Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناظران امور با اشاره به ائتلاف سه گانه میان رهبران حزب «دموکرات، تقدم و جریان صدر»، جلسه دوشنبه آینده برای انتخاب رئیس جمهوری را متاثر از این ائتلاف دانستند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، هرچه به موعد جلسه ویژه انتخاب رئیس جمهوری عراق نزدیک می‌شویم، رقابت میان دو حزب عمده کُرد یعنی اتحادیه میهنی و دموکرات درباره پست ریاست جمهوری عراق بیشتر و بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حزب اتحادیه میهنی برهم صالح و حزب دموکرات، هوشیار زیباری را معرفی کرده است.

حزب پارتی با صدر و حلبوسی ائتلاف کرده است و بر این باور است که اگر این ائتلاف تداوم پیدا کند و تغییری رخ ندهد به آسانی می تواند بر پست ریاست جمهوری عراق چنگ اندازد و آنرا از دست یکتی بیرون آورد.

این درحالی است که اتحادیه میهنی کردستان عراق به حمایت هئیت هماهنگی شیعی و برخی طرف‌های کُردی دلبسته است.

«بافل طالبانی» رئیس حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در جریان ریاست نشست «یکتی» از حمایت «اتحاد اسلامی کردستان»، «نسل نو»، «جماعت العدل کردستان» از نامزدی «برهم صالح» خبر داده است.

«بافل طالبانی» که پس از سفر چند روزه به بغداد به سلیمانیه بازگشته است به برخی مسئولان حزب اتحادیه میهنی گفته است که رای بیشتر اعضای هیئت هماهنگی شیعی، نمایندگان مستقل  نیز طرف‌های کُردی را به دست آورده است و به گفته او، حزب دموکرات، هم اکنون تنها شده است.

طالبانی اعلام کرد که حمایت ائتلاف فتح، دولت قانون، النصر، برخی طرف‌های حشد شعبی و نمایندگان مستقل و برخی طرف‌های کُرد را به دست آورده است.

درباره آرای طرف‌های کُردی، بافل طالبانی اعلام کرد که توانسته است که 33 رای را تضمین کند در حالی که حزب دموکرات فقط 31 رای را دارد و به گفته او، پارتی هم اکنون تنهاست.

پیشنهاد برای خروج از بن بست ریاست جمهوری

همزمان برخی منابع از پیشنهاد مطرح شده درباره خروج از بن بست کنونی در زمینه نامزد ریاست جمهوری خبر دادند مبنی بر اینکه نامزدهای مطرح شده هر دو حزب یعنی برهم صالح و هوشیار زیباری از سوی احزاب خود کنار گذاشته شوند و از میان «رزکار محمد امین» و«لطیف رشید»، یکی انتخاب شود.

نقش ائتلاف سه گانه در پیروزی هر کدام از نامزدها

دوشنبه آینده پارلمان عراق در حالی برای انتخاب رئیس جمهوری جلسه برگزار خواهد کرد که دو گزینه مطرح است؛ نخست اینکه در صورت ادامه ائتلاف سه گانه «صدر، بارزانی و حلبوسی»، شانس زیباری در برابر برهم صالح بیشتر خواهد بود.

دوم، در صورت انصراف صدر از ائتلاف با بارزانی و حلبوسی و عدول از تشکیل دولت اکثریت سیاسی و موافقت با شراکت هیئت هماهنگی در دولت توافقی، یا خروج حزب دموکرات از ائتلاف با صدر و حلبوسی، آنگاه شانس برهم صالح بیشتر خواهد شد.

در حالت دوم، روند سیاسی عراق به حال عادی خود بازخواهد گشت و همه طرف‌های شرکت کنده در دولت آینده بر اساس توافق پست ها را توزیع خواهند کرد و در این صورت پست ریاست جمهوری هم سهم اتحادیه میهنی کردستان عراق خواهد بود.

موضع نهایی حزب «بارزانی» درباره نامزدی «زیباری»

سخنگوی حزب دموکرات کردستان پس از پایان دیدار سه جانبه میان «نچیروان بارزانی، محمد الحلبوسی و مقتدی صدر» در نجف، تصریح کرد حزب متبوعش بر نامزدی هوشیار زیباری برای ریاست جمهوری تاکید دارد و حاضر به عقب نشینی نیست.

«محمود محمد » سخنگوی حزب دموکرات (پارتی) موضع نهایی این حزب در خصوص نامزدی هوشیار زیباری برای تصدی منصب ریاست جمهوری عراق اعلام کرد.

اسامی 25 نامزد ریاست‌جمهوری عراق منتشر شد/ رقابت اصلی بین نامزد پارتی و میهنی

به گزارش «شارپرس»، سخنگوی پارتی تصریح کرد: هوشیار زیباری بە عنوان نامزد ریاست جمهوری پارتی باقی خواهد ماند و انصراف نخواهد داد.

