Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، سید مصطفی خوش‌چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در مورد توقف موقت مذاکرات وین، گفت: آمریکا قبل از شروع مذاکرات یک جنگ تبلیغاتی- رسانه‌ای را شروع کرد تا با فشار آوردن بر جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن هرچه سریع‌تر به یک توافق، یعنی آنچه که به اسم ضرب‌الاجل از آن یاد می‌کنند، تلاش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: آمریکا تلاش کرد با انواع حربه‌ها چون تغییر مکرر روسای هیات‌های غربی مثلا هیات‌های انگلستان و آلمان، ترک محل مذاکرات با بهانه‌های مختلف برای یک تا دو روز، درخواست تجدیدنظر در محتوای مورد پذیرش و درخواست بازبینی مطالب،  زمان را هدر دهند.

خوش‌چشم اضافه کرد: آمریکا همینطور با حربه‌های دیگر سعی کرد زمان را تا حد زیادی هدر دهد تا به آنچه که خودش به اسم ضرب‌الاجل معرفی می‌کند، یعنی ضرب‌الاجلی ساختگی نزدیک شود و به این شکل ایران را برای دو هدف در منگنه و فشار قرار دهد.

وی ادامه داد: آنها می‌خواستند ایران تلاش‌هایش برای دستیابی به یک توافق پایدار و قابل اتکا که شامل برداشته شدن تحریم‌های برجامی و پسابرجامی و مکانیسم با ثبات و کامل درباره راستی‌آزمایی و تضمین‌ها را متوقف کند و به یک توافق کلی و ظاهری دست پیدا کند تا هر زمان که آمریکا بخواهد چون دوران برجام امتیازات داده شده را پس بگیرد و یا از اجرای موثر آن سرباز زند.

خوش‌چشم یادآور شد: این حربه‌ای است که ایران نسبت به آن آگاهی کامل دارد و هیچ‌گاه در طول مذاکرات به طرف مقابل اجازه نداده است که خواسته‌های خود را تحمیل کند و مصرانه به دنبال این اهداف است فارغ از اینکه این توافق در ضرب‌الاجل مورد نظر طرف غربی اتفاق بیفتد یا نیفتد. اگرچه ایران تمایل دارد که هر چه سریع‌تر به توافق برسد اما به هیچ عنوان شتاب و عجله بی‌مورد ندارد و نمی‌خواهد اشتباهات گذشته را تکرار کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: هدف دیگر آمریکا این بود که اگر موفق نشد توافق فرمالیته را به طرف ایرانی تحمیل کند، حداقل با فشار یک توافق موقت را از ایران بگیرد تا هم بتواند در فضای داخلی خود، ادعای امتیازگیری و توافق با ایران را عنوان برگ برنده بایدن در انتخابات بعدی استفاده کند.

وی تصریح کرد: در عین حال دولت بایدن تلاش دارد موثرترین حربه و اهرم جمهوری اسلامی یعنی غنی‌سازی اورانیوم را با قیمت بسیار نازل و بدون دادن ما به ازای مناسب، از دست ایران خارج کند. بنابراین هدف از این فشار بدست آوردن یک توافق فرمالیته و یا موقتی به نفع دولت آمریکا است.

خوش چشم اضافه کرد: تیم مذاکره‌کننده کشورمان با آگاهی کامل و ارزیابی‌های درست، مقابل این حربه و نمایش طرف آمریکایی مقاومت کرد و توانسته است که تا به حال بخشی از خواسته خود را جلو ببرد.

وی ادامه داد: اما تازه به اوج مذاکرات رسیدیم و اینجا جایی است که آمریکا باید نشان دهد که آیا درپی توافق است و یا درپی هدر دادن زمان است.

خوش‌چشم افزود: حالا زمانی است که با توجه به پایان یافتن زمان مذاکرات فنی، آمریکایی‌ها باید نشان دهند که آیا از مذاکرات نمایشی دست برداشته‌اند یا خیر. برای این منظور و سنجش تصمیم طرف آمریکایی، باید تا روزهای آینده صبر کنیم و ببینیم که آیا طرف آمریکایی در راستای خواسته‌های ایران مبنی بر برداشته شدن همه تحریم‌های برجامی و پسابرجامی، راستی‌آزمایی و تضامین، با دست پر به وین خواهد آمد و یا به شکل فوتبالی‌ها به صورت اتوبوسی دفاع کند و زیر توپ بکشد؟

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری ایرنا لغو تحریم ها راستی آزمایی یک توافق خوش چشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۶۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد

یکی از مسئولان اسرائیل تایید کرد که هیئتی از سرویس اطلاعات مصر برای انجام مذاکرات درباره تبادل اسرا میان حماس و اسرائیل وارد تل‌آویو شد.

به گزارش ایسنا، وبسایت عبری واللا امروز جمعه به نقل از یکی از مسئولان اسرائیل گزارش کرد هیئتی از سرویس اطلاعات مصر به منظور انجام مذاکرات درباره تبادل اسرا وارد اسرائیل شد.

دیگر رسانه‌های اسرائیلی هم ضمن اعلام ورود این هیئت، گزارش کرد دیدارهای این هیئت با مقامات ارشد نهادهای امنیتی اسرائیل در مورد حمله زمینی ارتش این رژیم به شهر رفح واقع در جنوب غزه و نیز مذاکرات برای آزادی اسرا شروع شده است.

روزنامه «یسرائیل هیوم» نیز به نقل از یکی از وزیران اسرائیل بدون افشای نام وی نوشت: احتمال دستیالی به توافق با میانجیگری مصر و پیشنهاد لغو عملیات در رفح وجود دارد.

این روزنامه نوشت: یشنهاد مصری‌ها به اسرائیل شامل آزادی ۲۰ گروگان در ازای آتش‌بس سه هفته‌ای و توقف عملیات برنامه‌ریزی شده اسرائیل در رفح است.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی هم به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش کرد: اراده بزرگی در مذاکرات برای دستیابی به توافق وجود دارد و این آخرین فرصت قبل از عملیات رفح است.

پیشتر، رسانه‌های عبری زبان فاش کرده بودند که سرلشکر «عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر امروز در راس یک هیئت امنیتی به تل‌آویو سفر می‌کند تا درباره طرح پیشنهادی مصر برای آتش‌بس در نوار غزه گفت‌وگو کند.

وبگاه خبری آمریکا «آکسیوس» هم گزارش کرد: اسرائیل به هیئت امنیتی مصر تصریح کرد که آماده است فرصت نهایی را برای دستیابی به توافق در مورد تبادل اسرا بدهد و در صورت عدم پیشرفت در این مذاکرات، به رفح حمله خواهد کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • کاخ سفید: آمریکا هیچ سامانه پاتریوتی برای اوکراین ندارد
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • طرح آمریکا و ۱۷ کشور دیگر برای آتش‌بس در غزه
  • طرح پیشنهادی آمریکا و ۱۷ کشور دیگر به حماس درباره غزه
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • آخرین تحولات اوکراین | آغاز مذاکرات کی‌یف با آمریکا برای بومی سازی تولید پدافند هوایی