اعتراض کردند.

تأثیر کیفیت نامناسب صدای سالن اصلی برج میلاد بر فیلم‌ها به حدی بود که برخی مخاطبان فیلم «مرد بازنده» موفق به شنیدن درست بخش‌هایی از دیالوگ‌های فیلم نمی‌شدند و یکی از خبرنگاران این کیفیت پایین را در نشست خبری به صداگذاری فیلم نسبت داد. در همین مقطع هم بود که مهدویان تأکید کرد صدای فیلم در سالن برج میلاد قابل قضاوت نیست.

باید دید آیا برای روزهای پیش روی جشنواره مسئولان برگزاری فکری برای رفع این مشکل خواهند کرد؟

نکته روز؛ اوج‌گیری نگرانی‌ها بابت «کرونا»

از همان ابتدا هم مهمترین چالش جشنواره فیلم فجر، تدبیر برای عبور از بحران کرونا، همزمان با اوج گیری نگرانی‌ها درباره موج تازه این بیماری در کشور بود.

در همین راستا هم محمد هاشمی، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: «در چهلمین جشنوارۀ فیلم فجر که با حضور ناظران و اعضای وزارت بهداشت و با همراهی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی ایران و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود پرستاران و کادر درمان پشتیبان نیز به شکل دائمی در محیط خانۀ جشنواره حضور خواهند داشت تا در صورت نیاز نسبت به انجام درمان پیشگیرانۀ میهمانان اقدام کنند. ۱۲ پرستار و یک پزشک، این تیم پشتیبان را تشکیل می‌دهند و به‌صورت شیفت‌بندی شده در موقعیت خانۀ جشنواره حضور خواهند داشت.»

به رغم این اعلام و البته تأکید چندباره مسئولان جشنواره بر لزوم رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، آنچه در روز اول میزبانی «خانه جشنواره» از اصحاب رسانه و منتقدان شاهد بودیم، نسبتی با این ملاحظات و رعایت‌ها نداشت!

تراکم بالای افراد حاضر در برج میلاد و همزمان بی‌توجهی نسبت به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری در بسیاری از اماکن اصلی محل برگزاری به‌ویژه در سالن نمایش و محل برگزاری نشست‌های رسانه‌ای اصلی‌ترین دلیل تشدید نگرانی‌ها در این زمینه است.

به‌طور مشخص سالن اختصاص داده شده به نشست‌های خبری فیلم‌ها آنقدر کوچک و فاقد استانداردهای لازم برای رعایت مسائل بهداشتی است که استمرار برگزاری نشست‌ها در این محل می‌تواند در روزهای آینده تبدیل به چالش اصلی جشنواره شود. جالب اینکه این سالن کوچک در حالی به نشست‌های خبری اختصاص داده شده است که تجربه میزبانی از نشست‌های رسانه‌ای در سالن اصلی مرکز همایش‌ها در جشنواره سی‌ونهم وجود داشت و طبیعتاً امسال نیز می‌شد از همین فضا برای نشست‌ها استفاده کرد.

پیشنهاد ویژه؛ فیلم «علفزار»

زمانی یکی از فیلم‌اولی‌ها گفته بود «فیلم اولی بودن چیزی شبیه جذام است»! حالا چند سال از آن روزها می‌گذرد و کیفیت و کمیت حضور فیلم اولی‌ها توامان در چهلمین گام این جشنواره چشمگیر است، حالا فیلم اولی بودن چندان مانعی برای یک کارگردان نیست این را سهم هفت فیلمی، فیلمسازان اول در ویترین این رویداد سینمایی می‌گوید.

کاظم دانشی هم یکی از همان فیلم اولی هاست که حالا «علف زار» را با همراهی بهرام رادان به جشنواره آورده، همان بازیگری که این سال‌ها مسیری تازه برای خود باز کرده است و به نظر می‌رسد بیش از آنکه این روزها بازیگری برایش مساله باشد این جذابیت عرصه تهیه کنندگی است که حضور رادان را در سینما استمرار بخشیده است.

پیش از رونمایی‌های غیر رسمی «علف زار» و اکران‌های خصوصی آن برای اصحاب رسانه زمزمه‌هایی از گرته‌برداری این فیلم از چند پرونده واقعی در محافل سینمایی شنیده می‌شد اما پس از آنکه در مقابل دیدگاه خبرنگاران قرار گرفت هویدا شد که «علف‌زار» به دل بزهکاری‌های اجتماعی زده است و به گفته کاظم دانشی این فیلم به نوعی روایتگر فجایع و تجاوزهایی است که در باغ‌ها اتفاق می‌افتد.

«علف زار» از ۱۵ پرونده مرتبط با تجاوز اقتباس شده تا ببینیم محصول نهایی چقدر می‌تواند با واقعیات این پرونده‌ها تطابق داشته باشد.

فیلم سینمایی «علف‌زار» امروز و در اولین سانس اکران «خانه جشنواره» در برج میلاد روی پرده می‌رود.

کد خبر 5413121 محمد صابری

منبع: مهر

کلیدواژه: بهرام رادان فیلم علفزار چهلمین جشنواره فیلم فجر تئاتر ایران فیلم کوتاه چهلمین جشنواره تئاتر فجر سازمان صداوسیما چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تئاتر شهر هنرمندان تئاتر کارگردان تئاتر حسین مسافر آستانه موسیقی ایرانی رادیو صبا فیلم مرد بازنده سی و هفتمین جشنواره موسیقی فجر چهلمین جشنواره فیلم فجر خانه جشنواره بهرام رادان تهیه کنندگی اصحاب رسانه فیلم اولی برج میلاد علف زار نشست ها فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۶۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برتری شباب الاهلی در خانه العین

تیم فوتبال شباب الاهلی دبی با حضور سعید عزت‌اللهی در خانه العین پیروز شد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در چارچوب هفته بیستم لیگ برتر فوتبال امارات شنبه شب تیم شباب الاهلی با در اختیار داشتن سعید عزت‌اللهی پیروزی 2 بر یک را در خانه العین به ثبت رساند.

برای شباب الاهلی لوکا میلیوویچ (19 - پنالتی) و ایگور ژسوس (61) گل زدند. تنها گل العین میزبان را نیز محمد البلوشی در دقیقه 50 وارد دروازه حریف کرد.

سعید عزت‌اللهی در دقیقه 82 از ترکیب شباب الاهلی خارج شد.

تساوی الوحده در حضور نوراللهی

تیم شباب الاهلی با 43 امتیاز پس از الوصل 52 امتیازی در جدول رده‌بندی 14 تیمی لیگ امارات دوم است.

 

دیگر خبرها

  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • (ویدئو) حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!
  • ارسال ۴۳۴ اثر به دبیرخانه جشنواره فصلی رسانه‌های گیلان
  • ببینید | حضور ترسناک یک کورکودیل در حیاط یک خانه‌!
  • ببینید | حضور ترسناک یک کورکودیل در حیات یک خانه‌!
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • برتری شباب الاهلی در خانه العین
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • ماجرای حضور آیت‌الله خامنه‌ای در خانه شهید شیرودی
  • ببینید/ ماجرای حضور رهبر انقلاب در خانه شهید شیرودی