Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@02:52:23 GMT

دور زدن «درج قیمت تولیدکننده» با افزایش هزینه توزیع!

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۸۲۷۲

دور زدن «درج قیمت تولیدکننده» با افزایش هزینه توزیع!

جوان نوشت: در حالی که مردم جامعه منتظرند تا همزمان با عملیاتی شدن درج قیمت تولید روی کالا‌های مصرفی دیگر شاهد گرانفروشی کالا و ارائه تخفیف‌های دروغین توسط عرضه‌کنندگان نباشند، متأسفانه برخی از تولید‌کنندگان و دلالان به طرق مختلف در هر شرایط قوانین مبتنی بر رعایت حقوق مصرف‌کننده را دور می‌زنند، در همین رابطه رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اینکه متوسط مازاد قیمت هزینه توزیع کالا‌ها ۴۰ درصد است، گفت: این ۴۰ درصد مازاد عدد بزرگی است که با اجرای پروژه درج قیمت تولیدکننده کم می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در برخی از این کالا‌ها حتی تا ۱۲۰ درصد هزینه توزیع افزایش داشته که نوعی اجحاف به حقوق مصرف‌کننده است.

به تأخیر افتادن پروژه درج قیمت تولید‌کننده روی کالا گویا برابر است با دور زدن قوانین مبتنی بر شفاف‌سازی و رعایت حقوق مصرف‌کننده، زیرا در شرایطی که باید تا‌کنون طرح درج قیمت تولید روی کالا عملیاتی می‌شد، این طرح با تأخیر مواجه شده‌است و برخی از تولید‌کنندگان هزینه توزیع را تا ۱۲۰ درصد افزایش داده‌است، این رخداد با تضییع حقوق مصرف‌کننده برابر است.

با وجودی که اخیراً رهبر معظم انقلاب در رابطه با گرانفروشی کالا‌های بی‌کیفیت از برخی از تولید‌کنندگان گلایه کرده‌است، اما به نظر می‌رسد برخی از تولید‌کنندگان می‌خواهند طرح درج قیمت تولید روی کالا را با افزایش هزینه توزیع دور بزنند تا همچنان مسیر برای گرانفروشی کالا باز باشد.
عباس تابش در نشست مشترک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و وزارت کشور اظهار کرد: یکی از سیاست‌های دولت کاهش هزینه‌های تأمین و توزیع کالاست و با اجرای این سیاست، مطمئناً بخش گردشگری نیز رونق می‌یابد، چراکه هزینه‌های توزیع کالا (سفر) کم خواهد شد. همچنین اجرای پروژه درج قیمت تولید‌کننده به عنوان یکی از پروژه‌های تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت در همین راستا است.

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با بیان اینکه تا پیش از این سه قیمت مصرف‌کننده (روی کالا، روی شلف و روی بارکد صندوق الکترونیکی فروشگاه‌ها) وجود داشت، تصریح کرد: در راستای سیاست و پروژه جدید شفاف‌سازی قیمتی، به جای قیمت مصرف‌کننده روی کالا‌ها قیمت تولیدکننده درج می‌شود و فاصله میان قیمت تولید‌کننده و قیمت مصرف‌کننده به عنوان هزینه توزیع محاسبه و در نظر گرفته می‌شود و قیمت مصرف‌کننده روی شلف به اطلاع مردم می‌رسد.

اطلاعات فروش در کارخانه ۸۴ هزار قلم کالا را داریم

تابش با اعلام اینکه برای ۸۴ هزار قلم کالا اطلاعات فروش در کارخانه موجود است، گفت: در برخی از این کالا‌ها حتی تا ۱۲۰ درصد هزینه توزیع افزایش داشته که نوعی اجحاف به حقوق مصرف‌کننده است.
وی همچنین با بیان اینکه باید فرهنگ‌سازی لازم برای اجرای دقیق سیاست درج قیمت تولید‌کننده انجام شود، تأکید کرد: متوسط مازاد قیمت هزینه توزیع کالا‌ها ۴۰ درصد است. این ۴۰ درصد مازاد تحویل عدد بزرگی است که با اجرای پروژه درج قیمت تولیدکننده کم‌می‌شود و طبیعی است که در مسیر اجرا این پروژه مقاومت‌هایی نیز از طرف برخی سودجویان به وجود آید.

اجرای سیاست درج قیمت تولیدکننده با تأیید بخش خصوصی بوده‌است

وی با تأکید بر اینکه بیشترین جلسات با بخش خصوصی و ذینفعان برای اجرای پروژه برگزار شده، اعلام کرد: هر سیاستی که ابلاغ کردیم، مهر تأیید بخش خصوصی را نیز داشته‌است که این سیاست نیز در همین مسیر بوده است و در اجرای آن هم بخش خصوصی و هم دولت هم‌افزایی دارند.

کاهش نسبی قیمتی در اقلام مشمول درج قیمت تولیدکننده

رئیس سازمان حمایت با اعلام اینکه ۳هزارو۳۰۰ قلم کالا در این مرحله مشمول درج قیمت تولیدکننده هستند، گفت: در اقلامی که قیمت تولیدکننده درج شده، به نسبت شاهد کاهش قیمتی بوده‌ایم.

منبع: الف

کلیدواژه: برخی از تولید کنندگان درج قیمت تولیدکننده قیمت تولید کننده حقوق مصرف کننده قیمت مصرف کننده هزینه توزیع اجرای پروژه توزیع کالا بخش خصوصی روی کالا کالا ها ۴۰ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۸۲۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک گرم چای سنواتی هم تاکنون در چرخه مصرف قرار نگرفته است

به گزارش خبرنگار مهر، اسدالله عباسی صبح شنبه در گفت و گو با رسانه‌ها اظهار کرد: دولت بر اساس راهبردی که تعیین شده و در راستای نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر «جهش تولید با مشارکت مردم» جلسه‌ای با چایکاران و هیأت مدیره سندیکای کارخانجات چای در سازمان چای برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در این جلسه حمایت و پشتیبانی خود را از چایکاران اعلام کردیم، افزود: همانطور که ۳۰ درصد افزایش تولید در سال گذشته افزایش قیمت نیز در خرید تضمینی برگ سبز چای نیز داشته‌ایم.

استاندار گیلان با تاکید با تاکید بر اینکه تاکنون یک گرم از چای سنواتی در چرخه مصرف قرار نگرفته است، اضافه کرد: به زودی در جهت تعیین تکلیف چای سنواتی تصمیم گیری خواهد شد و به این دغدغه جامه عمل پوشانده می‌شود.

عباسی با اشاره به واردات چای طی هماهنگی با آقای مخبر انجام شده تلاش می‌شود پس از تولید چای و ارزیابی‌های صورت گرفته به اندازه نیاز کشور وارد شود، گفت: چایکاران در تولید تلاش کنند ما نیز پای کار هستیم.

وی با بیان اینکه تسهیلاتی نیز برای کارخانجاتی که سرمایه گذاری کرده و چایکاران برای بهسازی باغات چای پیش بینی شده است، ادامه داد: کارخانجات مطالبات باقیمانده چایکاران را پرداخت کنند لذا در سال آینده اجازه نخواهیم داد به طول بیانجامد.

کد خبر 6089681

دیگر خبرها

  • تورم پیش‌نگر در سراشیبی
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • استان فارس تولیدکننده ۳۰ درصد هسته‌های اولیه بذر غلات کشور
  • یک گرم چای سنواتی هم تاکنون در چرخه مصرف قرار نگرفته است
  • مانور نظارت بر مراکز تامین، تولید و توزیع کالا‌های اساسی در شهرستان یزد