Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@15:03:33 GMT

مسیر ورزش قم بعد از انقلاب

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۶۵۴۲

مسیر ورزش قم بعد از انقلاب

پس از انقلاب اسلامی ایران و با تبدیل شدن قم به استان به فرمان رهبر معظم‌ انقلاب، روند توسعه فضاهای ورزشی و گسترش رشته‌های ورزشی در قم رشد چشمگیری پیدا کرد تا این حد که ورزشکاران استان هم در آوردگاه های آسیایی و هم در مسابقات جهانی حضور داشته اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، فعالیت‌های رسمی ورزش در شهرستان قم از سال 1360 هجری شمسی به صورت همزمان با تاسیس اداره فرهنگ قم و اجباری شدن درس تربیت بدنی در مدارس آغاز شد که در آن سال‌ها دبیرستان حکیم نظامی در قم عملا کانون فعالیت‌های ورزشی شهر قم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از سال 1315 تیم‌های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال، دو و میدانی، وزنه‌برداری، کشتی و ورزش زورخانه‌ای در قم شکل گرفت.
ورزش قم با کسب مدال نقره مسابقات کشتی آزاد در سال 1961 میلادی توسط زنده‌ یاد نصرالله سلطانی‌نژاد آغاز شد و در سال‌های 1966 و 1970 میلادی قهرمان محمدرضا ناصحی با مدال‌های برنز خود در مسابقات قهرمانی آسیا، المپیک آسیایی و نیز المپیک مونترال در سال 1976 برگ زرینی در ورزش قم به نام خود ثبت کرد.



همچنین حضور پهلوان جمال در سال‌های 1965 و 1967 میلادی در رقابت‌های قهرمانی کشتی جهان نشان از توان بالای ورزش و قهرمانان قم در تاریخ این شهر دارد.
با تشکیل اداره تربیت بدنی شهر قم در سال 1351 هجری شمسی، روند ساماندهی و گسترش ورزش در شهر قم جدی‌تر گرفته شد.
طی سال‌های 1961 تا 1973 تا قبل از تشکیل اداره تربیت بدنی شهر قم تنها دو مدال در دو رشته ورزشی از سوی قهرمانان یاد شده به دست آمده و در سال‌های 1961 تا 1980 یعنی در فاصله سال‌های 1351 تا 1358 تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مجموعا پنج مدال تنها در دو رشته ورزشی کشتی و وزنه‌برداری از سوی قهرمانان نامی شهر مقدس قم کسب شده است.
این در حالی است که از بدو پیروزی انقلاب اسلامی یعنی از سال 1358 و به ویژه از سال 1375 به بعد که شهر قم به فرمان رهبر معظم‌ انقلاب به استان تبدیل شد روند توسعه فضاهای ورزشی و گسترش رشته‌های ورزشی در قم رشد چشمگیری پیدا کرد و قهرمانان ارزنده و ممتاز این شهر توانستند با حضور سرافرازانه خود در رقابت‌های مختلف از جمله بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا، قهرمانی جهان، بازی‌های المپیک و پارالمپیک صاحب عناوین و افتخارات فراوانی شوند.

افزایش مکان های ورزشی استان از سه به بیش از 200دراستان
از همین رو حسن عابدی مدیرکل سابق ورزش و جوانان قم در مراسم تجلیل از مدال آوران ورزشی استان قم  در سال 1397با اشاره به توسعه زیرساخت های ورزشی پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پیش از انقلاب تنها سه مکان ورزشی در قم وجود داشت و این در حالی است که امروز 250 مکان ورزشی دولتی و 400 مرکز ورزشی بخش خصوصی در قم وجود دارد.
وی ادامه داد: کسب 2 سهمیه پاراالمپیک ریو و کسب یک مدال طلا در سال 2016، حضور 6 نماینده از قم در مسابقات آسیایی جاکارتا برای نخستین بار در تاریخ ورزش استان و کسب 2 مدال طلا و یک نقره از این رقابت ها، کسب اولین مدال تاریخ ورزش قم در مسابقات ساحل آسیا و اولین مدال آسیای بانوان و کسب عنوان بهترین بازیکن فوتسال آسیا برای چهارمین سال پیاپی توسط فوتبالیست قمی از جمله افتخارات ورزش قم در سال های اخیر بوده است.



