Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، رئیس فرهنگستان هنر، به همراه جمعی از اعضای پیوسته این فرهنگستان، با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس دیدار و گفت‌وگو کرد. بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، همراه با مجید مجیدی، علی نصیریان، محمدعلی رجبی، از اعضای پیوسته این فرهنگستان، و تعدادی از مدیران این نهاد هنری روز یک‌شنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۰، نشستی با رئیس و اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برگزار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهمن نامورمطلق در ابتدای این نشست، ضمن تشکر از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به‌خاطر وقتی که در اختیار فرهنگستان هنر قرار دادند، به معرفی فرهنگستان هنر و وظایف اصلی فرهنگستان‌ها، به‌عنوان اتاق فکر و رصدخانه حاکمیت در حوزه هنر، پرداخت و سخنان خود را در چهار بخش ارائه کرد.

بهمن نامورمطلق در بخش اول سخنان خود، به فلسفه وجودی فرهنگستان‌ها و هویت سازمانی آنها پرداخت و گفت: فرهنگستان‌ها طرحی جهانی‌اند و در کشور ما، تنها تشکیلاتی هستند که با اعضای پیوسته خود، به‌طور مستمر، تحولات علمی و فرهنگی و هنری را پایش می‌کنند. فرهنگستان هنر تشکیلاتی تخصصی است که، با بهره‌مندی از همکاری سی نفر از هنرمندان طراز اول این سرزمین، به‌عنوان اعضای پیوسته و دائمی، کارویژه آن پایش و سیاست‌پردازی در عرصه هنر کشور است و از بدو تأسیس، توانسته است گام‌هایی مؤثر در راستای نظریه‌پردازی و هویت‌پردازی با محوریت هنر فطری بردارد.

رئیس فرهنگستان هنر در خصوص جایگاه تشکیلاتی فرهنگستان هنر گفت: این فرهنگستان، از نظر جایگاه و مأموریت، بین دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته است و نقش اتاق فکر و رصدخانه کشور را ایفا می‌کند و به تعبیر هنری، فرهنگستان نقش فیلم‌نامه‌نویس تحولات هنری کشور را بر عهده دارد.

او در بخش دوم سخنان خود، به مسائل و چالش‌های عمومی هنر پرداخت و خاطرنشان کرد: ساختار تشکیلاتی نهاد هنر نیاز به بازتعریف و بازتدوین دارد. در حدود شصت نهاد فرهنگی در کشور فعالیت می‌کنند که فاقد انسجام و نسبت مناسب در انجام مأموریت‌ها هستند. در حوزه قوانین و مقررات حوزه هنر نیز، با تشتت و عدم جامعیت مواجهیم. کمبود اعتبارات فرهنگ و هنر کشور نیز به این چالش‌ها دامن می‌زند.

عضو پیوسته فرهنگستان هنر در همین زمینه افزود: با وجود زمینه‌های تاریخی و هنری بی‌نظیر در کشور، ظرفیت‌های هنری کشور مغفول مانده است. هنر ایرانی و اسلامی ماهیتی هویت‌ساز دارد که در عین حال می‌تواند پیشران اقتصادی کشور باشد. در دنیای امروز، اقتصاد و صنایع خلاق فرهنگی تحولات بسیاری در حوزه اقتصاد ایجاد کرده است و توجه به این حوزه می‌تواند علاوه بر ثمرات فرهنگی، اقتصاد کشور را نیز تقویت کند.

نامورمطلق در بخش سوم سخنان خود، به مسائل بین‌المللی هنر پرداخت. او با اشاره به فعالیت رقبای فرهنگی ایران در سطح منطقه‌ای و جهانی، به تجربه کشورهای حوزه خلیج‌فارس در برگزاری حراج‌های هنر جهان اسلام و تلاش برای تبدیل‌شدن به پایتخت هنر اسلامی جهان و نیز فعالیت‌های ترکیه برای تبدیل‌شدن به کانون هنرهای سنّتی اسلامی و مرکز هنری سازمان کنفرانس اسلامی و نیز برنامه‌ریزی کشور مالزی برای تبدیل‌شدن به مرجع هنرهای دیجیتال اسلامی و شرق آسیا خاطرنشان کرد: سرعت تحولات فرهنگی و هنری بسیار بالاست و برای حفظ جایگاه فرهنگی و هنری کشور باید برنامه‌ریزی و تلاش کرد.