موضع جدید حزب اتحادیه میهنی درباره نامزدی «زیباری»

«لاوند جلال آغا» یک عضو ارشد اتحادیه میهنی و مشاور حقوقی پارلمان اقلیم کردستان با اشاره به دشوار بودن رأی آوردن هوشیار زیباری در رأی گیری مجلس عراق برای انتخاب رئیس جمهور گفت: مقتدی صدر رهبر جریان صدر از جریانات کرد خواسته است یک نامزد برای پست ریاست جمهوری معرفی کنند.

به گزارش «تودی نیوز»، وی در این باره گفت: سهم کُردها در پست‌های دولت مرکزی در بغداد، به صورت مساوی به اتحادیه میهنی و حزب دموکرات اختصاص دارد.

«لاوند جلال آغا» افزود: دولت آتی بدون توافقات داخلی بین جریانات سیاسی اعم از کردها یا شیعیان، قادر به ایجاد هیچ گونه پیشرفت یا ارائه هیچ دستاوردی نخواهد بود.

ابراز اطمینان حزب «پارتی» از رای آوردن «زیباری»

«مهدی عبدالکریم» عضو ارشد حزب دموکرات کردستان عراق اعلام کرد: در نشست آتی مجلس، هوشیار زیباری به عنوان نامزد حزب متبوعمان و برهم صالح به عنوان نامزد اتحادیه میهنی به رقابت خواهند پرداخت و نمایندگان مجلس در این باره تصمیم خواهند گرفت.

به گزارش «بغداد الیوم»، مهدی عبدالکریم افزود: حزب دموکرات توجهی به این اتهامات ندارد و هوشیار زیباری هیچ پرونده ای مبنی بر فساد ندارد و هیچ گونه دستوری مبنی بر منع وی از تصدی پست ریاست جمهوری عراق تا سال 2026 صادر نشده است.

واکنش حزب بارزانی به تظاهرات علیه زیباری

«شوان محمد طه» عضو حزب دموکرات کردستان عراق به تظاهرات علیه زیباری واکنش نشان داد و گفت: این تظاهرات مردمی نبود بلکه تظاهراتی بود که طرف‌های سیاسی در پشت پرده آن بودند.

وی مدعی شد: هوشیاری زیباری یک هفته بعد با اکثریت پارلمانی بر اساس تفاهمات و توافقات سیاسی رئیس جمهور عراق خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عراق اخبار عراق حزب اتحادیه میهنی ریاست جمهوری عراق پست ریاست جمهوری ائتلاف سه گانه هوشیار زیباری کردستان عراق حزب دموکرات انتخاب رئیس برهم صالح طرف های ک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۷۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خود را به رویکرد امنا برای تغییر مدیریت مجلس آینده پایبند می‌دانم

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی شریفیان نامزد دور دوم انتخابات حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس با صدور اطلاعیه ای از پیوستن و تعهد خود به رویکرد ائتلاف مردمی امنا خبر داد.

در بخش‌هایی از این اطلاعیه آمده است: هم اینک در آستانه انتخابات مرحله دوم دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی، با تأسی به فرمایشات معظم له و با استعانت از پروردگار متعال، ضمن قدردانی از تمام مردم ایران اسلامی که با حضور پرشور در مرحله نخست این انتخابات برگی زرین در تاریخ کشور را رقم زدند، به ویژه با سپاس مجدد از عزیزانی که دلسوزانه در ستادهای انتخاباتی اینجانب مشغول فعالیت هستند، به اطلاع عموم مردم بزرگوار می‌رسانم در فاصله دور اول تا دور دوم انتخابات در ارتباطاتی که با گروه‌های مختلف مردم داشتم به صراحت از اکثریت جامعه دریافتم که مردم از مجلس آینده توقع تغییر و تحول در ساختار و حکمرانی آن دارند و طبعاً این تغییر و تحول باید از مدیریت مجلس دوازدهم آغاز شود. این نکته به صراحت در نتایج دور اول انتخابات و آرای مردم شریف تهران، ری شمیرانات و اسلامشهر هم مشهود بود.

شریفیان در این اطلاعیه تاکید کرد: با توجه به اینکه ائتلاف انتخاباتی امنا از ابتدا این مطالبه مردمی را پیگیری کرده است، خود را به رویکرد این ائتلاف پایبند می‌دانم و تمام مجموعه‌ها و ستادهای انتخاباتی خودم را در اختیار ائتلاف امنا قرار خواهم داد.

کد خبر 6095263

دیگر خبرها

  • رابرت کندی به بایدن: کنار بکش تا ترامپ را شکست بدهم
  • خود را به رویکرد امنا برای تغییر مدیریت مجلس آینده پایبند می‌دانم
  • درخواست عجیب نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از جو بایدن
  • گام اول به سمت دولت تنظیم‌گر برداشته شد
  • شبکه ملی تنظیم‌گری ایران رونمایی شد
  • یکدست یا تضارب آرا/ ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس دوازدهم چگونه خواهد بود؟
  • اشتباه مهم من در دوره اول این بود: زیادی خوب بودم!- ترامپ 
  • عدم مشارکت جبهه نجات ملی تونس در انتخابات
  • تخصیص ۸۹ درصد اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری به ایلام در حوزه راه
  • تخصیص جدید اعتبارات سفر ریاست جمهوری به خراسان شمالی