حضور ورزشکاران استان در تورنمنت های بین المللی

با مروری بر تاریخ ورزش قم از سال 1961 به نام‌های بزرگی برخورد می‌کنیم که در ورزش این شهر از خود نام نیکی به جای گذاشته‌اند.
سلطانی‌نژاد، جمال، طباطبایی، مرادی‌گنجه، دلیریان، میرصالحی، پودنکی و علیزاده در کشتی، روحانی،‌ ناصحی و برزه‌کار در وزنه‌برداری، عموزاده، آشتیانی، کتیرایی، عبدالحسینی، جعفری، مهدی‌زاده، علی‌پور، نجفی، شایگان و مربی ارزنده و سازنده غلامرضا دباغیان در کاراته، صحرایی و سالاری در جودو، چاووشی، محمدیان‌قمی، حیدری، مولایاری، حسینلو، حسینی، بحری و خانم‌ها مستقیمی و پارس‌لاری در ورزش‌های جانبازان و معلولین و بیماران خاص، ربانی در دو و میدانی، رفیعی و حیدری در تکواندو و حسن‌زاده در فوتسال بخشی از قهرمانانی هستند که موجب سربلندی و عزت استان و مردم قم در میادین جهانی، آسیایی و پارالمپیک‌ شده‌اند.

حضور چهار ورزشکار قمی در مسابقات المپیک و پارالمپیک توکیو
تداوم حضور ورزشکاران استان، پس از حضور پرافتخار سعید چاووشی در رشته پرتاب با دیسک در مسابقات پارالمپیک ۱۹۸۸ سئول (کره جنوبی) و حضور موفق ۲ قهرمان ارزنده (محمد محمدنژاد و حسین گلستانی) در رقابت‌های بسکتبال با ویلچر و والیبال نشسته در المپیک ۲۰۱۶ برزیل؛ در المپیک توکیو با حضور دوباره این ۲ قهرمان و نیز شرکت سید محمدحسین حسینی جد (والیبال نشسته)؛ حضور بی‌سابقه چهار نماینده قم در رقابت‌های مذکور را رقم زد. 


تزئین تابلو افتخارات کشتی قم با ۱۱۰ مدال جهانی وآسیایی
رضا ملکی کارشناس ورزشی استان گفت: دوران قبل از انقلاب مرحوم سلطانی نژاد با کسب سکوی قهرمانی جهان نام قم را در کشور پرآوازه کرد و استاد محمدحسین جمال در کشتی فرنگی  در چندین مسابقه بین‌المللی صاحب مدال‌های خوش‌رنگ از این آوردگاه‌ها شد همچنین حسین بی‌طرفان، قهرمان نامی کشتی آزاد تیم ملی ایران، نیز در تیم ملی دانشجویان جهان به مقام چهارمی جهان رسید و در مسابقات جام دانکلوف که با حضور ستارگان مطرح جهان برگزار می‌شد به مدال نقره دست‌یافت.
این کارشناس ورزشی ادامه داد: تزئین بیش از ۱۱۰ مدال جهانی و آسیائی در تابلو افتخارات کشتی قم حکایت از دلاوری‌های قهرمانان بزرگ کشتی فرنگی در میادین بین‌المللی دارد .

