Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-03@04:24:03 GMT

آخرین گمانه زنی ها درباره حقوق سال ۱۴۰۱

تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۲۷۸۵۲۰

آخرین گمانه زنی ها درباره حقوق سال ۱۴۰۱

با رسیدن به روزهای آخر سال، گمانه زنی ها درباره مشخص شدن حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران مورد توجه واقع می شود. استفاده از خدمات مالی به شما کمک می‌کند تا بدون دغدغه از دسترسی به منابع موثق، از جزئیات حقوق و دستمزد در سال جدید با خبر باشید. معمولا آخرین اخبار مرتبط با حقوق و دستمزد در سال جدید توسط شورای عالی کار، هیأت دولت و مجلس منتشر می‌شود که این مسئله در مورد حقوق سال ۱۴۰۱ نیز صدق می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۱ در یک نگاه

در سال جاری با تصویب مجلس و دولت حقوق کارمندان و بازنشستگان 25 درصد افزایش داشت و حداقل حقوق و دستمزد تعیین شده از سوی وزارت کار در سال جاری مبلغ سه میلیون و پانصد هزار تومان بود. شنیده‌ها حاکی از آن است که در سال ۱۴۰۱ نیز افزایش حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران در دستور کار قرار دارد و این میزان اضافه حقوق به صورت پلکانی و از 5 تا 29 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ برای همه یکسان نخواهد بود.

در واقع در سال ۱۴۰۱ حقوق کسانی که کمتر از متوسط حقوق تعیین شده ، حقوق می‌گیرند افزایش بیشتری خواهد یافت. این به آن معنا است که در سال ۱۴۰۱ فاصله حقوق برای همه افراد تحت پوشش وزارت کار و رفاه اجتماعی کمتر خواهد شد.

پس می‌توان گفت که حداقل و پایه حقوق و دستمزد در سال آینده برای کارمندان و کارگران با 29 درصد رشد همراه است که حداقل حقوق را از از ۳ میلیون و پانصد هزار تومان به ۴ میلیون و پانصد هزار تومان می‌رساند.

بر اساس بودجه ای که دولت برای سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته است، افرادی که حقوق دریافتی آنها بیش از ۳۷ میلیون تومان است میزان افزایش حقوق منفی را تجربه کرده و حقوق آنها در راستای یکسان سازی حقوق کاهش خواهد یافت. بنا بر لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در صورت تصویب نمایندگان مجلس حداقل حقوق پایه که در سال ۱۴۰۰ چیزی حدود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، با رشد یک میلیون تومانی به چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.  این مبلغ حقوق پایه کارگران است و با درنظر گرفتن حق مسکن، سنوات و بن کل حقوق به ۵ میلیون تومان می‌رسد که در نتیجه همچنان پایین‌تر از خط فقر است. همچنین بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، مدیران دولتی و اساتید دانشگاه نیز حداکثر می‌توانند تا سقف ۳۷ میلیون تومان در ماه حقوق دریافت کنند.

دولت برای میزان عیدی سال ۱۴۰۱ رقم به خصوصی را در بخشنامه افزایش حقوق کارمندان اعلام نکرده و باید منتظر محاسبه و ارائه جدول عیدی کارگران در سال ۱۴۰۱ بمانیم. اما پیش‌بینی می‌شود میزان عیدی سال ۱۴۰۱ در حدود ۱ میلیون و پانصد تا هفتصد هزار تومان باشد.

طبق لایحه اعطایی دولت به مجلس برای سال جدید، حقوق گروه‌های مختلف به‌طور متوسط ۱۰ درصد افزایش می‌یابد. به طوری که بیشترین دریافتی با رشد صفر درصد و کمترین دریافتی با رشد ۲۹ درصد در حقوق اعمال خواهد شد.

محاسبه حقوق و دستمزد در سال جدید با توجه به مصوبات جدید افزایش حقوق با استفاده از نرم افزار حسابداری شرکتی کار سختی نیست. در واقع استفاده از این نرم افزارها مزایای بسیاری به همراه دارد که یکی از آنها محاسبه حقوق و دستمزد بر اساس تعاریفی است که به برنامه ارائه می‌شود.

مقایسه مزایای دریافتی کارمندان در سال ۱۴۰۱

نکته مهم دیگری که در حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ به آن پرداخته شده است مسئله افزایش حقوق بازنشستگان است؛ که طبق گمانه زنی ها این افزایش حقوق به صورت مبلغ ۵۳۳,۸۰۰ ثابت و سه درصد رشد در نظر گرفته شده است. صحبت از افزایش سن بازنشستگی تا 62 سال در مجلس مطرح شد که این طرح با موافقت نمایندگان همراه نبود. طبق این طرح  سن بازنشستگی کارمندان دولتی و زیر نظر سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یافت.

معافیت های مالیاتی حقوق ها در سال ۱۴۰۱

طبق آنچه در خبرها در مورد حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ آمده است، افرادی که دریافتی آنها در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵ میلیون تومان یا کمتر باشد، از پرداخت مالیات معاف هستند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که سقف معافیت مالیاتی در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۶۰ میلیون تومان است. بنابراین نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای مستمر و غیرمستمر و همچنین سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال از مبلغ ۶۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان متغیر خواهد بود.

این نرخ مالیات بر اساس مازاد درآمد درصد افزایش زیر را خواهد داشت:

تا ۶۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون تومان مالیات سالانه %۱۰ نسبت به مازاد ۱۲۰ میلیون تا ۲۴۰ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه %۱۵ نسبت به مازاد ۲۴۰ میلیون تومان مشمول مالیات سالانه %۲۰ استفاده از خدمات مالی و حسابداری

یکی از مطمئن ترین  روش ها در بحث حسابداری و محاسبه حقوق و دستمزد استفاده از نرم افزارهای حسابداری شرکتی و یا برون سپاری مباحث حسابداری و مالی شرکت و استفاده از خدمات ارائه شده در زمینه مالی و حسابداری است. بهره‌مندی از برنامه ها و نرم افزارهای حسابداری و مالی از سوی یک شرکت معتبر و با تجربه، می‌تواند بسیاری از مشکلات مالی و حسابداری سازمان را کاهش دهد و به ویژه در بحث محاسبه حقوق و دستمزد و مالیات، استفاده از خدمات حسابداری عالی ترین نتایج را به همراه داشته باشد.

شرکت ناربن، ارائه دهنده نرم افزارهای مالی و حسابداری و با پشتیبانی از خدمات ارائه شده توسط کارشناسان با تجربه و متخصص، بهترین انتخاب برای بهره‌مندی از مزایای نرم افزارهای مالی و حسابداری در سال ۱۴۰۱ است.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/