Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، از زمان شیوع گسترده سویه جدید کرونا یعنی اومیکرون مجموع مبتلایان در جهان 114 میلیون نفر افزایش پیدا کرده به ۳۷۸ میلیون و ۸۷۱ هزار و ۲۵۱ نفر رسیده است. 

بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا همچنان با بیش از ۷۶.۲ میلیون مبتلا و بیش از ۹۱۰ هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هند نیز هم اکنون با آمار بیش از ۴۱.۴ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۲۵.۴ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.

برزیل با بیش از ۶۲۷ هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید در جهان محسوب می شود و هند با بیش از ۴۹۶ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.

روسیه نیز با گذشتن از آمار ۳۳۱ هزار قربانی تاکنون بالاترین مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی داشته و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است. فرانسه همچنین با ثبت بیش از ۱۹ میلیون و ۱۴۰ هزار مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز و نیز چهارمین کشور با بیشترین آمار بیمار کرونایی در جهان است.

ایران نیز با مجموع شش میلیون و ۳۷۳ هزار و ۱۷۴ ابتلا و ۱۳۲ هزار و ۴۵۴ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر در رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان کرونا قرار دارد.

دکتر محمدرضا ناظر در گفت وگو با همشهری تفاوت ویژه اومیکرون نسبت به سایر سویه‌ها را باعث بیماری‌زایی و سرایت قابل توجه آن عنوان کرد و گفت: اومیکرون ویژگی فرار از سیستم ایمنی بدن دارد و به همین دلیل افرادی هم که واکسن زده‌ باشند دوباره به این ویروس مبتلا می‌شوند، اما شدت ابتلا و خطر بیماری در افراد واکسینه کمتر از واکسن‌نزده‌هاست. دانشمندان آفریقای جنوبی و متخصصان عفونی دنیا و اخیرا استادان دانشکده پزشکی کالج صنعتی انگلستان هم این موضوع را اعلام کرده‌اند که همین ویژگی فرار از سیستم ایمنی درباره اومیکرون منجر شده تا فرد حتی در فاصله کوتاه پس از بهبودی، دوباره کرونا بگیرد.

او در پاسخ به این سؤال که در گذشته فاصله ابتلا به کرونا پس از بهبودی به‌دلیل ایجاد آنتی‌بادی نزدیک به ۶ ماه عنوان می‌شد، حالا این فاصله زمانی چقدر شده است؟ عنوان کرد: مسئله زمانی دیگر مطرح نیست. اگر آنتی‌بادی در بدن فرد قوی‌تر باشد، ابتلای مجدد خفیف‌تر خواهد بود و اگر آنتی‌بادی شکل نگرفته یا فرد واکسن نزده باشد، این ابتلا شدیدتر است. به همین دلیل افرادی که در پیک اخیر و حتی یک ماه پیش هم مبتلا به کرونا شده‌اند، اکنون در خطر ابتلای دوباره قرار دارند اما واکسینه‌ها کمتر به نوع حاد بیماری مبتلا می‌شوند.

اومیکرون سرماخوردگی نیست

اومیکرون را با نشانه‌هایی مانند سردرد، گلودرد، بدن درد و... می‌شناسند که مدت زمان زیادی هم ماندگاری ندارد و مبتلا به سرعت بهبود پیدا می‌کند. اما آنطور که از مراکز درمانی خبر می‌رسد، این بیماری در طول زمان، شدت می‌گیرد و حتی در مواردی فرد با اینکه نشانه‌های سرماخوردگی دارد اما به‌تدریج با علائمی مانند آنچه در سویه کلاسیک کرونا، دیده می‌شد یعنی درگیری ریه، به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کند.

این متخصص در تأیید همین موضوع هم بیان کرد: اشتباه است که اومیکرون را یک سرماخوردگی بدانیم، چرا که اکنون شدت ابتلا به سرماخوردگی معمولی با توجه به شست‌وشوی بیشتر دست از سوی مردم و پوشش ماسک کمتر شده و ۸۰ تا ۹۰ درصد این موارد کرونای اومیکرون است که درگیری ریه هم دارد. هم‌اکنون به هیچ عنوان نباید بیماری را دست‌کم گرفت چرا که داروهای ضدویروسی در ابتدای بیماری اثربخش هستند و قبل از ورود ویروس به سلول باید جلوی آن گرفته شود.

به‌گفته او، آسیبی که ممکن است ویروس به ریه بزند، چه در ابتلا به اومیکرون یا سویه‌های دیگر اگر به موقع درمان نشود، در آینده آسیب‌زا خواهد بود.

این پزشک به نکته مهمی درباره شیوه‌های جدید درمانی هم اشاره کرد: هم‌اکنون روش‌های درمانی کرونا تنها با هدف جلوگیری از مرگ انجام نمی‌شود، بلکه تلاش می‌شود تا آسیب‌های این ویروس در بدن خنثی شود. اکنون با کاهش سن ابتلا به کرونا اگر کودکان دچار چنین مشکلاتی شوند، در سنین ۳۰ تا ۴۰ سال ممکن است مشکلات تنفسی پیدا کنند. به همین دلیل پیشگیری از ابتلا و درمان مؤثر و قاطع کرونا ضرورت دارد..