ورزش بانوان درقم؛ همه در انتظار روزهای خوب
همچنین در این خصوص رسول منعم در خصوص ورزش بانوان در استان قم عنوان کرد: به همه هیئت های ورزشی ابلاغ شده است که در صورت وجود متقاضی بانوان، در اماکن ورزشی تا ساعت چهار اولویت با بانوان است.
 مدیر کل ورزش و جوانان استان قم عنوان کرد: در استان قم توفیقات خوبی در حوزه بانوان به دست آمده که از آن جمله می‌توان به حضور بانوان قمی در مسابقات جهانی هندبال اشاره کرد که با حجاب کامل توانستند سه بار بهترین بازیکن شوند.
وی بیان کرد: حق رای نواب رئیس در مجامع انتخابی هیئت‌ها و ابلاغ معاونت بانوان در ادارات سراسر کشور نشان از اهمیت نقش بانوان در حوزه ورزش است.
منعم اظهار کرد: با سفر ریاست جمهور مهم‌ترین دغدغه بانوان که یک فضای مناسب ورزشی است را پیگیری کردیم و طرحی را با مبلغ  قابل توجهی را جهت مناسب سازی جذب کردیم.
وی تصریح کرد: پیست دو میدانی، زمین چمن و دیگر فضاها از جمله مواردی است که در بحث زیرساخت ورزش بانوان مطمح نظر است که پیگیر آن هستیم.
مدیر کل ورزش و جوانان استان قم ادامه داد: دغدغه‌های در خصوص فعالیت بانوان در برخی از رشته‌ها ورزشی بوجود آمده که در دست مطالعه علمی است.
وی افزود: حضور روحانیون در باشگاه‌های ورزشی در جهت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نشان از توجه این اداره کل به اخلاق مداری و فرهنگ مداری استان قم در این حوزه است.
منعم تصریح کرد: اختصاص بخشی از جایگاه مسابقات ورزشی به بانوان محجبه در مسابقه فوتبال بین ایران و عراق نشان خواهد داد بانوان مسلمان فرهنگ حضور در رویداد های آتی و فرا ملی را خواهند داشت.



320شهید از جامعه ورزش استان
امروز افتخار بزرگ جامعه ورزش استان قم این است که از مجموع ۶ هزار شهید سرافراز استان غریب بر ۳۲۰ شهید متعلق به جامعه ورزش و جوانان است و از این تعداد ۱۲ نفر از این شهدا، از شهدای مدافع حرم می باشد.
در هر صورت آن چیزی که کاملا مشخص است پیشرفت استان در بُعد ورزش است که البته نیازمند ارتقا فضای های ورزشی دراستان هم برای مردان و هم برای بانوان است که شاید در این عرصه برای بانوان کم کاری شده باشد.


انتهای پیام

منبع: دانا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی ورزش و جوانان استان قم ورزش قم شهر قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۶۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری

مربی وزنه‌برداری شهرستان سقز از کمبود امکانات وزنه‌برداری و چالش‌های پیش‌روی این رشته ورزشی می‌گوید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرنگار ورزشی تسنیم سقز، بانوان کردستانی در چند سال اخیر علی‌رغم مشکلات مالی و نبود امکانات و حمایت مسئولان در رشته وزنه‌برداری عملکرد درخشانی از خود به جای گذاشته‌اند و فعالان این رشته امیدوار به تکرار نتایج خوب خود در سطح کشوری و بین‌المللی هستند.

مرضیه محمودی بانو سقزی که از وزنه‌برداران نام آشنا در سطح استان و کشور به شمار می‌رود چند صباحی است که به مربیگری روی آورده و به بانوان سقزی خدمت‌رسانی می‌کند.

مرضیه محمودی وزنه‌برداری سقزی درباره نحوه شروع این رشته ورزشی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: به واسطه اینکه مرحوم پدرم محسن محمودی از بنیانگذاران وزنه‌برداری سقز و رئیس هیئت و مربی شهرستان بودند همچنین برادرم مظهر محمودی از قهرمانان این رشته بوده‌اند به ورزش وزنه‌برداری علاقه‌مند شدم و با شروع فعالیت وزنه‌برداری بانوان در ایران من نیز به عنوان اولین بانوی سقز در سال 1397 وزنه‌برداری را شروع کردم و چندین دوره در مسابقات استانی و کشوری شرکت کردم که حاصل آن 6 مدال طلای استان و یک مدال نقره کشوری است.

وی افزود: به واسطه نبود مربی خانم در شهرستان سقز بنده مجبور شدم در حین تمرینات شخصی خود مربیگری را نیز برعهده بگیرم و به همین خاطر مشکلات زیادی را تحمل کردم و جنگ نابرابری با حریفان خود داشتم و  از سال 1401 مربیگری را شروع کردم و در خدمت علاقه‌مندان این رشته در شهرستان سقز هستم.

مربی وزنه‌برداری شهرستان سقز وضعیت این رشته را در سطح استان مناسب توصیف کرد و گفت: در حال حاضر وضعیت وزنه‌برداری کردستان به واسطه مربی کاربلد استان خانم عبدالملکی بسیار عالی بوده و تیم استان کردستان چندین دوره در مسابقات کشوری به مقام قهرمانی رسیده و چندین چهره به تیم‌های ملی در رده‌های سنی مختلف معرفی کردند که خوشبختانه توانسته‌اند مقام‌های بین‌المللی کسب کنند همچنین شهرستان سقز نیز علاقه‌مندان زیادی به این رشته دارد که به امید خدا در آینده از این افراد بیشتر خواهیم شنید.

وی از نبود زیرساخت‌های لازم انتقاد کرد و اذعان داشت: متأسفانه علی‌رغم وجود علاقه‌مندان زیاد و پتانسیل مناسب ورزشکاران، به دلیل نبود  فضای ورزشی مناسب و امکانات محدود برای این رشته ورزشی در این شهرستان نتوانسته‌ایم آنچنان باید و شاید در میادین ملی کسب افتخار کنیم و با وجود پیگیری‌های رئیس هیئت این شهرستان باز هم پاسخ مناسبی از مسئولان دریافت نکرده‌ایم و در حال حاضر در سالنی به مساحت 50 متر و با امکانات فرسوده مشغول به تمرین هستیم که فقط تایم صبح‌ها در اختیار بانوان است.

محمودی تصریح کرد: از مسئولان خواهشمندیم به این رشته ورزشی اهمیت بیشتری بدهند چراکه وزنه‌برداری ورزشی المپیکی و ورزش دوم مملکت بوده و همیشه از رشته‌های پر مدال و پر افتخار برای کشور عزیزمان بوده لذا باید توجه بیشتری به این رشته ورزشی شود چون واقعاً نوجوانانی که در حال حاضر در شهرستان سقز فعالیت می‌کنند پتانسیل بسیار بالایی دارند و در صورت وجود فضای ورزشی مناسب می‌توانند برای استان و کشورمان افتخارآفرینی کنند.

این مربی پرافتخار کردستانی اظهار کرد: هدف اصلی ما توسعه این ورزش در این شهرستان بوده تا بتوانیم به بهترین نحو ممکن این ورزش را به جامعه معرفی و در سطح ملی و بین‌المللی افتخارآفرینی کنیم اما همه این حرف‌ها زمانی می‌تواند نتیجه داشته باشد که ما حمایت مسئولان را پشت سر خود داشته باشیم و ورزشکاران بدون هیچ دغدغه‌ای فقط به فکر تمرین و حضور موفق در مسابقات باشند.

انتهای پیام/486/

دیگر خبرها

  • کسب یک هزار و ۳۰۰ مدال کشوری و ۴۰ مدال برون مرزی توسط ورزشکاران قمی
  • نگاهی بر خبر‌های ورزشی یازدهم اردیبهشت استان قزوین 
  • چهارسوی ورزش خوزستان
  • یک مربی زن، رییس یک رشته پر مدال المپیکی شد!
  • اعزام ۱۰ تیم ورزش نابینایان البرز به مسابقات قهرمانی کشور
  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • گلایه‌های مربی سقزی از کمبود امکانات وزنه‌برداری
  • باران‌چشمه: حضور بانوان به عنوان تماشاگر در زورخانه ها مشکلی ندارد
  • حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر ورزشکار در ویژه‌برنامه «ایرانی پهلوان»
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل