Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@20:19:40 GMT

خود تأییدی چگونه تفکرمان را منحرف می‌کند؟

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۶۴۵۶

خود تأییدی چگونه تفکرمان را منحرف می‌کند؟

انسان اساساً نسبت به هر موضوعی یک پیش فرض دارد که به زبان آمار گزینه اولیه خوانده می‌شود. یعنی اینکه ما به یک عادت خطرناک مبتلا هستیم و هر داده جدیدی را که با نظرات کنونی‌مان تضاد دارد، فیلتر می‌کنیم.

روزنامه ایران: انسان اساساً نسبت به هر موضوعی یک پیش فرض دارد که به زبان آمار گزینه اولیه خوانده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یعنی اینکه ما به یک عادت خطرناک مبتلا هستیم و هر داده جدیدی را که با نظرات کنونی‌مان تضاد دارد، فیلتر می‌کنیم.علم اقتصاد رفتاری برای این موضوع توضیح دارد و آن را به‌عنوان یکی از فراگیرترین خطاهای شناختی مطرح می‌کند. در ادامه سلسله گزارش‌های اقتصاد رفتاری در این‌شماره خطای «تأیید» یا «تصدیق» را بررسی می‌کنیم که  پدر همه خطاها نامیده می‌شود. این تله شناختی ریشه در همه تصورات غلط ما دارد.تمایل به تفسیر اطلاعات جدید به گونه‌ای است که با باورها و اعتقادات ما هماهنگ باشد. انسان‌ها به‌صورت طبیعی تمایل دارند چیزهایی را ببینند که دلشان می‌خواهد و از دیدن اموری که برایشان جالب نیست پرهیز می‌کنند و می‌خواهند آنها را به فراموشی بسپارند. خطای تصدیق به توانایی ما در متقاعد کردن خودمان اشاره دارد تا هر آنچه را دوست داریم، باور کنیم. بنابراین مردم سعی می‌کنند به جای تفکر مجدد نشان دهند که باورها و محاسبات قبلی‌شان درست است و نیازی به محاسبه مجدد وجود ندارد، چون فکر کردن درد دارد. به همین دلیل هم ما هر داده جدیدی را که با نظرات کنونی‌مان تضاد دارد، فیلتر می‌کنیم.
چهره‌ها چه می‌گویند؟
الدروس هاکسلی، نویسنده بریتانیایی در این باره می‌گوید: حقایق با نادیده گرفته شدن از هستی ساقط نمی‌شوند. یا وارن بافت، سرمایه‌گذاری با شهرت جهانی معتقد است آنچه بشر بهتر از هر کار دیگری انجام می‌دهد، تفسیر اطلاعات جدید به شیوه‌ای است که نتیجه گیری‌های قبلی دست نخورده باقی بماند.
خطای تأیید با علوم دیگر هم نسبت دارد شاید حتی فکرش را هم نکنید اما پای فلسفه هم در میان است.
اینترنت به‌طور خاص برای خطای تأیید زمین حاصلخیزی است.برای مطلع ماندن سراغ سایت‌های خبری و وبلاگ‌ها می‌رویم و فراموش می‌کنیم صفحه‌های مورد علاقه‌مان منعکس کننده عقاید کنونی ما هستند. این موضوع باعث می‌شود نظریه‌های متفاوت و جدید به کلی از تیررس نگاه‌مان پنهان بماند چرا که ما ناگزیر به اجتماع افراد همفکرمان می‌پیوندیم و اینجاست که خطای تأیید تقویت می‌شود.
وقتی با یک گل هم بهار نمی‌شود
نمونه بارز افتادن در این خطا نگاه سیستمی برخی شهروندان است. مثلاً همه قبول داریم که سال‌هاست اوضاع اقتصادی خوب نیست و عرصه بر مردم تنگ شده اما چند متغیر ناخوشایند اقتصادی آنقدر در ذهنمان پر رنگ است و برایمان پیش فرض می‌سازد که دیگر اقدامات مثبت را هم نمی‌بینیم.
خطای شناختی- ادراکی تصدیق با سوگیری‌های رفتاری دیگر مرتبط است.
اثر هاله‌ای: اثر هاله‌ای ما را وا می‌دارد تا نگاهمان به ویژگی‌های یک فرد را با قضاوتمان نسبت به یکی از ویژگی‌های همان فرد که برجسته‌تر است هماهنگ کنیم.
اثر هاله‌ای وقتی اتفاق می‌افتد که تصویر ذهنی شخص از «کلیت» یک چیز، مثل یک شرکت، یک صنعت، یک نفر یا یک محصول، احساس یا فکری را که شخص نسبت به «ویژگی‌ها»ی آن چیز دارد متأثر می‌کند. به طور خلاصه، تصویر از «کلیت» منجر به اشتباه در ارزیابی «ویژگی‌ها»ی یک چیز می‌شود.
سوگیری واپس نگری: افرادی که دچار این سوگیری هستند یک «گلام»( یکی از کاراکترهای انیمیشن گالیور) درون دارند. چون هر اتفاقی می افتد تمایل دارند بگویند «من می‌دانستم». یکسری اتفاقاتی که پیش‌بینی آن برای متخصص‌ترین افراد هم امکان پذیر نیست.
اما واقعیت این است که به قول ما ایرانی‌ها معما چو حل گشت، آسان شود. روانشناس‌ها هم می‌گویند این یک مکانیسم دفاعی روانی است که ما بوسیله آن شرمندگی حاصل از ضعف در پیش‌بینی وقایع را پنهان می‌کنیم.
سوگیری محافظه کاری: در این سوگیری افراد مصرانه تمایل دارند نقاط قوت موضوعی که انتخاب کردند و نقاط ضعف آنچه را رد کردند ببینند. مثالش در بازار سرمایه حمایت افرادی است که محاسن پرتفوی‌شان را بعد از انتخاب بزرگ‌تر و معایب آن را نادیده می‌گیرند.
اثر شترمرغی: اگر به این سوگیری مبتلا باشیم بعد از انجام یک انتخاب بررسی آن را به‌طور کلی کنار می‌گذاریم و به اصطلاح خارجی‌ها سرمان را مثل شترمرغ در شن بکنیم یا به تعبیر خودمان سرمان را در برف فرو کنیم. در واقع هر سیستمی نیاز به بازخورد و اصلاح دارد و اثر شترمرغی یعنی کور کردن مکانیسم بازخورد و اصلاح سیستم.
علت این موضوع این است که فکر کردن درد دارد و از طرف دیگر شاخصی نداریم که نشان بدهد چه زمان باید فکر کردن را متوقف کنیم بنابراین به جای اینکه «به اندازه بهینه» دوباره مشاهده و فکر کنیم راه حل ساده و سرانگشتی را انتخاب می‌کنیم. قدری قبل از انتخاب فکر می‌کنیم اما بعد از انتخاب فکر کردن را کنار می‌گذاریم.
تضاد ارزشی: این سوگیری می‌گوید وقتی که افراد با اطلاعات جدیدی مواجه می‌شوند که با ادراکات قبلی آنها در تعارض است، غالباً نوعی ناراحتی ذهنی احساس می‌کنند که در واقع یک پدیده روان شناختی است و از آن با عنوان ناسازگاری شناختی (ادراکی) نام برده می‌شود. در این حالت شخص در مواجهه با عدم تعادل ایجاد شده اقدام به توجیه کار قبلی خود می‌کند و از این بابت با دام تصدیق یا مدارک مؤید هم معنی می‌شود. در بازار سهام بسیار اتفاق می‌افتد که اشخاص به علت اینکه از یک روش معامله یا یک سهام خاص خاطره اولیه نامناسبی دارند به کلی آن روش یا سهم مشخص را کنار می‌گذارند یا اینکه نسبت به آن سهم موضعی تدافعی پیدا می‌کنند.
هر تله‌ای یک راه نجات دارد
برای مبارزه با خطای تأیید سعی کنید باورهای خود را در مورد جهان‌بینی، سرمایه‌گذاری، ازدواج، سلامت و رژیم غذایی بنویسید و شروع کنید به پیدا کردن شواهد متناقض. خلاص شدن از شر عقایدی که مثل دوستان قدیمی‌مان هستند سخت است اما ضروری است.