رئیس فرهنگستان هنر در ادامه، به ارائه گزارشی از فعالیت‌های فرهنگستان هنر در حوزه‌های پژوهش و نظریه‌پردازی، هویت‌پردازی، سیاست‌پردازی و الگوسازی و دیپلماسی هنر پرداخت. او گفت: گروه‌های تخصصی فرهنگستان و نیز معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان هنر فعالیت‌های منسجم و مستمری در زمینه‌های آینده‌پژوهی و آیند‌ه‌نگاری با رویکرد به هویت هنر اسلامی و ایرانی، نظریه‌های بومی با تأکید بر معنویت و آرمان‌های انقلاب، رصد و پایش وضعیت هنر در کشور، تدوین تاریخ هنر معاصر، الگوسازی در آفرینش‌ها و نوآوری‌های هنری، به‌ویژه هنرهای دیجیتال، آسیب‌شناسی و سیاست‌پردازی در حوزه آموزش هنر، مطالعات اقتصاد هنر و صنایع خلاق و توسعه تجارت جهانی هنر، شناسایی و تکریم و حمایت نخبگان هنری، ذائقه‌شناسی مخاطب ایرانی برای دست‌یابی به عدالت اجتماعی در هنر را برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.

نامورمطلق در بخش پایانی سخنان خود، به زمینه مشترک همکاری فرهنگستان هنر با مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: فرهنگستان هنر می‌تواند زمینه را برای آشنایی مستقیم و مستمر اعضای کمیسیون فرهنگی و نمایندگان حوزه هنر و تحولات آن فراهم کند. همچنین، فرهنگستان می‌تواند در قالب کارگروهی مشترک در خصوص پایش قوانین داخلی و خارجی هنر و ساما‌ن‌بخشی به قوانین موجود و تدوین قوانین جدید، متناسب با نیازهای روز هنر کشور، و ارائه راهکارهای اجرای مصوبات، با این کمیسیون همکاری کند.

 

* تئاتر محل جراحی روان انسان‌هاست

در ادامه، علی نصیریان، عضو پیوسته این فرهنگستان، هنر را بخشی زیبا و تأثیرگذار از فرهنگ دانست و گفت: سینما و تئاتر می‌توانند تأثیری مستقیم در کاهش آسیب‌های اجتماعی داشته باشند. تئاتردرمانی از چند دهه قبل، در کشو‌های اروپایی و آسیایی، اجرا می‌شد که به‌تازگی بعضی از هنرمندان کشورمان، با ظرافتی خاص، آن را در بین کودکان کانون اصلاح و تربیت اجرایی کرده‌اند و خوش‌بختانه، نتایج قابل‌قبولی از آن به دست آورده‌اند.

این هنرمند پیشکسوت افزود: تئاتر می‌تواند در تمام انسان‌ها تأثیر بگذارد؛ به‌گونه‌ای که کودکان آسیب‌دیده را از دنیای جُرم و جنایت جدا کند و به عالَم هنر بکشاند. تغییر مسیر زندگى افراد با قدرت تئاتر ممکن است. در واقع، تئاتر محل جراحی روان انسان‌هاست. حوزه نمایش جزء حوزه‌هاى تکثیرناپذیر است و مقابله انسان با انسان را به‌صورت زنده به نمایش مى‌گذارد. تأثیرگذاری هنر به قدری است که می‌تواند زندگی بشر را تغییر دهد. جایی که هنر را رصد و هدایت می‌کند همین فرهنگستان هنر است.

در ادامه، مجید مجیدی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، این فرهنگستان را دارای نقش متفکر فرهنگ دانست و گفت: در کشور، سازمان‌ها و نهادهای متولی مختلفی کارهای فرهنگی انجام می‌دهند اما فرهنگستان هنر نقش متفکر در فرهنگ را ایفا می‌کند و در واقع، تولیدکننده فکر و اندیشه و هنر است.

رئیس گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر قدرت هنر را وصف‌ناپذیر دانست و تصریح کرد: تصوری که از ایران در جهان منتشر شده، جنگ و خون‌ریزی است. این تصویر به‌واسطه سینما تغییر می‌کند. امروز، سینما نشان داد که قابلیت دارد تفکر جهانیان را نسبت به ایران تغییر دهد.

او افزود: اگر توجهی ویژه به فرهنگ و هنر صورت نپذیرد، خسارتی جبران‌نشدنی به عرصه فرهنگی کشور وارد کرده‌ایم. هنر ظرفیتی از جوانان هنرمند است که می‌توانند افکار و اندیشه را پرورش دهند.