تست‌گریزی اومیکرون

منفی شدن تست افراد با وجود ابتلا به اومیکرون هم باعث شده تا گردش بیماری در جامعه افزایش پیدا کند، ناظر درباره تست‌گریز بودن سویه جدید کرونا هم توضیح داد: همانطور که سیستم ایمنی بدن نمی‌تواند اومیکرون را به‌دلیل ایمنی‌گریزی آن به خوبی شناسایی کند، این اتفاق ممکن است درباره آزمایش‌ها هم رخ ‌دهد، مگر اینکه تست به‌صورت اختصاصی برای شناسایی اومیکرون طراحی شده باشد. میزان زیادی از کیت‌های موجود در کشور تنها قدرت تشخیص کرونا را دارند و ممکن است در تشخیص اومیکرون ضعیف‌تر عمل کنند، چرا که  این سویه جهش‌های زیادی داشته است.

کد خبر 654208 برچسب‌ها اميكرون كروناويروس واکسن کرونا

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اميكرون كروناويروس واکسن کرونا هم اکنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۷۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن

آفتاب‌‌نیوز :

محبوبه ابریشم‌کار، متخصص طب سنتی در رابطه با علت تشکیل کیست‌ها در بدن گفت: کیست‌ها توده‌های خوش‌خیم در بافت‌های بدن هستند که حجمی از مایع در آن‌ها جمع شده است. به طور کلی توده‌های پستانی به دو دسته خوش‌خیم و بدخیم تقسیم‌بندی می‌شود. 

وی افزود: توده‌های فیبروکیستیک، توده‌های خوش‌خیمی هستند که می‌توانند از سن نوجوانی تا بزرگسالی در سینه شکل بگیرند. کیست‌های سینه معمولا متعدد بوده و موجب تغییر در اندازه سینه شده و ایجاد درد می‌کنند.

ابریشم‌کار اظهار کرد: کیست‌های سینه معمولا در دوران قاعدگی بیشتر از مواقع دیگر احساس می‌شوند. این توده‌ها دو نوع ساده و ترکیبی دارند. اما معمولا همان نوع ساده و فیبروکیستیک بسیار شایع‌تر است. 

وی افزود: سبک زندگی، مهم‌ترین عامل در ابتلا به کیست است. به علاوه عامل ارث و ژنتیک نیز بی تاثیر نیست. در اصول طب ایرانی، نوشیدن آب سرد و مواد غذایی تند، عدم فعالیت بدنی، برنامه خواب نامنظم و از همه مهم‌تر استرس، می‌تواند شیوع کیست‌ها را تشدید ببخشد. 

ابریشم‌کار بیان کرد: استرس عاملی است که تاثیر آن در بیماری‌ها خیلی سریع و شدید است. در حوزه طب سنتی، ما تمرکز بر روی تنفس را برای کنترل استرس پیشنهاد می‌کنیم. اگر ما روزی ۱۰ تا ۲۰ بار و در دو نوبت تنفس‌های کنترل‌شده داشته باشیم، تا حد زیادی می‌توانیم سطح استرس خود را کاهش دهیم.

وی افزود: ما در طب ایرانی طیفی برای تعیین درجه سردی و گرمی مواد غذایی داریم. پیشنهاد ما در این زمینه این است که تعادل میان گرمی و سردی تا حد امکان رعایت شود. تجربه نشان داده افرادی که طبع سردتری دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های فیبروکیستیک قرار دارند. 

متخصص طب سنتی گفت: متخصصین بانوان یا پزشکان عمومی خیلی راحت می‌توانند با یک معاینه کیست را تشخیص دهند. فیبروکیستیک معمولا در اندازه‌های متفاوت و دو سینه دیده می‌شود، اما توده‌های بدخیم عموما در یک سینه وجود دارند. ترشحات خونی یا چرکی از سینه و تغییرات پوستی در سینه نیز می‌تواند نشان از وجود فیبروکیستیک باشد. 

ابریشم کار تصریح کرد: کیست سینه معمولا یک بیماری محسوب نمی‌شود و تنها به عنوان یک تغییر فیزیولوژیکی شایع از آن یاد می‌شود. برای درمان کیست یکی از راه‌های پیشنهادی این است که سیاه‌دانه را به صورت نیم‌کوب به نسبت ۱ به همراه بذر کتان و نسبت دو برابری عسل، هر روز صبح میل کنید. به علاوه برای درمان موضعی، ماساژ روغن بذر کتان روی سینه‌ها برای دوبار در روز می‌تواند موثر واقع شود. 

وی یادآور شد: توصیه ما به عزیزان برای عدم ابتلا به فیبروکیستیک این است که از کودکی به بچه‌ها سبک زندگی درست را آموزش دهیم. لازم است که مصرف کافئین را تا حد امکان کاهش دهیم و مصرف بی‌رویه‌ای نداشته باشیم. ما باید منبع انرژی نداشتن و بی‌حالی‌مان را کشف کنیم و خود را به قهوه محدود نکنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • بیماران«ای‌ال‌اس» با امانت دادن تجهیزات به یکدیگر زنده‌اند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • خطر افزایش ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در فصل گرم سال
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • کنترل استرس و روش‌های خاص طب سنتی برای آن