انتهای پیام/

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خطای تأیید کنونی ما ویژگی ها فکر کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۶۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش مائوریسیو پوچتینو به مردود شدن گل چلسی مقابل استون ویلا + عکس

سیستم کمک داور ویدیویی یکی از برترین لحظات چلسی در فصل جاری را از آن‌ها پس گرفت.

طرفداری | پوچتینو و بازیکنانش از رد شدن گل سوم چلسی عصبانی هستند. 

شب عجیب و تماشایی ویلا پارک در بازی استون ویلا و چلسی با صحنه جنجالی در واپسین دقایق همراه شد. در حالی که چلسی با ثبت کامبک فوق‌العاده شکست 2-0 را جبران کرده بود، داوران بازی گل اکسل دیساسی را مردود اعلام کردند. کریس کاوانا در اتاق VAR از کریگ پاوسون درخواست کرد شخصا برای بررسی صحنه گل سوم چلسی وارد عمل شود. پاوسون به سراغ مانیتور VAR رفت و خطای بادیاشیل را در داخل محوطه تشخیص داد. پس از این صحنه، مائوریسیو پوچتینو که به شدت شوکه و ناراحت بود، مطابق لب‌خوانی‌های رسانه‌ای در واکنش گفت:

این دیگه چه کوفتیه؟

حالات چهره پوچتینو پس از مردود شدن گل سوم تیمش 

 

اعتراض نونی مادوئکه در پایان بازی  پاوسون به سرعت خطای مدافع چلسی را تشخیص داد

 

از دست ندهید ????????????????????????

ژوزه مورایس: باافتخار مسلمان شدم و عضوی از یک خانواده ایرانی‌ام آرنه اسلوت سرمربی جدید لیورپول لغو قانون رشد چگونه فوتبال ایتالیا را نابود می‌کند؟ بازیکن فرانسوی به دلیل عوارض واکسن کرونا از فایزر شکایت کرد!

دیگر خبرها

  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • پروژه آمریکا برای منحرف کردن جامعه عراق ناکام ماند
  • خطای پنالتی بر روی سردار آزمون و گلزنی پائولو دیبالا مقابل ناپولی (ناپولی 0-1 آاس رم)
  • خطای عجیب ریچارلیسون بر روی هموطنش گابریل در جریان دیدار تاتنهام و آرسنال / فیلم
  • واکنش مائوریسیو پوچتینو به مردود شدن گل چلسی مقابل استون ویلا + عکس