محمدعلی رجبی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر، نیز در ادامه نشست، با اشاره به اقتصاد هنر، تأکید کرد: اقتصاد از ابتدا تا پایان در هنر باید تعریف شود. مطالعه در خصوص اقتصاد هنر و شناسایی بحران آن از موضوعات اصلی جامعه است که باید در فرهنگستان به‌واسطه تحقیقات انجام پذیرد و تمام این موارد نیازمند بودجه است.

* تلاش برای افزایش اعتبارات بخش فرهنگ و هنر در سال آتی

غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس دوم کمیسیون فرهنگی مجلس، در ادامه این جلسه، تأکید کرد: لازم است به سمت تثبیت مرجعیت فرهنگستان هنر در مسائل هنر کشور حرکت کنیم. برای تحقق این امر نیازمند گفت‌وگویی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، صداوسیما و میراث فرهنگی هستیم تا نقشه راه دست‌یابی به این هدف محقق شود.

سیدرضا تقوی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در ادامه این جلسه، به نقش هنر تأکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها عنوان کرده‌اند هر اندیشه و تفکری که بخواهد در جهان ماندگار شود باید در قالب هنر خود را نشان دهد. زمانی که متولیان و مدیرانْ مستعد انجام عملی نباشند، حتی اگر فریاد هم بزنید، کسی شنونده نخواهد بود. رسالت فرهنگستان هنر باید از چند جهت به‌منظور حفظ سرمایه‌های هنری و فرهنگی، نگهبانی از این آثار فرهنگی، نشر آنها در سطوح ملی و بین‌المللی مورد توجه قرار بگیرد.

امیرحسین بانکی‌پور، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در این جلسه، به چند نکته اساسی در زمینه فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: با فقدان استراتژی در هنر روبه‌روییم که جای آن نه در دولت است و نه در مجلس. لازم است زمینه‌های بروز افراط و تفریط در اجرای سیاست‌های هنری کشور بازبینی و اصلاح شود. فرهنگستان هنر مرجعی مناسب برای ایجاد تعادل در نگاه و رویکرد به مسائل هنر کشور و جلوگیری از افراط و تفریط است.

احمد راستینه‌هفشجانی نیز در این نشست تأکید کرد: استادان فرهنگ و هنر منابع استراتژیک هر نظام هستند و مسیر را تعیین می‌کنند. انتظار داریم نقش هنرمندان و استادان هنر، بیش از گذشته، نمایان شود. اعتبارات اختصاص داده‌شده به حوزه فرهنگ و هنر همیشه بسیار کم بوده و این مسئله در فرهنگستان هنر نیز صادق است.

او افزود: لازم است کمیسیون فرهنگی در تدوین نهایی بودجه سال 1401، درخصوص افزایش اعتبارات بخش فرهنگ و هنر، به ویژه دستگاه‌هایی نظیر فرهنگستان هنر که وظیفه تدوین استراتژی‌های هنری را به عهده دارند، وارد شود.

بیژن نوباوه‌وطن، نایب‌رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس، در این نشست یادآور شد: در موضوعات و مباحث کشوری، فرهنگ همیشه مقوله آخر بوده است. مظلومیت فرهنگ و هنر در تاریخ کشور ما مربوط به امروز نیست، بلکه از دوره‌های قبل هم بوده است. شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی نشئت‌گرفته از بی‌مهری به فرهنگ است. غارت فرهنگ و هنر ایرانی تهدیدی جدّی محسوب می‌شود که بیشتر هنرمندان نسبت به آن هشدار داده‌اند. آنچه موجب دست‌درازی بسیاری از کشورها به فرهنگ و هنر ایرانی شده بی‌توجهی به آن بوده است.

او افزود: در حال حاضر، ماجرای ما همان ماجرای سیمرغ عطار است. سیمرغ همان استادان و پیش‌کسوتان عرصه هنر هستند و مشکلات به‌واسطه همین پیش‌کسوتان عرصه هنر حل‌شدنی خواهد بود.

مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی، نیز در پایان این نشست، خاطرنشان کرد: تعامل با فرهنگستان هنر و حمایت از فعالیت‌های آن باید در برنامه‌ها و مصوبات کمیسیون فرهنگی قرار بگیرد و با تشکیل کارگروهی مشترک، درباره قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری، به‌خصوص مشاوره در تنقیح قوانین در حوزه هنر، همکاری صورت بگیرد و با تشکیل جلسات مستمر، نقاط ضعف و قوّت بررسی شود.

