Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، فریدون بابایی‌اقدم در نشست خبری خود با اصحاب رسانه از برگزاری سومین نشست مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها در تبریز خبر داد و اظهار کرد: این نشست برای اولین بار توسط کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در سال ۱۳۹۸ به میزبانی این شهر شروع به کار کرد و دومین دوره آن در سال ۱۳۹۹ به میزبانی مشهد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: شاهد یکسری دغدغه‌ها و نگرانی‌ها در حوزه حاشیه‌نشینی در شهرها بودیم که لازم دانستیم در همین راستا این نشست‌ها را با هدف استفاده از تجربیات شهرهای مختلف در حوزه شهرسازی و حاشیه‌نشینی و اجتناب از تصمیمات جزیره‌ای برگزارکرده و از آزمون خطاها پرهیز کنیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تبریز افزود: تلاش کردیم با همکاری اعضای شورای شهر و شهرداری کلانشهر تبریز و به پیشنهاد کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی تبریز میزبان سومین دوره این نشست باشیم.

بابایی‌اقدم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت تولید مسکن در سال‌های گذشته بیان کرد: دوره پرفروغی که در حوزه تولید مسکن وجود داشت مربوط به سال های ۸۸ تا ۹۲ بود که حتی در سال ۹۲ حدود ۸۰۰ هزار واحد مسکن در قالب مسکن مهر ساخته شد. تولید این میزان مسکن رقم قابل‌توجهی بود که هم در بحث عرضه مسکن و تقاضای موثر مسکن شاخص کلیدی بوده که اثرگذار بود.

وی ادامه داد: اما دولت قبلی بدون اینکه برنامه جایگزینی داشته باشد، نقدهایی بر طرح مسکن مهر وارد ساخت به‌طوری که ساخت مسکن در دولت تدبیر و امید به ساخت و سازهای شخصی منتهی شد و در اواخر دوره گذشته طرحی با عنوان طرح اقدام ملی مسکن مطرح شد که متفاوت از طرح قبلی بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اضافه کرد: رکود چندین ساله در حوزه مسکن منجربه ایجاد مشکلات زیادی شده و باعث شد که زایش بدمسکنی و تولید مسکن غیراستاندارد در شهرها هم افزایش یابد، علاوه بر این یک سری بدمسکنی هم در حوزه بافت‌های مسکونی وجود داشته که امروز ماحصل اینها باعث شده وضعیت ما در حوزه مسکن مناسب نباشد.

بابایی‌اقدم ابراز کرد: دولت آیت‌الله رییسی شعار ساخت ۴ میلیون مسکن در طول چهار سال در قالب طرح جهش ملی مسکن را مطرح کرده‌اند که به عنوان عضوی از شورا از این سیاست خوشحالم و این مهم را فرصتی مغتنم می‌دانم.

وی ادامه داد: پیشگام سیاست جهش تولید مسکن هم مجلس انقلابی بوده که از آنها نیز قدردانی می‌کنم چراکه این مهم برآمده از تلاش و احساس مسئولیت مجلس انقلابی است.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز گفت: در مسکن مهر راه‌های میانبر انتخاب شد و در استان‌هایی که دارای شهرهای جدید بودند این مسکن‌ها به سمت شهرهای جدید سوق داده شدند؛ در مکان‌یابی می‌توانستند بخشی از مسکن مهر را به بافت‌های فرسوده شهرها اختصاص دهند.

بابایی‌اقدم در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: از روز نخست که ثبت‌نام جهش ملی مسکن شروع شد، دو شهر جدید سهند و شهریار را به متقاضیان معرفی کرده بودند و گزینه سومی برای شهروندان پیشنهاد نشده بود، در دوره پنجم شورا موضوع درجاسازی و پیشنهاد انتقال از مناطق پر خطر در قالب ورود به محدود یک منطقه تحت عنوان شهرک جوانان مطرح شده بود که این گزینه مطرح نشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در گذشته‌ها به مدت طولانی وزارت راه و شهرسازی سیاستش اینچنین بود که محدوده شهرها بسته شود و از مکان‌های خالی و افزایش تراکم‌ها حمایت شود همچنین سعی کرد دو دهه بر اساس این سیاست طرح‌های توسعه شهری را تدوین و تصویب کند، خروجی این منجربه ضابطه‌فروشی و تراکم‌فروشی و افزایش نامتعارف ارتفاع ساختمان‌ها در شهرها شد.

بابایی‌اقدم گفت: تسهیلات مناسب اختصاص یافته به طرح جهش تولید مسکن باعث شده پیمانکاران از این طرح استقبال خوبی داشته باشند و رغبتی برای ورود به پروژه‌ها در بین آنها ایجاد شده است.

بخش از جمعیت تبریز می‌خواهند متفاوت زندگی کنند

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در ادامه افزود: آینده جمعیت‌پذیری شهرک خاوران متفاوت‌تر از شهرک‌های اطراف شهر تبریز بوده و بخشی از جامعه می‌خواهد به صورت متفاوت در این منطقه زندگی کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه فلسفه مسکن مهر حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن است، ادامه داد: یکی از اقدامات خوب در دوره شورای چهارم مجتمع ۱۷۱ واحدی حاشیه‌نشینان تحت عنوان مجتمع قطران در منطقه خلیل‌آباد تبریز بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر در ادامه اظهار کرد: شوراهای شهر یک نهاد مدنی برای مردم است و دغدغه‌هایی در سیاست‌گذاری و نظارت دارد، ما به عنوان نهادی سیاست‌گذار می‌توانیم نظراتی در راستای سیاست‌های کلان ارائه دهیم، تلاش خواهیم کرد در این نشست هم تکالیفی برای خود تعریف کنیم.

بابایی‌اقدم در بخشی از سخنانش گفت: از جمله برنامه‌های دو روزه نشست مجمع مشورتی روسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری مراکز استان‌ها، برگزاری طرح موضوع و انتخابات هیئت رئیسه نشست و تشکیل کمیته‌های شهرسازی، معماری و بازآفرینی شهری و در نهایت اختتامیه و بیانیه پایانی و طرح موضوعات خواهد بود.

وی ادامه داد: حدود ۸ میلیون نفر در بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند و بیش از ۱۳ میلیون نفر هم ساکن بافت‌های حاشیه‌ای هستند. در این راستا طرحی با عنوان طرح جامع حاشیه‌نشینان ایران آماده کرده‌ایم و سعی خواهیم کرد در این نشست به‌طور کامل آن را ارئه دهیم تا در تمام استان‌ها از آن استفاده شود.

این عضو شورای شهر تبریز در بخشی هم بیان کرد: در تبریز مناطقی داریم که بالغ بر ۹۰ درصد واحدها و املاک آن فاقد اسناد رسمی هستند که این امر در صدور پروانه ساختمانی شهرداری را با مشکل مواجه کرده است که باید برای این دغدغه کلان اقداماتی اتخاذ شود چراکه این موضوع منجربه ساخت و سازهای غیرمجاز شدید در سطح شهر خواهد شد.

بابایی‌اقدم در بخش دیگری هم اظهار کرد: بحث حریم نیز یکی از موضوعات مهم بوده که تهران و مشهد در این راستا اقدامات بسیار ارزشمندی را انجام داده‌اند که نیاز است ما نیز در این راستا اقداماتی را اتخاذ کنیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر در ادامه ابراز کرد: محدودیت ارتفاع ۷.۵ متری منجربه فرسودگی بافت تاریخی تبریز شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: تا آخرین لحظه پیگیر ابطال مصوبه بخش شدن باسمنج هستیم.

این عضو شورای اسلامی شهر تبریز گفت: من اگر اختیاری داشته باشم مطئمنا درجاسازی را مقدم بر شهرک جوانان می‌دانم، همچنین طرلان دره‌سی را در اولویت قرار می‌دهم تا درجاسازی را در این منطقه شروع کنم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: دولت جمهوری اسلامی به یونسکو تعهداتی دارد از جمله تعهداتش حریم منظره بازار است، که در این راستا نماینده میراث فرهنگی تاکید بر این داشتند تا ساختمان‌های بلند ارتفاع در این محدوده ساخته نشود.

این عضو شورای اسلامی شهر تبیز در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: شهرک اندیشه بهترین شرایط را به لحاظ فاصله از گسل و ساختار خاک دارد.

انتهای پیام/60001
 

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس خبر فارس نیوز فریدون بابایی اقدم یونسکو شهرک اندیشه بخش شدن باسمنج بافت فرسوده تبریز حاشیه نشین تبریز مشهد پروانه ساختمانی انتخابات هیئت رئیسه بازآفرینی خلیل آباد تبریز شهرک خاوران مسکن ملی مسکن مهر کلانشهر تبریز عضو شورای اسلامی شهر تبریز بخش دیگری از سخنان خود شهر تبریز تولید مسکن استان ها مسکن مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۲۷۹۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، از تحویل دادخواست ابطال بخشنامه مزد خبر داد.

او یه ایلنا گفت: (۱۰ اردیبهشت)، دادخواست خود را جهت ابطال بخشنامه دستمزد غیر قانونی سال ۱۴۰۳ به شماره ۲۷۶۷۱۶ شورای‌عالی کار که اعضای کارگری آن‌را امضاء نکرده‌اند، از طریق دفاتر خدمات قضایی به دیوان عدالت اداری تحویل دادم.

حبیبی افزود: امیدوارم دیوان عدالت اداری مصلحت اندیشی را کنار کذشته و وفق مواد ۱ و۱۰ قانون دیوان عدالت اداری ضمن ابطال بخشنامه ۲۷۶۷۱۶ رایی شایسته مبتنی بر عدالت صادر کند.

دیگر خبرها

  • پای دیوان عدالت اداری به مصوبه دستمزد باز شد
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار روی گسل
  • مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • مسیر دسترسی اراضی ۵۶۰ هکتاری در قم احداث می‌شود
  • ۵۹ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده استان تهران ساخته شد
  • (تصاویر) وضع ناگوار حاشیه‌نشین‌های مرادآباد
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران
  • مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری : ممکن است فاجعه بم تکرار شود !
  • (تصاویر) زندگی در بافت فرسوده کرمانشاه