او در پاسخ به دعوت رئیس فرهنگستان هنر برای حضور در مجموعه این فرهنگستان نیز گفت حتماً، در فرصتی مقتضی، برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های فرهنگستان و بازدید از فضاهای نمایشگاهی، با اعضای کمیسیون فرهنگی به فرهنگستان هنر خواهد آمد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجید مجیدی علی نصیریان فرهنگستان هنر اعضای کمیسیون فرهنگی کمیسیون فرهنگی مجلس رئیس فرهنگستان هنر فرهنگستان هنر اعضای پیوسته فرهنگ و هنر عضو پیوسته سخنان خود هنری کشور انسان ها حوزه هنر هنر کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۷۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است

ایسنا/گیلان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تشکیل قرارگاه شهید آوینی را فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری با هدف تقویت بنیه فرهنگی‌ شهرستان‌ها دانست و گفت: برای قرارگاه شهید آوینی استان گیلان ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

امیرحسین طاهری امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای «در مسیر انتخاب» که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری انتخابات در حقیقت تبلور اراده و خواست مردم بوده که برای تحقق مشارکت حداکثری ارکان و مقدمات گوناگونی نیاز است و رسانه یکی از این ارکان به شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و با توجه به لزوم برجسته سازی نقش تاثیرگذار اصحاب رسانه در تحقق چهار اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات اداره کل ارشاد گیلان با همکاری استانداری و خانه مطبوعات برگزاری جشنواره رسانه‌ای «در مسیر انتخاب» را در دستورکار قرار داد و این جشنواره امروز به ایستگاه پایانی رسید.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه شهید آوینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: قرارگاه شهید آوینی فرصت بسیار خوبی برای حمایت از تولیدات هنری با هدف تقویت بنیه فرهنگی‌ شهرستان‌هاست که در بودجه ۱۴۰۲ به عنوان ردیف مستقل دیده شد، بودجه قرارگاه شهید آوینی کاملا مشخص و شفاف بوده است.

طاهری با بیان اینکه برای قرارگاه شهید آوینی استان گیلان ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مبلغ یک میلیارد تومان در قالب طرح «هزار مشعل» و با موضوع «مسجد محوری» در نظر گرفته شده است که ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستان می‌بایست با همکاری دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اقدام به هزینه نمایند .همچنین مبلغ یک میلیارد تومان هم برای طرح ریشه‌های رشت با همکاری جبهه انقلاب فرهنگی و تهیه ۲۰ کلیپ و مستند دیده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان تحت عنوان «لیگ ضحی» برای اتحادیه مؤسسات قرآنی پیش بینی شده، مبلغ ۴۰۰ میلیون در راستای پیشگیری خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی به عنوان سهم خانواده و فرزندآوری، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای حوزه تجسمی، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای تولید موسیقی و مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای تولید آثار نمایشی در اختیار معاونت‌های مربوطه و انجمن‌های فرهنگی و هنری استان قرار گرفته که ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌بایست پیگیر انجام و هزینه کرد آن باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری دومین کنگره ۸۰۰۰ شهید استان هستیم تولید آثار در حوزه ایثار و شهادت را در دستورکار داریم و باید تمام بخش‌ها و روستاهای استان با این آثار تولیدی آشنا شوند.

طاهری با بیان اینکه تعدد رسانه‌های گیلان نشان دهنده پویایی این استان است، گفت: می‌توان گفت با وجود تعدد رسانه‌ها در استان گیلان استانداری و دستگاه‌های اداری و اجرایی بیشترین حمایت را از رسانه‌ها دارند که این جای تقدیر دارد. انعکاس ظرفیت‌های استان برای آنان که خارج استان هستند، خیلی اهمیت دارد لذا رسانه‌های استان باید اقدام به انعکاس بخش‌های مثبت و ظرفیت‌های موجود نمایند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای اندیشه های شهیدمطهری فرهنگ کشور رادربرابرتهاجمات حفظ می کند
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • خلیج فارس تا ابدخلیج فارس خواهد بود/یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های تمدنی
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • شرایط ایران با عملیات «وعده صادق» در جهان تغییر یافت
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود